Koble reciver, to stk monoblokker og høytaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble reciver, to stk monoblokker og høytaler.

Hei.

Er nybegynner og helt grønn når det gjelder dette, men håper jeg kan få svar her som jeg skjønner

Har akkurat kjøpt anlegg, cv v15-f med reciver og to monoblokker..
    Det jeg lurer på er rett og slett om noen kan forklare meg hvordan dette skal kobles fra begynnelse til slutt

Skal legge ut noen bilder av reciveren og monoblokkene i efta, kanskje jeg må kjøpe noen kabler hvis jeg mangler noe8)

Håper på svar før det er for sent å handle

Takk på forhånd

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrisbjø
    Hei.

Er nybegynner og helt grønn når det gjelder dette, men håper jeg kan få svar her som jeg skjønner

Har akkurat kjøpt anlegg, cv v15-f med reciver og to monoblokker..
    Det jeg lurer på er rett og slett om noen kan forklare meg hvordan dette skal kobles fra begynnelse til slutt

Skal legge ut noen bilder av reciveren og monoblokkene i efta, kanskje jeg må kjøpe noen kabler hvis jeg mangler noe8)

Håper på svar før det er for sent å handle

Takk på forhånd
    Det første du må være helt sikker på, er at receiveren din har Pre-Out Front - det er der du skal koble til monoblokkene dine. Har du ikke noe slikt, kan du ikke bruke monoblokkene dine. Hvis du har - kobler du vanlige signalkabler fra Pre-Out-Front L+R til monoblokkene dine. Fra L til venstre monoblokk, og fra R til høyre monoblokk.

Fra monoblokkenes høyttalerterminaler kobler du deretter videre til høyttalerne dine med høyttalerkabel. Fra + til + og fra - til - hele veien.

Lengder på signalkabler og høyttalerkabler tilpasses behovet - det finner du ut når du vet hvordan alt skal stå i forhold til hverandre. Kvalitet på kabler: ikke legg altfor mye penger i dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være preout på den siden han jeg kjøpte det av brukte akkurat det samme oppsettet, men glemte å spørre hvordan han hvordan han hadde koblet det:-P

Signalkabler, er det phonokabler?

Er mer jeg lurer på men det får jeg ikke forklart før jeg får lagt ut bilder kl 5 i efta.. Kanskje du er på rundt den tiden og kan forklare meg?:-D

Takk for svar så langt

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være preout på den siden han jeg kjøpte det av brukte akkurat det samme oppsettet, men glemte å spørre hvordan han hvordan han hadde koblet det:-P

Signalkabler, er det phonokabler? Ja

Er mer jeg lurer på men det får jeg ikke forklart før jeg får lagt ut bilder kl 5 i efta.. Kanskje du er på rundt den tiden og kan forklare meg?:-D

Takk for svar så langt
    Gratulere med nytt anlegg.bare spør så skal du få svar

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Signalkabler, er det phonokabler?

Takk for svar så langt
    Signalkabler - det er nok phonokabler i ditt tilfelle. Et stereosett med RCA-plugger i begge ender - og du er i business. Og et stereosett med høyttalerkabler.

Hvis du er helt sikker på at forrige eier kjørte samme oppsett, er det bare å kjøpe i vei.

Ikke noe behov for flere forklaringer, tror jeg. Det er bare å koble opp. Slå av strømmen til alle boksene dine før du kobler opp - så får du verken smell i høyttalerne, kortslutninger eller andre ubehageligheter.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvis jeg ikke husker feil så er det kun et hull i blokkene man kan stikke inn slike kabler, ikke to.. får man kjøpt slike med to i ene enden og en i andre enden? Eller blir det feil?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvis jeg ikke husker feil så er det kun et hull i blokkene man kan stikke inn slike kabler, ikke to.. får man kjøpt slike med to i ene enden og en i andre enden? Eller blir det feil?
    Monoblokker skal bare drive en høytaler så de har bare inngang til en :-)

Rca/phono kablene er koaksiale så +/- polene går i samme ledningen så er bare en kabel for høyre og en for venstre, imotsetning til høytaler kabler som har separate +/- terminaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, slik de funker så da må jeg sette en i hver fra samme kabel, for eksempel hvit i venstre og rød i høyere? Blir det riktig eller er det jeg som er veldig dum nå?:neutral:

Godt jeg ikke satte igang med dette uten å spørre her først;-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød skulle være høyre kanal og den hvite venstre, skulle det spille feil så er det bare og ta strømmen (sånn for sikkerhets skyld) og koble om phono kablene.

Og stille spørsmål på noe man lurer bør aldri være dumt i min mening :-)
    Og de såkalte 'dumme' spørsmålene er ofte om ting som egentlig meget viktig og ha riktig :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da vet jeg det

Sant det, må stille spørsmål for å lære:-P

Et siste spørsmål;

Skal koble til pc'n og tv'n, er det phonokabler man skal bruke til det? Eller kan man bruke aux?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da vet jeg det

Sant det, må stille spørsmål for å lære:-P

Et siste spørsmål;

Skal koble til pc'n og tv'n, er det phonokabler man skal bruke til det? Eller kan man bruke aux?
    Du høres helt lik ut som meg når jeg startet for rundt 10 år siden
    Det er to standarer for signalkabler til hjemmebruk, xlr XLR connector - Wikipedia, the free encyclopedia og rca RCA connector - Wikipedia, the free encyclopedia
    Du skal bruke rcakabler eller phonokabler som det også kan kalles.
    Det er ikke noe kable som heter aux; aux står for auxiliary, som igjen betyr ekstra eller reserve, det bruker og være en inngang på forsterkere og bil cdspillere som heter aux, som da betyr en ekstra inngang, ikke noe mer magisk enn det
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •