Spørsmål om volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om volum

Hei!
    To korte spørsmål om volum: På receiveren starter volumet på minus 50 og går til pluss et eller annet. Hva skjer ved nullpunktet og er det fare for å sprenge høytalerne om man går over dette punktet?

Takker på forhånd for svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan umuligt vite hvornår der er fare for å sprenge høyttalerne, og da slett ikke ut fra hvor volumen knotten står.
    Ville hjelpe om du kunne fortelle hvilket utstyr det dreier seg om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren er en Yamaha RX-V467 og høytalerene er to stk gulvstående Dynavoice Magic F6. Sier dette deg noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså en vanlig receiver i økonomiklasse og to stk gulvstående fronthøytalere

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis, om du hører det skurrer litt, da reduserer du volum.
    Om du vil ha mer trøkk bør du kjøpe en aktiv subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjører jeg på til det nesten skurrer. Men du vet ikke hvorfor man ikke starter på null? Jeg leste en plass at det hadde noe med at forsterkeren ved dette punktet begynte å klippe enkelte av frekvensene (Jeg kan ha blandet med noe annet).

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg husker rett er 0db referansevolum. Dvs det volumet innspillingen er spilt inn på. Typisk er en film ved referansevolum 85db under dialog/handling og ca 105db når det trykker til i filmen (20db headroom). Dette er da i lytteposisjon.

Merk at dette har ingen sammenheng med om høyttalerene/forsterkeren din tålere å levere dette lydtrykket i lytteposisjon. Låter det stygt så skru ned volum.

Edit: Hvis det jeg skrev over skal stemme må selvfølgelig høyttalerene være kalibrert med forsterkerens mic/rc. Ergo en høyttaler med 100db følsomhet klarer lett å levere referansevolum med så lite som f.eks 1watt, har du høyttalere med lav følsomhet på en liten forsterker er det fare for at noe går i stykker hvis du prøver deg med 0db på forsterkeren, bruk øra .

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at alt er avhengig av avspilleren. Du kan justere volum fra ganske mange ting.

1) Hvis du bruker tlf til aux. Så har du volum på telefonen som også spiller inn.

2) Hvis du kjører fra PC. Så har du volum på selve PCen, og på programmet du bruker. f.eks spotify.

3) Hvis du bruker noe annet. så har du som regel en ekstra volumkontroll å ta hensyn til.

Det er omtrent bare blu-ray og Cdspilellere som ikke har egne volumkontroller.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører romkorreksjonen som receiveren har, skal du etterpå spille på ca -25 for å få normalt høy filmlyd med Dolby og DTS (straight eller pure direct på din Yamaha) fra en DVD/BD spiller kablet med optisk/HDMI.
    0 er alt for høyt, ihvertfall for mine Yamaha receivere på diverse Dali oppsett.

På musikk varierer det pga store forskjeller i innspillingene så her er det ingen "fasitsvar".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme gjeld vel for dei aller fleste receverar etter romkorreksjon. 0db vert veeeeldig høgt på bluray.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Om du kjører romkorreksjonen som receiveren har, skal du etterpå spille på ca -25 for å få normalt høy filmlyd med Dolby og DTS (straight eller pure direct på din Yamaha) fra en DVD/BD spiller kablet med optisk/HDMI.
    0 er alt for høyt, ihvertfall for mine Yamaha receivere på diverse Dali oppsett.

På musikk varierer det pga store forskjeller i innspillingene så her er det ingen "fasitsvar".
    Det er vel nettopp dette "normal høy filmlyd" som receiveren tar bukt med når man kjører romkorrigering. Dvs den setter et korrekt referansenivå, 0db, i henhold til en normert standard. Hva den enkelte definerer som normal kan nok variere ganske mye. Og ja, referansevolum er for høyt i mine ører også.

Ta en kikk på THX sin hjemmeside så er det greit forklart.

When you are watching a movie with the playback volume set to “0” on a THX Certified Receiver, you experience every sound element exactly like it was produced by the filmmaker—with the same fidelity, detail and clarity.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på flere demoer med profesjonelle "kalibrerere" og jevnt over står forsterkeriet på ca -25 for DVD/BD. Så hvem/hvor/når det benyttes 0 aner jeg ikke......

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ligger på rundt -20 på mitt anlegg, om jeg går opp til 0 så blir det så høyt at det blir ubehagelig. Går jeg videre så må jeg flytte...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Samme erfaringene har jeg og. Når jeg skal ta målinger med REW f.eks (umik-1) så må receiver settes ganske nøyaktig på -25, om du trenger at normal tale er på 85+ db så er det på tide og finne seg hørselsaparat.

Jeg føler iaff ikke at jeg mangler noe trøkk når jeg ser på bluerays på mv-20, enkelte scener kan fint fortsatt passere 100+ DB (målt med lydmeter).

Skal jeg kjøre tunge scener på mv 0 så hadde jeg blitt bekymra for grunnmuren...

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i hva dere skriver, jeg bare siterte THX gjengen. Utbroderte litt siden trådstarter lurte på hva 0db punktet var for noe.

Har til dags dato ikke sett en hel film med mv på 0db. Har et fåtall ganger hatt mv på 0 men da som du sier TorTorden skraller det i hele huset så inni ...... pluss at det er fysisk ubehagelig å være i kinoen.

Til tvtitting bruker jeg vanligvis mv -30, film -20 og enkelte ganger når jeg drar på med litt musikk -10. Det er vel det jeg definerer som normalt. Tror man drar på seg hørselskade rimelig kjapt med referansevolum over lengre perioder.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er enige vi, Ender. Akkurat i dag ser jeg Hobbiten og den kjører jeg på -27

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min receiver står på - 20db mår eg slår den på. Stort sett det eg brukar når eg ser film. Nokon gongar har eg opp mot - 10. 0db vert for høgt for ein heil film.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ligger på mellom -16 til -10. På -10db kan det bli ubehagelig høyt i enkelte scener, men hvis en bombe hadde sprengt hjemme i stua så hadde det blitt litt ubehagelig i virkeligheten også.

Prøver meg ofte på -10 først og så skrur jeg heller litt lavere hvis ørene blir slitne .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •