Jakten på et nytt anlegg, Pioneer LX86?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten på et nytt anlegg, Pioneer LX86?

Jeg skal nå flytte inn i et rekkehus og føler jeg nå får muligheten til å endelig få dyrke denne hobbyen som jeg har hatt siden jeg var liten. De siste årene har jeg bodd i mindre leiligheter og har heller ikke hatt så tolerante naboer som har likt spillingen min på kveldstid.

Anlegget mitt består av en 9 år gammel Sony receiver, STD-DA5000ESD, Sony blu-ray spiller S550, en Sony cd-spiller CDP-X55ESD fra 1990 (og fungerer prikkfritt den dag i dag), Rega platespiller Planar 3 (som jeg bruker mer og mer) og jeg streamer også filmer og musikk ifra den stasjonære pc'en som fungerer som en server til en mediespiller AC Ryan Mini 2. Når det gjelder høyttalere så bruker jeg Dali 470 i front (alder ca 10 år), en senterhøyttaler fra Jamo C200 fra 1994 og bak kjører jeg noen selvbygde gulvhøyttalere som ble ferdig i 1994.

Som dere ser så er anlegget mitt blitt noen år. Derfor vil jeg begynne en plass, som å kjøpe en ny receiver siden den jeg har ikke har mulighet for HDMI og de nye lydformatene (med unntak av når jeg bruker blu-ray spilleren der jeg bruker de analoge utgangene). Receiveren som jeg har, har heller ikke pre-out så derfor kan jeg heller ikke kjøpe en effektforsterker.

Etter å ha brukt elimineringsmetoden for å luke ut diverse mellom- og toppmodeller fra de ulike fabrikantene er Pioneer LX86 et av alternativene. Jeg snakket litt med en selger på Soundgarden i Bergen idag og han sa at det var ikke tvil om hva han hadde kjøpt hadde han vært meg. Nå får man den også for 15k, og det er rundt der jeg ville gitt for et sånt produkt. Jeg liker heller å kjøpe for å ha i lang tid, som dere sikkert har skjønt.

Jeg vil selvfølgelig også kjøpe nye høyttalere i front om en stund, og der ser jeg det er mye bra på bruktmarkedet. Det var en her inne for et par mnd siden som solgte sine B&W 803N. Han ville ha 19k for dem, men han fikk 22k. Skulle ønske jeg slo til før, men med kone og skal nå flytte inn i nytt hus og mye gjeld i bolig så var det ikke rette tidspunktet.

Ville bare lufte litt dette her, og er glad for innspill. Jeg har også en Sony subwoofer som skal endelig få brukt seg litt snart

Som dere sikkert ser så er jeg litt Sony-fan. Vet ikke hvorfor, men de lager produkter som er virkelig ment for å vare - spesielt de i ES-serien. Cd-spilleren min er et godt eksempel på dette.
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    Jeg skal nå flytte inn i et rekkehus og føler jeg nå får muligheten til å endelig få dyrke denne hobbyen som jeg har hatt siden jeg var liten. De siste årene har jeg bodd i mindre leiligheter og har heller ikke hatt så tolerante naboer som har likt spillingen min på kveldstid.

Anlegget mitt består av en 9 år gammel Sony receiver, STD-DA5000ESD, Sony blu-ray spiller S550, en Sony cd-spiller CDP-X55ESD fra 1990 (og fungerer prikkfritt den dag i dag), Rega platespiller Planar 3 (som jeg bruker mer og mer) og jeg streamer også filmer og musikk ifra den stasjonære pc'en som fungerer som en server til en mediespiller AC Ryan Mini 2. Når det gjelder høyttalere så bruker jeg Dali 470 i front (alder ca 10 år), en senterhøyttaler fra Jamo C200 fra 1994 og bak kjører jeg noen selvbygde gulvhøyttalere som ble ferdig i 1994.

Som dere ser så er anlegget mitt blitt noen år. Derfor vil jeg begynne en plass, som å kjøpe en ny receiver siden den jeg har ikke har mulighet for HDMI og de nye lydformatene (med unntak av når jeg bruker blu-ray spilleren der jeg bruker de analoge utgangene). Receiveren som jeg har, har heller ikke pre-out så derfor kan jeg heller ikke kjøpe en effektforsterker.

Etter å ha brukt elimineringsmetoden for å luke ut diverse mellom- og toppmodeller fra de ulike fabrikantene er Pioneer LX86 et av alternativene. Jeg snakket litt med en selger på Soundgarden i Bergen idag og han sa at det var ikke tvil om hva han hadde kjøpt hadde han vært meg. Nå får man den også for 15k, og det er rundt der jeg ville gitt for et sånt produkt. Jeg liker heller å kjøpe for å ha i lang tid, som dere sikkert har skjønt.

Jeg vil selvfølgelig også kjøpe nye høyttalere i front om en stund, og der ser jeg det er mye bra på bruktmarkedet. Det var en her inne for et par mnd siden som solgte sine B&W 803N. Han ville ha 19k for dem, men han fikk 22k. Skulle ønske jeg slo til før, men med kone og skal nå flytte inn i nytt hus og mye gjeld i bolig så var det ikke rette tidspunktet.

Ville bare lufte litt dette her, og er glad for innspill. Jeg har også en Sony subwoofer som skal endelig få brukt seg litt snart

Som dere sikkert ser så er jeg litt Sony-fan. Vet ikke hvorfor, men de lager produkter som er virkelig ment for å vare - spesielt de i ES-serien. Cd-spilleren min er et godt eksempel på dette.
    Heisann!

Har selv hatt flere receiver fra Pioneer , og vert veldig fornøyd med dem - siste var en LX 85.
    Har nå Yamaha 3020 , men det var mest for å prøve noe annet , så jeg har ingen problemer med å anbefale LX 86 .

Og som du sier , så er det mange gode bruktkjøp der ute - og B&W som du nevner er jo kjent for å vere en bra match med Pio , men dem er jo litt tunge å dra mange av dem.
    Selv brukte jeg Montior Audio GX300 sammen med LX 85 , og synes det fungerte veldig bra - disse er det dog ikke så mange av på brukten.

Det hele koker jo litt ned til "smak og behag" , så det er bare å snoke rundt litt for å finne ut hva man liker mtp høyttalere .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lx86

Det ligger en på finn så jeg. Du kan jo spare noen lapper på det

Toppmodell Pioneer SC-LX86 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterfa
    Det ligger en på finn så jeg. Du kan jo spare noen lapper på det

Toppmodell Pioneer SC-LX86 - FINN Torget
    Tror jeg får revurdere denne receiveren siden folk har kjøpt den for å ha på hytta
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Heisann!

Har selv hatt flere receiver fra Pioneer , og vert veldig fornøyd med dem - siste var en LX 85.
    Har nå Yamaha 3020 , men det var mest for å prøve noe annet , så jeg har ingen problemer med å anbefale LX 86 .

Og som du sier , så er det mange gode bruktkjøp der ute - og B&W som du nevner er jo kjent for å vere en bra match med Pio , men dem er jo litt tunge å dra mange av dem.
    Selv brukte jeg Montior Audio GX300 sammen med LX 85 , og synes det fungerte veldig bra - disse er det dog ikke så mange av på brukten.

Det hele koker jo litt ned til "smak og behag" , så det er bare å snoke rundt litt for å finne ut hva man liker mtp høyttalere .
    Men hva var det som gjorde at du byttet til Yamaha? Jeg har en litt sånn filosofi at "if it ain't broken - don't fix it." Var det store lydforskjeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd Pioneer sine receivere, men de er kjent for å være litt mot det lyse klangmessig.
    B&W 803 N har jeg hatt selv. Hvis det er en høyttaler du drømmer om så lurer jeg på om dette er en høyttaler du har hørt og står høyest på lista di, eller om du gjør som jeg gjorde-kjøpte de for det de var pene og sikkert gode siden det var en 800-serie B&W?

Dette er den vanskeligste (dyre) høyttaleren jeg noen gang har hatt. De låter utrolig bra på NOE, men utrolig dårlig på MYE. Og jeg tviler på at en lx86 er veien å gå på disse.

Yamaha 3020 er veiledende ca 5000 billigere enn toppmodellene fra konkurrentene, men blir likevel regnet som den beste. I tillegg til en populær lydsignatur mot det varme, mye kraft og den morsomte til film kan man gjøre en del innstillinger med eq etter at romkorreksjonen er utført. Så man kan tune lyden litt mot det man ønsker selv.

De dyre receiverene fra Onkyo og Denon har romkorreksjonen Audyssey XT32 som blir regnet for å være det beste. Her har man uansett vanskeligheter for å gjøre etterjusteringer hvis du ikke blir fornøyd etter romkorreksjonen.

Det receivere med Audyssey xt og xt32 har som en stor fordel til mitt bruk er Dynamic EQ.
    Denne tilpasser volumet og booster bassen og øker lyden fra bakkanalene sånn at det ikke blir bassløst og lite lyd fra bakkanalene på lavt volum. Jeg spiller ikke så høyt til film pga naboen, men får likevel fyldig bass og en engasjerende lyd fra alle kanter.
    Dette virker også på stereo og man får en fyldig lyd uansett volum.
    Skal du ikke spille så veldig høyt hver dag så er det med Dynamic EQ en utrolig viktig faktor du bør vurdere før ditt endelige valg.

Nettbutikkene kjører en del tilbud på f.eks Onkyo og bruker du prisjakt.no kan du kikke innom der hver Fredag for å sjekke etter helgetilbud. Der gjør du dine kupp som gjør at du sparer store summer til andre ting i systemet ditt. For ja-det blir dyrt når du blir bitt av basillen :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    Men hva var det som gjorde at du byttet til Yamaha? Jeg har en litt sånn filosofi at "if it ain't broken - don't fix it." Var det store lydforskjeller?
    Det var egentlig ganske tilfeldig - det ble gjort som en byttehandel med Hifi-huset . Jeg byttet inn igjen en ubrukt sub som det var meningen en kompis skulle ha (han trekte seg) , i en ny Yamaha 3020.
    Dette ble gjort da jeg ikke hadde bruk for suben , og hadde en som ville kjøpe LX 85'en min.
    Og gså litt fordi jeg da fikk muligheten til å prøve noe helt nytt, og det er jo spennende i seg selv

Jeg var veldig fornøyd med LX85'n , og det er jeg med Yamahaen også !
    Men har nå et Hypex effekt-trinn til frontene , og jeg har litt på feelingen at Pioneeren hadde litt mer kontroll på høyttalerne enn 3020'n har !
    Hadde ikke Hypex-trinnet når jeg hadde LX85 - og som det nevnes her , så er nok Pio litt mer nøytral og ufarget enn Yamaha , så det kommer litt an på smak og behag dette her.
    LX receiverne er jo meeget lekre da

Det er pluss og minus med begge , og det kommer litt an på hvilke høyttalere man skal koble til!

Tipper du blir fornøyd uansett hvilken du velger av disse toppmodellene egentlig - følg magefølelsen , eller der du får best handel
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •