Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 375
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo Vis post
    Godt spørsmål. Men ja, jeg har testet med HD-kanalene til NRK og TV2 mens de har sendt programmer med dolby digital-symbol. Fikk en ny boks fra GET i dag, men det er akkurat samme problem med den. Så det er neppe selve boksen det er noe feil med. Mystisk.
    TV 2 sender aldri noe med annet enn stereo lydspor - NRK har 5.1 Dolby Digital på noen få sendinger/filmer.
    Det er hvertfall slik på parabolsendingene til Canal Digital og Viasat.
    Mulig det er noe annet med GET - det kan sikkert noen andre svare på ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    TV 2 sender aldri noe med annet enn stereo lydspor - NRK har 5.1 Dolby Digital på noen få sendinger/filmer.
    Det er hvertfall slik på parabolsendingene til Canal Digital og Viasat.
    Mulig det er noe annet med GET - det kan sikkert noen andre svare på ?
    Tusen takk for svar. Jeg har sjekket under flere programmer, blant annet Nyttårskonserten og Idrettsgallaen som sendes nå i kveld, og for begge de sendingene vises det et dolby digital-symbol i GET-menyen slik at jeg er ganske sikker på at de blir sendt med flerkanalslyd på NRK HD.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK sender med Dolby Digital , men det er kun 2.0 sendning.
    Jeg snakker nå om på parabol og Idrettsgallaen - Nyttårskonserten så jeg ikke , så jeg vet ikke hvordan det var der.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK sender med Dolby Digital , men det er kun 2.0 sendning.
    Jeg snakker nå om på parabol og Idrettsgallaen - Nyttårskonserten så jeg ikke , så jeg vet ikke hvordan det var der.
    Hm, da er det jo en mulighet for at jeg kun har sjekket under sendinger med 2.0-lyd. Har du et tips til hvordan jeg kan identifisere om et program har surround-lyd? Finner jeg det i noen programoversikt?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det finnes noen oversikt over slikt , men C more sine kanaler har jo mye filmer 5.1 lydspor hvis du har disse.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 sendingene til NRK har vært tragisk lenge og er det fortsatt. Reagerte også på at et så opphauset arrangement som Idrettsgallaen kun går i stereo . Litt patetisk egentlig at alle bare skal takke mamma og pappa og alle andre. Stakkars Magnus som var helt målbundet tredje gangen han var oppe - hvorfor kan de ikke i stedet fortelle en historie fra sin karriere, men det er vel noen som har patent på slike arrangementer og NRK kjøper vel bare rettighetene ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det finnes noen oversikt over slikt , men C more sine kanaler har jo mye filmer 5.1 lydspor hvis du har disse.
    Nå har jeg kommet litt lenger i etterforskningen, og har fått bekreftet at jeg med en optisk kabel fra GET-boksen til CX-A5000 får Dolby Digital-lyd i flere kanaler. Men kun lyd i 2-kanaler (PCM) via HDMI. Så det virker som det er noe feil enten med GET-boksen eller med CX-A5000 (om det da ikke er en eller annen bortgjemt innstilling jeg har oversett).

Det kunne være interessant å vite om noen andre med denne forsterkeren opplever det samme, eller om dere får sendt lydsignaler i flere kanaler fra tv-boksen via HDMI.
    Sist endret av Dumbo; 01-08-2014 kl 09:42

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo Vis post
    Nå har jeg kommet litt lenger i etterforskningen, og har fått bekreftet at jeg med en optisk kabel fra GET-boksen til CX-A5000 får Dolby Digital-lyd i flere kanaler. Men kun lyd i 2-kanaler (PCM) via HDMI. Så det virker som det er noe feil enten med GET-boksen eller med CX-A5000 (om det da ikke er en eller annen bortgjemt innstilling jeg har oversett).

Det kunne være interessant å vite om noen andre med denne forsterkeren opplever det samme, eller om dere får sendt lydsignaler i flere kanaler fra tv-boksen via HDMI.
    Ok, var jo litt rart dette. Kan ikke skjønne at det skal være noen innstillinger på Yamahaen hvertfall - min 3020 har i hvertfall ikke noe slikt.

Googlet litt , og det kan jo se ut til at man må bruke spdif utgangen for å få 5.1 lyd med GET-boks

-jpg
    -jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en test , og må si dette ser lovende ut
    Gode målinger - særlig på CX-A , og det er den som er mest aktuell for min del.
    http://www.audioholics.com/av-preamp...ge-cx-a5000-mx

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Skjema og servicemanual fra Yamaha teller ikke? Jeg kan ikke legge ut mer detaljert info, men la meg legge ved et bilde av DAC-en fra skjema:

-dac-png

Merk da at komponentnr er den samme på 3030 som på 5000. Og sånn er det over hele linja.

Man skal ikke la seg bli indignert fordi om Yamaha gjenbruker designet og komponenter. Det er nesten det motsatte. Bruke noe kjent og veltestet og kan la ingeniørene bruke tid på å perfeksjonere istedet for å redesigne.
    Never change a winning team

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også investert i både CX-A5000 og MX-A5000. Har ikke fått gjort så mye mer enn å koble til ledninger, og da av typen balanserte og HDMI, men merker allerede stor forskjell fra min Z7 både på lyd-og bildedelen. Til og med min kone har reagert på hvor mye bedre bildet er via CX-A. Det gjenstår mye kalibrering og tilkobling av flere høyttalere, som presence foran og bak, men jeg er fornøyd så langt. Det eneste jeg har problemer med er at CX-A skrur seg på av seg selv etter ca 2 timer i stand by. Noen som vet hva årsaken til dette kan være???

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Da har jeg også investert i både CX-A5000 og MX-A5000. Har ikke fått gjort så mye mer enn å koble til ledninger, og da av typen balanserte og HDMI, men merker allerede stor forskjell fra min Z7 både på lyd-og bildedelen. Til og med min kone har reagert på hvor mye bedre bildet er via CX-A. Det gjenstår mye kalibrering og tilkobling av flere høyttalere, som presence foran og bak, men jeg er fornøyd så langt. Det eneste jeg har problemer med er at CX-A skrur seg på av seg selv etter ca 2 timer i stand by. Noen som vet hva årsaken til dette kan være???
    Grattis - har bestilt meg en jeg også
    Du må gjerne utbrodere mer etter hvert som inntrykkene får satt seg mer.
    Når det gjelder at den slår seg av , så må du inn i menyen ->setup->ECO-> sette auto-Power til "off" .

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som liker å fikle, så kan jeg minne om Yamahas tekniske kontrollside. Du må koble CX-A5000 til hjemmenettet ditt og så må du finne dens IP-adresse (kan du få opp ved å tryke på On Screen -> Information -> Network). Da kan du nå denne siden i din nettleser via
    http://<IP-ADRESSE>/Setup/
    Herfra kan du gjøre alt du kan fra fjernkontrollen og mere til. Jeg bruker utelukkende denne til å definere opp scenes og til å stille inn lyden (speaker settings, EQ, osv).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    For de av dere som liker å fikle, så kan jeg minne om Yamahas tekniske kontrollside. Du må koble CX-A5000 til hjemmenettet ditt og så må du finne dens IP-adresse (kan du få opp ved å tryke på On Screen -> Information -> Network). Da kan du nå denne siden i din nettleser via
    Herfra kan du gjøre alt du kan fra fjernkontrollen og mere til. Jeg bruker utelukkende denne til å definere opp scenes og til å stille inn lyden (speaker settings, EQ, osv).
    Ja den funksjonen er veldig praktisk - kjekt å ha alt foran seg , og slippe å manøvrere rundt i menyene med fjernkontroll.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Enig. Har selv kjøpt Yamaha baser på tester her som altid er bra. Ble veldig skuffa, veldig lite oppløst og klarte nesten ikke å forstå hva de sa på film lenger. Forsterkeren med kortest levetid hos meg i alle fall.
    Dette virker veldig rart. Du må ha fått et mandagsprodukt, ellers virker det som har har vært noe seriøst galt i oppsettet ditt. Med all respekt å melde

Har selv både 3900 og CX-A5000. Forskjellen mellom disse er riktignok ganske stor, som også Andreas21 skriver, men lydmessig er også 3900 noe av det bedre på receiverfronten jeg har hatt i hus (til film) frem til CA-X5000 inntok racket. Testet 3900 og Z7 opp mot hverandre når de kom (A/B), men her klarte jeg ikke å høre noen forskjell...

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Har du CX-A 5000 og du forstår nesten ikke hva de sier på film lengre og lyden er veldig lite oppløst? Da er det noe alvorlig galt med din, her hos meg er det nå veeeldig oppløst og vokalen på film har aldri vært så klar som nå.

Jeg har heller ikke noe klikkelyd.
    Ingen klikkelyd her heller.
    Når det gjelder lyden i nye CX-A5000 duger den bedre enn min Micromega-pre til 11,5K til musikk, og filmlyden er brutalt god. Både oppløsning, lydbilde og hele bassregisteret er imponerende bra.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis - har bestilt meg en jeg også
    Du må gjerne utbrodere mer etter hvert som inntrykkene får satt seg mer.
    Når det gjelder at den slår seg av , så må du inn i menyen ->setup->ECO-> sette auto-Power til "off" .
    Den slår seg ikke av, den slår seg PÅ etter en viss tid. Og slik skal det vel ikke være?? Jeg har prøvd å lese meg frem i manualen, men finner ikke noe om dette problemet. Kanskje en oppdatering av software er tingen?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Den slår seg ikke av, den slår seg PÅ etter en viss tid. Og slik skal det vel ikke være?? Jeg har prøvd å lese meg frem i manualen, men finner ikke noe om dette problemet. Kanskje en oppdatering av software er tingen?
    Åå , har ikke lest godt nok her ser jeg
    Ja det var jo meget merkelig ja.
    Kan det være noe HDMI handshake som slår inn ? Kan det være noen av de andre komponentene som er tilkoblet via hdmi , som kan sende ut noe signal som gjør at Yamaha'en "våkner" ?
    Bare et skudd i blinde dette men...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Ingen klikkelyd her heller.
    Når det gjelder lyden i nye CX-A5000 duger den bedre enn min Micromega-pre til 11,5K til musikk, og filmlyden er brutalt god. Både oppløsning, lydbilde og hele bassregisteret er imponerende bra.
    Dette høres lovende ut
    Jeg får min i morgen ser det ut til - ser i grunn frem til det kjenner jeg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres lovende ut
    Jeg får min i morgen ser det ut til - ser i grunn frem til det kjenner jeg
    Det har du grunn til å glede deg til!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åå , har ikke lest godt nok her ser jeg
    Ja det var jo meget merkelig ja.
    Kan det være noe HDMI handshake som slår inn ? Kan det være noen av de andre komponentene som er tilkoblet via hdmi , som kan sende ut noe signal som gjør at Yamaha'en "våkner" ?
    Bare et skudd i blinde dette men...

Tenkte på det samme jeg også, så jeg skal koble om HDMI kablene fra TV til forsterker. Nå er det HDMI direkte til TV fra Tuner (parabol), og så ut via en annen HDMI fra TV til forsterker. Får vel prøve å koble Tuner via forsterker og så derfra til TV. Mulig at forsterker får noen signaler fra TV i StandBy som gjør at den slår seg på... Det eneste jeg kan komme på nå i farta.

Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •