Hvordan måler HomeTheater effekt? [Spm oppdatert, post 46] - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjenner ikke Yamaha-receivere, men det kan jo hende at de har litt lavere utgangsspenning enn andre merker. Jeg kan ikke tenke meg at den er så lav at du må skru volumet på maks og fremdeles ikke få nok lyd i høyttalerne.

Poenget med en effektforsterker er forøvrig nødvendigvis ikke at du skal spille mye høyere enn før. Du klarer som regel spille høyt nok med en puslete forsterker, men da med mye forvrengning og generelt dårlig lyd.

En forsterker kan bare forsterke konstant like mye hele tiden. Det eneste du kan gjøre for å regulere volumet, er å redusere signalet inn i forsterkeren, som er oppgaven til en forforsterker.

Hvis du kobler en CD-spiller rett på inngangene til effektforsterkern til en receiver, vil du nok få samme volum som hvis receiveren står på +15, og du ikke har skrudd volumet til noen av kanalene opp eller ned. Men det kan også hende at Denon har lagt inn en eller annen volumbegrensning i forforsterkeren. Jeg vet ikke.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en forforsterker, eller receiver i dette tilfellet, klarer å "drive" en effektforsterker har i størst grad med utgangsimpedansen til forforsterkeren og inngangsimpedansen til effektforsterkeren å gjøre, og da forholdet mellom disse. Normalt sett har en forforsterker nok volt, men i noen tilfeller kan man kanskje(?) oppleve at maks volt ut ikke er tilstrekkelig for maks utslag på effektforsterkeren.

Det hele kan egentlig sammenlignes med høyttalere og effektforsterker. Høyttaleren er effektforsterkerens last, og effekforsterkeren er igjen forforsterkerens last.

Ellers tror jeg det er noen myter ute å går ang nivå og slik. Norcad er spot on med sin beskrivelse.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det hele kan egentlig sammenlignes med høyttalere og effektforsterker. Høyttaleren er effektforsterkerens last, og effekforsterkeren er igjen forforsterkerens last.
    Ikke for å kverrulere, men hvis det er riktig at en forforsterkers jobb er å dempe inngangssignalet som sendes til effektforsterkeren - burde ikke forforsterkeren da få en lettere jobb jo nærmere 0dB du beveger deg?
    Den trenger da å dempe signalet mindre og mindre..

Spør fordi jeg prøver å forstå forsterkerkonstruksjon generelt.
    Er mer enn nok fornøyd med kraften i min 3808 når jeg nå vet at det ikke er noe "farlig" å nærme seg 0 dB med volumkontrollen

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen elektroingeniør, men jeg tror ikke man kan snakke om nevneverdig last for en vanlig passiv forforsterker, som kun demper et svært svakt elektrisk signal med høy motstand. Men jeg kan ta feil.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ingen elektro-ingeniør så det fulle svaret kan ikke jeg heller gi. Men man må ha i bakhodet at de alle fleste forforsterkere er aktive. Det gjør at de "forsterker" signalet(fant ikke noe mer passende ord) fra kilden. Impedansen mellom forforsterker og effektforsterker er også varierende med frekvensen, slik det er på en høyttalere også.

I en passiv forforsterker er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer, iom at denne bare demper signalet som nevnt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om HomeTheater måler ved 20hz - 20 khz eller kun ved 1 khz?

Ifølge deres måleringer yter min Denon 3808 følgende:
    2 x 186 watt i 8ohm og 0,1% forvrenging
    5 x 119 watt i 8ohm og 0,1% forvrenging
    7 x 113 watt i 8ohm og 0,1% forvrenging

Se link til målinger - Denon AVR-3808CI A/V Receiver HT Labs Measures | Home Theater

Siden HiFi Klubben oppga denne til å yte 2 x 130 watt i 8 ohm med 0,05% forvrengning - så må vel tallene være målt ved 1 khz og ikke over hele frekvensområdet?

Takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som de måler 20hz-20khz, og du må se på at Klubben oppgir effekt 130watt ved 0.05 % forvrengning og hometheater 186 watt ved 0.1% forvrengning(Dobbelt så mye støy)

Edit: 10hz-20khz ser det ut til at de måler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Ser ut som de måler 20hz-20khz, og du må se på at Klubben oppgir effekt 130watt ved 0.05 % forvrengning og hometheater 186 watt ved 0.1% forvrengning(Dobbelt så mye støy)

Takk for svar, ja så det at HiFi Klubben oppga ved 0,05% og HomeTheater ved 0,10% - men grunnen til at jeg stussa er at veldige mange produsenter oppgir tall ved 0,1% forvrengning og at Denon'en da er overraskende kraftig siden den da ved stereobruk kan kontinuerlig levere ca 186 watt per kanal i 8 ohm ved 0,1% forvrengning :shock:

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein

Virker egentlig for meg at de gjør begge deler men på jakt etter 2 forskjellige kriterier.

10-20khz måles etter avik i decibel (altså hvor rett kurve den gjengir)
    Men virker som de måler watt med en enkelt sinus kurve.

Hifiklubben sånn sett er jo bare en selger, de videreformidler kun hva produsent oppgir, de har nok ikke noe bakroms labratorie hvor de tar egne målinger.

HT Measurements Explained: Absolute Power - Power Amplifiers | Home Theater

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Takk for svar, ja så det at HiFi Klubben oppga ved 0,05% og HomeTheater ved 0,10% - men grunnen til at jeg stussa er at veldige mange produsenter oppgir tall ved 0,1% forvrengning og at Denon'en da er overraskende kraftig siden den da kan kontinuerlig levere 186 watt per kanal i 8 ohm ved 0,1% forvrengning :shock:
    må hugse at det også er ved 2 kanaler/stereo modus. Men fortsatt veldig respektabelt av den

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Men virker som de måler watt med en enkelt sinus kurve
    Etter å ha lest det du linket til, så ser det ut til å stemme det du sier om sinus-tone ved måling av watt.
    Syntes målingene virker litt for gode til å være sanne ved målinger ved 20hz - 20 khz..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet 100% sikkert hvordan de måler?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke så veldig mye og lure på vel?

Det finnes uansett ingen standardisert metode for og måle og kommunisere hva man måler så man ender opp med en hel bransje hvor de enste som egentlig bryr seg om disse tallene er markedsavdelingene og selgere.

Jo selvsagt kan de være en grov indikasjon på kraft, men musikk generelt er høyst dynamisk og belastningen forandrer seg løpende etter frekvensen som skal gjengis.

Kort sagt ikke noe man enkelt summerer opp i et spec sheet.

Og det enesre som virkelig kan si noe som helst er lytte tester, og siden musikk nytelse er aldeles ikke objektivt så må dette helst gjøres på egen hånd og.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Er vel ikke så veldig mye og lure på vel?

Det finnes uansett ingen standardisert metode for og måle og kommunisere hva man måler så man ender opp med en hel bransje hvor de enste som egentlig bryr seg om disse tallene er markedsavdelingene og selgere.

Jo selvsagt kan de være en grov indikasjon på kraft, men musikk generelt er høyst dynamisk og belastningen forandrer seg løpende etter frekvensen som skal gjengis.

Kort sagt ikke noe man enkelt summerer opp i et spec sheet.

Og det enesre som virkelig kan si noe som helst er lytte tester, og siden musikk nytelse er aldeles ikke objektivt så må dette helst gjøres på egen hånd og.
    Enig i det, men jeg vil jo alikevel si at det er en vesentlig forskjell på målinger over hele frekvensområdet kontra en sinustone..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og dertil kommer forskjellen når forsterkeren faktisk skal drive en høyttaler, og ikke en motstand.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, og dertil kommer forskjellen når forsterkeren faktisk skal drive en høyttaler, og ikke en motstand.....
    Sant, er vel ingen høyttalerkonstruksjoner som holder seg konstant til oppgitt ohm når volumet går oppover..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe som helst med volum å gjøre, les en av testene av høyttalere i Stereophile og se på målingene av impedansen der......

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har ikke noe som helst med volum å gjøre, les en av testene av høyttalere i Stereophile og se på målingene av impedansen der......
    Hvorfor sier HiFi Klubben da at B&W 683 har en impedanse på 8 ohm, men dipper ned mot 2 ohm når man drar på..
    Du mener at høyttalerne vil være nede i 2 ohm av og til selv om volumet er lavt?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen til for de aller fleste høyttalere varierer stort over hele frekvensområdet men er relativt konstant med signalnivå. Ta en titt på Stereophiles målinger av B&W DM603S3.

Ved høy effekt over lengre tid øker impedansen, fordi høyttalerspolene blir varme og derfor får høyere resistiv motstand. Det er dette som gir "power compression" på opptil flere dB ved høye nivåer. Dette er mest aktuelt for PA-bruk...eller hjemme-alene-fest.

Vil man gå virkelig i dybden kan man forsøke å sette seg inn i hvordan høyttalerens magnetiske system kontinuerlig og signalavhengig motarbeider den typisk spenningsstyrte forsterkerens jobb med å drive strøm gjennom høyttalerspolen.

Jeg er helt enig i at det er tull å omtale en høyttaler som f.eks B&W DM683 som "8 Ohm" da de er oppgitt til å ha impedansminimum på 3 Ohm. Forsterkere med strømreserver til å drive en 3 Ohm høyttaler klarer fint å drive en 8 Ohm, men ikke nødvendigvis omvendt. Jeg antar selvfølgelig at spenningsutvsinget alltid er tilstrekkelig gitt nok strømreserver.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke stol på alt du hører, og da slett ikke fra selgere...
    Det er et evigt tilbakevendene spørsmål om effekt og det er forklart til uendelighet herinne. Effekt betyr ingenting om ikke forsterkeren klarer å drive høyttaleren. Mange fabrikanter har data der er overmåde optimistiske, selvsagt, produktet selges ut fra hvor stor effekt det har, det er nesten eneste kriterie forbrukeren interesserer seg for.
    Om forsterkeren er stabil i 4 ohm eller under interesserer ikke mange seg for, også fordi receivere generelt kun anbefales brukt med høyttalere der har 6 ohm og over, av god grunn.
    Har man vanskelige høyttalere må man kjøpe effektforsterker i tillegg.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •