Problem med HDMI splitter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med HDMI splitter

Se på bildet!

Klarer noen å forklare meg hvorfor jeg mister DOLBY DIGITAL lyd (Pioneer vsx-lx51) så snart jeg også kopler HDMI til TV-en i fra splitteren?

Fjelljegeren

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kobler til en HDMI-device, så vil den snakke med avsenderen og fortelle at "hey, jeg kan ta i mot disse formatene". TVen din kan ikke ta i mot dolby digital, så da vil spilleren sende ut noe tven kan ta i mot.

Nå kjenner jeg ikke splitteren din, men vil det hjelpe om du kobler receiveren i HDMI-1, isteden for HDMI-2?

Alternativt kan veldig mange kilder "tvinges" til å sende ut et format, uansett hva hdmi-enheten forteller at den kan ta i mot, og slik få sendt ut dolby digital, selvom tven din ikke forstår formatet. Let litt i menyen og se om du har noe valg som kan kanskje kan gjøre det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Når du kobler til en HDMI-device, så vil den snakke med avsenderen og fortelle at "hey, jeg kan ta i mot disse formatene". TVen din kan ikke ta i mot dolby digital, så da vil spilleren sende ut noe tven kan ta i mot."
    --> Så TV-en forteller tilbake til forsterkeren hva den har mulighet til å ta i mot? Men det finnes jo ikke noen kopling tilbake til forsterkeren i fra TV-en. HDMI utgang på forsterkeren til HDMI inngang på TV-en. Men kanskje kommunikasjonen går begge veier?

"Nå kjenner jeg ikke splitteren din, men vil det hjelpe om du kobler receiveren i HDMI-1, isteden for HDMI-2?"
    --> Har prøvd :-/

"Alternativt kan veldig mange kilder "tvinges" til å sende ut et format, uansett hva hdmi-enheten forteller at den kan ta i mot, og slik få sendt ut dolby digital, selvom tven din ikke forstår formatet. Let litt i menyen og se om du har noe valg som kan kanskje kan gjøre det?"
    --> Dekoderen (Canal Digital, Parabol) er satt til DOLBY DIGITAL ut :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg kan ikke forstå bakgrunnen til at du ønsker å koble det slik. Er det for at du skal slippe å ha recieveren påslått til enhver tid og fortsatt ha lyd i tv'n? Isåfall ville jeg heller ha koblet HDMI rett fra dekoder direkte inn i TV, og heller brukt digital coax fra dekoder til reciever. Så slipper du hele HDMI splitter'n..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Hm, jeg kan ikke forstå bakgrunnen til at du ønsker å koble det slik. Er det for at du skal slippe å ha recieveren påslått til enhver tid og fortsatt ha lyd i tv'n? Isåfall ville jeg heller ha koblet HDMI rett fra dekoder direkte inn i TV, og heller brukt digital coax fra dekoder til reciever. Så slipper du hele HDMI splitter'n..

Jeg har en Digital Radio og en BOXEE BOX som også skal koples til. Begge to optisk inn på forsterkeren. BOXEE-en også med HDMI direkte til TV-en:
    Radio-lyd med Dekoder-bilde, BOXEE-lyd med BOXEE-bilde eller Dekoder-bilde eller kun Dekoder-lyd med Dekoder-bilde.

Altså kunne veksle mellom alt dette :-)

Og problemet er det jeg har beskrevet over :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg er treig, men utifra koblingen på tegningen din vil du få samme bilde og lyd på TV'n både på HDMI 1 og 3 inngangen. Slik jeg ser det kaster du bort en HDMI inngang på TV'n. Du kan forøvrig bruke digital coax i tillegg til de to optiske. Så min konklusjon er fortsatt at HDMI splitteren er et unødvendig ledd i det hele. Jeg mener også at problemet ditt blir løst ved å kutte ut splitteren og heller kjøre digital coax.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fjelljegeren
    --> Så TV-en forteller tilbake til forsterkeren hva den har mulighet til å ta i mot? Men det finnes jo ikke noen kopling tilbake til forsterkeren i fra TV-en. HDMI utgang på forsterkeren til HDMI inngang på TV-en. Men kanskje kommunikasjonen går begge veier?
    TVen forteller det til canal digital boksen, siden det jo blir direkte koblet til tven når du bruker splitteren = canal digital-burken sender IKKE ut dolby digital som tven ikke støtter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Banarne
    Det er mulig jeg er treig, men utifra koblingen på tegningen din vil du få samme bilde og lyd på TV'n både på HDMI 1 og 3 inngangen. Slik jeg ser det kaster du bort en HDMI inngang på TV'n. Du kan forøvrig bruke digital coax i tillegg til de to optiske. Så min konklusjon er fortsatt at HDMI splitteren er et unødvendig ledd i det hele. Jeg mener også at problemet ditt blir løst ved å kutte ut splitteren og heller kjøre digital coax.
    Se bildet. Hvis du kjenner forsterkeren så håper jeg du kan forklare meg!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio-lyd med Dekoder-bilde, BOXEE-lyd med BOXEE-bilde eller Dekoder-bilde eller kun Dekoder-lyd med Dekoder-bilde.

Altså kunne veksle mellom alt dette :-)

Og problemet er det jeg har beskrevet over :-(
    Aner ikke hva receiver du har men den jeg har, har hatt og kjenner til så kan jeg velge lyd/bilde på inngangene for seg i menyer på den. Koble alt til receiver og en stk. HDMI til TV. Hva er problemet? Det gir det kansje litt menytrykking men det høres nå rimelig ut i denne sammenheng..

Mitt forslag eliminerer splitteren, den vil nok bare fortsette lage krøll da HDMI kommuniserer begge veier.

*redigert*

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    TVen forteller det til canal digital boksen, siden det jo blir direkte koblet til tven når du bruker splitteren = canal digital-burken sender IKKE ut dolby digital som tven ikke støtter.
    Ja, hvis "underholdningssignalet" sendes i en retning, ut/inn tydelig skrevet på alle koplingspungter, mens det likevel går kommunikasjon i mellom komponentene også motsatt vei så kan jeg også tippe det :-) Men vet du dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobla
    Aner ikke hva receiver du har men den jeg har og de jeg har hatt og kjenner til så kan jeg velge lyd/bilde på inngangene i menyer på den. Koble alt til receiver og en stk. HDMI til TV. Hva er problemet?
    Kan du på forsterkeren din veksle mellom lyd i fra tre ulike kilder (optisk og HDMI) samtidig som du veksler i mellon to ulike bilde-kilder (HDMI) uten at dette påvirker hverandre? Se bildet jeg sist sendte! Jeg kan sette opp forsterkeren slik at den kan veksle mellom to lydkilder når en bestemt HDMI-inngang er valgt. Den tredje lydkilden gir svart blide ut til TV-en. Derfor har jeg koplet det slik. Helt perfekt, hadde ikke vært for at jeg mister DOLBY DIGITAL lyd ut slik jeg beskriver øverst :-(! Hvis du har løsningen så vær så snill å forklar meg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du på forsterkeren din veksle mellom lyd i fra tre ulike kilder (optisk og HDMI) samtidig som du veksler i mellon to ulike bilde-kilder (HDMI) uten at dette påvirker hverandre?? Se bildet jeg sist sendte! Hvis du har løsningen så vær så snill å forklar meg
    Chapter 10 side 65

Pioneer user manual

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobla
    Chapter 10 side 65

Pioneer user manual
    Ja, som jeg skrev: "Jeg kan sette opp forsterkeren slik at den kan veksle mellom to lydkilder når en bestemt HDMI-inngang er valgt. Den tredje lydkilden gir svart blide ut til TV-en." :sad: Og hva med den andre bilde-kilden; som ikke skal ødelegge for lydkilden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, som jeg skrev: "Jeg kan sette opp forsterkeren slik at den kan veksle mellom to lydkilder når en bestemt HDMI-inngang er valgt. Den tredje lydkilden gir svart blide ut til TV-en." :sad: Og hva med den andre bilde-kilden; som ikke skal ødelegge for lydkilden.
    Ja ok, den tredje lydkilden vet jeg ikke hva gjør med TV-bildet. Med den andre bildekilden så får du vel problem med at bare en kilde kan være valgt til enhver tid så du må nok sette det opp når du skal bytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI-en ut i fra forsterkeren blir stengt nå jeg velger den tredje lydkilden.

Dårlig forklaring tidligere men slik er det det fungerer:
    - Jeg har tre optiske inngangene som er "ASSIGNABLE" = "knytte sammen": TVSAT, DVR1 og DVR2
    - Jeg har to stk. HDMI-innganger som er "ASSIGNABLE" = "knytte sammen": HDMI1 og HDMI2
    - Dvs. at om jeg f.eks. i forsterkeren knytter DVR2 (fra radio) og HDMI2 (fra dekoder via splitter) sammen, så kan jeg se på TV samtidig som jeg kan veksle mellom lyd i fra radioen og lyd i fra dekoderen. Så snart jeg velger lyd i fra DVR1 (optisk lyd i fra BOXEE) så slutter forsterkeren å sende ut bildet som kommer i fra dekoderen. Dette er den tredje lydkilden.

Samme hvordan jeg stokker om på dette så vil jeg aldri klare å få den tredje lydkilden når jeg knytter sammen en optisk inngang med en HDMI-inngang. Det er derfor jeg har koplet det slik som bildet viser. Og det irriterende er jo at jeg da mister DOLBY DIGITAL lyd :-( !!

Håper fortsatt på et smart hode som kan løse dette :-)!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •