Egner Denon AVC-A1SRA seg til avspilling av musikk, eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egner Denon AVC-A1SRA seg til avspilling av musikk, eller?

Har tenkt å kjøpe en surroundforsterker som skal erstatte min Primare A 30.1 stereoforsterker, men jeg er i tvil om hvor musikalsk endel av de store surroundforsterkerne er. Har sett litt på Denon AVC-A1SRA, og det er vel liten tvil om dens kvaliteter på hjemmekino, men er det noen som har noen erfaringer med den på vanlig musikk? Bor sånn til at jeg dessverre ikke har mulighet til å låne den hjem for sammenligning

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd det blir et skritt bakover i forhold til den du har.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hva med Primare sin nye SPA21 da? Den kan vel ikke være så langt unna i klangkvalitet?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Egner Denon AVC-A1SRA seg til avspilling av musikk, elle

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Har tenkt å kjøpe en surroundforsterker som skal erstatte min Primare A 30.1 stereoforsterker, men jeg er i tvil om hvor musikalsk endel av de store surroundforsterkerne er. Har sett litt på Denon AVC-A1SRA, og det er vel liten tvil om dens kvaliteter på hjemmekino, men er det noen som har noen erfaringer med den på vanlig musikk? Bor sånn til at jeg dessverre ikke har mulighet til å låne den hjem for sammenligning
    Løp og kjøp; hvis du ikke vil ha noen av de nyere alternativene da. Den er ikke noen i*link på denne forsterkeren, så man blir låst til Denon Link som bare kan brukes med Denons egen dvd-spillere og da bare for DVD-Audio. SACD må kjøres analogt til forsterkeren. Ikke noe stort problem da DSD uasett må desimeres til PCM for korrekt bassmanagement, men det hadde jo vært greit å sluppet omveien mellom analog.

For- og effektforsterkerdelen i AVC-A1SRA er forøvrig helt topp. I tillegg får du en digital prosessordel som intet hjemmesnekret fra en garasjeprodusent kan hamle opp med.

Alternativer finnes feks i flaggskipene til Pioneer, Onkyo eller Yamaha.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et budsjett å forholde deg til? Hva har du ellers av utstyr og hva ønsker du å oppnå ved oppgradering? Er du fornøyd med kvalitetene til primaren? Hva bruker du som signalkilde i dag?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Denon 3910 som signalkilde som jeg er svært fornøyd med lyden på. Ellers har jeg B&W 705 høyttalere foran, men disse vil bli plassert som bakhøyttalere. Vurderer 703 som fronthøyttalere, samt center i samme serie. Forøvrig har jeg en B&W ASW 750 sub for å kompensere for manglende bass i 705ene Synes lyden i stereo blir meget bra med Primaren i dette oppsettet, og har nødig lyst til å fire på lydkvaliteten i stereo.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    For- og effektforsterkerdelen i AVC-A1SRA er forøvrig helt topp. I tillegg får du en digital prosessordel som intet hjemmesnekret fra en garasjeprodusent kan hamle opp med.
    Jeg er usikker på hvilken hjemmesnekret prosessor du snakker om, men så vidt jeg vet så har Mikke Bladelius litt mer å komme med enn hva som er tilfellet for konstruktørene hos Denon.

Trådstarter har helt klart fattet hva denne Denonen inneholder av gadgets, men han sitter med en Primare fra før, som har et relativt musikalsk klangbilde veldig langt fra det Denon har. Sjansen for å bli skikkelig skuffet er så stor at det er vel neppe til å unngå. (Bladelius er offisielt konstruktør av Primare)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bør gjøre som meg? Jeg droppet CD, DVD, Pre/reciever/prosessor og kjøpte en Linn Unidisc SC. Da kan du selge 3910 også. Linn-spilleren koster riktignok 41k, men du finner ikke bedre prosessor og spiller til den prisen uansett. Da har du støtte for det meste men ikke 6/7.1. Du får heller ikke mer enn normalt bass-management. Den støtter SACD, DVD, DVDA, CD osv. Har testet den i et oppsett der det normalt sitter en DVD2900 (som høyst sannsynlig er rimelig identisk med 3910 lydmessig). Kenti kan sikkert svare på om det var noen forkjell.

Uansett vet jeg ikke om recievere som kommer opp mot forsterkeren din. Du må nok på en eller annen måte ha en separat prosessor.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg er usikker på hvilken hjemmesnekret prosessor du snakker om, men så vidt jeg vet så har Mikke Bladelius litt mer å komme med enn hva som er tilfellet for konstruktørene hos Denon.
    You must be kidding.

Effektdelen i AVC-A1SR er forøvrig "perfekt" sett ut ifra de effektkrav som kreves til hjemmekino.

Hører du forskjell uten å se logoen på fronten av boksen?

Trådstarter har helt klart fattet hva denne Denonen inneholder av gadgets, men han sitter med en Primare fra før, som har et relativt musikalsk klangbilde veldig langt fra det Denon har. Sjansen for å bli skikkelig skuffet er så stor at det er vel neppe til å unngå. (Bladelius er offisielt konstruktør av Primare)
    Surroundprodukter fra Primare hadde jeg holdt meg langt unna.

Produkter uten muliget for digital flerkanalsyd inn og 5.1-innganger med mulighet for full digital bassmanagement er det bare å holde seg unna. Dette er finesser du angrer på at man ikke har dersom man skulle få behov for å koble til en DVD-A eller SACD-spiller.

I tillegg er THX Ultra2 er selvfølge i denne prisklassen.

Digresjon:
    Bruk pengene der det betyr noe; kjøp en flaggskip receiver og en høyttalerpakke med en seriøs satelitt/subwoofer kombinasjon (med aktive subwoofere). Gulvstående fronthøyttalere (og bakhøyttalere) har optimalt sett ingen ting i en hjemmekino å gjøre - det er penger ut av vinduet å kjøpe høyttalere med delvis LF-response når man allikevel trenger subwoofere som kan gjøre hele jobben (lokasjonen du må ha fronthøyttalerne i er heller ikke den posisjonen som gir optimal bass så løsningen med fullrange høyttaler er døfødt i alle tilfelle). Hadde det ikke vært for de dipolare surroundhøyttalerne THX påkrever så hadde jeg gladelig brukt THX Ultra2 systemer som anbefalte løsninger, men de er uansett en refranse for hvordan løsningen bør se ut...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på musikk noen gang Espen?

Edit: Hvilke spes-kurs har du tatt i PADI forresten?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digresjon:
    Bruk pengene der det betyr noe; kjøp en flaggskip receiver og en høyttalerpakke med en seriøs satelitt/subwoofer kombinasjon (med aktive subwoofere). Gulvstående fronthøyttalere (og bakhøyttalere) har optimalt sett ingen ting i en hjemmekino å gjøre - det er penger ut av vinduet å kjøpe høyttalere med delvis LF-response når man allikevel trenger subwoofere som kan gjøre hele jobben (lokasjonen du må ha fronthøyttalerne i er heller ikke den posisjonen som gir optimal bass så løsningen med fullrange høyttaler er døfødt i alle tilfelle). Hadde det ikke vært for de dipolare surroundhøyttalerne THX påkrever så hadde jeg gladelig brukt THX Ultra2 systemer som anbefalte løsninger, men de er uansett en refranse for hvordan løsningen bør se ut...
    Dette er BS!! :shock: Dersom dette anlegget KUN skal brukes til film; kanskje et LITE poeng. Men dersom du har planer om å spille noe som helst musikk på dette anlegget kan du ha så bra receiver som bare f.....

Dersom du kun har satelitter og sub mister du ofte noe i mellomtonen (som slett ikke er uviktig). Tenk ihvertfall nøye gjennom dette før du gjør det og ikke minst; LYTT på disse satelittanleggene før du bestemmer noe sånt............ :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere av dette :? Konklusjonen er at ingen recievere er bra nok på musikk bortsett fra Linn Unidisc? Jeg hadde forøvrig Denon 2900 før jeg kjøpte 3910 og det var en stor forbedring både på lyden og bildekvaliteten. Lydbildet ble mer detaljert, åpent, stereoperspektivet ble bedre, samt at 3910 går dypere i bassen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert forsterkere som er gode nok for deg der ute hjalmarjalla. Jeg skal ikke begi meg inn på denne Denon-forsterkeren du nevner her, men jeg kan absolutt bekrefte at en Linn Unidisk er et stort løft fra Denon.

Jeg har som nevnt selv 2900, og var ganske fornøyd med den lydmessig. Men etter å ha vært så heldig (uheldig?) å få teste Linn Unidisk her et par ganger, har jeg innsett at den å skippe en dedikert pre, og kun kjøre Unidisken er måten å gjøre det på. Lyden ble forbedret på alle områder. Helt noe annet enn 2900 på musikk i to kanaler (har kun testet den i to kanaler).

Ulempen må vel være prisen på denne Unidisken, og hovedgrunnen til at jeg, som student, ikke kommer til å investere i en med det første. At man i tillegg må ha effektforsterkere gjør jo ikke saken noe bedre fra et økonomisk standpunkt.. Men når vi snakker om dette utstyret, begynner vi å nærme oss high-end.

BTW. Ville nok heller beholdt Primaren om det er alternativet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakdelen med Linn Unidisk'en er at den på ingen måter har bra nok bassmanagement for hjemmekino. Det er ikke mulig å sette individuelle crossoverfrekvenser for de forskjellige høyttalerne. Det er ikke engang mulig (etter hva jeg kunne se) å bestemme crossoverfrekvens selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har et relativt enkelt bass-management ja. Imidlertid burde alle høyttalere være laget slik at de passer til å stå som small eller large i et hvilket som helst oppsett med enkelt bass-management.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unidisc sc er i mine øyne et produkt som er ment som et bro inn til surround for de audiofile kundemasser. helt klart et nisjeprodukt som har noe for seg for den gruppen av kunder. Men for hardbarka hjemmekino entusiaster så har den nok ikke alt det man kan ønske seg. tross alt så får man kjøpt en 1068 forforsterker, en chanling cd spiller og en denon 3910 for samme prisen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som er litt morsom med 1068 og 3910 er at de spiller totalt forskjellig. 1068 låter litt mørkt og matt i toppen. 3910 har tilsvarende for mye i toppen. Dette er det DAC-ene som står for, men desverre kan man ikke dra nytte av dette da man må velge ett sett DACer om gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon Receiver

Har selv SR-1A. Strålende på både musikk og film - og ja, jeg hører mye på musikk, klassisk, folk, country, blues og rock.

Har tidligere hatt en rekke dedikerte forterkere, alt fra Quad, Luxman L550 Klasse A, flere Elektrokompaniet, HK modeller osv. Høyttalere har inkludert Rogers Ls35A og Quad elektrostater.

SR1A blåser vannet av alle mine tidligere forsterkere. Brokoblet i stereo gir den 340 W per kanal gjennom mine to Nautilus 804 og en AudioPro sub.

På film er den selsagt sjef.

Kjenner ikke lyden av Primare, sikkert udmerket, men ikke vær bekymret for lydkvaliteten til SR-1A i to kanaler som hi-fi forsterker, den er førsteklasses både på lavt og høyt nivå. Nærmest ubegrenset med ressurser.

En meget god og grundig test kan lese på Audiholics' hjemmeside. Den kalles Denon 5308 i USA, men er den samme som SR-1A bortsett fra radiodelen. Denne tester er ikke helt ny, men så mye har det ikke skjedd på forsterker fronten det siste året, selv om produsenetene gjerne vil at du skal tro det motsatte.

Det er ikke (alltid) slik at kvaliteten på forsterkeren er omvendt proposjonal med antall knapper og solgte enheter.

CDS

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •