Skru av forsterker, eller la stå på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skru av forsterker, eller la stå på?

Jeg ser mange skriver at de lar forsterker stå på hele tiden, og at dette har en lydmessig effekt. Kan noen forklare dette? Gjelder det både rør-, transistor- og digitale forsterkere?

mvh andreas :-)

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl
    Jeg ser mange skriver at de lar forsterker stå på hele tiden, og at dette har en lydmessig effekt. Kan noen forklare dette? Gjelder det både rør-, transistor- og digitale forsterkere?

mvh andreas :-)
    Jeg slår mine av (eller rettere sagt prosessor slår de på/av vha trigger)

Men vet at flere velger å la de stå og det kan være flere grunner til det
    - ingen trigger mulighet/ ingen fjernkontroll
    - høy oppstartststrøm som tar sikringa i huset
    - for å slippe å vente til amp'ene er "oppvarmet"
    - brukes som oppvarming om vinteren =)
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrur av - sikrest slik synes jeg :-D

Noen sier de spiller bedre når de er gjennomvarme, men kan ikke si jeg merker stort til det...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvor ofte du skrur av og på.
    For å ta en litt fjern sammenlikning : En lar ikke bilen stå på tomgang utenfor hele natta for en skal kjøre neste morgen, selv om det er aldri så herlig å sette seg i en varm bil

Kjell

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Litt avhengig av hvor ofte du skrur av og på.
    For å ta en litt fjern sammenlikning : En lar ikke bilen stå på tomgang utenfor hele natta for en skal kjøre neste morgen, selv om det er aldri så herlig å sette seg i en varm bil

Kjell
    den var vel litt fjern da.. man kan sette på defa/webasto etc. og ikke bruke motor. Og forsterkere bruker relativt lite strøm på tomgang.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan samanlikna det med lyspære. Dersom du brukar forsterkaren relativt lite er nok det beste for deg og den å slå av. På same måte som lys i rom det blir lenge til du skal tilbake til. Brukar du den stort sett heile tida eller mange gongar for dagen, er nok det beste å la den stå på. Det er meget mulig mindre skadeleg for den, enn at den durar og gå. På samme måte som med lys på kjøkkenet eller gangen. Slår du det av og på konstant, ryker pæra fortare enn om den er konstant på.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørene i en rør forsterker blir jo også slitt ved slik tomgangskjøring, så rør forsterkere bør vel ikke stå på 24/7. Rør bør vel også få seg en oppvarmings periode før man bruker disse igjen, så der lønner det seg vel ofte å planlegge litt også...

Klasse A AB og D Transistor forsterkere kan vel godt stå på da de ikke har samme slitasje som rør. Det vil jo samle seg ekstra støv over tid pga. luft sirkulasjonen drevet av de oppvarmede komponentene, så det er vel greiest å la disse stå av når man ikke har tenkt å bruke dem på en stund.

Har man komponenter som er vanskelig å starte pga. store start strømmer, kan det vel være greit å la dem stå på 24/7 når man bruker dem regelmessig. Der bør man vel sjekke litt rundt støv problematikken, samt sikre god kjøling. Det kan vel være lurt å fjerne eventuelle brennbare materialer i området rundt utstyret slik at det ikke går så veldig galt hvis forsterkeren går opp i røyk hvis ingen er der til å begrense skadene.
    Vil som andre her påpeker føle det tryggere å slå av slikt utstyr også når man ikke skal bruke det på en stund, og heller dimensjonere sikringer benytte og eventuelle soft start systemer for å kunne slå av og på utstyret uten for mye problemer.

I brukermanualen for utstyret står det ofte anbefalinger rundt hvordan man skal koble fra utstyret hvis man ikke bruker det på en stund osv., så det er vel ofte greit å sette seg litt inn i dette også for det utstyret man benytter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig som blir sagt her. Jeg hadde en Doxa 73, og som dem sier om Doxa du skrur den på når du får den og slår den av når du selger den. Dette er vel mere tenkt på det lydmessige aspekteret, en kald Doxa låter ikke bra, og det tar lang tid før den får den riktige lyden hvis den har vært avslått. Nå er er det kun Doxa jeg har praktisert dette på, andre forsterkere har jeg satt i standby, har ikke tatt så lang tid som Doxaen for å oppnå normal driftemperatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant! For mitt bruksmønster vil det være naturlig å slå på utstyret når jeg kommer hjem fra jobb på ettermiddagen, og slå av når kvelden er over. Så kan det kanskje stå på hele døgnet i helga.

Jeg kjenner at forsterkerne avgir en god del varme selv når de ikke brukes. Viktig å ikke dekke til kjøleriller/lufteslisser...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •