AW250 R går for varm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AW250 R går for varm...

Og kutter ved langvarig belastninger på høyt volum.

Effektforsterkeren står på glassplate, med 7-8-9 cm åpning til neste glassplate.

Forslag til å bedre kjølingen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du spille hoyt, saa vil du uansett ikke hore en vifte. En ca 6" vifte fra Chlas Olson eller Biltema vil nok fikse dette. Brukte dette selv naar jeg brokobla en 5 kanals Meridian effektforsterker. Den slo seg ogsaa av paa hoyt over tid.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Skal du spille hoyt, saa vil du uansett ikke hore en vifte. En ca 6" vifte fra Chlas Olson eller Biltema vil nok fikse dette. Brukte dette selv naar jeg brokobla en 5 kanals Meridian effektforsterker. Den slo seg ogsaa av paa hoyt over tid.
    Må nok bygge ny stereobenk, siden det kommer mer electrocompaniet skal i hus.
    Dac blir neste, så får en bare se..

Er egentlig rart at EC ikke har lagt mer vekt på kjøleegenskapene i ett produkt som i utgangspunktet låter fantasisk ved litt høyere volum, og egentlig låter bedre dess mer volum det blir..

Har du god peiling på hva jeg får tilbake ved å oppgradere og brokoble internt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kan du beskrive hva som skjer når ECen blir for varm og slår seg av? Hvor varm blir den?

Jeg har et problem med min Abrahamsen-forsterker der lyden plutselig forsvinner. Jeg mistenker at det er pga varme, men jeg aner ikke hvor mye varme som skal til før den slår seg av. Jeg trodde slike forsterkere skulle kunne bli ganske varme, og at de derfor tålte dette godt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro
    Hei, kan du beskrive hva som skjer når ECen blir for varm og slår seg av? Hvor varm blir den?

Jeg har et problem med min Abrahamsen-forsterker der lyden plutselig forsvinner. Jeg mistenker at det er pga varme, men jeg aner ikke hvor mye varme som skal til før den slår seg av. Jeg trodde slike forsterkere skulle kunne bli ganske varme, og at de derfor tålte dette godt.
    Egentlig blir den ikke varmere enn at man kan ta på den uten å brenne seg nevneverdig.

Egentlig slår den seg bare av, og skrur seg på igjen etter en liten stund, for så å skru seg av igjen.
    Så kanskje det ikke er varme likevel, for siste gangen den skrudde seg av, var volumet skrudd ned til under halv, ca kl 10.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver ligner veldig mye på det som skjer med min forsterker. Den blir også varm, men ikke så varm at det er noe problem å legge hånda på den.

Akkurat når kjører jeg en Abrahamsen V2.0 med B&W 686. Jeg kan ikke tenke meg at dette skal være noe problem å drive for forsterkeren, så jeg lurer veldig på hvorfor den skrur seg av. Kanskje det er det samme som skjer med forsterkeren din?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lagredetsomadsl
    Egentlig blir den ikke varmere enn at man kan ta på den uten å brenne seg nevneverdig.

Egentlig slår den seg bare av, og skrur seg på igjen etter en liten stund, for så å skru seg av igjen.
    Så kanskje det ikke er varme likevel, for siste gangen den skrudde seg av, var volumet skrudd ned til under halv, ca kl 10.
    Lite greie på det der, men kan ikke dette ha med å gjøre at kondensatorene tømmes for fort og derfor må lades opp igjen? Når disse ikke klarer å gi mer strøm så slår forsterkeren seg av.
    Det kan også være et rele`som har en svakhet.
    Håper noen kan svare på dette. Sliter med noe lignende på en Parasound Halo C2 prosessor som det ville vært altfor synd å hive på dynga.

Brokoble internt vet jeg lite om på EC.
    2x AW180 med litt modifiseringer er jo i utgangspunktet NEMO.
    2x AW120 er på samme måte AW 400.

Ved brokobling ser forsterkeren halv impedans. F.eks hvis høyttalerene dine går som lavest ned til 3 ohm ville høyttalerene taklet dette som 1,5 ohm.
    Også dempingsfaktoren som holder styr på elementene blir halvert.
    Ofte låter dette mer tynt i toppen og mer bassfattig. Mer slitsomt. Høyt, men ikke pent.
    Nesten som en trimmet Honda Civic kontra en BMW 5 liter hvor Honda-en kan gå fortere. Dårlig forklart, men.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver ligner veldig mye på det som skjer med min forsterker. Den blir også varm, men ikke så varm at det er noe problem å legge hånda på den.

Akkurat når kjører jeg en Abrahamsen V2.0 med B&W 686. Jeg kan ikke tenke meg at dette skal være noe problem å drive for forsterkeren, så jeg lurer veldig på hvorfor den skrur seg av. Kanskje det er det samme som skjer med forsterkeren din?
    Egentlig så irriterer dette meg noe voldsomt, siden jeg nå blir gående uten stereoanlegg i nesten 14 dager.
    ECS har fri over helgen og er uten sjangse til å parre awene mot hverandre, slik at dette blir neppe gjort før over helgen igjen, da jobber jeg 3 dager og går av lørdag morgen, slik at det blir tungt nok å få hentet forsterkerene på lørdag ettermiddag.

Så problemer nå passet egentlig midt i hekken..

Sjekket sikringen, den var ihvertfall hel, strømkabelen er hel og signalkablene burde være hele, siden de aldri har stått i klem, hverken under flytting eller ved installasjon igjen..
    Så jeg skjønner ikke hva som er problemet, annet enn at kjennes dyrt ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, det er ikke noe kjekt å måtte sende fra seg utstyret.

Kan det ha noe med hvordan man kobler til høyttalerene? På mine er det 4 terminaler, merket HF og LF. Er det noe forskjell på disse når man bare skal koble til et vanlig sett med kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, det er ikke noe kjekt å måtte sende fra seg utstyret.

Kan det ha noe med hvordan man kobler til høyttalerene? På mine er det 4 terminaler, merket HF og LF. Er det noe forskjell på disse når man bare skal koble til et vanlig sett med kabler?
    Effektforsterkeren har fungert uten trøbbel i månedsvis, før den begynte idag, omtrent midt i Crododille dundee.

Helt ut av det blå.

Jeg koblet høytalerene mine på samme måte, uten biamping, eller biwiring eller hva nå alle disse komboene heter..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd litt forskjellig nå, og det er definitivt ikke kablingen det er noe i veien med. Når jeg derimot tok forsterkeren min ut av stereobenken og satte den på gulvet, "i friluft", så fungerer den ypperlig. Så det kan virke som at det var varmen som problemet for min del, og at det ikke skulle så veldig mye til før det koker over for den.

Så jeg lurer på om det samme kan gjelde deg? Du skriver at den har fungert i månedsvis. Kanskje det rett og slett er støv i forsterkeren din som gjør at den overopphetes raskere enn før, og at det er derfor det ikke har vært et problem før nå?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem med min AW 250 for noen år siden. Kjøleribbene ble glovarme og termosikringen slo ut. Måtte sette på en vifte for å få nok luft gjennom forsterkeren.

En ting som slo meg da jeg tok av dekslet og kikket inni er hvor dårlig og amatørmessig denne forsterkeren var konstruert. Fant bla.a en motstand på kretskortet som var helt svartsvidd, den var plassert rett over en større komponent som helt blokkerte for luftstrømmen.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper støv på/ved kjøleribbene, eller rele't som har tørket ut (sistnevnte løses enten ved å bytte rele, eller så kan det være nok å stramme skruen som er i midten). Hadde samme problem med en Primare effekt noen år tilbake. Noen som forresten veit om det er vanlig fra fabrikk med kjølepasta ala pc'r på undersiden av kjøleribbene på vanlige forsterkere, type effekt?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være termosikringene som begynner å bli slitt.
    Hadde trøbbel med min 250r og byttet de to sikringene, og vips så funker den bra igjen.
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder