Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 375
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Det var en 2010, etter det jeg husker. Har ikke sett i denne retningen etter det. Håper 5000 serien er bedre ja
    Ok, skjønner det ikke helt med en 2010 heller. Når du skriver det i CX-A5000 tråden regnet jeg med at det var denne du snakket om.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg vil tro du finner noe likt, men veldig mye som ikke er det på CX-A5000 da dette er en komponent av helt annen klasse enn 3020/3030. Jeg har CX-A5000 nå og hadde 3020 før den og det som kommer ut av høyttalerne nå kontra med 3020 kan ikke sammenlignes verken på musikk eller film. Så jeg vil bli meget overrasket hvis dette bare er en 3030 med balanserte utganger og forsterkertrinn som er fjærnet og kan vel med ganske stor sikkerhet si at det ikk er det, hadde det vært det hadde Yamaha gått på en skikkelig blunder.
    Så du mener at overgangen fra 3020 til CX-A var betydelig altså ?
    Har vært inne på tanken om å trå til på en slik sak i håp om at den klarer seg like bra til musikk som Audiolab-pre-en min - det hadde jo betydd en boks mindre i oppsettet
    Hvilke effekt-trinn bruker du? Selv har jeg en MC-352 som effekt til frontene , og har på feelingen at den trenger en oppegående pre for å komme til sin rett....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen fra 3020 til CX-A5000 har vært stor, nesten overraskende stor. Jeg har Parasound JC-1 til fronter, Vincent SP991 Plus til senter og MX-A5000 forer surround og presence.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen fra 3020 til CX-A5000 har vært stor, nesten overraskende stor. Jeg har Parasound JC-1 til fronter, Vincent SP991 Plus til senter og MX-A5000 forer surround og presence.
    Hmm - farlig lesning :-)

Men det spørs vel om jeg har vært snill nok
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det ikke som de har gjort noe mer med RK delen? Skulle nesten håpet at det hadde lagt på flere lagringspunkter og at man fikk lov til å korrigere lenger ned, med enda større frihet med tanke på punktene. Tenker da litt slik at man får velge hvilken frekvens man vil inn på.
    Håper jeg tar feil, kan noen evnt. bekrefte det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser CX-A5000 får svært god omtale i flere tester. Det eneste tankekorset jeg har, er hvor fremtidsrettet den vil være i forhold til 4K. Blant annet skriver en på Avsforum følgende;

"Honestly, if 4K matters to you, I would hold off a few months. Current models are not HDMI 2.0 compatible. It is highly unlikely they will be upgradeable. So although they will pass 4K up to 30fps they will almost certainly not handle 4K 50/60fps, which will be used for non movie/drama channels sources, esp. sport. For example, Sky in the UK, who were testing 4K in the summer, said they are waiting for HDMI 2.0 before considering a 4K STB."

Noen tanker om dette?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk Vis post
    For meg virker det ikke som de har gjort noe mer med RK delen? Skulle nesten håpet at det hadde lagt på flere lagringspunkter og at man fikk lov til å korrigere lenger ned, med enda større frihet med tanke på punktene. Tenker da litt slik at man får velge hvilken frekvens man vil inn på.
    Håper jeg tar feil, kan noen evnt. bekrefte det?
    Du har nok rett i dette ja - skulle også ønske litt mer valgmuligheter mtp. å velge hvilken frekvens man vil justere på.
    Slik det er nå , så blir det litt tilfeldig om den enkelte kommer helt i mål ....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo Vis post
    Jeg ser CX-A5000 får svært god omtale i flere tester. Det eneste tankekorset jeg har, er hvor fremtidsrettet den vil være i forhold til 4K. Blant annet skriver en på Avsforum følgende;

"Honestly, if 4K matters to you, I would hold off a few months. Current models are not HDMI 2.0 compatible. It is highly unlikely they will be upgradeable. So although they will pass 4K up to 30fps they will almost certainly not handle 4K 50/60fps, which will be used for non movie/drama channels sources, esp. sport. For example, Sky in the UK, who were testing 4K in the summer, said they are waiting for HDMI 2.0 before considering a 4K STB."

Noen tanker om dette?
    Den takler jo greit 4k , men har ikke hdmi 2.0 nei..
    Hvor mye dette har å si vet jeg ikke nok om dessverre ...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Den takler jo greit 4k , men har ikke hdmi 2.0 nei..
    Hvor mye dette har å si vet jeg ikke nok om dessverre ...
    Det vil si at den ikke har HDCP 2.2 så når det kommer 4K materiale med HDCP 2.2 må du bruke en HDMI til lyd inn i CX-A5000 og en HDMI til bilde rett inn i projektor/TV eller videoprosessor.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet/har noen formening om hvordan en CX-5000 vil stå seg mot en ren stereo-pre i 10-15k klassen til ren musikk avspilling ?
    Selv har jeg en Audiolab 8200 DQ som brukes til musikk. Hvis en CX-A kan gjøre jobben like bra , så blir det jo en box mindre
    Sist endret av Torolan; 12-17-2013 kl 21:41

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg studert designet på CX-A5000, og jeg må nok melde (som min mistankte tilsa) at 95% av designet og kretskort er gjenbrukt fra 3030. Jeg måtte frem med *lupen* for å finne forskjeller både på design og på kretskort. Det er samme digitalløsning (HDMI), samme prosessorer, samme DSP-er, samme DAC, samme analoge audioprosessor (volum). Forskjellene ligger i at 5000 har balanserte utganger og naturlig nok annerledes strømforsyning. Og ikke minst, annen programvare.

Men dette sier ikke at jeg ikke tror at 5000 kan være merkant bedre enn 3030, heller snarer tvert i mot! Det er ofte slike smådetaljer som skiller fantastisk fra gjennomsnittlig. F.eks. tenker jeg at 5000 har en betydelig roligere strømforsyning enn hva receiverene (m/amp) har, og det påvirker nok resultetet en hel god del.

Signalflyten internt på RCA pre-out er ulik fra XLR pre-out. De splitter signalet analogt etter DAC-en og håndterer dem forskjellig (bl.a. for å håntere headphones). Alle nyere Yamaha forsterkerene er bygd slik. Pre-out følger en annen signalflyt enn signalet som går til den interne forsterkeren. Da har jeg en mistanke og lurer veldig på: Er det merkbare forskjeller mellom signalet i fra RCA pre-out og XLR pre-out? Noen som har testet? Fordi det kan i så fall være en av årsakene til at 5000->XLR->amp låter betydelig bedre enn 3030->RCA->amp.

PS! Siden jeg jobber i elektronikkbransjen må jeg si meg utrolig imponert (og delvis misunnelig) over mengden elektronikk som går inn i slike produkter. Bare antall kretskort (17) er imponerende. I 5000 sitter det 6 uavhengige prosessorer som alle jobber sammen. Skulle noe slikt vært designet her i norge hadde prisen vært mange ganger høyere bare på grunn av engineeringkostnadene!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig informativt innlegg Midas - takker for opplysningene

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Da har jeg studert designet på CX-A5000, og jeg må nok melde (som min mistankte tilsa) at 95% av designet og kretskort er gjenbrukt fra 3030. Jeg måtte frem med *lupen* for å finne forskjeller både på design og på kretskort. Det er samme digitalløsning (HDMI), samme prosessorer, samme DSP-er, samme DAC, samme analoge audioprosessor (volum). Forskjellene ligger i at 5000 har balanserte utganger og naturlig nok annerledes strømforsyning. Og ikke minst, annen programvare.

Men dette sier ikke at jeg ikke tror at 5000 kan være merkant bedre enn 3030, heller snarer tvert i mot! Det er ofte slike smådetaljer som skiller fantastisk fra gjennomsnittlig. F.eks. tenker jeg at 5000 har en betydelig roligere strømforsyning enn hva receiverene (m/amp) har, og det påvirker nok resultetet en hel god del.

Signalflyten internt på RCA pre-out er ulik fra XLR pre-out. De splitter signalet analogt etter DAC-en og håndterer dem forskjellig (bl.a. for å håntere headphones). Alle nyere Yamaha forsterkerene er bygd slik. Pre-out følger en annen signalflyt enn signalet som går til den interne forsterkeren. Da har jeg en mistanke og lurer veldig på: Er det merkbare forskjeller mellom signalet i fra RCA pre-out og XLR pre-out? Noen som har testet? Fordi det kan i så fall være en av årsakene til at 5000->XLR->amp låter betydelig bedre enn 3030->RCA->amp.

PS! Siden jeg jobber i elektronikkbransjen må jeg si meg utrolig imponert (og delvis misunnelig) over mengden elektronikk som går inn i slike produkter. Bare antall kretskort (17) er imponerende. I 5000 sitter det 6 uavhengige prosessorer som alle jobber sammen. Skulle noe slikt vært designet her i norge hadde prisen vært mange ganger høyere bare på grunn av engineeringkostnadene!
    Du skriver her at det er samme DAC`er og DSP´er i 3030 og CX-A5000 og det er helt feil så jeg har ikke mye tro på det du sier desverre. At den bruker samme HDMI løsning og analog audioprosessor (volum) er vel ikke veldig overraskende, men at du må frem med lupen for å finne forskjeller på kretskort og design sier jo at det er forskjeller. Så 95% tror jeg kan modereres veldig, men i utgangspunktet er dette egentlig uinterresant da RX-A3030 og CX-A5000 ikke kan sammelignes når det kommer til lydkvalitet.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver her at det er samme DAC`er og DSP´er i 3030 og CX-A5000 og det er helt feil så jeg har ikke mye tro på det du sier desverre. At den bruker samme HDMI løsning og analog audioprosessor (volum) er vel ikke veldig overraskende, men at du må frem med lupen for å finne forskjeller på kretskort og design sier jo at det er forskjeller. Så 95% tror jeg kan modereres veldig, men i utgangspunktet er dette egentlig uinterresant da RX-A3030 og CX-A5000 ikke kan sammelignes når det kommer til lydkvalitet.
    Skjema og servicemanual fra Yamaha teller ikke? Jeg kan ikke legge ut mer detaljert info, men la meg legge ved et bilde av DAC-en fra skjema:

-dac-png

Merk da at komponentnr er den samme på 3030 som på 5000. Og sånn er det over hele linja.

Man skal ikke la seg bli indignert fordi om Yamaha gjenbruker designet og komponenter. Det er nesten det motsatte. Bruke noe kjent og veltestet og kan la ingeniørene bruke tid på å perfeksjonere istedet for å redesigne.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dac-png  
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare lest spesifikasjonene på Yamaha sin side og der sier det dette ang DAC´er på CX-A5000: 192kHz/24-bit DACs for all channels Yes (ESS) 192kHz/32-bit DACs for all channels incl. presence speakers.

Og dette på 3030:192kHz/24-bit DACs for all channels Yes (ESS). Og det tolker jeg da til at det er 192kHZ/24bit på 3030 og 192KHz/32bit på 5000 på alle kanaler inkl presence.

Og ang DSP´er er det 33 på 5000 og 23 på 3030, ikke at dette har så mye å si. Men ogå små forskjeller på kretskort og software gjør nok store forskjeller, men å si at en 5000 er 95% 3030 vil jeg tro blir et stykke på jordet. Og jeg blir ikke indignert, men det ville vært helt feil av Yamaha å levert en prosessor med 95% samme innmat som en 3030 - forsterkerdelen og + balanserte utganger og ta 4-5000 mer for det produktet i utsalg. At mye er det samme er nok helt riktig, men små forskjeller på kretskort o.l er nok den store forskjellen her og er det små forskjeller er det ikke samme kretskort.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny test av Yamaha pre/pro er tilgjengelig her : http://www.soundandvision.com/conten...5000-amplifier
    Det ser unektelig bra ut for prossessoren sin del hvertfall
    Ser det står at den skal ha en oppgradert YPAO ift. 3030 , men kan ikke helt skjønne at stemmer men....?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt enig. Dette er en pre/pro jeg har veldig lyst på!
    Om hvorvidt den har oppgradert YPAO har jeg ingen informasjon om i mine kilder (fordi det ligger i programvaren).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte CX-A5000 i julen og er foreløpig svært fornøyd. Det eneste jeg ikke får til å fungere, er surround lyd fra tv'en. Jeg har en Get box II som jeg har koblet til via AV3-inngangen på CX-A5000. For GET-box'en er "Innstillinger"-> "Lyd og bilde" -> "Lyd" -> "Foretrukket HDMI lyd" satt til "Dolby Digital Plus". Men når jeg velger "On screen" -> "Information" -> "Audio signal" på CX-A5000 vises det at jeg kun får stereolyd inn (se link til bilde). Jeg har kontaktet GET, og de har ingen forklaring på mysteriet. Er det noen kloke hoder her som vet hva som kan være feil? Er det en eller annen innstilling jeg må sette på forsterkeren tro?

-1388847124349-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo Vis post
    Jeg kjøpte CX-A5000 i julen og er foreløpig svært fornøyd. Det eneste jeg ikke får til å fungere, er surround lyd fra tv'en. Jeg har en Get box II som jeg har koblet til via AV3-inngangen på CX-A5000. For GET-box'en er "Innstillinger"-> "Lyd og bilde" -> "Lyd" -> "Foretrukket HDMI lyd" satt til "Dolby Digital Plus". Men når jeg velger "On screen" -> "Information" -> "Audio signal" på CX-A5000 vises det at jeg kun får stereolyd inn (se link til bilde). Jeg har kontaktet GET, og de har ingen forklaring på mysteriet. Er det noen kloke hoder her som vet hva som kan være feil? Er det en eller annen innstilling jeg må sette på forsterkeren tro?

-1388847124349-jpg
    Er du sikker på at den kanalen / sendingen har noe annet enn et rent stereo lydspor da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Er du sikker på at den kanalen / sendingen har noe annet enn et rent stereo lydspor da?
    Godt spørsmål. Men ja, jeg har testet med HD-kanalene til NRK og TV2 mens de har sendt programmer med dolby digital-symbol. Fikk en ny boks fra GET i dag, men det er akkurat samme problem med den. Så det er neppe selve boksen det er noe feil med. Mystisk.

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •