HIFI kronikk, rør vs transistor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HIFI kronikk, rør vs transistor

Skal med dette forsøke å dele noe av mitt eksperiment det siste året, og handler om transistor forsterkere VS rør. Skal forsøke å flette inn litt testing av rør typer også. Her kommer aldri så liten hi-fi kronikk..

Det hele startet med at jeg kom over et par Vinnea Acoustics Beetoven til en fornuftig pris for ca 1 år siden. Oppgraderings behovet meldte seg ytterligere ut over sommeren og høsten, og så var ballet i gang. Noen som kjenner seg igjen? Neppe

Hadde et relativt avslappet forhold til stereo de siste tre årene, men nå skulle lommeboka for alvor få gjennomgå. Med så gode høyttalere kunne jeg ikke ha den middelmådige Parasound NC2250 - så nå måtte det handles. En Music Angel ville nok gjøre susen for å heve kvalitetsnivået. MA ble kjøpt uten kona sitt samtykke som vanlig. Rigget det hele opp på et rom i andre etasje, hvor jeg hadde et par Dali zensor 1 og teste med. «Dundre meg» det tryllet kvalitets toner ut av høyttalerne direkte fra en ipad. Hmm.. denne må ned i stuen og NC 2250 kan selges. MA tok frem en annerledes og mer naturtro lyd enn hva jeg er vant med i fra transistor. Hadde noen lytterunder i andre etasje og konklusjon var klar, dette overgår NC2250 i lydkvalitet selv om den ikke har fraspartket. Har passert 40, og skal ikke lage disco for hele bøgda lenger. Fruen var noget forundret over at jeg til stadighet satt på en trekrakk, drakk kaffe og leste avisen i andre etasje. Satt egentlig og lyttet, og forsøkte å klekke ut en god ide for å få denne stygge forsterkeren ned i stuen. NC2250 ble solgt, og det var bare lyd i sentern. Selv fruen synes det ble litt kjedelig. Har den stygge (MA) som vi kan bruke til jeg får kjøpt meg noe annet» var min kommentar. Reciveren klarer selvfølgelig ikke å sette lyd i frontkanalene øhhh.. «Den var jaggu stygg, så nå får du skaffe deg noe annet litt brennkvikt», var kommentaren fra frua. Ja, jeg har en plan mitt svar. Mcintosh har stått på ønskelisten i mange år og nå måtte motorsykkelen selges. Kawasakien ble solgt og 25 våryre tusenlapper måtte jo finne ny eier. Med et vedlegg av litt oppsparte midler, kan Mcintosh drømmen realiseres. Som tenkt så gjort, og plutselig hadde jeg svidd av et års matbudsjett (eller Thailandstur med familien om du vil) på en Mcintosh MC602, som nå stod i stereo racket. Nå får jeg både fraspark og fortryllende lyd som i Music Angel var håpet. Frasparket kom, men noen hadde glemt å svinge tryllestaven over denne effekt forsterkeren. Den låter bra, men den manglet rørklangen. Rørpre da.. nei det ga heller ikke det forventet resultat. Nå måtte MA fjernes.. Den ble solgt og min ide var at «ute av syne ute av sinn» var en fungerende strategi i dette tilfellet. Regnet med at en ekstern DAC kunne drysse litt magi over det hele. DAC kom, og lydbildet gikk i positiv retning. Badehetta ble borte … Fikk ikke den opplevelsen jeg hadde hatt med MA med transistor dessverre. Rent personlig ga det meg ingen spesielle gleder foruten å vite at jeg har en V8 under panseret og kun kjører i 30 sone 95% av tiden, i tillegg til at bilen ikke er så god å kjøre som jeg hadde håpet på.

Vel, nå har jeg svidd av grunker så det luktet svidd av lommeboka i tillegg til at matbudsjettet har også vært ganske stramt i det siste, og enda så er det noe som mangler.. Tenke, tenke og atter tenke. Frigjøring av kapital? Etter to måneder var konklusjon etter en dypere samtale med Skybært var konklusjonen klar. MC602 kan selges. Alt av forsterkeri ble solgt og hva gjør jeg nå som lommeboken var velfylt igjen. Savnet rørlyden fra MA. Og i sammen med noe magiske rør fra de dype skoger i Sibir gjør nok susen. Får jeg plassert MA inni stereobenken inne i en av skapdørene så blir dette bra. Solgte begge effektforsterkerne jeg hadde til rådighet (foruten reciveren) og penger på konto ga meg større nytelse enn effektforsterkerne hadde klart.

Her et sted regner jeg med at de fleste er passe lei av å lese dette lange innlegget, men noen få som kjenner seg igjen henger nok fortsatt med

Hva skjer nå? Kjøpte en Music Angel som passet inn i skapet, sammen med noen telfunken nos rør var det vel, fra 60 tallet. Dette blir spennende. For å ha litt å gå på, venter jeg med å sette inn telfunken rørene. Oppkobling ble gjort og jeg magien er tilbake i musikken selv med origial rørene i MA. Kontoen er passe full og jeg er mer fornøyd enn på lenge, så nå kan vi endelig kjøpe god mat igjen.

Disse magiske telefunken rørene skal snart settes inn, så dette blir spennende:-D

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for en hybrid forsterker. Pathos har noen svært gode sådan, med rør i pre og klasse A transistor i utgangstrinn. Har selv hatt TT anniversary RR og det er vel en av de bedre forsterkerene jeg har hatt.

Jeg kjenner ikke Mi\usic Angel eller Vienna ( Har hatt VA strauss, men de fikk jeg aldri til. Noe med den sidemonterte bassen)

Sitter nå med Audiovalve og etter en innkjøringsperiode så må jeg si at dette er den beste forsterker jeg har hatt i hus. Den er paret opp sammen med Triangle Lyrr, og jeg gleder med til hver 20min tørn jeg har på anlegget.

Rør er aldeles nydelig på vokal og akkustisk musikk. Og blir man hekta på det, så er det jaggu ikke lett å gi slipp. Men Rør har sine bakdeler.

Man må velge HT som er egnet for rør. Og man gir ofte litt slipp på kontrollen i bassen med rørforsterkere.

Jeg ser faktisk føre meg å kjøpe en integrert forsterker til slik at jeg får det beste av to verdener.

Ser du bor i Vestfold om ikke turen er for lang opp til Jessheim området en dag, så må du bare stikke innom.

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å slå deg til ro med en Music Angel (KT88 ?), så er det fint for din lommebok Veldig mye lyd pr krone

Har hatt Music Angel selv... har den faktisk liggende i boden ennå. NC2250 har jeg også hatt. Sistnevnte er absolutt ikke middelmådig IMO.
    Tenkte tanken på at du burde prøvd Mc275, når du først var over på McIntosh... men dekker MA dine behov så er det, som sagt, perfekt for økonomien Mye annet her i verden man kan bruke penger på også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Hvis du klarer å slå deg til ro med en Music Angel (KT88 ?), så er det fint for din lommebok Veldig mye lyd pr krone

Har hatt Music Angel selv... har den faktisk liggende i boden ennå. NC2250 har jeg også hatt. Sistnevnte er absolutt ikke middelmådig IMO.
    Tenkte tanken på at du burde prøvd Mc275, når du først var over på McIntosh... men dekker MA dine behov så er det, som sagt, perfekt for økonomien Mye annet her i verden man kan bruke penger på også.
    For ikke å snakke om 2102, når det første er snakk om prisklasse til 602 ampen:-)

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    For ikke å snakke om 2102, når det første er snakk om prisklasse til 602 ampen:-)
    Glemte jeg å nevne.. Mc2102 ble vurdert som bytte mot Mc602. Den ble koblet opp og skuffelsen var stor. Den manglet engasjement og synes nesten det er trist å si at jeg liker en billig kinesisk blekkboks bedre. Men fint for meg.. Det kan også ha noe med forventninger å gjøre.

Poenget med kronikken er at dyrt ikke alltid betyr bra. Og at jeg er mer fornøyd med anlegg til 15k enhver jeg var når det bikket 100k i bruktverdi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •