Hjelp til valg av forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av forforsterker

Hei!

Har siden februar byttet ut hele anlegget mitt (inkludert TV). Gikk fra en eldre Pioneer receiever, B&W 805 i front, Vienna Acoustics Webern & Berg som senter/surround og det meste avspilt via HTPC.

Nå er det EC AW 2X120-M som styrer et par Mentor 6 med Hegel HD20 som pre/DAC som blir matet av samme HTPC. Har altså gått bort fra surround og gått til et rent stereo oppsett.

Jeg er meget fornøyd med lyden jeg får av dette oppsettet (deilig dyp bass, høyoppløst åpen diskant, detaljer jeg aldri har hørt før etc). Jeg tenker dog at jeg kunne fått et endre bedre lydbilde med en forforsterker og jeg skulle gjerne hatt en en hodetelefonforsterker til mine T70 (250ohm).

Dersom jeg koblet en hodetelefonforsterker direkte på HD20, så ville jeg måtte koble av, eller skru av EC-effekten. Hvis jeg kjøpte en forforsterker, så kunne jeg komme rundt dette ved å koble en hodetelefonforsterker på pre-out på forforsterkeren (dersom jeg kjøpe en som har dette).

Problemet jeg ser det med en forforsterker, er 2 fjernkontroller, samt at jeg kun vil benytte den balanserte inngangen, og ingen av de andre. For jeg vil jo helst kjøre de fleste lydkildene igjennom HD20, og må derfor velge lydkilder med denne (lite konevennlig).

Så jeg lurer litt på produkter som kunne passe mitt oppsett i alle hovedsak. Finnes det noe der ute som ville passe mitt oppsett? Dersom jeg skulle kjøpe en forforsterker, er jeg i all hovedsak på utkikk etter noe brukt, da jeg ikke har mer budsjett enn rundt 4-10000 (da strekker jeg meg en del). Alternativt kunne jeg selge HD20 og kjøpe noe som er både Pre og dac.

Etter å ha sett bittelitt rundt, virker det som om jeg burde hatt en Classé CP-800, men den er selvfølgelig helt uaktuell pga. prisen. Evt. burde jeg solgt all elekotronikken jeg har, og kjøpt en ECI 6DS (sannsynligvis også for dyrt).

Noen tips eller idéer?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles
    Hei!

Har siden februar byttet ut hele anlegget mitt (inkludert TV). Gikk fra en eldre Pioneer receiever, B&W 805 i front, Vienna Acoustics Webern & Berg som senter/surround og det meste avspilt via HTPC.

Nå er det EC AW 2X120-M som styrer et par Mentor 6 med Hegel HD20 som pre/DAC som blir matet av samme HTPC. Har altså gått bort fra surround og gått til et rent stereo oppsett.

Jeg er meget fornøyd med lyden jeg får av dette oppsettet (deilig dyp bass, høyoppløst åpen diskant, detaljer jeg aldri har hørt før etc). Jeg tenker dog at jeg kunne fått et endre bedre lydbilde med en forforsterker og jeg skulle gjerne hatt en en hodetelefonforsterker til mine T70 (250ohm).

Dersom jeg koblet en hodetelefonforsterker direkte på HD20, så ville jeg måtte koble av, eller skru av EC-effekten. Hvis jeg kjøpte en forforsterker, så kunne jeg komme rundt dette ved å koble en hodetelefonforsterker på pre-out på forforsterkeren (dersom jeg kjøpe en som har dette).

Problemet jeg ser det med en forforsterker, er 2 fjernkontroller, samt at jeg kun vil benytte den balanserte inngangen, og ingen av de andre. For jeg vil jo helst kjøre de fleste lydkildene igjennom HD20, og må derfor velge lydkilder med denne (lite konevennlig).

Så jeg lurer litt på produkter som kunne passe mitt oppsett i alle hovedsak. Finnes det noe der ute som ville passe mitt oppsett? Dersom jeg skulle kjøpe en forforsterker, er jeg i all hovedsak på utkikk etter noe brukt, da jeg ikke har mer budsjett enn rundt 4-10000 (da strekker jeg meg en del). Alternativt kunne jeg selge HD20 og kjøpe noe som er både Pre og dac.

Etter å ha sett bittelitt rundt, virker det som om jeg burde hatt en Classé CP-800, men den er selvfølgelig helt uaktuell pga. prisen. Evt. burde jeg solgt all elekotronikken jeg har, og kjøpt en ECI 6DS (sannsynligvis også for dyrt).

Noen tips eller idéer?
    Hva med Audiolab 8200DQ Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab 8200DQ
    Dette er en sak jeg har litt tro på - den er hvertfall veldig fleksibel , og med denne så kan du jo selge HD20'en din også !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hva med Audiolab 8200DQ Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab 8200DQ
    Dette er en sak jeg har litt tro på - den er hvertfall veldig fleksibel , og med denne så kan du jo selge HD20'en din også !
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Stort vårsalg

Sjekk denne linken til vårsalget deres. Audiolab 8200DQ i sølv for 6995,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Audiolab 8200DQ? Hvordan er den som forforsterker? Har sett litt på EC 4.7 brukt. Har muligheter for å få den til 5000...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles
    Noen som har testet Audiolab 8200DQ? Hvordan er den som forforsterker? Har sett litt på EC 4.7 brukt. Har muligheter for å få den til 5000...
    Hvis du sjekker denne tråden så ender trådstarter opp med 8200dq. du kan sikkert sende han ein PM med spørsmål.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-biwire-3.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •