Prosessor / forsterker til Focal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosessor / forsterker til Focal

Heisann.

Holder på å oppgradere til Focal og vurderer samtidig å bytte ut surroundreceiver, så jeg har i den forbindelse noen spørsmål :wink: Fronthøyttalerne jeg har kjøpt er Chorus 836V, og det blir vel flere høyttalere fra samme serie etterhvert.

SR'en jeg har nå er en Marantz SR-8002, og det virker som diskanten blir litt for "kvass" på de nye høyttalerne..., hvis jeg skrur opp volumet endel. Har i tillegg kunne tenkt meg noen flere funksjoner, samt støtte for hdmi 1.4. (For å få kjørt 3D fra htpc via receiver i håp om å bedre lipsync problem...). Har lest meg frem til at Yamaha SR er en god match til høyttalerne dersom jeg skal ha en ny SR. Men jeg har også etterhvert begynt å vurdere en prosessor og effektforsterker(e). Da er første spørsmål, er det noe "vits" å gå for siste alternativ kontra en kraftig Yamaha SR? Dvs. vil jeg få noe særlig løft i lyden på såpass "rimelige" høyttalere?

Fordelen slik jeg ser det er at det virker som en fleksibel løsning, men det vil jo bli en helt annen pris. Om jeg går for en Yamaha SR så kan jeg uansett supplementere med effektforsterker(e) hvis jeg føler det er behov for det...

Og en siste ting, dersom jeg går for en prosessor-løsning. Da må jeg uansett ha effektforsterkere som "matcher" høyttalerne, er det da fortsatt viktig at prosessoren også "matcher" høyttalerne? Tenker da på at det kanskje ikke er noe problem med en Marantz AV7701, selv om Marantz i seg selv kanskje ikke er noe perfekt match, når jeg uansett må ha forsterkere i tillegg...

Tar ellers gjerne i mot forslag på effektforsterker som kan passe bra til Chorus 836V

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha burde passe. Den er litt mørk i diskanten og er tjent med høyttalere som kan låte litt spisst.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Focal Chorus 836V sammen med en Yamaha RXA2010 og jeg er svært fornøyd med lydbildet denne kombinasjonen gir! Jeg kommer nok til å utvide med en effektforsterker til frontene etterhvert når kinorommet står ferdig, men til stuebruk er dette en super kombinasjon i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, spørs om jeg ikke går for en A2020 eller A3020. Er redd det raskt blir fryktelig dyrt dersom jeg skulle gå for en prosessor løsning.

Men jeg er fortsatt nyskjerrig på om det er så nøye med at prosessor / forforsterker må "matche" høyttalerne, når en uansett bruker effektforsterker(e) av riktig type...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører parasound effekt og marantz AV7005 på mine klipsch som nok er mere skarp i toppen enn focal sine.
    Ja, å dette fungerer selvfølgelig utmerket i mine ører. Er livredd for skarp topp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •