Onkyo 3010 vs Yamaha 3020

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo 3010 vs Yamaha 3020

Jeg har begge disse hjemme nå, men skal levere tilbake en av dem på 30-dagers-returgaranti. Det er et veldig vanskelig valg. Jeg kjører 5.1+sone 2 stereo ute på terrassen. Etterhvert tenkte jeg å bi ampe frontene, mest fordi det går an, men jeg har ikke prøvd dette ennå. Rent umiddelbart liker jeg appen til Yamahaen best, jeg liker at det er Airplay, samt jeg liker at appen kan starte receiveren fra stand-by-modus. Det kjedelige er at Airplay kan jo ikke streame video, så jeg må likevel bruke Apple TV.

Jeg trodde disse skulle være ca like kraftige, men etter å ha prøvd begge, virker det som Onkyoen er betydelig kraftigere. Frontene mine er Mirage m5si, som er relativt tungdrevne.

Jeg har ikke så god greie på dette, men bakpå står det hhv 1010W op Onkyoen og 490W på Yamahaen. Støtter dette min erfaring med at Onkyoen er MYE kraftigere? Dette betyr at denne har over dobbelt så kraftig strømforsyning?

Dette ble et verre valg enn jeg trodde. Har noen andre erfaring med disse?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fasteddiefelson
    Jeg har begge disse hjemme nå, men skal levere tilbake en av dem på 30-dagers-returgaranti. Det er et veldig vanskelig valg. Jeg kjører 5.1+sone 2 stereo ute på terrassen. Etterhvert tenkte jeg å bi ampe frontene, mest fordi det går an, men jeg har ikke prøvd dette ennå. Rent umiddelbart liker jeg appen til Yamahaen best, jeg liker at det er Airplay, samt jeg liker at appen kan starte receiveren fra stand-by-modus. Det kjedelige er at Airplay kan jo ikke streame video, så jeg må likevel bruke Apple TV.

Jeg trodde disse skulle være ca like kraftige, men etter å ha prøvd begge, virker det som Onkyoen er betydelig kraftigere. Frontene mine er Mirage m5si, som er relativt tungdrevne.

Jeg har ikke så god greie på dette, men bakpå står det hhv 1010W op Onkyoen og 490W på Yamahaen. Støtter dette min erfaring med at Onkyoen er MYE kraftigere? Dette betyr at denne har over dobbelt så kraftig strømforsyning?

Dette ble et verre valg enn jeg trodde. Har noen andre erfaring med disse?
    Kan godt hende Onkyoen er kraftigere , men det kan du ikke slå fast med å se hva som står bakpå.
    Hos både Yamaha og f.eks Pioneer er dette oppgitt strømforbruk basert på et slags snittforbruk ved en gitt belastning.

Og det bør jo helst være så lite som mulig nå i disse "miljøtider" :-)

Når det gjelder hva du bør velge , så er det vel ikke så mange som er så heldig som du som kan teste begge side om side , så her er det nok bare å følge din egen magefølelse !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet opp og ned med film og musikk, og til min store overraskelse er min subjektive konklusjon at for mine ører, er Onkyoen bedre. Ikke bare litt bedre, den er MYE bedre enn Yamahaen, med tanke på kontroll på høytalerne, og hvordan jeg liker at lyden skal være. Yamahaen hang ikke med når jeg skrudde opp volumet. Jeg hadde egentlig mest trua på Yamahaen, etter å ha lest andres erfaringer og tester fra diverse bransjemagasiner, men det er helt klart at jeg synes Onkyoen leverer best kvalitet på lyden.

Jeg har også hatt en Pioneer SC LX85 i 1,5 år, og det er denne som nå ble byttet ut med Onkyoen. Pioneeren var veldig lik Yamahaen(3020), igjen til tross for alt jeg har lest om at Pio er lys og Yamaha er mørk etc. Pioneeren vil jeg si var på linje med Yamaha, Onkyo er flere hakk bedre.

Min konklusjon er at man må teste selv, og ikke lese hva andre synes. Alt jeg har funnet på nett, sier at Onkyo ikke rekker opp til de andre, men nå har jeg erfart det motsatte.

Nå blir det masse film og musikk fremover!!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men men men, yamhaen er jo hele 10 bedre enn onkyo'en... (3020 vs 3010)

Sitter sjøl med en lx85 på dali og vil si det fungerer helt kurant og kan ikke si det er noe spess skarpt heller selv om mange rådet meg til og skaffe annen 'mer passende' elektronikk.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo er topp det...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var storfornøyd med Pioneeren, men det var vel mest fordi jeg ikke hadde sammenlignet med noe annet. Nå går det ikke an å gå tilbake. Grunnen til at jeg byttet ut Pioneeren, var at den etter ca ett år gikk istykker. Den ble fikset på garantien, gikk istykker igjen, ble igjen fikset på garantien, så gikk den atter en gang istykker. Jeg var uten receiver i TRE MÅNEDER, og opplevde så dårlig service fra Pioneer, at Elkjøp ble flau over hele saken. Jeg fikk hevet kjøpet, og har nå virkelig fått erfare at det er stor forskjell på receivere.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit og høre. og aldeles enig er helt fornøyd med min som nærmer seg året siden den ble nå kjøpt på soundgarden til 13k.

Om jeg skulle bytta til noe så er jeg litt småfrista til og gå spinnvill hos emotiva og gå f.eks på umc-200, en xpa 2 og en xpa-5 kombo (må få satt det opp i et rack utafor stua om så)

Men enn så lenge lever pioneeren, men helt problemfri er den jo ikke, spess hdmi sync kan være dodgy iblant, men løser seg med litt power cycling *krysser finga*

Men som deg er jeg fornøyd med pio, men nei tror ikke jeg kjøper pioneer igjen om den skal byttes, mye annet som er minst like aktuelt :-)

F.eks onkyo :-D

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får mye får pengene syns jeg. Må bare bli kjent med de først.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var veldig usikker på om eg skulle gå for Yamaha eller Onkyo tidlegare, etter å ha lest mykje god omtale av Yamaha. Har ikkje fått høyrt 3020,men dette tydar jo på at eg har valgt riktig:-)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo er knall det8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo er nok bra det.
    Det som har hindret meg fra å kjøpe det ,er at dem virker å ha noe høyere feilrate enn f.eks Yamaha.
    Det ser man jo her inne også , men det var kanskje et større problem for et par år siden ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt og høre erfaringer med forskjellige merker og modeller selv oppgraderte jeg fra Onkyo TX-NR609 til Yamaha RX-A1020. Synes Yamahen er så mye bedre på alle måter. Selvfølgelig er det et prisgap på disse to modellene, men jeg tipper Onkyo i denne klassen også er råbra!

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke Åsen det er med 3020 om du kan bi- ampe, men det kan du på onkyon, og det er jo et pluss. Så har vel onkyon to sub utganger. Som kan kalibreres uavhengig av hverandre. Å vist du liker lyden bedere på den,så er det bare å slå til. Lykke til med valget.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    Jeg vet ikke Åsen det er med 3020 om du kan bi- ampe, men det kan du på onkyon, og det er jo et pluss. Så har vel onkyon to sub utganger. Som kan kalibreres uavhengig av hverandre. Å vist du liker lyden bedere på den,så er det bare å slå til. Lykke til med valget.
    Man har akkurat de samme muligheten som du nevner med RX-A 3020.

Men det spiller jo ingen trille hvis man liker lyden til Onkyo mye bedre :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har både Onkyo 1010 å Lx 85, å har prøvd begge i pure mode til stereo på mine Kef LS50, (som hadde hatt godt av en stereo forsterker til det dobbelte av mine receivere), men jeg kunne overhodet ikke høre forskjell på de.

På: onkyo 1010 har samme effekt som storebror 3010, hovedforskjellen er 9.2 ba 7.2 som min er

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Onkyo er nok bra det.
    Det som har hindret meg fra å kjøpe det ,er at dem virker å ha noe høyere feilrate enn f.eks Yamaha.
    Det ser man jo her inne også , men det var kanskje et større problem for et par år siden ?
    For selgere som ikke selger Onkyo selv så går det i repeat at Onkyo har høy feilrate ja.
    Har hatt Onkyo 905, deretter Yamaha 3067, så Denon AVC-A1HDA og har nå Onkyo 3010.

Før de overnevnte var det forskjellig fra Denon, Yamaha og noen prosessorer.

Kall meg dum for å snakke stygt om noe jeg har selv og sikkert skal selges en gang. Men på både 905 og nåværende 3010 så har Onkyo en egen evne til å irritere meg grenseløst på noen få områder. Disse få områdene er selvfølgelig noe av det som er mest vesentlig.

De henger rett og slett ikke med når man bytter kilde fra f.eks PS3 til Blu-ray.
    Da roter den det til med lyd og bilde. Når man slår av og på forsterkeren en 1-15 ganger etter hvilket humør den er på så virker alt helt topp.
    Modus støttes ikke står det og blinker på TV-en og da har man ingen bilde. Kan jo selvfølgelig være TV-en, men er jo merkelig at det aldri skjedde en eneste gang med Denon AVC-A1HDA.
    For råbra lyd og bilde, det synes jeg den leverer. Når det endelig virker. Ble overrasket over hvor godt den låter som pre/dac/prosessor.
    Utrolig engasjerende lyd til film også. Der gruser den Denon AVC-A1HDA og Yamaha 3067.
    Bildevalga (Game, Movie osv) som forsterkeren har er også greie å ha.

Onkyo 905 hadde også sitt på det området. Når jeg til slutt knakk koden var det jo enkelt. Man måtte bare slå på TV og sørge for å få signal til TV. Så kunne man slå av TV og nyte musikken. Men så skal man bytte kilde eller er så uheldig å trykke på Pure Direct eller Stereo knappen.
    Ja, da er det bare å finne fjernkontrollen til TV-en igjen da. HÅPLØST.

Problemet skal forhåpentligvis bedres med en software update. Men denne vil jo selvfølgelig ikke forsterkeren gjøre noe med. Lastet ned på en USB-penn rett fra Onkyo sin hjemmeside. Funker ikke.

Onkyo 3010 er en knakende god forsterker når ting har startet som det skal, men eiergleden blir dessverre lav for min del.
    Var et MÅ HA produkt. Nå savner jeg Denon-en på tross av at Denon-en hadde dårligere lyd på film.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    For selgere som ikke selger Onkyo selv så går det i repeat at Onkyo har høy feilrate ja.
    Har hatt Onkyo 905, deretter Yamaha 3067, så Denon AVC-A1HDA og har nå Onkyo 3010.

Før de overnevnte var det forskjellig fra Denon, Yamaha og noen prosessorer.

Kall meg dum for å snakke stygt om noe jeg har selv og sikkert skal selges en gang. Men på både 905 og nåværende 3010 så har Onkyo en egen evne til å irritere meg grenseløst på noen få områder. Disse få områdene er selvfølgelig noe av det som er mest vesentlig.

De henger rett og slett ikke med når man bytter kilde fra f.eks PS3 til Blu-ray.
    Da roter den det til med lyd og bilde. Når man slår av og på forsterkeren en 1-15 ganger etter hvilket humør den er på så virker alt helt topp.
    Modus støttes ikke står det og blinker på TV-en og da har man ingen bilde. Kan jo selvfølgelig være TV-en, men er jo merkelig at det aldri skjedde en eneste gang med Denon AVC-A1HDA.
    For råbra lyd og bilde, det synes jeg den leverer. Når det endelig virker. Ble overrasket over hvor godt den låter som pre/dac/prosessor.
    Utrolig engasjerende lyd til film også. Der gruser den Denon AVC-A1HDA og Yamaha 3067.
    Bildevalga (Game, Movie osv) som forsterkeren har er også greie å ha.

Onkyo 905 hadde også sitt på det området. Når jeg til slutt knakk koden var det jo enkelt. Man måtte bare slå på TV og sørge for å få signal til TV. Så kunne man slå av TV og nyte musikken. Men så skal man bytte kilde eller er så uheldig å trykke på Pure Direct eller Stereo knappen.
    Ja, da er det bare å finne fjernkontrollen til TV-en igjen da. HÅPLØST.

Problemet skal forhåpentligvis bedres med en software update. Men denne vil jo selvfølgelig ikke forsterkeren gjøre noe med. Lastet ned på en USB-penn rett fra Onkyo sin hjemmeside. Funker ikke.

Onkyo 3010 er en knakende god forsterker når ting har startet som det skal, men eiergleden blir dessverre lav for min del.
    Var et MÅ HA produkt. Nå savner jeg Denon-en på tross av at Denon-en hadde dårligere lyd på film.
    Ja sånt er jo irriterende i lengden , uten tvil !

Har en liten issue med Yamahaen min også - men det er ganske bagatellmessig egentlig.
    Når jeg skal kjøre i gang hele sulamitten her , så må jeg slå på TV'n først , ellers så kommer det ingen lyd fra receiveren før jeg har slått den av og på en gang. Men etter det er alt i skjønneste orden ,så det er som sagt ingen "big deal" :-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fasteddiefelson
    Nå har jeg testet opp og ned med film og musikk, og til min store overraskelse er min subjektive konklusjon at for mine ører, er Onkyoen bedre. Ikke bare litt bedre, den er MYE bedre enn Yamahaen, med tanke på kontroll på høytalerne, og hvordan jeg liker at lyden skal være. Yamahaen hang ikke med når jeg skrudde opp volumet. Jeg hadde egentlig mest trua på Yamahaen, etter å ha lest andres erfaringer og tester fra diverse bransjemagasiner, men det er helt klart at jeg synes Onkyoen leverer best kvalitet på lyden.

Jeg har også hatt en Pioneer SC LX85 i 1,5 år, og det er denne som nå ble byttet ut med Onkyoen. Pioneeren var veldig lik Yamahaen(3020), igjen til tross for alt jeg har lest om at Pio er lys og Yamaha er mørk etc. Pioneeren vil jeg si var på linje med Yamaha, Onkyo er flere hakk bedre.

Min konklusjon er at man må teste selv, og ikke lese hva andre synes. Alt jeg har funnet på nett, sier at Onkyo ikke rekker opp til de andre, men nå har jeg erfart det motsatte.

Nå blir det masse film og musikk fremover!!
    +1 -fra pioneer lx83 til onkyo 5010...>> Mirage omd-28

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år tilbake var Yamaha best lydmessig i mine ører. Spesielt dersom man bare brukte den som pre med ekstern effektforsterker tilkoblet. Onkyo er nok like bra på film, men ganske jevnt etter mine erfaringer. Det derimot Yamaha er overlegne på, som også er nevnt, er noe av det viktigste; nemlig driftsikkerhet!
    Der henger Onkyo ett godt stykke etter. Bugs med software, trøbbel med hdmi-shaking etc.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •