2stk recivere fikk lynsmell :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2stk recivere fikk lynsmell :(

Hei,

Har akkuratt kjøpt Yamaha RXA-1020 og en Marantz SR6007 reciver(har akkuratt "bygget" 2 hjemmekinorom). Her om dagen var det kraftig tordenvær og utstyret mitt fikk seg en kilevink.

Etter mye feilsøking osv viser det seg at dette er feil på mine recivere:
    RXA-1020 : HDMI 1 inn og HDMI 1 ut defekt.
    SR6007: HDMI 1,2 og 3 inn defekt.

Regner med at HDMI kort her må byttes på begge 2, at dette er ødelagt hardware rett og slett?

Bonusinfo : Har også en W1070 PJ, der HDMI inn 1 ble defekt etter smellen.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innboforsikring?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg. Men ingenting som hadde gjort meg så glad som om det hadde vært en quickfix på dette.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen enkel fiks på dette, nei. HDMI-kort er veldig følsomme for spenning, og kan fint gå i stykker om du bare kobler inn og ut en kabel mens receiveren er påslått. Hvis du fikk lynnedslag, er nok ingen vei utenom forsikring.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei var nok det jeg regnet med. Utrolig kjedelig å må gå uten utstyret når man har gitt blod,svette og tårer for å få rommene ferdig

just my luck these days!

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Det er nok ingen enkel fiks på dette, nei. HDMI-kort er veldig følsomme for spenning, og kan fint gå i stykker om du bare kobler inn og ut en kabel mens receiveren er påslått. Hvis du fikk lynnedslag, er nok ingen vei utenom forsikring.
    Graver opp denne tråden fordi jeg har mulig lynnedslag skade på min receiver og leter etter tips. Fant da denne tråden med ovenstående utsagn som rett og slett er feil. Jeg har selv lest HDMI standarden på hdmi.org. HDMI støtter "hotplugging", det ligger i standarden med "hot plug detect" på pin 19, og det skal ikke kunne skade utstyr om man kopler til og fra mens det er påskrudd. At HDMI er ømfintlig for lynnedsalg er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lynnedslag har tatt 3 receivere, og en ps3, alle var HDMI kretsen. Men er bare å levere inn utstyret på vanlig garanti også, bare å ikke si at det var lynnedslag.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313 Vis post
    Graver opp denne tråden fordi jeg har mulig lynnedslag skade på min receiver og leter etter tips. Fant da denne tråden med ovenstående utsagn som rett og slett er feil. Jeg har selv lest HDMI standarden på hdmi.org. HDMI støtter "hotplugging", det ligger i standarden med "hot plug detect" på pin 19, og det skal ikke kunne skade utstyr om man kopler til og fra mens det er påskrudd. At HDMI er ømfintlig for lynnedsalg er en annen sak.
    Jeg kan garantere deg at det er fullt mulig å ødelgge utstyret sitt ved å hot-swappe HDMI-kabler mens utstyret er påslått. Det skal i teorien være mulig, men mange har fått ødelagt HDMI-kort ved å gjøre det. (Sårbarheten kommer an på hvordan utstyret er bygget.) Man bør alltid skru av både kilde og mottaker før man trekker ut eller setter inn en HDMI-kabel.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke vær mulig om utstyret følger standarden, og kabelen fungerer som den skal.
    aldri hørt om noen IT konsulenter som skrur av utstyr for å koble hdmi, dvi eller vga. selv interne harddisker og dvdrom med SATA kan kobles live.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •