Hvordan måler HomeTheater effekt? [Spm oppdatert, post 46] - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva mener du med halvt? Tenker du på tallverdien i displayet? Hvordan fungerer volumet på den Logitechen - er det et potmeter du vrir på, og intet display som viser tall?

For det første: tallene på 3808 viser hvor mange dB du har dempet lyden fra maksoutputen. Står det -30 i displayet, har du dempet volumet 30 dB fra den opprinnelige nullverdien. Har du justert noen av kanalene pluss eller minus et par dB, flytter den oppfattede nullverdien seg.

Poenget er at det ikke lar seg sammenligne, og hvis du har bra lyttevolum på halv tallverdi, kommer du vel aldri til å skru forsterkeren opp på maks, uansett? Så da er vel alt bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hva mener du med halvt? Tenker du på tallverdien i displayet? Hvordan fungerer volumet på den Logitechen - er det et potmeter du vrir på, og intet display som viser tall?

For det første: tallene på 3808 viser hvor mange dB du har dempet lyden fra maksoutputen. Står det -30 i displayet, har du dempet volumet 30 dB fra den opprinnelige nullverdien. Har du justert noen av kanalene pluss eller minus et par dB, flytter den oppfattede nullverdien seg.

Poenget er at det ikke lar seg sammenligne, og hvis du har bra lyttevolum på halv tallverdi, kommer du vel aldri til å skru forsterkeren opp på maks, uansett? Så da er vel alt bra?
    Logitech'en har display som viser streker:

Har ikke justert noe på 3808 annet enn å kjøre autooppsett.
    Når jeg sier at jeg må opp på 1/2 av fullt volum så mener jeg den volumstreken som kommer på skjermen når du justerer volumet.

På musikk må jeg ned på ca -35 for at det skal være litt mer enn bakgrunnsmusikk. Til festbruk må jeg nok opp på 3/4 som et minimum..
    Bare redd for at det skal begynne å forvrenge når jeg næmerer meg 0-nivå veldig..
    Men receivere er kanskje annerledes laget enn stereoforsterkere ? Der har man jo et "makspunkt" før du passerer halvparten på volumhjulet

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må et godt stykke opp i volum på 3808, og alle andre tilsvarende receivere, før det begynner "å svinge". -20dB og oppover pleier å være høyt. Ikke bry deg om hvor mye du vrir på volumknotten.

Forøvrig er ikke 0dB noe problem heller om høyttalerne tåler det.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Du må et godt stykke opp i volum på 3808, og alle andre tilsvarende receivere, før det begynner "å svinge". -20dB og oppover pleier å være høyt. Ikke bry deg om hvor mye du vrir på volumknotten.

Forøvrig er ikke 0dB noe problem heller om høyttalerne tåler det.

Geir Arne
    Takker for innspill!

Var bare redd for å vri meg for nærme 0 siden jeg i hodet mitt sammenlignet dette med å vri volumkontrollen på en stereoforsterker helt på maks - noe som sjelden er lurt :P

Tenkte da i forhold til masse forvrengning og fare for å sprenge høyttalere og svi forsterker..

Men å sette volumet til 0 dB (ikke at det blir nødvendig), men det vil ikke automatisk si at receiveren spytter ut ALT den har av effekt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle kanaler står på 0 dB (at ingen er skrudd høyere), går volumet opp til +15, om jeg ikke tar feil. Du vil høre om det er for belastende. Gjør det vondt å høre på, kan det fort være belastende for høyttalerne. 3808 har i alle fall nok effekt til å kunne spille temmelig høyt på et par 5005 uten mye forvrengning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du biampet Denon receivern?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmez
    har du biampet Denon receivern?
    Nei, men dette har vel ingen effekt?
    Om Denon'en sender strømmen ut på 2 eller 4 kanaler har vel ingenting å si for sluttresultatet siden all strøm kommer fra strømforsyning..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Denon AVR 3806 og biampet mine B&W DM604 S3. Merket litt mer høyd/futt i lyden. Er ikke den store forskjellen, men merker litt.
    Ikke sikkert sammenligningen min er helt ritkig, men biamping har vell den effekten at det blir lettere for forsterkern å drive ett element pr kanal i stede for 2 for eks. Hos meg driver en kanal bas elementer, menst andre kanal driver mellomtone og diskant. :-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Før jeg gikk til anskaffelse av Denon AVR3808 så brukte jeg et Logitech Z5500 anlegg til å drive mine Dali Blue 5005.

Siden Daliene har fire tilkoblingspunkter på hver høyttaler, så "biampet" jeg med Z5500 hvor jeg da valgte modus "2 x Stereo" - og brukte da fire kanaler til å drive Daliene.

Med Z5500 trengte jeg bare å skru volumet til 1/3 av indikator på display, mens med 3808 må jeg over 1/2 minst for å nå samme lydnivå.
    Nå føles riktignok lyden mer finslepen, rolig og ikke så frempå i toppen ut - men hadde egentlig trodd at 3808 med sine 130 watt per kanal i stereo skulle spille mye høyere enn det Z5500 kunne drive Daliene til..

Kan det være noen innstillinger på 3808 som spiller meg et puss?
    I så fall takknemlig for tips
    Det er kanskje normalt for en del forsterkere som går fra typisk -80 til +10 db. Du må vel opp på -25 til -20 db før det skjer stort. Og det er logaritmisk skala så den kommer virkelig på slutten.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte å lete meg frem til dette under Audyssey, noen som kan se om det ser "riktig" ut?
    Veldig mye dypere dip på den nederste da..
    -bilde-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte å lete meg frem til dette under Audyssey, noen som kan se om det ser "riktig" ut?
    Veldig mye dypere dip på den nederste da..
    -bilde-jpg
    Ser helt normalt ut.

Ang det at forsterkeren sender ut full effekt ved 0dB er en sannhet modifikasjoner. Enkelt forklart er det mest avhengig av hvor høyt innsignalet er.

Geir Arne

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full effekt ved 0dB på volumet er bare tullprat.
    Når man kjører autoeq så justeres alle kanaler ifht høyttalerenes følsomhet og rommets bidrag, slik at man oppnår referanse lydnivå (på film) med volumjusteringen på 0.

Har du høyttalere med lav følsomhet og et vanskelig rom som trenger mye eq kan forsterkeren måtte gå på maks.
    Har du derimot høyttalere med høy følsomhet og et rom med bra akustikk kan forsterkeren gå på tomgang.

Poenget er at lyttenivået skal være det samme (altså referansen) når volum står på 0 uansett hvilke høyttalere og hvilket rom du har. (Dog ingen regler uten unntak).

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Full effekt ved 0dB på volumet er bare tullprat.
    Når man kjører autoeq så justeres alle kanaler ifht høyttalerenes følsomhet og rommets bidrag, slik at man oppnår referanse lydnivå (på film) med volumjusteringen på 0.

Har du høyttalere med lav følsomhet og et vanskelig rom som trenger mye eq kan forsterkeren måtte gå på maks.
    Har du derimot høyttalere med høy følsomhet og et rom med bra akustikk kan forsterkeren gå på tomgang.

Poenget er at lyttenivået skal være det samme (altså referansen) når volum står på 0 uansett hvilke høyttalere og hvilket rom du har. (Dog ingen regler uten unntak).
    Et untak er når du bruker PC eller Mobil ( eller andre enheter med egen volumstyring ). Der har du mulighet for å Justere volum flere steder. Dersom volumet fra PC eller spotify eller annen avspiller ikke står på fult så vil du ikke få dette "referansevolumet" Og da må du bare høre deg frem.

Bruker du optisk fra PC kan du skru helt opp på gain ut fra PCen. Dersom du bruker analog ville jeg ikke hatt mer enn 80% ca.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg gikk til anskaffelse av Denon AVR3808 så brukte jeg et Logitech Z5500 anlegg til å drive mine Dali Blue 5005.

Siden Daliene har fire tilkoblingspunkter på hver høyttaler, så "biampet" jeg med Z5500 hvor jeg da valgte modus "2 x Stereo" - og brukte da fire kanaler til å drive Daliene.

Med Z5500 trengte jeg bare å skru volumet til 1/3 av indikator på display, mens med 3808 må jeg over 1/2 minst for å nå samme lydnivå.
    Nå føles riktignok lyden mer finslepen, rolig og ikke så frempå i toppen ut - men hadde egentlig trodd at 3808 med sine 130 watt per kanal i stereo skulle spille mye høyere enn det Z5500 kunne drive Daliene til..

Kan det være noen innstillinger på 3808 som spiller meg et puss?
    I så fall takknemlig for tips
    Når forsterekeren spiller renere og ikke har bloated bass virker det som mindre lydtrykk. Forskjellen du hører er romkorreksjonen som fjerner det som er for mye når du bruker z5500 systemet. Din Denon spiller mer riktig med luftigere mellomtone og mindre rom resonanser enn z5500. Derfor oppleves det som mindre trøkk. Dette er helt vanlig og mange små høytalere legger på tykt med bass i 80 til 120 hz for å høres større ut.
    Den nye lyden din er den riktige. Den gamle var oppblåst og feil!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ser helt normalt ut.

Ang det at forsterkeren sender ut full effekt ved 0dB er en sannhet modifikasjoner. Enkelt forklart er det mest avhengig av hvor høyt innsignalet er.

Geir Arne
    Når du har en cd eller dvd med lydnivå på 0 vil 0 på forsterkeren være full effekt. De fleste cder og dvder har et lydnivå på minus 10 db eller enda lavere.
    Derfor går volumkontrollen ofte til pluss 10 eller 15.

Dette er den matematisk korrekte måten å gjøre det på hvis platen du spiller er perfekt!

I praksis blir tallene bare et referansepunkt på hvor du har nok lyd. Hva som da står på displayet betyr i praksis ikke noe som helst for folk flest.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv 3808A og har hatt denne i mange år, og er veldig fornøyd... når jeg lytter til vanlig musikk ligger volumet ofte på 0 - +5db... for å få skikkelig trøkk på musikken... så lenge du kan høre at lyden høres bra ut og du ikke har noen forvrengninger er det absolutt ingen fare for verken forsterker eller høyttalere

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Når du har en cd eller dvd med lydnivå på 0 vil 0 på forsterkeren være full effekt. De fleste cder og dvder har et lydnivå på minus 10 db eller enda lavere.
    Derfor går volumkontrollen ofte til pluss 10 eller 15.

Dette er den matematisk korrekte måten å gjøre det på hvis platen du spiller er perfekt!

I praksis blir tallene bare et referansepunkt på hvor du har nok lyd. Hva som da står på displayet betyr i praksis ikke noe som helst for folk flest.
    ?
    Hva mener du med at CD-er kan ha et lydnivå på minus 10 dB? En CD-plate er 16 bit, som betyr 96 dB dynamisk rekkevidde. Det betyr at volumet varierer fra -96 dB (stille + støy) til 0, som er det teoretiske maksimum uten at lyden blir overstyrt. Det er ingen kommunikasjon mellom en CD-plate og receiveren om hvilket nivå det er på CD-platen.

Grunnen til at 3808 går til pluss 15 dB er at du kan justere de individuelle kanalene til +/- 15 dB. Setter du én kanal til +15 dB og lar de andre være på 0, kan du ikke justere volumet over 0 dB, siden de andre kanalene skal være 15 dB lavere enn den ene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    volumet på cdplaten har da mye å si, særlig om forsterkeren står på 0.
    står ikke decibel på receiveren uten grunn..
    0db - ingen dempning eller forsterkning av signalet den får inn. signalet går "tvers gjennom" preampen
    +3db en dobling etc.
    er der lavere spenning inn blir volumet ut lavere :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det har mye å si hvor høyt nivået er på CD-platen generelt, men det er ikke riktig at volumkontrollen på 3808 går til +15 for å kompensere for at produksjonsselskaper demper volumet 15 dB på CD-plater.

Sitat Opprinnelig postet av einis
    volumet på cdplaten har da mye å si, særlig om forsterkeren står på 0.
    står ikke decibel på receiveren uten grunn..
    0db - ingen dempning eller forsterkning av signalet den får inn. signalet går "tvers gjennom" preampen
    +3db en dobling etc.
    er der lavere spenning inn blir volumet ut lavere :P
    Det er slik alle forsterkere med forforsterker fungerer. Man demper inngangssignalet, mens effekttrinnet alltid yter maks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det er slik alle forsterkere med forforsterker fungerer. Man demper inngangssignalet, mens effekttrinnet alltid yter maks.
    Dette stemmer helt sikkert, men vil bare stille et lite spm i den forbindelse.

Ser mange sliter med å bruke rimelige Yamaha receivere som forforsterker/prosessor ved å bruke preout og effektforsterkere, og forklaringen som da ofte kommer er at Yamaha gir for lite volt ut på preout.

Har også lest innlegg hvor folk får beskjed om at de ikke får utnyttet en effektforsterker max fordi den har litt lav gain og at forforsterkeren ikke har høy nok volt ut for å kompensere dette.

Men alt det er altså feil?
    Forforsterkeren kan ikke begrense effekten til effektforsterkeren, da effektforsterkeren alltid yter max og forforsterker kun demper maxsoutput'en (som vil si at ved volumjustering på 0dB vil en effektforsterker spille like høyt uavhengig av forforsterker)?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •