Kan jeg bruke 2 forsterkere??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg bruke 2 forsterkere??

Hei!

Har en Yamaha RX-V1067 som forsterker i hjemmekinoen min. Opplever at den ikke helt klarer å få ut potensialet i mine B&W CDM 9NT. Tidligere brukte jeg en NAD C370 i stereo oppsett og den syntes jeg fungerte bedre.
    Jeg har fortsatt C370'en stående ubrukt og lurer på om og evnt. hvordan jeg kan benytte denne for ekstra effekt på fronthøyttalerne i oppsettet?

Svar imøtesees med takk :grin:

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke benytte 2 forskjellige forsterkere på samme høytalere, eller koble den ene til den andre for økt effekt..hadde du hatt 2 like og de kunne opptredt som egne monotrinn hadde dert væt noe annet, men da hadde forforsterker kommet utenom...men det blir jo et helt annet scenario

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan du. Først fjerner du bøylene som går fra pre out til main in på NADen, deretter kobler du et par RCA-kabler fra Yamahaens pre out front til NADens main in.

Hvis du f.eks har CD-spiller Squeezebox, platespiller eller lignende ville jeg valgt å koble disse til NADen slik at du får brukt dens forforsterker istedenfor Yamahaens, da denne nok er noe bedre. Det du gjør da er å kjøpe et Y-ledd som du kobler på NADens main in. Her ifra kan du koble et par RCA kabler til NADens pre out og et par fra Yamahaens pre out. Husk da å ikke spille av lyd fra begge samtidig.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, selv om dere tydligvis er av forskjellig oppfattelse

Mulig dette er et dumt spørsmål men jeg må stille det:

Ved å sette det opp på denne måten skal høyttalerene fortsatt være tilkoblet Yamaha'en eller må det separate kabler til fra Nad'en også?

Har en B&W ASW2500 i oppsettet som jeg ønsker at skal spille med.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal kun koble høyttalerene til NADen i dette tilfelle. Altså fronthøyttalerene.
    Da bruker du NADen som effektforsterker.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Ja det kan du. Først fjerner du bøylene som går fra pre out til main in på NADen, deretter kobler du et par RCA-kabler fra Yamahaens pre out front til NADens main in.

Hvis du f.eks har CD-spiller Squeezebox, platespiller eller lignende ville jeg valgt å koble disse til NADen slik at du får brukt dens forforsterker istedenfor Yamahaens, da denne nok er noe bedre. Det du gjør da er å kjøpe et Y-ledd som du kobler på NADens main in. Her ifra kan du koble et par RCA kabler til NADens pre out og et par fra Yamahaens pre out. Husk da å ikke spille av lyd fra begge samtidig.
    Det strider mot min hifi-barnelærdom å koble to kilder til én og samme inngang via et slikt Y-ledd. Grunnen er at den ene kilden vil "se" utgangsimpedansen til den andre kilden - selv om den andre kilden ikke er i bruk. Slike utgangsimpedanser kan være såpass lave at de kan overbelaste utgangen på den kilden man kjører aktivt - i verste fall snakker vi om kortslutningslignende tilstander. Bedre å bruke en RCA-inngangsvelger - noe slikt: rca-switch - Google-søk - som man kan få kjøpt "overalt", f.eks. på Clas Ohlson.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det strider mot min hifi-barnelærdom å koble to kilder til én og samme inngang via et slikt Y-ledd. Grunnen er at den ene kilden vil "se" utgangsimpedansen til den andre kilden - selv om den andre kilden ikke er i bruk. Slike utgangsimpedanser kan være såpass lave at de kan overbelaste utgangen på den kilden man kjører aktivt - i verste fall snakker vi om kortslutningslignende tilstander. Bedre å bruke en RCA-inngangsvelger - noe slikt: rca-switch - Google-søk - som man kan få kjøpt "overalt", f.eks. på Clas Ohlson.
    Takker for ny lærdom. Hvordan er kvaliteten på disse RCA-switchene, forringer de kvaliteten på signalet i stor grad?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Takker for ny lærdom. Hvordan er kvaliteten på disse RCA-switchene, forringer de kvaliteten på signalet i stor grad?
    Med mindre man har et ekstremt fintfølende anlegg, tipper jeg at man ikke vil merke at man bruker en slik inngangsvelger. Jeg har brukt en slik inngangsvelger selv i en del år - riktignok for mange år siden da anlegget mitt kan hende ikke var like bra som det jeg har nå - men jeg kan ikke påstå at jeg merket noen forskjell.

Det finnes mange varianter av disse - også fjernkontrollerbare, for dem som liker å bruke det meste av tiden i godstolen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for nye og nyttige innspill.

Det virker noe slitsomt å måtte "switche" manuelt.

Yamaha'en er 7 kanaler oppgitt med 95W pr kanal.

Jeg ser at når jeg satt opp anlegget har jeg, etter "anbefaling" fra manualen, bi-wiret frontsettet med 2 av bak-kanalene. Jeg kjører i dag kun 5.1 og hadde 2 utganger til overs.

Betyr dette at frontsettet blir drevet av 190W og ikke 95W ? I så fall er vel kanskje dagens løsning bedre enn hva Nad'en kan levere??

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shadowfax
    Takker for nye og nyttige innspill.

Det virker noe slitsomt å måtte "switche" manuelt.

Yamaha'en er 7 kanaler oppgitt med 95W pr kanal.

Jeg ser at når jeg satt opp anlegget har jeg, etter "anbefaling" fra manualen, bi-wiret frontsettet med 2 av bak-kanalene. Jeg kjører i dag kun 5.1 og hadde 2 utganger til overs.

Betyr dette at frontsettet blir drevet av 190W og ikke 95W ? I så fall er vel kanskje dagens løsning bedre enn hva Nad'en kan levere??
    Dette kalles bi-amping , og ikke biwiring !
    Dette kan hjelpe noe , men du får ikke dobbelt med effekt nei - men det er jo billig å prøve , så kjør på og se hva du kommer frem til !

Men et skikkelig effekt-trinn vil være en bedre løsning enn å biampe receiveren !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en ren effektforsterker er det jeg i utgangspunktet bør se etter?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shadowfax
    Så en ren effektforsterker er det jeg i utgangspunktet bør se etter?
    Nja , en god integrert stereoforsterker med "home-teater bypass" inngang er jo kanskje det beste.
    Da driver denne frontene ved kinobruk , og fungerer da som et rent effekt-trinn , og så fungerer den som en vanlig stereoforsterker ved musikk bruk!

Noe ala det du fikk forklart lengre opp her , men det blir mye enklere når forsterkeren har denne funksjonen innebygd - da slipper du å bytte om på kabler ,eller bruke en sånn rca-switch !
    Men bevares det kan fungere bra det også :-)

Men et rent effekt-trinn er jo også en brukbar løsning ja!

Har du sub forresten ? Hvis ikke ,så bør du vel begynne der , da det avlaster receiveren en god del !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en B&W ASW2500 sub i oppsettet som skal spille med. Den gjør en god jobb sammen med frontene.

Koblet akkurat over og kjørte musikk via NAD forsterkeren og jeg synes det gir høyttalerene en god del bedre dynamikk.

Vanskelig dette....

Tror jeg må forsøke en switch

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkle er ofte det beste.
    PreOut Front fra Yamaha til Main Inn på Nad, høyttalerne kobler du til Nad.
    Alle kilder kobler du til Yamahaen, også subben, ferdig.
    Om du senere har lyst kan du se etter en integrert forsterker med prosessorinngang, men som du har det nå kan du bruke Yamahaens romkorrigering, det kan du ikke gjøre senere med en integrert forsterker med dine stereo kilder, vet ikke om du finder dette viktigt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg forsøke å kjøre frontsettet fra NAD slik beskrevet.

Tusen takk for alle tips og ny kunnskap

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøkte med preout front til main in på NAD. Fikk støy i diskanten så det var ikke en løsning som fungerte....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye støy da?
    Det er ganske normalt med litt sus osv når man setter effektforsterker på en receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Ante1; 11-01-2013 kl 00:32

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var betydelig støy. Så mye at det ødela lytteopplevelsen totalt.

Jeg kjørte ikke ny rom-korrigering. Ville dette fjernet støyen tror du?

Jeg har ikke så god greie på dette men det var en konstant suselyd fra diskantene uavhengig av musikk som ble avspilt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som du hr koblet noe feil, selvom jeg ville sverge det er umuligt.
    <når man skifter forsterkere, høyttalere, flytter høyttalerne eller lytteposisjonen kjører man ny romkorreksjon jo.
    Når du setter på effektforsterker endrer du gain i front kanalene i forhold til resten, så kjør romkorreksjon.
    Se i receiverens meny om der er noe du må aktivere når du bruker preout. Har du koblet høyttalerne opp med vanlig kabel, altså èn pluss og èn minus per høyttaler?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •