Hvorfor er dagens receivere lettere selv med samme oppgitt effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvorfor er dagens receivere lettere selv med samme oppgitt effekt?

La merke til følgende:

Denon AVR-3808 - 2 x 130 watt i 8 ohm - 17,8kg
    Denon AVR-3313 - 2 x 125 watt i 8 ohm - 12,0kg

Med tilnærmet samme effektopplysninger så veier 3808 5,8kg mer enn dagens 3313.
    Er jo litt færre analoge innganger på dagens utgaver, men tror neppe disse veier noe i nærheten av de 5,8kg'ene.

Vil dette si at eldre receivere ofte hadde en mer massiv strømforyning, eller er det annet unødvendig dagens receivere har kvittet seg med som gjør at de veier så mye mindre?

Takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva Denon holder på med men nye serien til harman/kardon *70 så er det Switch Mode strømforsyning.

Min AVR 370 leverer 2 x 125 watt i 8 ohm og veier nette 8kg. Og den leverer faktisk, forsterkerdelen er laget av / utviklet av Crown som er i Harman konsernet og har prøvd ut dette på veien ( pro audio ) i flere serier over mange år allerede. Hadde aldri trodd dette sku være mulig i en receiver til 8 lapper men det er tydeligvis det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jobla
    Aner ikke hva Denon holder på med men nye serien til harman/kardon *70 så er det Switch Mode strømforsyning.

Min AVR 370 leverer 2 x 125 watt i 8 ohm og veier nette 8kg. Og den leverer faktisk, forsterkerdelen er laget av / utviklet av Crown som er i Harman konsernet og har prøvd ut dette på veien i flere serier over mange år allerede. Hadde aldri trodd dette sku være mulig i en receiver til 8 lapper men det er tydeligvis det.
    Men denne 370'en din har vel digital forsterkerdel? Mener jeg leste det i siste nummer av WATT hvor den ble testet.

Men begge Denon receiverne har tradisjonell AB-kontruksjon - derfor jeg synes det var litt rart..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over.. Digitalt høres vel flott og fint ut da, teknologien er fortsatt switch mode. Jeg har aldri hørt om noe annet enn at det fortsatt er analog strøm AC som driver høyttalere også i 2013.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke spesifikke modeller men tror dette har mye med hvilken teknologi som er brukt i strømforsyning og effekttrinn. Eksempelvis til sammenligning har jeg to effektrinn hjemme som har mer eller mindre samme effekt.

Crown dsi 1000 som leverer 2x275w 8 ohm, switch mode stømforsyning og digital forsterker = 8,6kg
    Emotiva xpa-2 som leverer 2x300W 8 ohm, ringkjernetrafor og A/B forsterkerdel = 33kg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men denne 370'en din har vel digital forsterkerdel? Mener jeg leste det i siste nummer av WATT hvor den ble testet.

Men begge Denon receiverne har tradisjonell AB-kontruksjon - derfor jeg synes det var litt rart..
    Useriøst av et tidskrift innenfor bransjen å kalle det digitalt.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre metaller i forsterkerne pga utviklingen som det sies her, mindre kobber pga at trafoene kan bli byttet med switch strømforsyning og store alu kjøle ribber blir byttet ut med mindre eller fjernet pga mer effektive måter å behandle signalene på.

Om du har kjennskap til sveiseapparat kan du se at akkurat det samme har skjedd der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Kjenner ikke spesifikke modeller men tror dette har mye med hvilken teknologi som er brukt i strømforsyning og effekttrinn. Eksempelvis til sammenligning har jeg to effektrinn hjemme som har mer eller mindre samme effekt.

Crown dsi 1000 som leverer 2x275w 8 ohm, switch mode stømforsyning og digital forsterker = 8,6kg
    Emotiva xpa-2 som leverer 2x300W 8 ohm, ringkjernetrafor og A/B forsterkerdel = 33kg
    Takker for innspill, men når begge bruker ringkjernetrafo og A/B forsterkerdel hvordan skal man da forklare forskjellen?

I tillegg er 3313 som veier minst oppgitt til å trekke 670 watt, mens 3808 er oppgitt til å trekke 550 watt.
    Nå vet jeg at det er ampere og ikke watt som er viktig, men tenkte bare å nevne det også..

Har ringkjernetrafoene blitt mer effektive de siste 3 årene slik at man ikke lenger trenger så stor trafo for å yte det samme kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Når du sier det slik ble jeg faktisk litt usikker på akkurat hvordan det var formulert, så ikke arrester meg på det der...skal sjekke det opp..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, men når begge bruker ringkjernetrafo og A/B forsterkerdel hvordan skal man da forklare forskjellen?

I tillegg er 3313 som veier minst oppgitt til å trekke 670 watt, mens 3808 er oppgitt til å trekke 550 watt.
    Nå vet jeg at det er ampere og ikke watt som er viktig, men tenkte bare å nevne det også..

Har ringkjernetrafoene blitt mer effektive de siste 3 årene slik at man ikke lenger trenger så stor trafo for å yte det samme kanskje?

Dette har ofte med målings metoden til fabrikanten, noen måler ved 1khz og noen sveiper fra 20hz-20 khz, noen måler på en kanal og noen på flere, alt etter hva de er ute etter, mange useriøse aktører kjører peak på fremmsiden av boksen de skal selge for at det skal virke kjempe bra, husker for noen år siden så jeg noen vanlige pc høytalere med 1000W på fremmsiden, mest sannsynelig hadde de tatt fyr om de hadde hatt den effekten mer en 0.1 sekund.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier det slik ble jeg faktisk litt usikker på akkurat hvordan det var formulert, så ikke arrester meg på det der...skal sjekke det opp..
    Jeg sku gjerne lest den artikkelen.. Har bestill ab på Watt men for sent..

Nå sier hk selv at den er digital så ingen grunn til å arrestere noen..

The receiver’s Dolby® and DTS® technology will place every musical note and sound effect where it should be while the new lightweight, eco-friendly, digital power supply supports 125-watts-per-channel.

AVR 370 - Harman Kardon

Eller, digital strømforsyning står det faktisk..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg husket feil - var AVR 170 som ble testet.
    Men kopi av tekst vedr strømforsyning kommer her:

Dette er den til dags dato
    letteste hjemmekinoreceiveren jeg
    har testet. Forklaringen på dette er
    heldigvis ikke at de har puttet inn en
    mikroskopisk strømforsyning. Den
    er høyst normal i forhold hva den
    gir, men veldig moderne med tanke
    på virkemåte. Hele strømforsyningen
    er nemlig digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Dette har ofte med målings metoden til fabrikanten, noen måler ved 1khz og noen sveiper fra 20hz-20 khz, noen måler på en kanal og noen på flere, alt etter hva de er ute etter, mange useriøse aktører kjører peak på fremmsiden av boksen de skal selge for at det skal virke kjempe bra, husker for noen år siden så jeg noen vanlige pc høytalere med 1000W på fremmsiden, mest sannsynelig hadde de tatt fyr om de hadde hatt den effekten mer en 0.1 sekund.
    Vet at forskjellige produsenter måler helt hinsides forskjellig, men her er det jo Denon som måler begge - og begge effekter er oppgitt ved måling i 8 ohm med frekvensområde 20hz - 20khz og 2 kanaler i drift..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra jeg fant sånn umiddelbart er strømforsyningen på den nyere 3313 på 670 watt, mens den eldre 3808 har en på 550-864 watt (ulikt oppgitt to forskjellige plasser). Færre moduler innabords og kanskje også ulike effektmoduler som er lettere. Om de tidligere har hatt noen form for kobberskjerming av transformatoren som nå evt. er der kan også spille inn. Er ikke voldsomt kjent med Denon sine varer.

Jeg fant bilde av innsiden på de to, men grunnet det enorme HDMI-kretsbrettet er det ikke stort å se på 3313 annet jeg strømforsyningen iallefall ikke er på samme plass.

3313

3808
    Hvorfor er dagens receivere lettere selv med samme oppgitt effekt?-3808-jpg Hvorfor er dagens receivere lettere selv med samme oppgitt effekt?-3808-rear-jpg

Ser Onkyo gikk fra 24 kilo i min 2007-modell NR905 (1000 watt) til 25 kilo i de nyere 3010 (1010 watt) og 5010 (1160 watt). Så de har holdt vekten. De fleste andre som har gått ned i vekte har jo gått over til klasse d, så hva Denon har gjort vet ikke jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer jeg også på angånde Denon sin vekt.
    Denon AVC-A1HD er 7x150 w og veier 29 kg.
    Denon AVR-4520 er 9x150 w og veier 16,5 kg.

Litt forskjellig pris på disse, men likevel....

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husket feil - var AVR 170 som ble testet.
    Men kopi av tekst vedr strømforsyning kommer her:

Dette er den til dags dato
    letteste hjemmekinoreceiveren jeg
    har testet. Forklaringen på dette er
    heldigvis ikke at de har puttet inn en
    mikroskopisk strømforsyning. Den
    er høyst normal i forhold hva den
    gir, men veldig moderne med tanke
    på virkemåte. Hele strømforsyningen
    er nemlig digital.
    det er både "riktig" og "feil" da en power supply av type switch mode slår av/på transistorene helt "av" eller "på" -derav "digital" men det er bredden på pulsen som styrer efektiviteten eller regulerer spenningen.... identisk med såkalte "digitale forsterkere" eller bedre sagt Klasse D -der "D" ikke står for "digital" egentlig...

en ring kjerne er stor og tung fordi den overføre "bare" frek. på 50/60Hertz kontra 100-300KILOhertz som en switch mode power supply vanligvis gjør.... derfor er de mer effektive -en annen vesentlig forkjell er at i switch mode man likerettter den primare spenningen -altå 240VAC blir til ca 336VDC og det er denne 336volt DC som igjen hakkes opp i 100-300kiloHertz -derfor er det nok med en mye mindre trafo for å overføre fra den primare viklingen til den sekundare viklingen.... likeretterne på sekundar siden er mer effektive siden frek er igjen 100-300KILOhertz og det samme med utglatnings kondensatorene: de trenger ikke å være av så store verdier da "mellomrommene" å fylle opp (rippel) er veldig små..... i car-audio forsterkere er akk det samme, bare at her hakkes opp 12vDC på primar siden og likerettes igjen til et symetrisk spenning på sekundar siden av den lille ringkjerne trafon ++

derfor er en psu aw witch mode type mindre og mer effektiv ang forestekere klasse D finne mase info på virkemåtten på webben. Tidligere brukte man ikke switch mode til audio da det ikke lått så pent, dagens teknologien har gjørt dem mye bedre egnet til audio bruk feks hypex ncore som låter best med sin egen switch mode enn med en diger stor linear psu

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo og NAD lager med skikkelig good old strømforsyninger .

EDIT: med dette mener jeg ikke at det altid er den beste løsningen . Yamaha sine "lettvektere" låter i mine ører helt kanon.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser på baksidene så er de nye skamribba i forhold til de gamle :-?

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og marantz 7007 er VELDIG lik 3313... og veier 13kg

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ut i fra jeg fant sånn umiddelbart er strømforsyningen på den nyere 3313 på 670 watt, mens den eldre 3808 har en på 550-864 watt (ulikt oppgitt to forskjellige plasser). Færre moduler innabords og kanskje også ulike effektmoduler som er lettere. Om de tidligere har hatt noen form for kobberskjerming av transformatoren som nå evt. er der kan også spille inn. Er ikke voldsomt kjent med Denon sine varer.

Jeg fant bilde av innsiden på de to, men grunnet det enorme HDMI-kretsbrettet er det ikke stort å se på 3313 annet jeg strømforsyningen iallefall ikke er på samme plass.

Ser Onkyo gikk fra 24 kilo i min 2007-modell NR905 (1000 watt) til 25 kilo i de nyere 3010 (1010 watt) og 5010 (1160 watt). Så de har holdt vekten. De fleste andre som har gått ned i vekte har jo gått over til klasse d, så hva Denon har gjort vet ikke jeg

derfor er den denon MYE lettere enn onkyon

PWM (puls wide modulation) power supply unit (psu) kontra linear psu på onkyon.

selve trafon i blå

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •