Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 375
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Standard" er ifølge LydogBilde den eneste DSP modusen som ikke legger til noe på gjeldende lydmiks ved bruk av feks 11 kanaler.
    Men også i "Standard-DSP" oppfatter skribenten i testen at lydbildet blir noe kunstig/digitalisert i kontrast til den meget gode lyden man ellers får, bare man holder seg til 7 kanaler og uten DSP algoritmene. Har ikke testet denne selv, men var vurdert helt til jeg leste testen i LydogBilde(Det skal sies at jeg selv har 11 kanaler og derfor fokuserer litt ekstra på dette)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle receivere prosessorer må vel bruke en el annen form for DSP for å få lyd i 11 kanaler.
    Selv har jeg 5.2 + presence (høydekanaler) , og bruker da "standard" el "sci-fi" for få lyd i disse , noe jeg synes fungerer veldig bra.
    Yamaha har jo alltid fått skryt for prosesseringen av høydekanalene sine - det var vel dem som "fant det opp" ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Alle receivere prosessorer må vel bruke en el annen form for DSP for å få lyd i 11 kanaler.
    Yamaha er alene med deres egenutviklede "DSP filosofi" Og er vel også den eneste produsenten som fortsatt har tro på at jo flere "lydmoduser" du kan velge mellom, desto bedre.

Når det er sagt er jeg enig med deg om at feks DTS neo x også er en form for digital behandling. Men da som formål og ikke "tukle" med den orginale lydsignaturen. Her blir det litt smak og behag, og ikke minst hvordan produsenten selv prioriterer signal-baner osv. Hvor mange kort skal vi satse på 11 kanaler kontra 5 eller 7, som de fleste bruker??

Personlig hadde jeg heller sett at CX5000 hadde sponset på seg Neo x lisensen istedet for å bruke masse ressurser på lydmoduser de fleste ikke kommer til å bruke i praksis. Og når skribenten i LydogBilde skriver at hele lydbildet får et "digitalisert" preg når man aktiverer DSP, synes ivertfall jeg det hadde vært greit med muligheten fra DTS.

Men, nå er det kanskje ikke sååååååå lenge til det blir en mer rigid bransjestandard når Dolby Atmos/DTS MDA baner veien videre for både prosessering og plassering for de som ønsker flere kanaler...
    Sist endret av J.P; 04-27-2014 kl 10:00

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paradoksalt nok er Yamaha sine DSP-løsninger for f.eks. romklang i pro-audio verdenen ganske gode. Uten at jeg har hørt på klangene i 5000, så generelt låter "klangene" i Aventage rett og slett ikke bra. Som et review jeg leste på nettet (fritt etter hukommelsen) "Og Hall in Vienna låter som et toale... uhm, mener konsertrom". De skulle gjerne lånt ett og annet fra sin egen pro-audio avdeling. F.eks. gode algoritmer for klang, hvis de på død og liv skal ha med en million klangfunksjoner. Og helst en parametrisk EQ som lar deg sette frekvensene og Q-verdi mer nøyaktig.

Selv mener jeg det blir helt feil å klangsette filmlyd. Det er allerede gjort i lydmiksen. Derfor syns jeg det er en uting at Yamaha blander farging med romklang OG prosessering til høydekanaler. En kan forresten sette DSP level parameter for hver av disse modusen, og kanskje man kan få moderert klangmengden her.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veldig enig.

Hvis jeg forstår testen i LydogBilde riktig, mener også de at det er DSP modus som gjør "mindre" ut av seg enn andre(kan også justeres) men at det uansett skjer noe negativt med lydbildet i det øyeblikk man aktiverer DSP, og DSP må man jo som kjent aktivere skal man ha lyd i fler enn 7 kanaler. Illusjonen av å være omringet av lyd er jo absolutt til stede, men kvaliteten på lyden klapper litt sammen, slik jeg leser testen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Ja, veldig enig.

Hvis jeg forstår testen i LydogBilde riktig, mener også de at det er DSP modus som gjør "mindre" ut av seg enn andre(kan også justeres) men at det uansett skjer noe negativt med lydbildet i det øyeblikk man aktiverer DSP, og DSP må man jo som kjent aktivere skal man ha lyd i fler enn 7 kanaler. Illusjonen av å være omringet av lyd er jo absolutt til stede, men kvaliteten på lyden klapper litt sammen, slik jeg leser testen.
    Sett bort fra smak og behag vet man veldig godt at dette er helt feil om man faktisk har hørt forsterkeren selv Tro meg når jeg sier at jeg ikke hadde tatt til takke med lydgjengivelse som du beskriver her, eller slik du tolker testen. Her har man åpenbart hengt seg helt opp i ordet "DSP" virker det som...

Den beste anbefalingen, som alltid, er å låne øret til produktet selv, så skjønner en selv hva det handler om.

PS! Er på ingen måte ute etter å "forsvare" CX-A5000 her, men skriver ut i fra egne erfaringer både hos meg selv og hos andre. Hadde den ikke gjort en ypperlig jobb hadde den gått rett ut døra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest testen i Lyd & Bilde, men derimot flere andre tester av CX-A5000, og dette med at "kvaliteten på lyden klapper sammen" har jeg ikke sett noen andre tester være i nærheten av å skrive. Stort sett samtlige tester har endt opp med toppscore. Mulig det er stor forskjell på norske og utenlandske ører?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Sett bort fra smak og behag vet man veldig godt at dette er helt feil om man faktisk har hørt forsterkeren selv Tro meg når jeg sier at jeg ikke hadde tatt til takke med lydgjengivelse som du beskriver her, eller slik du tolker testen. Her har man åpenbart hengt seg helt opp i ordet "DSP" virker det som...

Den beste anbefalingen, som alltid, er å låne øret til produktet selv, så skjønner en selv hva det handler om.

PS! Er på ingen måte ute etter å "forsvare" CX-A5000 her, men skriver ut i fra egne erfaringer både hos meg selv og hos andre. Hadde den ikke gjort en ypperlig jobb hadde den gått rett ut døra.
    100% enig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tendens til å bli litt sånn enten er du for eller mot oss diskusjon på nettet. Men viktig å være litt nyansert her.

For det første er det ingen tvil om at CX-A5000 får mye skryt rundt om på nettet(inkludert
    Watt/LydogBilde) , selv Stereophile er fornøyd med hvordan denne låter i stereo. Så den delen er generelt sett ferdig snakka, selv uten å ha testet produktet hersker det liten tvil om at Yamaha er et godt gammaldags røverkjøp i sin prisklasse.

Men så over til den mer anale biten.. For de som også legger litt ekstra vekt på 9 eller 11 kanaler.

I det store og hele oppfatter jeg LydogBilde som meget imponerte over CX5000 som prosessor for opptil 7 kanaler : " Yamaha har en høy stjerne hos oss hva hjemmekino angår "

Det er først i det øyeblikket man aktiverer Yamaha sine egne (DSP) kretser at LydogBilde ikke er helt overbevist, i kontrast til den ellers suverene lydkvaliteten(hvor bruken av DSP ikke er obligatorisk)
    " lydkvaliteten er renere når prosessoren dekoder multikanalslydsporet fra filmen direkte " " kan gå noe utover oppløsningen" " i vårt THX -høytaleroppsett funker det best med ren surround "

Da flere her inne mener dette i stor grad er overdrevent vas, er det absolutt interesant om brukere av 9 eller 11 kanaler kan beskrive hvilke innstillinger som benyttes på CX5000 for å bevare den gode lydkvaliteten også i 9/11 kanaler. Og da selvfølgelig med tanke på nøytral lyd, alstå så tro mot kilden som mulig er(ikke sci-fi osv)

Kanskje det aller mest interesante hadde vært en test mellom CX5000 og 8801 med kun fokus på 11 kanaler...
    Sist endret av J.P; 04-30-2014 kl 21:54

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som vet om de har tatt høyde for at den "digitale" lyden i dsp modus kan justeres? feks, etterklang, romfølelse osv.
    Fikk markant bedre/jevnere lyd når jeg dimmet etterklangen i standard og sci-fi.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Har en tendens til å bli litt sånn enten er du for eller mot oss diskusjon på nettet. Men viktig å være litt nyansert her.

For det første er det ingen tvil om at CX-A5000 får mye skryt rundt om på nettet(inkludert
    Watt/LydogBilde) , selv Stereophile er fornøyd med hvordan denne låter i stereo. Så den delen er generelt sett ferdig snakka, selv uten å ha testet produktet hersker det liten tvil om at Yamaha er et godt gammaldags røverkjøp i sin prisklasse.

Men så over til den mer anale biten.. For de som også legger litt ekstra vekt på 9 eller 11 kanaler.

I det store og hele oppfatter jeg LydogBilde som meget imponerte over CX5000 som prosessor for opptil 7 kanaler : " Yamaha har en høy stjerne hos oss hva hjemmekino angår "

Det er først i det øyeblikket man aktiverer Yamaha sine egne (DSP) kretser at LydogBilde ikke er helt overbevist, i kontrast til den ellers suverene lydkvaliteten(hvor bruken av DSP ikke er obligatorisk)
    " lydkvaliteten er renere når prosessoren dekoder multikanalslydsporet fra filmen direkte " " kan gå noe utover oppløsningen" " i vårt THX -høytaleroppsett funker det best med ren surround "

Da flere her inne mener dette i stor grad er overdrevent vas, er det absolutt interesant om brukere av 9 eller 11 kanaler kan beskrive hvilke innstillinger som benyttes på CX5000 for å bevare den gode lydkvaliteten også i 9/11 kanaler. Og da selvfølgelig med tanke på nøytral lyd, alstå så tro mot kilden som mulig er(ikke sci-fi osv)

Kanskje det aller mest interesante hadde vært en test mellom CX5000 og 8801 med kun fokus på 11 kanaler...
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    100% enig.
    Snakker ikke om stereo eller syv kanaler, men det som skjer ved flere kanaler enn dette. At det går ut over oppløsning er bare viss vass, og sier mer om enten oppsettet eller den som har skrevet omtalen og har bestemt seg for at "DSP" ikke låter bra. SciFi-modusen gjør forøvrig ikke annet enn å mikse inn de ekstra kanalene, så det har ingenting med hvordan de andre kanalene prosesseres å gjøre.

Alphamale: Ja, dette kan justeres som du er inne på. Hvis man er litt uheldig under kalibrering kan det faktisk låte ganske møkk, da vil man få en rar ekkofølelse ved aktivering av DSP. Mistenker at det er dette som kanskje har skjedd i L&B-testen slik det beskrives over her.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en fornemmelse av at de ikke har gravd dypt nok i materien her ja.
    Opplevde selv lyden somsagt litt i overkant krisp og metallisk, men problemet løste seg med litt justering. Jeg bruker prosessoren kun i kinosammenheng så jeg kan faktisk ikke uttale meg om hvordan den gjør det i stereo ennå .Driver forøvrig og monterer opp surr.back som kanal 8 og 9. men eff.forsterkeren jeg kjøpte brukt på finn, ligger på rygg hos Neby med buksprett sansynligvis.

Men er spent på om investeringen gir meg våkennetter
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer og gå for ett rent surroundoppsett og droppe integrert med HT bypass for og spare plass. Utfordringen er og finne en prossessor som spiller svært bra i stereo. Hvor bra er Yamaha CX-A5000 der?
    Noen som også har hørt Cary Cinema 12 eller 11 og kan si noe om forskjellene(stereo)
    Sist endret av norcane; 06-02-2014 kl 03:01

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane Vis post
    Vurderer og gå for ett rent surroundoppsett og droppe integrert med HT bypass for og spare plass. Utfordringen er og finne en prossessor som spiller svært bra i stereo. Hvor bra er Yamaha CX-A5000 der?
    Noen som også har hørt Cary Cinema 12 eller 11 og kan si noe om forskjellene(stereo)
    CX-A er meget bra i mine ører , men jeg er jo ikke SÅÅ kresen heller kanskje......
    Ta en prat med Lsound om dette - dem er meget hyggelige og burde vel kunne gi et fornuftig svar.
    Nå er det jo litt prisforskjell også så....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er garantert bra men spørsmålet er bare hvor bra.. Har hatt Z11 som jeg var svært fornøyd med og kunne sikkert hatt den enda hadde jeg bare visst bedre

Skal være bombesikker på at stereolyden ikke blir degradert i nevneverdig grad for at jeg bytter ut ModWright!! Kommer jo mye ann på effektrinnet også men effektrinnet til ModWright koster ca 70k så det hadde nok blitt noe annet..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane Vis post
    Den er garantert bra men spørsmålet er bare hvor bra.. Har hatt Z11 som jeg var svært fornøyd med og kunne sikkert hatt den enda hadde jeg bare visst bedre

Skal være bombesikker på at stereolyden ikke blir degradert i nevneverdig grad for at jeg bytter ut ModWright!! Kommer jo mye ann på effektrinnet også men effektrinnet til ModWright koster ca 70k så det hadde nok blitt noe annet..
    Ja det skal ikke være enkelt
    Har en kompis som byttet fra Z11 til CX-A5000 , og tror ikke han savner Z-11'n for å si det slik

Men det er klart at hvis du bytter effekt-trinn i samme slengen , så blir det flere utskiftinger på en gang og da blir det ikke like enkelt og vite hvor skoen evt. trykker.

Har ikke ModWright'en du har nå prosessorinngang da ? Da kan jo bestille deg en CX-A med returett , og prøve den som forforsterker opp mot oppsettet du har idag ?
    Fungerer det bra , så vet du jo at prosessoren holder mål , og at det er effekt-trinnet det står på .

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg seriøst vurderer å omsider pensjonere min Halo C2 til fordel for denne.

Noen som vet hvorfor den sorte modelle ikke er på lager verken hos l-sound eller avshop ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop har sort CX-A5000 på lager...

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Må si jeg seriøst vurderer å omsider pensjonere min Halo C2 til fordel for denne.

Noen som vet hvorfor den sorte modelle ikke er på lager verken hos l-sound eller avshop ??

Kan anbefales på det varmeste

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

HJELP

Min nye RX-A1030 får ikke kontakt med min Tv -dekoder fra Altibox (Motorola VIP1853)
    Opprinnelig, før reciever kom på plass, gikk TV kabelen fra moden/ruter til dekoder, som igjen er koplet opp til TV via en HDMI kabel.

Nå vil jeg selvsagt gå via reciever.

Der oppstår problemet.
    Ingen lyd og kun ett fargebilde av en harpe o.l. på TV skjermen.

Det jeg har gjort, og som ikke fungerer er:
    HDMI kabel fra dekoder til reciever "HDMI out1 (arc?)"
    Deretter:
    Kabel fra reciever "HDMI out2" til "TV hdmi1"

Hva galt gjør jeg?

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine