Tråd for Yamaha's nye High-end prossessor og effekt-trinn CX-A5000 /MX-A5000 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  35
Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 375
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eha Vis post
    Grr. Jeg blir litt lei av å vente på en arvtaker av CX-A5000. Jeg vil ha Atmos! Men release-syklusene på pre/pro er ikke like raske som på receivere, og da blir det å smøre seg med tålmodighet.

Jeg tror sjansen er stor for at dette kan ta tid, ikke minst fordi det er flere ting enn bare Atmos som skal inn.

Her er en liste med ting jeg ser for meg at en arvtaker av CX-A5000 vil måtte støtte:

- Dolby Atmos med 7.1.4 (11 kanaler), ev. 9.1.4 (13 kanaler)
    - Nye Yamaha DSP-programmer for å få høydelyd i Atmos-oppsett på ikke-Atmos materiale (erstatning for presence)
    - Ny dialogue lift-funksjon kompatibel med Atmos-oppsett
    - Ny YPAO for Atmos, kanskje med mulighet til å angi høyttalernes plassering nøyaktig i et 3D-rom
    - DTS-UHD, konkurrent til Atmos-formatet - vil kanskje kreve egen Cirrus Logic-prosessor
    - Støtte for endelig UHD-standard for kringkasting (100Hz? 120Hz?). Passthrough vil alltids fungere, men støtte for oppskalering er nok ønskelig
    - Støtte for alle 4K Blu-ray-rariteter (ny HDCP-versjon?)

Konklusjonen er at jeg ikke tror det kommer noen erstatter av CX-A5000 før 4K Blu-ray er på plass... minst... dessverre

Edit: Vi får se om Yamaha klarer å være i konkurranse uten en Atmos-prosessor så lenge...
    +1

Jeg kommer ikke til å erstatte min CX-A5000 før alt er på plass med 4K standarden og alle Atmos varianter er på plass og må minst ha 9.1.4 med mulighet for 4 takhøyttalere og front presence. Så når den muligheten kommer legger jeg ut CX-A5000 for salg og ser for meg at det tar minst et år eller to før det skjer, så viktig er ikke Atmos for meg at jeg nedgraderer til en receiver for å få det.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    +1

Jeg kommer ikke til å erstatte min CX-A5000 før alt er på plass med 4K standarden og alle Atmos varianter er på plass og må minst ha 9.1.4 med mulighet for 4 takhøyttalere og front presence. Så når den muligheten kommer legger jeg ut CX-A5000 for salg og ser for meg at det tar minst et år eller to før det skjer, så viktig er ikke Atmos for meg at jeg nedgraderer til en receiver for å få det.
    Men jeg sitter på gjerdet og skal selge min RX-A810. Jeg har 13 forsterkerkanaler på vei inn fra USA (Emotiva), så for meg står det litt mellom CX-A5000 og RX-A3040. Det er jo ganske trist å måtte ty til receiver når man har fullt sett med effektforsterkere. Spørsmålet er om det er greit å kjøpe seg en CX-A5000 nå eller vente helt til neste versjon kommer...Hmm.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke kjøpt 3040 når du skal bruke egne effekt trinn. Den er nok temmelig lik 3030 lydmessig,og det er et steg ned fra A5000 ifølge de som har den. Vil ikke A5000 bli oppgradert med ny firmware til å takle atmos osv...??
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Ville ikke kjøpt 3040 når du skal bruke egne effekt trinn. Den er nok temmelig lik 3030 lydmessig,og det er et steg ned fra A5000 ifølge de som har den. Vil ikke A5000 bli oppgradert med ny firmware til å takle atmos osv...??
    Ifølge alt jeg har lest vil ikke CX-A kunne oppgraderes til Atmos... men det er mye synsing ute og går. Vi får se. 3040 er dessuten skikkelig overpriset i Norge nå, så jeg tviler sterkt på at det blir den

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nærmere 19k er for mye for den receiveren

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg sitter på gjerdet og skal selge min RX-A810. Jeg har 13 forsterkerkanaler på vei inn fra USA (Emotiva), så for meg står det litt mellom CX-A5000 og RX-A3040. Det er jo ganske trist å måtte ty til receiver når man har fullt sett med effektforsterkere. Spørsmålet er om det er greit å kjøpe seg en CX-A5000 nå eller vente helt til neste versjon kommer...Hmm.
    Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg gikk fra 3020 til CX-A5000 og det var en meget stor forbedring. 3040 og CX-A5000 koster omtrent det samme og den eneste "fordelen" 3040 har er Atmos som det foreløpig finnes en film tilgjengelig snart med det formatet og det er Transformers 4.

Og i følge rykter er det sant som du sier at XC-A5000 ikke kan oppgraderes til Atmos, noe jeg syns er dårlig av Yamaha.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er rik og/eller gal nok går det vel an å få Atmos kombinert med CX-A ved å daisy-chaine den videre til en 2040/3040? CX-A har jo 2 stk. HDMI ut. Da kan man jo faktisk få Atmos + presence i et sinnsykt 11.2.4-oppsett?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er rik og/eller gal nok går det vel an å få Atmos kombinert med CX-A ved å daisy-chaine den videre til en 2040/3040? CX-A har jo 2 stk. HDMI ut. Da kan man jo faktisk få Atmos + presence i et sinnsykt 11.2.4-oppsett?
    Jeg vet jeg ikke tilhører klubben men jeg legger inn mine to øre her og.

Dette hadde vel blitt noe merkelig, største grunnen for en prosessor er vel en renhet og mangel av støy som ellers kommer fra receiver kraft forsyninger og diverse.
    Mate en prosessor med en receiver vil vel ikke klare og reparere lyden på noe vis for hva som kommer inn skal jo ut igjen.

Det er vel heller ingen receivere nå som støtter mer enn 7.2.4, dette er ikke et effekt spørsmål men prosesserings krav og finnes vel såvidt jeg veit kun Trinnov eller Datasat Digital som har støtte for flere kanaler, men disse systemene ligger gjerne med minimum $1000 pr kanal i snitt pris så med eyeball mot de 32 mulige kanalene snakker man om minst 200k kr.
    Så er man rik og gal nok så kan man alltids prøve disse.

Det er også så langt bare snakk om en eneste film som blir lansert med et atmos spor (transformers extinction), jeg håper virkelig det kommer flere veldig snart. Atmos sporet skal også være bakover kompatibelt så for oss som ikke har atmos støtte skal det fungere på lik linje som et 7.1 dolby trueHD lydspor (lover i alle fall dolby representanter), så ser egentlig ikke på dette som et stort problem, innen få år tipper jeg topp end receiver vil ha støtte for langt flere kanaler og inntil videre kan vi bygge opp kartoteket av atmos filmer.
    Da kan vi begynne og snakke om muligens oppsett som f.eks 7.2.5, (med en voice of god kanal midt i taket).

Jeg tror også cxa5000 er en svanesang for 1080p perioden.
    Atmos er nok heller første skrittet og lyd delen (objekt orientert lyd er veien og gå, uansett kilde) av UHD, om yamaha hadde lansert enda en prosessor nå ville mest sannsynlig bare gjort mer skade, det er ikke marked til og drive utvikling og salg av disse på samme måte som receivere. De hadde også uansett måtte gi ut en ny igjen så fort resten av uhd standardene blir ferdige som mest sannsynlig skjer innen en par års tid.

Når en slik prosessor allerede har normalt liv på en 3-4 år så bør man vel ikke være helt overasket at man ikke får det aller nyeste funksjonen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Mate en prosessor med en receiver vil vel ikke klare og reparere lyden på noe vis for hva som kommer inn skal jo ut igjen.
    Det var vel bare et tankeeksperiment og selvfølgelig ikke veien å gå

Datasat er et helt annet dyr. Såvidt jeg vet er vel Datasat mer proprietært.

Trinnov støtter imidlertid Auro 3D og Dolby Atmos, men selv denne kommer nok til å bli utdatert når eksempelvis DTS kommer med sitt tilsvar, for ikke å snakke om "neste generasjon" "4K" med alt det innebærer av farger og hertz.

Da kan vi begynne og snakke om muligens oppsett som f.eks 7.2.5, (med en voice of god kanal midt i taket).
    VoG-kanal er vel noe som tilhører 11.1-konfigurasjonen i Auro 3D, og ikke Atmos. Tilnærmingen der er helt annerledes enn Atmos, med 4 hjørnekanaler + senter, i to høyder (5+5), og VoG til slutt...

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Å koble opp en Yamaha 1030 er ikke noe som kvalifiserer til teknisk ingeniør eksamen på langt nær, du har sikkert bare oversett en liten ting. Hvis du ikke har noen erfaring med dette fra før anbefaler jeg det å lese looser manualen godt.
    Mulig det Andreas, men jeg kontaktet pr. tlf. HiFi Huset ved Andreas på Billingstad. ( helt suveren service, enda jeg ikke har kjøpt denne Yamaha RX-A1030 der. Beklager Andreas) for hjelp og tips med oppsettet.
    Han sjekket hva jeg hadde gjort av oppsett, og korrigerte kun én ting; jeg måtte ha full styrke på dekoder for å få lyd på reciever!

Og jeg som trodde at reciever, med 140w ( skryt og løgn?) ikke måtte ha "pustehjelp".
    "alle " fortalte meg at jeg måtte skifte ut min 5.1 analoge 1995 modell Rotel (THX) prosessor og ekte 5x100w.effektforsterker.
    Du vil oppleve "en helt annen positiv lyd verden" var omkvedet.

Vel her kommer dommen!
    Denne Yamaha RX-A1030 fortjener ikke annet ord enn; MØKK!
    Den digitale reciever er sikkert bra, for dem som ikke vet hva trøkk ( på lav styrke!) og detaljert lydbilde er, men jeg er tydeligvis bortskjemt med min Rotel surround anlegg fra 1995.

Jeg har ikke digital uttak på mitt analoge Rotel anlegg, så jeg må vel beholde møkka, men jeg kommer fremdeles kjøre DVD via analoge Rotel, for å få oppleve litt god lyd av og til.

Går det an å kople en HDMI på analog 1995 utstyr?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er kommet ny firmware (1.60) til CX-A 5000.
    Har lastet den ned , men ser ingen umiddelbare endringer - noen som vet hva den innebærer ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syppegjøken Vis post
    Mulig det Andreas, men jeg kontaktet pr. tlf. HiFi Huset ved Andreas på Billingstad. ( helt suveren service, enda jeg ikke har kjøpt denne Yamaha RX-A1030 der. Beklager Andreas) for hjelp og tips med oppsettet.
    Han sjekket hva jeg hadde gjort av oppsett, og korrigerte kun én ting; jeg måtte ha full styrke på dekoder for å få lyd på reciever!

Og jeg som trodde at reciever, med 140w ( skryt og løgn?) ikke måtte ha "pustehjelp".
    "alle " fortalte meg at jeg måtte skifte ut min 5.1 analoge 1995 modell Rotel (THX) prosessor og ekte 5x100w.effektforsterker.
    Du vil oppleve "en helt annen positiv lyd verden" var omkvedet.

Vel her kommer dommen!
    Denne Yamaha RX-A1030 fortjener ikke annet ord enn; MØKK!
    Den digitale reciever er sikkert bra, for dem som ikke vet hva trøkk ( på lav styrke!) og detaljert lydbilde er, men jeg er tydeligvis bortskjemt med min Rotel surround anlegg fra 1995.

Jeg har ikke digital uttak på mitt analoge Rotel anlegg, så jeg må vel beholde møkka, men jeg kommer fremdeles kjøre DVD via analoge Rotel, for å få oppleve litt god lyd av og til.

Går det an å kople en HDMI på analog 1995 utstyr?
    Hva med en blueray spiller med analoge utganger på lyd?
    Da kan du sende lyden rett i rotel annlegget og bilde direkte til projektor/tv og samtidig få full støtte for HD formatene etc.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ser det er kommet ny firmware (1.60) til CX-A 5000.
    Har lastet den ned , men ser ingen umiddelbare endringer - noen som vet hva den innebærer ?
    Prøvde å lete litt, men ingen offesiell info virker det som. Ikke en gang på Yamaha Japans egen side. Ser at avsforum også spør om det samme. Vi må nok smøre oss med litt tolmodighet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Prøvde å lete litt, men ingen offesiell info virker det som. Ikke en gang på Yamaha Japans egen side. Ser at avsforum også spør om det samme. Vi må nok smøre oss med litt tolmodighet.
    Nei jeg fant ikke noe i går jeg heller....
    Men det dukker vel opp noe info etterhvert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3040'en fikk en fix for Sirius XM for noen dager siden. Kanskje 5000 også fikk det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det kan jo hende ja....

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ventet litt action i denne tråden med tanke på gi-bort prisen på denne om dagen..

Jeg har nå omsider bestilt meg en
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

18. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den prisen er mildt sagt jæææævlig fristende.

Men er blitt noen andre impuls kjøp ellers denne måneden :/ . Men men fy f 10k for dette pre trinnet er nesten "trekk Mastercard uansett pris"
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den prisen er mildt sagt jæææævlig fristende.

Men er blitt noen andre impuls kjøp ellers denne måneden :/ . Men men fy f 10k for dette pre trinnet er nesten "trekk Mastercard uansett pris"
    Ja,en allerede dyr mnd ble akkurat 10k dyrere.. Men har hatt litt pes på meg om å oppgradere C2 med analog 5.1 til fulldigital, og fikk en 'streng' mail igår at nå hadde jeg ingen unnskyldning..

Eneste jeg gruer meg til er demontering og oppmontering, trang rack..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skjønne den. Og jeg kan jo ikke akkurat påstå at min denon 4520 akkurat trenger noen oppdatering som denne kan tilby.

Forutenom denne x faktoren som de sier et rent pre trinn kan føre med seg mot integrert som jeg har verdt nysgjerrig på en stund.

Men nei det smarte for min del er nok og sitte på Denon receiveren en stund til og heller være parat for neste gang.
    Og om jeg skulle brukt penger bør det jo være på rommet eventuelt subwoofere med forsterkere som ikke summer...
    Denon AVR-4520 CI

Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •