Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 375
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken Vis post
    Ja før jeg kontakter noen butikk, skal jeg nullstille og sette opp på nytt ,sammen men en annen.
    Utrolig at det skal være krav til "teknisk ingeniør eksamen" for å kople opp en reciever.
    hadde jeg vist det, hadde jeg ALDRI KJØPT den
    Aldri!
    Å koble opp en Yamaha 1030 er ikke noe som kvalifiserer til teknisk ingeniør eksamen på langt nær, du har sikkert bare oversett en liten ting. Hvis du ikke har noen erfaring med dette fra før anbefaler jeg det å lese looser manualen godt.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen med CX-A her som har prøvd og koble til både analogt og digitalt med en Oppo bdp 105 for og sammenligne dac'ene ? Tenker da først og fremst på stereo bruk.
    Vurderer å gå for en Oppo etterhvert , men hvis det ikke er noe særlig å hente på å kjøre analogt ut fra en 105, så kan man jo like gjerne kjøpe en 103 siden den er ganske mye billigere

Noen tanker rundt dette ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kan tillate meg å spekulere: Jeg vil mene at DACene i CX-A sitter nære de balanserte utgangsdriverene på enheten, noe som gir lite mulighet til å plukke opp støy. Mens i Oppoen, selv om DACene og analogt kretsløp muligens er bedre (har ikke sjekket), så må man igjennom mye lengre ubalansert kabel og kretsløp mellom de to uavhengige enhetene (oppoen og CX-Aen). Det analoge signalet må så videre igjennom det samme analoge kretsløpet i CX-Aen. Jeg vil gjør en akademisk gjetning på at det nok blir best i CX-A.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Midas
    Jo det er jo et fornuftig resonement du kommer med , og det kan godt hende det er helt riktig. Jeg tror vel uansett at det ikke er snakk om så store forskjeller her , men hadde vært moro og hørt hvis det er noen som har gjort direkte sammenligninger.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer wito sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra denne linken:
    http://www.hometheaterhifi.com/ssps/...all-pages.html

"Switching between analog and digital in Pure Direct using the Oppo BDP-105 as a source, I find virtually no difference. The Blu-ray Audio of Beck's Sea Change sounds wonderful through both inputs. Through HDMI I might have a bit more detail in the decay of instruments while the RCA inputs shows a little tighter bass. The differences are so small that I'm just as likely imagining these differences as I am hearing them."

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wito Vis post
    Sakset fra denne linken:
    http://www.hometheaterhifi.com/ssps/...all-pages.html

"Switching between analog and digital in Pure Direct using the Oppo BDP-105 as a source, I find virtually no difference. The Blu-ray Audio of Beck's Sea Change sounds wonderful through both inputs. Through HDMI I might have a bit more detail in the decay of instruments while the RCA inputs shows a little tighter bass. The differences are so small that I'm just as likely imagining these differences as I am hearing them."
    Takker
    Det ser ikke ut til at det mye og hente nei - det hadde jo vært det beste det , siden man da kan gå for 103 til halve prisen med god samvittighet

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: Man har ikke RK, delay, PEQ og small x-over osv når man kjører inn analogt på Yamaha. For meg hadde det vært langt viktigere enn (marginalt) bedre DAC/analog-kretsløp.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    En ting til: Man har ikke RK, delay, PEQ og small x-over osv når man kjører inn analogt på Yamaha. For meg hadde det vært langt viktigere enn (marginalt) bedre DAC/analog-kretsløp.
    Jo det har man , men det forutsetter at man gjør en ekstra A/D - D/A konvertering , og da er jo vitsen borte. Så i dette tilfelle så blir det jo pure direct man må bruke evt. Jeg kan bruke EQ likevel ,siden jeg har Antimode Dualcore som kan kjøre digitalt inn og ut før evt Dac. Får ikke med sub på den måten , men frontene mine gir i grunn mer enn nok bass alene helt ned til 25 hz - hvertfall så lenge man ikke skal sette ny db rekord

Men ser vel uansett ut til at det blir for liten forskjell til at det er noe å styre med. Heldigvis kan man vel si

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, det forutsetter stereosignal, fordi det er bare 2 kanaler ADC i Yamaha modellene. Multikanals analog inn går ikke. Ville ikke noe av poenget med BDP-105 være multikanals analog ut?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, det forutsetter stereosignal, fordi det er bare 2 kanaler ADC i Yamaha modellene. Multikanals analog inn går ikke. Ville ikke noe av poenget med BDP-105 være multikanals analog ut?
    Jo , det er selvsagt en mulighet , men det var først og fremst to-kanalsbruk jeg tenkte på.
    105 har jo dedikerte balansert ut for stereobruk , og CX-A har en balansert inngang - det var helst disse jeg tenkte å prøve i såfall.
    Og det du sier om "multichannel inngangen" er selvsagt helt riktig

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meldt noen erstatning for Yamaha CX-A 5000? med HDMI 2.0

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar Vis post
    Er det meldt noen erstatning for Yamaha CX-A 5000? med HDMI 2.0
    Jeg venter også på dette. En prosessor med HDMI 2.0, Dolby Atmos og aller helst DTS UHD-støtte. Kanskje Yamaha venter på at sistnevnte skal bli modent / stabilisere seg? Kanskje de holder på å utvikle en ny YPAO for dette?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vi fått bekreftet hvorvidt CX-A5000 låter forskjellig i hhv. balansert og ubalansert modus? Noen som har erfaringer? En av årsakene til at jeg spør, er at jeg vurderer å kjøpe en effektforsterker som skal erstatte min Hegel H200 (som i dag driver frontene), til bruk sammen med min nåværende RX-A810. Sistnevnte har som kjent 7.1 RCA ut.

Jeg vurderer kjøp av CX-A5000 (eller etterfølger) siden. Er det da mye å hente på å ha balansert effektforsterker, f.eks. ATI AT2007? Eller kan jeg klare meg med ubalansert, f.eks. ATI AT1807. Forskjellen i pris på disse to effektene er formidabel, men jeg vet ikke hvor mye det er å hente? Må kanskje legge til at jeg 99% av tiden spiller film og ikke musikk.

Vi trenger kanskje ikke gå i detalj på selve effektforsterkerne, hovedspørsmålet er altså om CX-A5000 gir mye bedre lyd på balansert.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket på "Olympus has fallen" i går, og var vel bare middels imponert over lydsporet, DTS Master HD 5.1. Jeg benytter vanligvis "Straight-modus" på min CX-A5000, og har naturligvis aktivert SurrBR og SurrBL i oppsettet, slik at jeg får 7.1.

Jeg tenkte jeg skulle teste andre dekodingsmuligheter, eks. PL IIX mfl, men opplevde at jeg ikke fikk mulighet til å velge dette. Noen som vet hvorfor? Dersom jeg deaktiverer straight-modus ved å trykke på hurtigtasten på fjernkontrollen, får jeg likevel ikke valgt noe dersom jeg trykker på "surr.decode". Det er godt mulig jeg er helt på tur her, men det hadde vært veldig greit å vite hva jeg ikke har fått med meg her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener PL IIx og tilsvarende er 2.0 til multikanals dekodingmetoder på Yamaha. Jeg vet Dolby spesifiserer at PL IIx kan brukes til å utvide 5.1 til 7.1, men jeg mener (noe usikker) at Yamaha ikke støtter dette. Iallefall er det ikke nok prosesseringskraft til både å dekode DTS-HD og PL IIx samtidig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forklarer det hele. Takker så meget
    Straight-modus funker fint det, men jeg hadde lyst til å sammenligne med alternativene (som viste seg å ikke finnes....).

Jeg mener PL IIx og tilsvarende er 2.0 til multikanals dekodingmetoder på Yamaha. Jeg vet Dolby spesifiserer at PL IIx kan brukes til å utvide 5.1 til 7.1, men jeg mener (noe usikker) at Yamaha ikke støtter dette. Iallefall er det ikke nok prosesseringskraft til både å dekode DTS-HD og PL IIx samtidig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje det samme på Yamaha 1030 også. Hadde før en Pioneer LX70 som jeg hadde en haug med dekoder muligheter (dolby, dts, THX) uansett hvilket lydformat Blu Ray plata inneholdt. Noe jeg benyttet meg flittig av. På Yamahaen opplever jeg det samme som Ak - ingen muligheter. Blir å benytte seg av noen dsper i stedet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha utvider automatisk 5.1 til 7.1 ved hjelp av ext. surround menyen på høyre side av skjermen/fjernkontrollen. En av grunnene til at jeg i sin tid byttet fra HK.....ikke nødvenig å rote med annen dekoding...nok en gang anbefales Disney's World Of Wonder test Blu-ray...Yamaha fikser også LOTR blu-ray = 6.1 lyd...:-)

Cinema modusen til Dolby PL2 er jo kun beregnet til å lage fake surround fra et STEREO signal....får forsterkeren et HD lyd signal, så vil jo den bruke det som default....så vidt jeg har fått med meg....
    Sist endret av classic46; 09-19-2014 kl 14:04
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ånei du - THX dekodingene ga et bra løft på flere lydspor. Men jeg allikevel godt fornøyd med Yamahaen.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grr. Jeg blir litt lei av å vente på en arvtaker av CX-A5000. Jeg vil ha Atmos! Men release-syklusene på pre/pro er ikke like raske som på receivere, og da blir det å smøre seg med tålmodighet.

Jeg tror sjansen er stor for at dette kan ta tid, ikke minst fordi det er flere ting enn bare Atmos som skal inn.

Her er en liste med ting jeg ser for meg at en arvtaker av CX-A5000 vil måtte støtte:

- Dolby Atmos med 7.1.4 (11 kanaler), ev. 9.1.4 (13 kanaler)
    - Nye Yamaha DSP-programmer for å få høydelyd i Atmos-oppsett på ikke-Atmos materiale (erstatning for presence)
    - Ny dialogue lift-funksjon kompatibel med Atmos-oppsett
    - Ny YPAO for Atmos, kanskje med mulighet til å angi høyttalernes plassering nøyaktig i et 3D-rom
    - DTS-UHD, konkurrent til Atmos-formatet - vil kanskje kreve egen Cirrus Logic-prosessor
    - Støtte for endelig UHD-standard for kringkasting (100Hz? 120Hz?). Passthrough vil alltids fungere, men støtte for oppskalering er nok ønskelig
    - Støtte for alle 4K Blu-ray-rariteter (ny HDCP-versjon?)

Konklusjonen er at jeg ikke tror det kommer noen erstatter av CX-A5000 før 4K Blu-ray er på plass... minst... dessverre

Edit: Vi får se om Yamaha klarer å være i konkurranse uten en Atmos-prosessor så lenge...
    Sist endret av eha; 09-26-2014 kl 13:11

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •