Onkyo 3010 eller 1010? + Bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo 3010 eller 1010? + Bi-amping

Hei,
    Jeg kjører 5.1, er det da vits i å kjøpe 3010? Soundgarden sa det VAR forskjell på disse to i tillegg til at 1010 er 7-kanals og 3010 er 9-kanals. 3010 skulle ha annen type strømforsyning, og noen andre ting som ga bedre lyd.

BI AMPING:
    Jeg leste på hjemmekino.no at: "For oppsett hvor man ikke har behov for innebygd effektforsterker for de bakre surroundkanaler kan effektforsterkerene i TX-NR3010 konfigureres slik at fronthøyttalerne blir Bi-Ampet med to forsterkere hver (seperat forsterker for bass og diskant/mellomtone)."

Jeg var av det inntrykk at 3010 hadde flere strømforsyninger, sånn at man fikk til ordentlig bi-amping, men betyr det at man ikke kan det likevel hvis man faktisk skal beholde bakhøytalerne?

(ordentlig bi amping= forskjellig strømforsyning til bass og diskant/mellomtone, ikke bare at det er forskjellige kanaler)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at 1010 også kan bi-ampes. Bare last ned manualen så ser du det.
    3010 er noen ganger billigere enn 1010. Jeg gav bare 13.000 for min 3010 for 1 uke siden. Helt ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du den til 13000?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no
    Anbefaler deg å lage en konto på prisjakt.no
    Der kan du søke opp 3010 og få varsel når prisen går under f.eks 17.000. Man setter ønsket sum for varsling selv. Du kommer fort inn i det når du lager kontoen. Er pengene klare er det bare å vente på nytt helgetilbud. Den har blitt solgt for 13.000 og 15.000. Ligger normalt på ca 22.000.
    1010 ligger temmelig stabilt på 15.000.
    Håper tipset kommer til hjelp for deg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er litt ute og sykle med biamping. Vet ikke hva du mener med ordentlig strømforsyning, for skal du biampe er du jo nødt til å miste to høyttalere et sted da disse skal brukes til biamping på fronterne. Sånn er det bare.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse receiverne har vel i det minste 9 effekt kanaler så de tar vel først front-wide/high enn bak kanalene når man setter opp for bi-amp.

Men er jo bare et spørsmål om og laste ned manualene og lese bruksanvisningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du er litt ute og sykle med biamping. Vet ikke hva du mener med ordentlig strømforsyning, for skal du biampe er du jo nødt til å miste to høyttalere et sted da disse skal brukes til biamping på fronterne. Sånn er det bare.
    7 kanaler - 4 til front- 1 til senter- 2 bak = 0.
    Så ved 5,1 oppsett kan han fint bi-ampe. Om det blir den store wow opplevelsen er tvilsomt.
    Stor forskjell på min Parasound når jeg bi-amper, men da snakker vi litt andre strømforsyninger og effekter.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende Onkyo-receivere har aktive delefiltre for optimalisering av bi-ampnig; TX-NR5010, TX-NR3010, TX-NR1010, and TX-NR818.

En kan velge mellom følgende delefrekvenser; 250 Hz, 320 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1250 Hz, 1600 Hz, 2000 Hz, 2500 Hz, 3200 Hz, 4000 Hz, 5000 Hz

Mer info her

Både 3010 og 1010 kan bi-ampe fronter samtidig som de kjører 5.1-oppsett. Man bruker front + front high i bi-amping.

Ville ventet til 3010 kom på tilbud igjen, mer for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg er på tynn is angående bi-amping ja, men jeg har lest en del på nett i det siste. Det jeg har lest, er at det er liten effekt av dette dersom man kun har en receiver, og ikke egne effektforsterkere. Dette fordi man bruker samme strømforsyning ved bi-amping fra receiver, som jeg har forstått det.

MEN så leser jeg noe om at 3010 har flere strømforsyninger. Spørsmålet mitt er da ikke om man KAN bi-ampe (for det kan man jo, siden man har nok kanaler, som påpekt også av andre her), men om man kan biampe frontene på en måte som gir mer effekt pga bruk av forskjellige strømforsyninger? Dette er kanskje klønete forklart, men hvis noen skjønner hva jeg mener, setter jeg stor pris på et svar.

Jeg har jo 30 dagers returrett på min 3010, som jeg har bestilt på Elkjøp. Receiveren er ikke kommet ennå. En tilbudspris til 13000 høres jo helt utrolig ut, jeg har også fulgt med på komplett.no etc, men kun sett den til 15000 der.

Det andre spørsmålet er om jeg egentlig kunne klart meg med en 1010, om noen har kommentarer på dette. (Jeg vil da legge til at Soundgarden sier det er faktisk forskjell i "kondensatorbankene", men hva det betyr, og om det gir meg noe forskjell, det vet ikke jeg).

Takk for svar!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fasteddiefelson
    Jeg er på tynn is angående bi-amping ja, men jeg har lest en del på nett i det siste. Det jeg har lest, er at det er liten effekt av dette dersom man kun har en receiver, og ikke egne effektforsterkere. Dette fordi man bruker samme strømforsyning ved bi-amping fra receiver, som jeg har forstått det.
    Prinsippet er det samme som man bruker en og samme effektforsterker, alt går fra samme forsyning, og hvorvidt de har mulighet for implementering av lavpass og høypass-filtre er vel svært varierende.

Eldre og mindre Onkyo-modeller hadde/har ikke mulighet for aktiv deling ved bi-amping, så de var/er ikke like effektive som de større av de nye modellene.

De hadde likefullt lavpass- og høypass-filtre som likevell bidro til at de dypere frekevensene ikke ble ført til diskant-/mellomtoneelement(ene) og at de høyeste frekvensene ikke ble ført til basselement. Dette bidrar til flere ting, deriblant mindre svinn i delefilter (bedre utnyttelse av kreftene til forsterkeren) og større utnyttelse av klasse A-biten (ved at man utnytter to moduler per høyttaler). Generelt har denne typen receiver-bi-amping gitt bedre lyd enn det å ikke bi-ampe, og nå med den nye aktive varianten er det enda bedre og mer effektivt.

MEN så leser jeg noe om at 3010 har flere strømforsyninger. Spørsmålet mitt er da ikke om man KAN bi-ampe (for det kan man jo, siden man har nok kanaler, som påpekt også av andre her), men om man kan biampe frontene på en måte som gir mer effekt pga bruk av forskjellige strømforsyninger? Dette er kanskje klønete forklart, men hvis noen skjønner hva jeg mener, setter jeg stor pris på et svar.
    Så vidt meg kjent har den kun én strømforsyning, men likefullt større strømforsyning enn den som sitter i 1010.

Jeg har jo 30 dagers returrett på min 3010, som
    jeg har bestilt på Elkjøp. Receiveren er ikke kommet ennå. En tilbudspris til 13000 høres jo helt utrolig ut, jeg har også fulgt med på komplett.no etc, men kun sett den til 15000 der.
    Den har ikke ofte vært nede i 13.000kr, som oftest nede i 15.000 i følge prishistorikken.

Det andre spørsmålet er om jeg egentlig kunne klart meg med en 1010, om noen har kommentarer på dette. (Jeg vil da legge til at Soundgarden sier det er faktisk forskjell i "kondensatorbankene", men hva det betyr, og om det gir meg noe forskjell, det vet ikke jeg).
    Vel det kommer jo mye an på høyttalerne. At 3010 er bedre er greit nok, om du er villig til å ta mellomlegget. Eller da benytte returretten og vente også blir jo en annen sak.

Kondensatorbankene er overenklet forklart batteribuffer som lades jevnt opp, og tappes som lyd produseres. De er der blant annet for å forhindre at ledningsnettet koker over, som ville skjedd om forsterkeren trakk rett fra nettet i de impulsene den spiser strøm. Større kondensatorbanker er fordelaktige da effektmodulene har mer å gå på når større energitrekk er nødvendig i det som reproduseres. (Dersom du har en dimmerbryter hjemme, sitter det en kondensator i den og for å forhindre at ledningsnettet koker over når du dimmer lyset, som i realiteten er at lyset slås av og på i svært høy hastighet.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, føler jeg fikk svar på alt jeg lurte på!!

Prisen jeg betaler for 3010 er 15000, som er det billigste jeg har sett den til.

Det store spørsmålet er selvsagt om 3010 er best for meg, eller om jeg burde valgt yamaha 3020 etc etc, men da åpner jeg panoras eske og kommer sikkert aldri i mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Følgende Onkyo-receivere har aktive delefiltre for optimalisering av bi-ampnig; TX-NR5010, TX-NR3010, TX-NR1010, and TX-NR818.

En kan velge mellom følgende delefrekvenser; 250 Hz, 320 Hz, 400 Hz, 500 Hz, 630 Hz, 800 Hz, 1000 Hz, 1250 Hz, 1600 Hz, 2000 Hz, 2500 Hz, 3200 Hz, 4000 Hz, 5000 Hz

Mer info her

Både 3010 og 1010 kan bi-ampe fronter samtidig som de kjører 5.1-oppsett. Man bruker front + front high i bi-amping.

Ville ventet til 3010 kom på tilbud igjen, mer for pengene.

Jeg har selv en 1010 i et 5.1 oppsett, kjører bi-amp nå men ikke digital crossover.
    Vil/kan det være noe hente på det?

Frontene min har: Crossover Point 2kHz, 650Hz
    Så da stilles det bare inn på 630hz og aktiverer overlap, eller er det noe som en bør prøve/måle seg fram til?
    Men uansett hva jeg velger så vil vel delefilteret i høyttaleren "begrense" effekten av dette hvis jeg hadde valgt feil delefrekvens, slik at jeg da enten kommer til å miste noen frekvenser oppe eller nede?
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utroligt hva de hitter på med de receiverne da....virker veldig unødvendigt.

Men du kan jo prøve og se om det fungerer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skåra
    Jeg har selv en 1010 i et 5.1 oppsett, kjører bi-amp nå men ikke digital crossover.
    Vil/kan det være noe hente på det?
    Ja, det vil det være da det reduserer svinn i delefilteret

Sitat Opprinnelig postet av Skåra
    Frontene min har: Crossover Point 2kHz, 650Hz
    Så da stilles det bare inn på 630hz og aktiverer overlap
    Det stemmer, og du vil ikke miste noen frekvenser. Overlap sørger for å forhindre dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •