Rørforsterker. Hvor mye watt bør jeg gå for?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer xcoder sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørforsterker. Hvor mye watt bør jeg gå for?

Jeg har en Abrahamsen V2 (2*70W i 8 Ohm). Jeg vurderer å kjøpe en rørforsterker i tillegg for bruk i ett annen rom i huset. Jeg har aldri hatt en rørforsterker før.

Jeg ser at svært mange rørforsterkere på nettet ligger med spesifikasjoner under 40 watt, nå vet jeg at oppgitt effekt på forsterkere angis hvor klippingen/forvrenging av lyden starter og at dette er noe forskjellig mellom solidstate og rørforsterkere. Slik jeg har forstått dette, er det sjelden en får klipping på rørforsterkere på høyt volum men "kun" forvrengning.

Mitt spørsmål er derfor: Hvor ca mange watt trenger jeg i en rørforsterker for at den "opplevde" lydvolumet i rommet skal tilsvare min V2 på ca 80%-90% av maksvolumet? ( og for å forenkle spm litt: med de samme signalkilder/høytalere )

Jeg regner med at en Elekit TU-879S Stereo Tube Amplifier Kit kanskje ikke duger med sin 8,5W pr kanal. Skulle nesten tro at denne kun var beregnet for hodetelefoner...

Men Jolida JD 302 CRC med sine 50W pr kanal er kanskje mer enn jeg trenger?

Takker for alle tips 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xcoder
    Jeg har en Abrahamsen V2 (2*70W i 8 Ohm). Jeg vurderer å kjøpe en rørforsterker i tillegg for bruk i ett annen rom i huset. Jeg har aldri hatt en rørforsterker før.

Jeg ser at svært mange rørforsterkere på nettet ligger med spesifikasjoner under 40 watt, nå vet jeg at oppgitt effekt på forsterkere angis hvor klippingen/forvrenging av lyden starter og at dette er noe forskjellig mellom solidstate og rørforsterkere. Slik jeg har forstått dette, er det sjelden en får klipping på rørforsterkere på høyt volum men "kun" forvrengning.

Mitt spørsmål er derfor: Hvor ca mange watt trenger jeg i en rørforsterker for at den "opplevde" lydvolumet i rommet skal tilsvare min V2 på ca 80%-90% av maksvolumet? ( og for å forenkle spm litt: med de samme signalkilder/høytalere )

Jeg regner med at en Elekit TU-879S Stereo Tube Amplifier Kit kanskje ikke duger med sin 8,5W pr kanal. Skulle nesten tro at denne kun var beregnet for hodetelefoner...

Men Jolida JD 302 CRC med sine 50W pr kanal er kanskje mer enn jeg trenger?

Takker for alle tips 8)
    Jolidaen er veldig bra og en strømsterk sak, samme med mye av mingda nevnt over. Hvilke høytalere bruker du ?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Jolidaen er veldig bra og en strømsterk sak, samme med mye av mingda nevnt over. Hvilke høytalere bruker du ?

Hei, Har elektrocompaniet PSF-1. Er mer usikker på størrelsen på forsterkeren. Hvilken størrelse på en rørforsterker tilsvarer 60-70W på en solid state?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil si att en rørforsterker på halvparten av av watten til en transistorforsterker vil virke ganske likt, men skal du spille like høyt vil du trenge omtrent det samme, men dine høytalere er ikke spesielt lettdrevne så jeg ville ikke brukt mindre røreffekt enn 50-60 watt på de.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo music angel kt88. Den bør drive PSF-1

Music Angel KT88 - Mala Audio

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, hadde håpet på at jeg kunne gå enda lavere i effekt på en rørforsterker for å oppnå det samme trykket som jeg har i dag. MA KT88 har jeg lest en del om, og vil være med i vurderinger etter at jeg har fått avklart størrelsen. Jeg ønsker selvsagt hifi, men gidder ikke å kjøpe større enn det jeg trenger nå. Kan jo alltids bytte senere hvis behovet endrer seg...

Rune Bakke
    Guest

Det må testes på ditt anlegg i din stue!

Med fare for å virke blassert, det er det ingen som kan svare på!

Rørforsterkere er såpass spesielt at det må testes!
    Jeg tror høyttalerene dine er litt tungdrevne, men det kan jeg ikke si med sikkerhet. Du bør låne med deg noen forsterkere for å teste det ut.

Det er sikkert en del her inne eller på Hifisentralen som er behjelplige med å låne bort?

Jeg har opplevd så mye rart når det gjelder rør at jeg jeg har sluttet å stole på noe annet enn mine egne ører og tester da på mitt utstyr i mitt rom! ::razz:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jolidaen er mer strømsterk enn ma og i en helt annen klasse

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cary Audio CAD-120S MkII Silver - Effektforsterkere - Stereo denne burde jo vært tingen, 60w eller 120w per channel - ultralinear står det på specs men er kanskje litt i overlaget dyr om du skal ha det billig

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Cary Audio CAD-120S MkII Silver - Effektforsterkere - Stereo denne burde jo vært tingen, 60w eller 120w per channel - ultralinear står det på specs men er kanskje litt i overlaget dyr om du skal ha det billig
    Update: Gikk til slutt for Opera Audio Consonance Cyber 800 monoblokker på 78W pr kanal + Cyber 222 mk II preamp. Hærlig rørutstyr :-)

Kastet også ut høytalerne til fordel for XTZ Divine 100.49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •