Onkyo eller Yamaha Surroundreceiver til mitt bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo eller Yamaha Surroundreceiver til mitt bruk?

Jeg vet dette er smak og behag, men dette er første skikkelige anlegget jeg kjøper meg, og da jeg ikke har mulighet til å sammenligne disse spør jeg her

Jeg er av typen som liker god og varm klang, og er langt fra fremmed for BOSE lyd (Her fikk jeg sikkert mange uvenner)

Frontene blir Sonus Faber Venere 3.0
    • 3.5-veissystem med frontrettet bassrefleksåpning
    • Impedans: 6 ohm
    • 2 stk. 18 cm basshøyttalere
    • 1 stk. 15 cm mellomtone og 1 stk. 2,9 cm domediskant
    • Anbefalt forsterker: 40 – 300 W
    • Doble kontakter for bi-wire / bi-amp-oppkobling

Tenkte å kjøre disse biampet i et 5.1 (evt 5.2) system sammen med Sonus Faber i samme serien i center & bak. Oppo BDP-103 Blue ray

Onkyo har jo pr i dag sluppet TX-NR828 som jeg tenker kan være et greit valg, eller så tenkte jeg på Yamaha 2020 eventuelt... tips?

Jeg har lite peiling på dette, men kan jeg klare meg uten effektforsterker da disse har en Impedans på 6 ohm?

På forhånd tusen takk for tips

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har aldri høyrt høgtalarane dine, eller veit kva følsomhet dei har. Men såvidt eg forstår er dei rimeleg bra saker? Det er jo heller ikkje småtassar. Derfor trur eg nok effektforsterkar vil vera ein fordel uansett.

Vil du absolutt ikkje ha effektforsterkar, ville eg gått for den største Onkyoen du får tak i innanfor budsjettet. Gjerne brukt, då det gir mykje meir for pengane. Dei større Onkyoane er noko kraftigare enn Yamaha...

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ville likt begge recieverene. Tror det er best (som Komlo sier) å ha en effektforsterker til å drive frontene. Husk at du ikke kan kjøre 7.1/2 med biampede frontere siden den bruker effektforsterkerene til bak-kanalen til å drive frontene også. Det sagt så syntes jeg du bør prøve å kjøpe en reciever først og teste med høytalerene. angående impedans kan du lese i denne tråden om det:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...rsterkere.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar sålangt! Jeg mente 5.1 Rettet dette nå!

Trodde kanskje disse store receiverene hadde nok guffe i pure direct mode da jeg sjelden spiller særlig høyt. Men skjønner at de aldri vil kunne måle seg med en ren effektforsterker.

Andre som har noen erfaringer, så setter jeg stor pris på å høre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du usikker på om du treng effektforsterkar eller ikkje, så start med receiver. Då får du testa om du føler du har behov for meir eller ikkje. Sjølv har eg Onkyo 875 og Onkyo 5008. Desse er såpass gode at eg ikkje merka rare forandringa med og utan effekt må eg inrømma...

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kelben

Trodde kanskje disse store receiverene hadde nok guffe i pure direct mode da jeg sjelden spiller særlig høyt. Men skjønner at de aldri vil kunne måle seg med en ren effektforsterker.

Har akkurat vært i samme situasjon som deg da jeg kjøpte ny reciever tidligere. Jeg gikk fra en Onkyo TX-NR609 til Yamaha RX-A1020. Fyflate for en reciever dette er. Kontrollen, kreftene, egenskapene! For en vill filmformidler. Det er jo selvsagt et prishopp mellom disse to, men forelsket meg i Yamahen.

Kan selv bare drømme om den 2020 du vurderer. Her er det vel enda mer krefter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har noen ganger kjøpt høyttalere som har strekt budsjettet slik at planen ar å drive de med kun en receiver.
    Høyttalerene var skuffende bassfattige og tynne (les lyse og ikke varme) i toppen.
    Etter jeg fikk tak i effektforsterker på div høyttalere ble det noe helt annet.
    For å si det sånn. Prioriterer du musikk mest hadde jeg ventet med senteren først og gjerne bakkanalene også og gått rett på effektforsterker i stedet.
    Er det film det går mest i har jeg troa på at en receiver klarer seg en liten stund.

-En god receiver for så mye du gidder å betale
    -Effektforsterker. Evt f.eks NAD M3, Hegel H200 som har home theater input som da blir en integrert til musikk og effektforsterker til film. Perfekt sammen med Oppo spilleren.
    -Sub
    -Bakkanaler
    -Senter
    -Oppo spiller

Dette hadde blitt min rekkefølge ved innkjøp.
    Har du en PS3 eller lignende klarer den å gjøre jobben på både 3D og vanlig blu-ray en stund.

Forresten, gratulerer med høyttalerene dine. Tror disse hadde vært spennende å høre en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo sin romkorreksjon forutsatt at den har Audyssey XT32 som jeg tror er vesentlig bedre enn Yamaha sin.
    Yamaha-en har flere muligheter for tuning. Også etter romkorreksjonen er tatt.
    Onkyo-en har Dynamic EQ. Dessverre få tuningsmuligheter utenom tonekontroller etter at romkorreksjonen er tatt.
    Dynamic EQ tilfører litt ekstra lyd i bakkanalene ettersom hva som skjer i filmen og booster dypbassen litt. Dette blir overvåket av romkorreksjonen slik at du vil få en fyldig bass og en engasjerende lyd, også på lavt og moderat volum.

Prisjakt.no anbefaler jeg deg å lage en konto.
    Der finner du de billigste prisene og sett en pris på dine ønskede produkter så får du beskjed når produktet havner på den prisen du ønsker å betale.
    F.eks Soundgarden og Komplett har ofte helgepriser med store avslag. Prisjakt hadde varslet deg om dette. Tusenvis spart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode tips folkens ! Prøver med receiver først og ser an lyden når denne biampes.

Hørt at Onkyo ofte presenterer en mer naturlig lyd, og at Yamaha ofte kan gi en noe varmere klang, men dette er kun hva jeg har hørt av enkelte selgere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål til...

1. Kan jeg f.eks velge Pioneer A-70 som effektforsterker hvis receiveren har "pre out" ??

Jeg er ikke den som må skru på maks pådrag.. så denne skulle være grei nok?

2. Tenkte i utgangspunktet på den nye Onkyo TX-NR828 da denne har 4K Passthrough, innebygget wifi og bluetooth.... men ser at denne i motsetning til den gamle 818 kjører 130 watt, mens 818 135 watt... den kjører Audyssey MultEQ i steden for Audyssey MultEQ XT32 slik som 818.

Noen som har tips til fremtidsrettet receiver med god romkorreksjon som lar meg bruke en grei effekt på frontene mine?!
    Onkyo TX-NR929 er enda ikke kommet ut på markedet.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 818 er en vanvittig bra receiver,ser den går for 5,6tusen i enkelte nett-butikker for tiden,så viss du finner den til den prisen enda så løp og kjøp:grin:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XT32 romkorreksjonen er langt betre enn standard Audyssey multi eq

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har jo pr i dag sluppet TX-NR828 som jeg tenker kan være et greit valg, eller så tenkte jeg på Yamaha 2020 eventuelt... tips?

. . . .

Et par spørsmål til...

1. Kan jeg f.eks velge Pioneer A-70 som effektforsterker hvis receiveren har "pre out" ??

2. Tenkte i utgangspunktet på den nye Onkyo TX-NR828 da denne har 4K Passthrough, innebygget wifi og bluetooth.... men ser at denne i motsetning til den gamle 818 kjører 130 watt, mens 818 135 watt... den kjører Audyssey MultEQ i steden for Audyssey MultEQ XT32 slik som 818.

Noen som har tips til fremtidsrettet receiver med god romkorreksjon som lar meg bruke en grei effekt på frontene mine?!
    1. Det ser ut til å være en integrert forsterker, ikke effektforsterker. Den vil ikke kunne brukes.

2. Onkyoen ved 'maks' altså -0dB skal ikke være noe som helt problem. Det skal den takle helt fint. Husk å sette delefrekvens til f.eks. 80 Hz (THX-anbefalt).

Velg heller 818 som koster 5990 kr og byr på mye mer enn 828.

828 er en nedgradering på mange måter. Deriblant at en går ned fra 818 sine MultEQ XT32 romkorreksjon til MultEQ i 828. Aktiv deling støttes heller ikke av 828 så vidt jeg har lest.

Det har vel blitt sagt her på forumet at 828 strengt tatt er en videreføring av dagens 717. Og det kan se ut til å stemme nokså greit.

Den kommende 929 blir i tur mer lik 818 (samme romkorreksjon, tilbyr aktiv deling), ikke stort av oppgraderinger i forhold sett bort fra effekt/strømforsyning. Vil tippe at den kommer til å legge seg rundt 12 000kr ved lansering, samme som 818 kostet ved lansering. Da får man en svært lik receiver til halvparten av prisen med 818.

Så forresten at følsomheten på høyttalerne dine er på 90 dB, så noe spesielt tungdrevne er de ikke. Spiller sikkert ganske godt med receiver alene, så kan du på sikt teste effekt før du evt. velger å gå til innkjøp.

Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Onkyo 818 er en vanvittig bra receiver,ser den går for 5,6tusen i enkelte nett-butikker for tiden,så viss du finner den til den prisen enda så løp og kjøp:grin:
    Helt enig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    1. Det ser ut til å være en integrert forsterker, ikke effektforsterker. Den vil ikke kunne brukes.

2. Onkyoen ved 'maks' altså -0dB skal ikke være noe som helt problem. Det skal den takle helt fint. Husk å sette delefrekvens til f.eks. 80 Hz (THX-anbefalt).

Velg heller 818 som koster 5990 kr og byr på mye mer enn 828.

828 er en nedgradering på mange måter. Deriblant at en går ned fra 818 sine MultEQ XT32 romkorreksjon til MultEQ i 828. Aktiv deling støttes heller ikke av 828 så vidt jeg har lest.

Det har vel blitt sagt her på forumet at 828 strengt tatt er en videreføring av dagens 717. Og det kan se ut til å stemme nokså greit.

Den kommende 929 blir i tur mer lik 818 (samme romkorreksjon, tilbyr aktiv deling), ikke stort av oppgraderinger i forhold sett bort fra effekt/strømforsyning. Vil tippe at den kommer til å legge seg rundt 12 000kr ved lansering, samme som 818 kostet ved lansering. Da får man en svært lik receiver til halvparten av prisen med 818.

Så forresten at følsomheten på høyttalerne dine er på 90 dB, så noe spesielt tungdrevne er de ikke. Spiller sikkert ganske godt med receiver alene, så kan du på sikt teste effekt før du evt. velger å gå til innkjøp.

Helt enig!
    Tusen takk !! Ser ut som jeg går for en 818 enn så lenge da, med mindre 929 slippes snart... Får heller bytte ut 818 da 4K materiale begynner å bli vanlig...

Hvilken Yamaha forsterker matcher 818? Eller er Onkyo et bedre valg mtp romkorreksjon og effekt? Liker god og varm klang.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk !! Ser ut som jeg går for en 818 enn så lenge da, med mindre 929 slippes snart... Får heller bytte ut 818 da 4K materiale begynner å bli vanlig...

Hvilken Yamaha forsterker matcher 818? Eller er Onkyo et bedre valg mtp romkorreksjon og effekt? Liker god og varm klang.
    Støtter ikke 818 4k da?

Adyssey er vel bedre mtp RK , så lenge automatikken styrer alt.

Men Yamaha har mye mer muligheter for manuelle justeringer i etterkant.

Så det koker vel litt ned til smak og behag , men Yamaha går vel for å være noe mer driftssikre og ha mindre bugs enn Onkyo - det har hvertfall vært sånn før , men mulig dette har endret seg med tiden .

Aldri hatt Onkyo selv , men har vært godt fornøyd med både Pioneer og Yamaha !
    Du kan jo ta en handel på Elkjøp med 30 dagers returrett for å teste ut Yamaha 9.2 receiver RX-A2020 (sort) - Elkjøp
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter ikke 818 4k da?
    Den støtter 4K oppskalering, men ikke 4K Passthrough. Sies jo at Playstation 4 får muligheten til å sende 4K materiale.... Selv om dette sikkert ikke vil være på plass før om et par år... TV'r som har 4K oppløsning må jo ned i pris også.

De fleste Yamaha modellene har jo implementert 4K passthrough i sine modeller.

Onkyo er litt bakpå, men disse har jo i gjengjeld spotify integrert... Vet ikke hvorvidt dette er en god løsning...

Jeg blir usikker, men 818 er jo nede i 6000kr nå.... så får da eventuelt oppgradere da jeg bytter ut TV med en 4K tv....

Hørt mye bra om Yamaha også, så 2020 må da muligens være en grei receiver? Har da høstet god kritikk om ikke annet. Har dog ikke spotify integrert, men igjen så vet jeg ikke hvorvidt dette er fordelaktig og ha i receiver

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den støtter 4K oppskalering, men ikke 4K Passthrough. Sies jo at Playstation 4 får muligheten til å sende 4K materiale.... Selv om dette sikkert ikke vil være på plass før om et par år... TV'r som har 4K oppløsning må jo ned i pris også.

De fleste Yamaha modellene har jo implementert 4K passthrough i sine modeller.

Onkyo er litt bakpå, men disse har jo i gjengjeld spotify integrert... Vet ikke hvorvidt dette er en god løsning...

Jeg blir usikker, men 818 er jo nede i 6000kr nå.... så får da eventuelt oppgradere da jeg bytter ut TV med en 4K tv....

Hørt mye bra om Yamaha også, så 2020 må da muligens være en grei receiver? Har da høstet god kritikk om ikke annet. Har dog ikke spotify integrert, men igjen så vet jeg ikke hvorvidt dette er fordelaktig og ha i receiver
    Det sies at Yamaha skal få Spotify integrert via firmware Upgrade , men det har ikke kommet så langt - det ble lovt klart i mars , men er utsatt.

Hvis den støtter oppskalering til 4k , så støtter den vel passthrought også ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål til...

Denne har HT utgang ergo kan fungere som ren effekt!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Ops
    Her var jeg for lat til å sjekke Pioneer sine sider, antok den ikke hadde HT-inngang siden Lyd&bilde ikke nevnte dette hverken på oversiktssiden av testen, eller på siden tildelt A-70.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den støtter oppskalering til 4k , så støtter den vel passthrought også ?
    Faktisk ikke :?

HT utgang på Pioneer A-70 (Se bildet), hva er dette, kobles til hvor i Receiver?, og kan jeg fortsatt BI ampe frontene? Eller er dette unødvendig.... har jo nettopp fullført flotte DIY 4x4 Bi amp kabler

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •