Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 375
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er mange som håper på fullbalanserte utganger på sub, men ingenting annet i *050 serien har hatt noen oppdateringer på innganger og utganger. Men det er lov å håpe.
    +1 for dette - er vel nesten et must hvis man ønsker å legge skjulte XLR-løp inni veggen for subwoofere, med dertilhørende lange strekk.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    +1 for dette - er vel nesten et must hvis man ønsker å legge skjulte XLR-løp inni veggen for subwoofere, med dertilhørende lange strekk.
    ...subkanalen er jo mye mer "resistant" mot støy enn øvrige kanaler da, bruker selv 10m RCA subkabel fra en 3040 uten at jeg opplever nevneverdig grad av grunnstøy fra subben... Når det er sagt er jo selvsagt helbalansert drift i samtlige kanaler fordelaktig, men skal en velge bort en kanal å balansere er nok subben den som lider minst!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...subkanalen er jo mye mer "resistant" mot støy enn øvrige kanaler da, bruker selv 10m RCA subkabel fra en 3040 uten at jeg opplever nevneverdig grad av grunnstøy fra subben... Når det er sagt er jo selvsagt helbalansert drift i samtlige kanaler fordelaktig, men skal en velge bort en kanal å balansere er nok subben den som lider minst!
    Ja, det stemmer. Men samtidig er det mange i "high-end" hjemmekinoer som velger andre løsninger, f.eks. Marantz, bl.a. fordi yamaha ikke støtter balansert sub.

Eneste forskjell mellom toppmodellen (3040) og pre-pro (5000) er at sistnevnte ikke har forsterkertrinn, annerledes powersupply og har balanserte utgangstrinn. Ellers er innmaten helt identisk. Av det jeg har lest, har preproen fått bedre anmeldelser enn toppmodellen på lydkvalitet. Jeg gjetter på at dette skyldes roligere strømforsyning i preproen og at balanserte utgangstrinnet har noe for seg lydmessig. Derav savnet av balansert utgang til sub.

Paradoksalt nok, er subbene det eneste jeg har i mitt mid-level hjemmekinoanlegg det eneste som har balansert kobling.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at CX-A5000 hadde bedre DAC-chiper enn RX-A3040, men det kan være jeg husker feil i farten. Det ryktes uansett at CX-A5100 kommer til å få mer regnekraft og mulighet for å ta hensyn til vinkling av takhøyttalere, noe RX-A3050 visstnok mangler. (Dette så jeg på Audioholics, tror jeg, uten at jeg fant ut hvor påstanden kom fra.)

Edit: CX-A5000 har 192/24-støtte og bedre DAC-er for alle kanaler inkl. presence, i motsetning til RX-A3040 som kun har dette for de 7 hovedkanalene.
    Sist endret av eha; 07-22-2015 kl 09:31
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er den forsåvidt, men det er som regel også den eneste analoge lavspenningskabelen man behøver å strekke langt. De fleste andre lange kabelstrekk er enten digitale (HDMI, optisk) eller analog høyspenning (høyttalerkabler). Og det er jo nettopp på lange strekk at XLR har mest for seg...

Jeg kjører også selv 10m subkabel, men når jeg en gang i fremtiden skal bygge om kinoen min til noe mer sofistikert, ønsker jeg å ha muligheten til å legge alle kabler skjult inni veggen med termineringsplugger. Da er det stor fare for at bakre subkanal(er) kommer til å få strekk på opptil 25m (fra teknisk rom, rundt hele rommet i tre lengder).

Effektforsterkerne står derimot under 1 meter fra nåværende receiver.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også 2 10m RCA subkabel (lagt i rør i gulvet for å minimere lengden) fra min CX-A5000 og opplever ingen grunnstøy fra subene mine, men selfølgelig håper også jeg at 5100 kommer med XLR til til subene også selv om det er lite trolig. Nå er ikke jeg noen lydekspert så da spør jeg hvilke andre fordeler enn støy får man med å bruke XLR på subene?

Og Midas selv om 3040 og CX-A5000 har omtrent de samme komponenetene (CX-A5000 har samme DAC´er til alle kanaler hvis jeg ikke tar feil) så spiller CX-A5000 fletta av 3040 (dette vet jeg da jeg gikk fra 3030 til CX-A5000) og står ikke noe tilbake for Marantz 8801 i følge mange tester. Jeg har hørt både CX-A5000 (i eget oppsett) og 8801 i andre, men ikke sammenlignet så jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på ingen måte noen dealbreaker for meg hvis CX-A5100 ikke får balanserte sub-utganger

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg kjører også 2 10m RCA subkabel (lagt i rør i gulvet for å minimere lengden) fra min CX-A5000 og opplever ingen grunnstøy fra subene mine, men selfølgelig håper også jeg at 5100 kommer med XLR til til subene også selv om det er lite trolig. Nå er ikke jeg noen lydekspert så da spør jeg hvilke andre fordeler enn støy får man med å bruke XLR på subene?

Og Midas selv om 3040 og CX-A5000 har omtrent de samme komponenetene (CX-A5000 har samme DAC´er til alle kanaler hvis jeg ikke tar feil) så spiller CX-A5000 fletta av 3040 (dette vet jeg da jeg gikk fra 3030 til CX-A5000) og står ikke noe tilbake for Marantz 8801 i følge mange tester. Jeg har hørt både CX-A5000 (i eget oppsett) og 8801 i andre, men ikke sammenlignet så jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg.
    Jeg tviler ikke på at CX er bedre enn RX, men er 3030 og 3040 identiske siden du kan komme med en sånn påstand?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg tviler ikke på at CX er bedre enn RX, men er 3030 og 3040 identiske siden du kan komme med en sånn påstand?
    Det er ingen stor forskjell på 3030 og 3040, den største er Atmos. Jeg hadde Z11, så 3067, 3010, 3020, 3030 og nå CX-A5000. Og fra 3067-3030 var det veldig liten forskjell, mens fra 3030 til CX-A5000 var forskjellen enorm både med musikk og film.
    Mvh Andreas

10. Liker Gurba, eha har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket også stor forskjell på å gå fra 3020 til CX-A5000 - forskjellen var større enn jeg hadde forventet
    Og jeg vil tro det er den forbedrede strømforsyningen og mindre intern støy som er mye av grunnen.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

12. Liker Gurba, eha har likt denne posten
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg merket også stor forskjell på å gå fra 3020 til CX-A5000 - forskjellen var større enn jeg hadde forventet
    Og jeg vil tro det er den forbedrede strømforsyningen og mindre intern støy som er mye av grunnen.
    På film, hva er forskjellen? Klarere lydbilde, bedre kringlyd? Sikkert dumt spørsmål, men bare lurer litt hva som skiller de, utenom pris som jo er veldig stor forskjell. Har forståelse for at det er en del forskjell på musikk da man bruker egne effekt trinn
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    På film, hva er forskjellen? Klarere lydbilde, bedre kringlyd? Sikkert dumt spørsmål, men bare lurer litt hva som skiller de, utenom pris som jo er veldig stor forskjell. Har forståelse for at det er en del forskjell på musikk da man bruker egne effekt trinn
    Egne effekt-trinn brukte jeg uansett (da Mc352) , så det er pre-delen som utgjør forskjellen .
    Også på film var dette merkbart ja. Man får et enda mer "gassaktig" , "svevende" og sømløst lydbilde liksom. Og med enda sortere bakgrunn , så kommer alle små detaljer enda bedre frem. Subene låt også mye bedre med CX-A'n som sjef
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det er ingen tvivl eller mistro på lydforskjellene fra min part. Det var bare et forsøk på moderering, siden jeg selv ikke egenhendig har ennå fått oppleve denne forskjellen.

En av forskjellene mellom 5000 og 3030 er nettopp balanserte utganger på ellers likt design. Jeg tror at en del av denne forskjellen ligger i blant annet i lydkarakteren til disse driverene.

Andreas (eller Torolan), har dere noen gang forsøkt å tappe pre-out i stedet for de balanserte utgangene? For de er identiske med 3030. Hadde vært moro å høre om opplevd forskjell mellom standarddriverene og de balanserte utgangene. (Jeg prøver på ingen måte å si at det bare sitter der, men jeg er nysgjerrig på hvor mye av det som gjør det.)

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja, det er det det må være.

Jeg kjenner Yamaha-designene inngående teknisk, og ser jo at Yamaha gjenbruker det samme grunndesignet igjennom hele modellserien deres. De varierer da på enkelte komponentvalg (som DAC), strømforsyninger og utgangsløsninger/transistorer. Det er eksakt de samme kretskortene som benyttes over hele linja i alle modeller (og det i seg selv er ingen fallitterklæring. Det betyr bare at Yamaha polerer det dem har gjort gang på gang på gang.)

Jeg trodde at CX-A5000 hadde bedre DAC-chiper enn RX-A3040, men det kan være jeg husker feil i farten. Det ryktes uansett at CX-A5100 kommer til å få mer regnekraft og mulighet for å ta hensyn til vinkling av takhøyttalere, noe RX-A3050 visstnok mangler. (Dette så jeg på Audioholics, tror jeg, uten at jeg fant ut hvor påstanden kom fra.)

Edit: CX-A5000 har 192/24-støtte og bedre DAC-er for alle kanaler inkl. presence, i motsetning til RX-A3040 som kun har dette for de 7 hovedkanalene.
    Stemmer det. I 2013-serien brukte de ES9006 på 1030 og 2030, mens de brukte ES9016 på hoveddac på 3030, men beholdt ES9006 på precense. 5000 bruker ES9016 over hele linja som du sier.

På DSP-siden gjøres det et hopp fra 1 stk DSP på 1030, til 2 stykker på 2030-3030-5000 for å kunne takle høyere samplerater og prosessering av flere kanaler.

Så min spådom er (basert på de 4 siste års produktegenskaper fra Yamaha): Bli ikke overrasket om CX-A5100 får samme grunnleggende featuresett som RX-A3050 lyd-, bilde- og prosesseringsmessig. Det kan være det toppes ytterligere i valg av DACer. Balansert sub eller ikke er en joker, for dette sitter på en del av 5100 som er unik for prepro og dermed har vi ingenting å speile i andre produkter i porteføljen. Hvis 5100 ikke ligner på 3050, så blir dette en egen sær-release, noe som er atypisk for Yamaha.

*edit* Men bli ikke overrasket om Yamaha gjenbruker kretskortet for XLR-utganger fra 5000 til 5100. Gjør de det, så blir det ikke balansert sub.
    *edit slutt*

(Hilsen en som kunne ønske å ha fått smigret hardt med ingeniøren eller produktdesigneren som sitter på beslutningen om å få inn flere frekvenser i PEQen, siden samme programvare for PEQ er gjenbrukt i ALLE produktene.)

For min del er det 90% sikkert at jeg kommer til å kjøpe 5100 når den kommer....
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

16. Liker eha har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ingen tvivl eller mistro på lydforskjellene fra min part. Det var bare et forsøk på moderering, siden jeg selv ikke egenhendig har ennå fått oppleve denne forskjellen.

En av forskjellene mellom 5000 og 3030 er nettopp balanserte utganger på ellers likt design. Jeg tror at en del av denne forskjellen ligger i blant annet i lydkarakteren til disse driverene.

Andreas (eller Torolan), har dere noen gang forsøkt å tappe pre-out i stedet for de balanserte utgangene? For de er identiske med 3030. Hadde vært moro å høre om opplevd forskjell mellom standarddriverene og de balanserte utgangene. (Jeg prøver på ingen måte å si at det bare sitter der, men jeg er nysgjerrig på hvor mye av det som gjør det.)

Ja, det er det det må være.

Jeg kjenner Yamaha-designene inngående teknisk, og ser jo at Yamaha gjenbruker det samme grunndesignet igjennom hele modellserien deres. De varierer da på enkelte komponentvalg (som DAC), strømforsyninger og utgangsløsninger/transistorer. Det er eksakt de samme kretskortene som benyttes over hele linja i alle modeller (og det i seg selv er ingen fallitterklæring. Det betyr bare at Yamaha polerer det dem har gjort gang på gang på gang.)

Stemmer det. I 2013-serien brukte de ES9006 på 1030 og 2030, mens de brukte ES9016 på hoveddac på 3030, men beholdt ES9006 på precense. 5000 bruker ES9016 over hele linja som du sier.

På DSP-siden gjøres det et hopp fra 1 stk DSP på 1030, til 2 stykker på 2030-3030-5000 for å kunne takle høyere samplerater og prosessering av flere kanaler.

Så min spådom er (basert på de 4 siste års produktegenskaper fra Yamaha): Bli ikke overrasket om CX-A5100 får samme grunnleggende featuresett som RX-A3050 lyd-, bilde- og prosesseringsmessig. Det kan være det toppes ytterligere i valg av DACer. Balansert sub eller ikke er en joker, for dette sitter på en del av 5100 som er unik for prepro og dermed har vi ingenting å speile i andre produkter i porteføljen. Hvis 5100 ikke ligner på 3050, så blir dette en egen sær-release, noe som er atypisk for Yamaha.

*edit* Men bli ikke overrasket om Yamaha gjenbruker kretskortet for XLR-utganger fra 5000 til 5100. Gjør de det, så blir det ikke balansert sub.
    *edit slutt*

(Hilsen en som kunne ønske å ha fått smigret hardt med ingeniøren eller produktdesigneren som sitter på beslutningen om å få inn flere frekvenser i PEQen, siden samme programvare for PEQ er gjenbrukt i ALLE produktene.)

For min del er det 90% sikkert at jeg kommer til å kjøpe 5100 når den kommer....
    Jeg for min del er 100% sikker.

Men siden du har litt peiling kan du sikkert svare på spørsmålet jeg stilte i mitt forrige innlegg: hvilke andre fordeler enn støy får man med å bruke XLR på subene?
    Mvh Andreas

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vært mer enig - merkelig at dette skal sitte så langt inne.....

Jeg har forøvrig ikke testet rca utgangene på min CX-A , da mine effekt-trinn alltid har hatt XLR.
    Vet ikke om jeg "gidder" heller , da det er litt pes å koble om hos meg - litt lat

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får CX-A'en min i hus kommer jeg til å kjøre LCR på XLR og resten på RCA. (Det så sikkert veldig gresk ut for uinnvidde! Haha.) Saken er at jeg har en Emotiva XPA-3 som har både balansert og ubalansert, mens resten kjøres på 2 stk. Emotiva UPA-500 som bare har ubalanserte kontakter. 13 kanaler, så har fortsatt litt å gå på dersom CX-A5100 skulle vise seg å tilby prosessering for flere enn 11 kanaler, hehe :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Alt dette vet jeg.

Spørsmålet var om man får noen fordel med å bruke XLR på subbene med 10m strekk som selv med RCA ikke har nevneverdig støy. Jeg vil tro svaret er nei, da 10m ikke er veldig langt og når det ikke introduseres støy så vil ikke XLR kabelen rette på noe.
    Mvh Andreas

22. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får CX-A'en min i hus kommer jeg til å kjøre LCR på XLR og resten på RCA. (Det så sikkert veldig gresk ut for uinnvidde! Haha.) Saken er at jeg har en Emotiva XPA-3 som har både balansert og ubalansert, mens resten kjøres på 2 stk. Emotiva UPA-500 som bare har ubalanserte kontakter. 13 kanaler, så har fortsatt litt å gå på dersom CX-A5100 skulle vise seg å tilby prosessering for flere enn 11 kanaler, hehe :P
    Jeg har et lite håp om at man kan bruke front presence sammen med 4 Atmos i taket, men det er vel lite trolig.
    Mvh Andreas

24. Liker eha har likt denne posten
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lite håp om at man kan bruke front presence sammen med 4 Atmos i taket, men det er vel lite trolig.
    Det er lov å håpe! Jeg er veldig glad i front presence, men tror jeg kommer til å ofre det til fordel for 4 Atmos hvis det ikke blir mulig med begge deler. Ev. kan jeg daisy-chaine opp min RX-A810, ha ha

Side 16 av 19 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •