Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 19 av 19 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19
Viser resultater 361 til 375 av 375
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    http://assets2.listeningpost.co.nz/a...B_113415_1.pdf

Ser ut til at alt obligatorisk er på plass, som forventet(Atmos/DTSX/HDCP2.2/HDMI 2.0a) + at man nå får XLR ut på subbene. Man må vente litt på HDR støtte, da dette kommer via firmware senere.

Derimot er det en del unødvendig rask Yamaha kunne kvittet seg med nå, analoge bildeutganger og DSP-lyd bør det jo ikke være behov for i dag. Uten at dette bør være noen stor deal-breaker

Synspunkter ?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    http://assets2.listeningpost.co.nz/a...B_113415_1.pdf

Ser ut til at alt obligatorisk er på plass, som forventet(Atmos/DTSX/HDCP2.2/HDMI 2.0a) + at man nå får XLR ut på subbene. Man må vente litt på HDR støtte, da dette kommer via firmware senere.

Derimot er det en del unødvendig rask Yamaha kunne kvittet seg med nå, analoge bildeutganger og DSP-lyd bør det jo ikke være behov for i dag. Uten at dette bør være noen stor deal-breaker

Synspunkter ?
    Dette var som forventet med et par overraskelser i form av 2 XLR til subvoofere.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje ha laget ny tråd for CX-A5100.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut dette ja. Men det ser dessverre ikke ut til at dem har gjort noe med EQ/RK mulighetene - men det var vel heller ikke forventet egentlig.
    Skulle så gjerne hatt bedre oppløsning på EQ punktene i bassområdet.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Dette var som forventet med et par overraskelser i form av 2 XLR til subvoofere.
    Ja, det var en meget positiv overraskelse med XLR til sub.

Da er er front presence og rear presence som benyttes som takhøyttalere da vil jeg tro? Er det lagt opp til at de skal plasseres på "yamahaplasseringen", altså høyt bak og hhv høyt foran over lerret? Eller kan de plasseres i taket slik Dolby vil?

Noen som kjenner DTS X sitt oppsett med hvor HT skal stå i rommet?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post

Da er er front presence og rear presence som benyttes som takhøyttalere da vil jeg tro? Er det lagt opp til at de skal plasseres på "yamahaplasseringen", altså høyt bak og hhv høyt foran over lerret? Eller kan de plasseres i taket slik Dolby vil?

Jeg bare håper at DTS X blir 100% bakoverkompatiblet, for Atmos suger. Audiodropout 4-5 ganger i Insurgent
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ser jo bra ut dette ja. Men det ser dessverre ikke ut til at dem har gjort noe med EQ/RK mulighetene - men det var vel heller ikke forventet egentlig.
    Skulle så gjerne hatt bedre oppløsning på EQ punktene i bassområdet.
    Ja EQ/RK biten, er vel kanskje ikke det Yamaha skårer mest på? Men hvordan er muligheten for å justere manuelt ? Står man forholdsvis fritt her, eller er man prisgitt EQ/RK resultatet ?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du kan velge hva du vil, men skal man få skikkelig Atmos må de jo være i taket. DTS X kan man bruke samme oppsett som Atmos på så vidt jeg har forstått.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Ja EQ/RK biten, er vel kanskje ikke det Yamaha skårer mest på? Men hvordan er muligheten for å justere manuelt ? Står man forholdsvis fritt her, eller er man prisgitt EQ/RK resultatet ?
    De manuelle mulighetene er veldig bra slik sett. Man kan gjøre all EQ manuelt , og totalt overstyre all automatikk , eller beholde det man vil.
    I tillegg så kan man lagre to forskjellige innstillinger - f.eks en til musikk og en til film.
    Det jeg skulle ønske var bedre , er at det er litt for store sprang mellom EQ punktene man kan velge mellom.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    De manuelle mulighetene er veldig bra slik sett. Man kan gjøre all EQ manuelt , og totalt overstyre all automatikk , eller beholde det man vil.
    I tillegg så kan man lagre to forskjellige innstillinger - f.eks en til musikk og en til film.
    Det jeg skulle ønske var bedre , er at det er litt for store sprang mellom EQ punktene man kan velge mellom.
    Ja. Som en ren PEQ, er Yamaha aldeles ypperlig. Ingen andre receivere (som jeg vet om) lar deg fintune så mye som Yamaha. Selv på de rimeligere receiverene. Som PEQ er den også fin for normal lydtilpasning, har god og riktig oppløsning. Men i høy-Q settinger, som romnoder i bassen, er den alt for grov. Jeg savner også å kunne ha shelf, noe man har på pro-utstyr. (Shelf er f.eks. at man hever alt over 4kHz opp 1dB)

Men såvidt meg bekjent er RK i Yamaha, YPAO, kun EQ-basert, dvs. de korrigerer for frekvensrespons. Det er er ingen tiltak for å korrigere fase eller tidsrespons. Rett og slett fordi man kan ta en YPAO RK-måling og tilpasse den med PEQ etterpå. Det gjør at det er begrenset hva YPAO kan klare å korrigere.

Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Jeg bare håper at DTS X blir 100% bakoverkompatiblet, for Atmos suger. Audiodropout 4-5 ganger i Insurgent
    OK... Høres ut som feil det da..

Uansett, er det noen argumenter på hvorfor DTS X skal vinne formatkrigen denne gangen da? Vi ente jo opp med overvekt av DTS MA fordi dette fulgte med bluray-formatet. Hadde HD-DVD vunnet, hadde vi alle brukt Dolby True HD.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra produktarket om CX-A5100:
    All channels use ultra high performance ESS ES9016 DACs, which provide 192kHz/32-bitcompatible superior SN ratio and dynamicrange, ensuring faithful reproduction fromBlu-ray and other players, as well as fromhigh resolution sound sources input throughnetworks
    De beholder samme DAC som på 5000 mao.

A new VolumeIC realises low noise and superior sound orientation
    Dette er til gjengjeld spennende nyheter. I alle år har designet til Yamaha vært basert på følgende signalflyt: HDMI -> DSP -> DAC -> VOLUM IC (ANALOG) -> UTGANGER/FORSTERKER. Det er volum chipen som tar seg av MV-justering og enkel signaljustering (som bass/treble). Den er analog, og med relativt svake signal på lav MV, er det svært så viktig at denne er av bra kvalitet. Like viktig som valget av DACer. Med denne nyheten har jeg klare forventninger til ytterligere forbedringer på lyden. Jeg forestiller meg at den gir ytterligere bedret sortnivå og klarhet.

Jeg skal se om jeg klarer å grave opp mer teknisk info etterhvert.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Som en ren PEQ, er Yamaha aldeles ypperlig. Ingen andre receivere (som jeg vet om) lar deg fintune så mye som Yamaha. Selv på de rimeligere receiverene. Som PEQ er den også fin for normal lydtilpasning, har god og riktig oppløsning. Men i høy-Q settinger, som romnoder i bassen, er den alt for grov. Jeg savner også å kunne ha shelf, noe man har på pro-utstyr. (Shelf er f.eks. at man hever alt over 4kHz opp 1dB)

Men såvidt meg bekjent er RK i Yamaha, YPAO, kun EQ-basert, dvs. de korrigerer for frekvensrespons. Det er er ingen tiltak for å korrigere fase eller tidsrespons. Rett og slett fordi man kan ta en YPAO RK-måling og tilpasse den med PEQ etterpå. Det gjør at det er begrenset hva YPAO kan klare å korrigere.
    Stemmer nok dette ja.
    På mange måter likte jeg Pioneer's RK bedre. Dem jobber med fase og tid i tillegg til EQ , og fasen justeres både på hver høyttaler , og høyttalerne imellom inkl. sub. Og dem har 6 memory-presets man kan lagre. Men det som er dumt er at den ikke kan lagre forskjellige ht-oppsett - kun forskjellig eq , delay og nivå.
    Den har 9 bånds GEQ som jo er noe grovt , men den har i tillegg "standing wave control". Og den er beregnet kun for å ta romnoder - den har veldig god oppløsning , men av en eller annen idiotisk grunn kan den ikke sette target under 63 hz...
    Den har også et shelf filter , der man kan velge ønsket avrulling over 4khz.

Og alt dette kan gjøres manuelt hvis man ønsker , men det som er et stort minus er at lyden blir borte når man gjør justeringene - man får kun "pink noice" test toner.
    Så den er heller perfekt dessverre , men jeg synes den gjør en noe bedre jobb i automodus enn YPAO , borsett fra begrensingene under 63hz.

Jeg synes det er merkelig at dette skal være så vanskelig å få "slik vi vil ha det"

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... Høres ut som feil det da..

Uansett, er det noen argumenter på hvorfor DTS X skal vinne formatkrigen denne gangen da? Vi ente jo opp med overvekt av DTS MA fordi dette fulgte med bluray-formatet. Hadde HD-DVD vunnet, hadde vi alle brukt Dolby True HD.
    Utfra det jeg kunne finne så er det noe seamlessbranching som Oppo 95 ikke støtter 100%. Kan sette til dekoding i spilleren, men liker at displayet på Yamaha viser hvilket lydsystem som brukes i stedet for bare PCM alltid..

Oppo 1xx og oppover støtter, men har ikke planer om å oppgradere Bluray spiller før til 4k..

In speaking with our friends at OPPO, we’ve been told that although users reported success in playing Atmos with their older BDP-8x and BDP-9x series, these players aren’t guaranteed to perform flawlessly. Only the current BDP-10x series are guaranteed to fully support Seamless Branching and Atmos. The older players conformed to the then-current specifications when these models were released, but technologies have moved on. While users certainly appreciate OPPO for continuing to support their older models, ultimately the fact is that players released years ago do have their technical limitations and cannot be firmware-updated to support new features like Atmos. OPPO also confirmed that many players from other brands produced around the same time period as the BDP-8x and BDP-9x would have the same problem.

Dolby Atmos Compatibility Issues on Older Blu-ray Players | Audioholics
    Sist endret av Shallow_; 08-09-2015 kl 21:07
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HELT enig i at en egen CX-A5100 tråd bør opprettes; noen som tar kallet??

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16. Liker Gurba, eha har likt denne posten
Side 19 av 19 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •