Får jeg bedre lyd med effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får jeg bedre lyd med effektforsterker?

Har en receiver, yamaha rxa-2010. Når jeg ser film er jeg fornøyd med volumet når receiver viser -15 til -10 db. Spiller aldri høyere enn det. Er det sansynlig at jeg vil få bedre lyd med mer effekt uansett? Front rekken er relativt tungdrevne. Dette er Dali Helicon 300 og Helicon senter høyttaler. Kan ikke si at jeg savner noe spesielt, men hvis det er potensiale for merkbart løft, så er jeg interessert i å i oppgradere.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo ganske lav følsomhet på de frontene dine (86db) så de vil nok dra watt med litt volum. Generelt vil jeg si at det er lite å hente med en effektforsterker på lave volum rent lydmessig men på høyere volum er saken annerledes.

Du har ikke vurdert en sub før effekttrinn? Da har du muligheten til å avlaste receiveren og samtidig får du mer trøkk i bånn som man gjerne ønsker når man ser film?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du 'bånner' jo ikke receivern din (den skal vel kunne gå til +10) så hva som 'trengs' er jeg kapabel på og svare på :-)

Om det er film, så var jo den største aha opplevelsen og få inn en sub og dette vil jo gi merkbart mindre jobb for receivern.

Du kan jo også holde et halvt øye på brukt markedet, du kan komme over en pent brukt integrert forsterker med 'home theater' inngang (f.eks fra electrocompaniet), denne inngangen forbigår pre trinnet så du kan koble opp med receivern som den var en effekt forsterker.

Eller annen passende effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt sub i flere år frem til nå nylig, men nå kjører jeg høyttalerene i large uten sub. Dette funker ekstremt bra, i kombinasjon med ypao romkalibrering, og jeg trives veldig godt med lyden uten subwoofer. Men jeg ser poenget med å avlaste høyttalererne...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Du 'bånner' jo ikke receivern din (den skal vel kunne gå til +10) så hva som 'trengs' er jeg kapabel på og svare på :-)
    Det var egentlig dette jeg lurte på. Så lenge jeg alltid holder meg under -10 db så burde jeg vel ikke ha mye å hente på mer effekt i seg selv? Måtte være at man feks mister noe dynamikk/lydkvalitet når man beveger seg oppover mot 0?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån deg en effektforsterker og test om det er verdt pengene.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En effektforsterker vil, i de aller fleste tilfeller, gi merkbart bedre lyd enn en reciever.

Min erfaring er at YPAO gjør ting verre, i stereo, såfremt at plassering av høyttalere stemmer.
    Kjører alltid Pure Direct når jeg hører på musikk.

En sub vil alltid hjelpe godt på når man har stativhøyttalere. Jeg ville investert i både effekt og sub.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Har brukt sub i flere år frem til nå nylig, men nå kjører jeg høyttalerene i large uten sub. Dette funker ekstremt bra, i kombinasjon med ypao romkalibrering, og jeg trives veldig godt med lyden uten subwoofer. Men jeg ser poenget med å avlaste høyttalererne...
    Vel om du er fornøyd og receivern ikke går i protection når du ser på en film (eller bare blir blodvarm) så er det ikke noe problem vel ?

Jeg har jo selv bare receivern min (pioneer sc-lx85) på 5.1 annlegget mitt (m6 front, ikon vokal, concept 1 surround) og frontene stilles til (75db ved -8 gain), og jeg trenger sjeldent og gå over mv -20 for og få fram godlyden på film og surfing med mobilen blir den varmere enn receivern blir under en film :roll:
    Så føler ikke at jeg selv enn så lenge trenger effekt trinn, lekte tidligere litt med tanken og kjøpe en xpa 2, men lar det være inntil videre.
    Det er desverre andre ting og bruke penger på også

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Du 'bånner' jo ikke receivern din (den skal vel kunne gå til +10) så hva som 'trengs' er jeg ikke kapabel på og svare på...
    Mente og si ikke kapabel i posten min, forandrer kanskje 'litt' på ting hehe.
    'ekspert' tittelen er jo bare en post teller og betyr jo ikke mer enn at jeg har diare i fingerne og moderatorene har ikke trengt og banne meg enda :wink:

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de tre høyttalerne du har i front der får bra løft med effektforsterker. Og sub er jo et must til film i alle fall, H300 går ikke kjellerdypt akkurat.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt svar : Ja

Ser det ligger en 3 kanalers effekt på torget. Primare A30.3.
    Den er vært pengene og mere til

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok merke det ja. Og ikke bare på hvor høyt du kan spille før det klipper. Spiller sjelden noe særlig over -30 med min RXV1900 som skal ha 140w pr kanal. Satte på en firekanals PA effektforsterker på 170w per kanal. Det blir en helt annen dybde i frontene og senteren. Trenger egentlig ikke sub annet enn til de aller dypeste frekvensene. Og pure direct var bare en vits før da lyden ble altfor platt, men nå som en effektforsterker tar seg av jobben er det bare deilig med pure direct.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er begrenset hvor god lydkvalitet man kan få så lenge man bruker en receiver som forforsterker.

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier rungende Ja til effekt trinn i ditt tilfelle

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    er begrenset hvor god lydkvalitet man kan få så lenge man bruker en receiver som forforsterker.
    Til musikk, JA!
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Enkelt svar : Ja

Ser det ligger en 3 kanalers effekt på torget. Primare A30.3.
    Den er vært pengene og mere til
    +1 Om primaren har blitt solgt vil jeg anbefale doxa. De har noen nydelige effektforsterkere som du kan få på brukten billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte med å kjøpe en Primare 30.3 for 4000,- Har ikke fått testet enda, siden jeg pusser opp kjøkkenet og leiligheten står på hodet, men håper det blir bra!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å høre inntrykket ditt av hvordan forskjellen er.

Rune Bakke
    Guest

100% enig!

Ingenting blir bedre enn det svakeste leddet og i en surround forsterker er fortrinnet definitivt det svakeste leddet.

Men du vil få mere trøkk! Om det er det du er ute etter...

En anbefaling, få heller ta i deg et godt fortrinn med mulighet for å sende signalet rett gjennom ved bruk av filmlyd og et ok effektrinn til denne!

Sitat Opprinnelig postet av buggs

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •