Hvordan er effekten i dyrere AVR?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan er effekten i dyrere AVR?

Spørsmålet er enkelt og greit, hvordan er effekten i realitetetn på de dyrere AV receiverne? La oss si Pioneer LX75\85 vs en Yamaha,Onkyo,Denon til rett under 10 000kr.

Er de større modellene betydelig kraftigere?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd må bli å kjøpe så liten reciver som mulig, bare den har ønsket utstyr. Så supplere med sepparate effekter. Spesielt om du har litt krevende høyttalere så kommer du ikke utenom egen effektforsterker.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Mitt råd må bli å kjøpe så liten reciver som mulig, bare den har ønsket utstyr. Så supplere med sepparate effekter. Spesielt om du har litt krevende høyttalere så kommer du ikke utenom egen effektforsterker.
    +1!

men for min del så har alltid Denon gitt noe for pengene, men yamaha, onkyo og pioneer har alltid gitt mer enn Denon for pengene!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Ikke nødvendigvis helt enig i dette. Det sitter som regel bedre elektronikk i de dyrere modellene kontra de rimligste/minste. Jeg ville heller valgt en mellomklasse forsterker. Da kan du kjøre surroundkanalene via reciveren og bruke pre-out på frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Ikke nødvendigvis helt enig i dette. Det sitter som regel bedre elektronikk i de dyrere modellene kontra de rimligste/minste. Jeg ville heller valgt en mellomklasse forsterker. Da kan du kjøre surroundkanalene via reciveren og bruke pre-out på frontene.
    +1.

Vil også legge til at det er mer reelle watt i de noe dyrere enn de billige modellene..

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo, det vil være verdt å vente 1 mnd, å få eget surroundprosessor og effektrinn framfor å plukke opp en gammel receiver storhet på brukten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ventet på det ja

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billigste receiverne med pre out fra Denon, Onkyo, Pioneer og andre produsenter som satser på å ha veldig mange funksjoner i receiverne sine, har ikke spesielt god lydkvalitet på pre-out. Da er jeg absolutt enig i at det er bedre å kjøpe en "mellomklassereceiver" (rundt 6 000 - 10 000 kroner) og bruke den til å drive bakkanalene og senter, samt et effekttrinn til å drive frontene.

Men for å besvare det generelle spørsmålet ditt: Ja, receivere/forsterke i høyere prisklasse har som regel vesentlig mye mer effekt enn de billigere. Det er som regel fordi produsentene presser så mange funksjoner som mulig inn i de rimelige modellene (Airplay, romkorreksjon, Spotify osv., osv.), som gjør at de må gå kraftig ned på strømforsyningen. Da er det ikke så mange flere funksjoner å putte i de større modellene, bortsett fra mer avansert romkorreksjon, og da får man bedre strømforsyning/byggekvalitet og dermed bedre lydkvalitet og mer effekt.

Kjøper du en receiver i 15 000-kronersklassen, får du som regel en kraftig sak.

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    men for min del så har alltid Denon gitt noe for pengene, men yamaha, onkyo og pioneer har alltid gitt mer enn Denon for pengene!
    Denon, Onkyo og Pioneer har alltid vært skulder ved skulder på forholdet pris og effekt. De har alle tre samme prinsipp med å ha flest mulig funksjoner i receiverne sine, og er priset veldig likt. Yamaha er en mellomting, der man gjerne får litt mer effekt og litt færre funksjoner for samme penge. Helt i enden av skalaen har man merker som NAD og Harman Kardon, som satser på mest mulig effekt og lydkvalitet for pengene, og ikke så mange funksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    De billigste receiverne med pre out fra Denon, Onkyo, Pioneer og andre produsenter som satser på å ha veldig mange funksjoner i receiverne sine, har ikke spesielt god lydkvalitet på pre-out. Da er jeg absolutt enig i at det er bedre å kjøpe en "mellomklassereceiver" (rundt 6 000 - 10 000 kroner) og bruke den til å drive bakkanalene og senter, samt et effekttrinn til å drive frontene.

Men for å besvare det generelle spørsmålet ditt: Ja, receivere/forsterke i høyere prisklasse har som regel vesentlig mye mer effekt enn de billigere. Det er som regel fordi produsentene presser så mange funksjoner som mulig inn i de rimelige modellene (Airplay, romkorreksjon, Spotify osv., osv.), som gjør at de må gå kraftig ned på strømforsyningen. Da er det ikke så mange flere funksjoner å putte i de større modellene, bortsett fra mer avansert romkorreksjon, og da får man bedre strømforsyning/byggekvalitet og dermed bedre lydkvalitet og mer effekt.

Kjøper du en receiver i 15 000-kronersklassen, får du som regel en kraftig sak.

Denon, Onkyo og Pioneer har alltid vært skulder ved skulder på forholdet pris og effekt. De har alle tre samme prinsipp med å ha flest mulig funksjoner i receiverne sine, og er priset veldig likt. Yamaha er en mellomting, der man gjerne får litt mer effekt og litt færre funksjoner for samme penge. Helt i enden av skalaen har man merker som NAD og Harman Kardon, som satser på mest mulig effekt og lydkvalitet for pengene, og ikke så mange funksjoner.
    Enig i det meste her, bortsett fra at Pioneer sine receivere stort sett yter mest watt i seriøse målinger!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at min lx85 har 192khz/32 bit Dac imot lx75 som 'bare' har 192khz/24 bit DAC, nå skal det vel veldig mye til for og høre noen forskjell på dette, så pre delen i topp sjiktet er 'litt' bedre men de er sikkert ikke mye merkbart ifra pre seksjonen i øvre midtsjiktet, hjulpet av effekt trinn for frontene er nok nært en 'optamile' løsning.

Kjører enn så lenge bare receivern på dali 5.1 annlegget (m6 i bi amp modus) og kan ikke sette fingern på at jeg mangler noe praktiskt.

En ting man bør holde et utkikk på er hva slags høytalere man skal kjøre, om det er 'vanlige' 8/6 ohm belastninger så vil nok en high end receiver holde til veldig mye tror jeg, er det snakk om høytalere som ligger i 4 ohm og under så ville jeg hatt effekt på uansett (mange produsenter fjerner garanti om du setter på under 6ohm last)

Om du tør gå på brukten så kan du jo få veldig mye for penga, lx85 gikk jo for helt ned til 13k i fjor sommer (tipper lx86 vil treffe denne prisen om ikke lenge) så denne eller andre i samme årgang prisklasse bør kunne finnes helt ned til 5-7 000.

Pioneeren er vel ikke beste matchen til daliene mine men det fungerer helt kurant synes jeg så jeg kan fint vente 3-4 år til med og skaffe ny receiver etter at 4k standarden har fått skikkelig rot feste f.eks den langt etterlengtede fornyelseln til HDMI standarden.

Skulle jeg kjøpt ny receiver nå, så hadde jeg personlig gått på brukten og kjøpt en 1-2 år gammel pent brukt en fra topp sjiktet, nok til og få med hdmi 1.4 og 3d og eventuellt kjøpt nyere når 4k hadde verdt ute på markedet en stund.

Angående pioneeren min er jeg meget meget fornøyd med lyden, men HDMI delen har litt små problemer, den utgangen jeg ikke bruker (har både tv og pj) bør deaktiveres for og ungå sync problemer (kan gjøres fra fjernkontrollen) og en to tre ganger i måneden må hele annlegget stå uten strøm en liten stund (noen minutter) for at hdmi'en skal klare og synce mellom pc og receiver så perfekt er den ikke.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Kan nevne at min lx85 har 192khz/32 bit Dac imot lx75 som 'bare' har 192khz/24 bit DAC, nå skal det vel veldig mye til for og høre noen forskjell på dette, så pre delen i topp sjiktet er 'litt' bedre men de er sikkert ikke mye merkbart ifra pre seksjonen i øvre midtsjiktet, hjulpet av effekt trinn for frontene er nok nært en 'optamile' løsning.

Kjører enn så lenge bare receivern på dali 5.1 annlegget (m6 i bi amp modus) og kan ikke sette fingern på at jeg mangler noe praktiskt.

En ting man bør holde et utkikk på er hva slags høytalere man skal kjøre, om det er 'vanlige' 8/6 ohm belastninger så vil nok en high end receiver holde til veldig mye tror jeg, er det snakk om høytalere som ligger i 4 ohm og under så ville jeg hatt effekt på uansett (mange produsenter fjerner garanti om du setter på under 6ohm last)

Om du tør gå på brukten så kan du jo få veldig mye for penga, lx85 gikk jo for helt ned til 13k i fjor sommer (tipper lx86 vil treffe denne prisen om ikke lenge) så denne eller andre i samme årgang prisklasse bør kunne finnes helt ned til 5-7 000.

Pioneeren er vel ikke beste matchen til daliene mine men det fungerer helt kurant synes jeg så jeg kan fint vente 3-4 år til med og skaffe ny receiver etter at 4k standarden har fått skikkelig rot feste f.eks den langt etterlengtede fornyelseln til HDMI standarden.

Skulle jeg kjøpt ny receiver nå, så hadde jeg personlig gått på brukten og kjøpt en 1-2 år gammel pent brukt en fra topp sjiktet, nok til og få med hdmi 1.4 og 3d og eventuellt kjøpt nyere når 4k hadde verdt ute på markedet en stund.

Angående pioneeren min er jeg meget meget fornøyd med lyden, men HDMI delen har litt små problemer, den utgangen jeg ikke bruker (har både tv og pj) bør deaktiveres for og ungå sync problemer (kan gjøres fra fjernkontrollen) og en to tre ganger i måneden må hele annlegget stå uten strøm en liten stund (noen minutter) for at hdmi'en skal klare og synce mellom pc og receiver så perfekt er den ikke.
    Jeg har ett par Patos Lyric 401 MK II, som igjen visstnok er ganske sultne på effekt! Min tidligere Yamaha RX-V2065 ble noen nummer for små, så vurderer Emotiva UMC-200 - XPA-200. Men pga lang ventetid på denne, har jeg også sett på brukten, og da Pioneer LX75\Onkyo 1008\3007.

Men som jeg forstår, så vil jeg nok få det beste resultatet med separat surround prosessor, og effekt trinn.

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    +1

De dyreste reciverene har også bedre romkoreksjon, men litt inhabil da jeg har en onkyo 5007 ute for salg:-D
    Gikk selv fra onkyo 807 til 5007 og på den var effektendelen markant bedre.
    Større kondesator bank og ringkjernetrafo bare for å nevne noe.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei huff, å kjøpe en billig receiver gir aldri god lyd.

En dyr receiver 14-25 000 veiledende pris er bedre på alle måter for lydkvaliteten. DAC, analoge innganger, RK og utstyr, samt bedre effektdel så klart. De siste årene er effektdelen blitt så bra på de mest seriøse receiverne at det for de aller fleste vil være meget tilfredsstillende også til høykvalitets stereo.

Så kan man oppgradere til et høykvalitets 2-3 kanal effekttrinn for frontene etterhvert hvis man føler for det. Men aldri et "billig" 5-7 kanals effekttrinn. Det vil heller forringe lyden.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    +1

De dyreste reciverene har også bedre romkoreksjon, men litt inhabil da jeg har en onkyo 5007 ute for salg:-D
    Gikk selv fra onkyo 807 til 5007 og på den var effektendelen markant bedre.
    Større kondesator bank og ringkjernetrafo bare for å nevne noe.
    Har selv en Onkyo TX-NR807, men da tilkoblet effektforsterker (Emotiva XPA-5) på alle kanalene jeg bruker istedenfor receiverens forsterker..

Hvordan opplevde du forskjellen mellom 807 og 5007 med tanke på romkorreksjonen, og til musikkbruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Jeg har ett par Patos Lyric 401 MK II, som igjen visstnok er ganske sultne på effekt! Min tidligere Yamaha RX-V2065 ble noen nummer for små, så vurderer Emotiva UMC-200 - XPA-200. Men pga lang ventetid på denne, har jeg også sett på brukten, og da Pioneer LX75\Onkyo 1008\3007.

Men som jeg forstår, så vil jeg nok få det beste resultatet med separat surround prosessor, og effekt trinn.
    CrZyWiz

Jeg har hatt Denon i lang tid, og siden da har det kommet noen fler lydformater. Tenkte jeg ville prøve noe nytt. Fikk tak i en Sherbourn PA 5-200 og en Yamaha RX-A2010. Koblet til Lyricene, spent som en guttunge. Testet med noen gamle favoritt cd plater. Lyden satt helt ned i kjellern. Bedre enn ei denonkasse til 50 000.-

Prøv en effekt på RX-V2065. L-Sound selger de siste Sherbourn med 10 års garanti nå til en brukbar pris.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Har selv en Onkyo TX-NR807, men da tilkoblet effektforsterker (Emotiva XPA-5) på alle kanalene jeg bruker istedenfor receiverens forsterker..

Hvordan opplevde du forskjellen mellom 807 og 5007 med tanke på romkorreksjonen, og til musikkbruk?
    Har nevnt dette i onkyo tråden for en tid tilbake, den største forskjellen var at den spillet med større oppløsning og med mye mer kraft enn 807 på musikk. Var spesielt mye bedre i 2kanals musikk. 32bit dac er det også i 5007. Romkoreksjon gjorde en glimrende jobb, da jeg har L formet stue som er litt vanskelig ang. Lyd.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nevnt dette i onkyo tråden for en tid tilbake, den største forskjellen var at den spillet med større oppløsning og med mye mer kraft enn 807 på musikk. Var spesielt mye bedre i 2kanals musikk. 32bit dac er det også i 5007. Romkoreksjon gjorde en glimrende jobb, da jeg har L formet stue som er litt vanskelig ang. Lyd.
    Jeg har engang spurt noen på avforum om akkurat dette for en tid tilbake, men husker ikke hvem som svarte..

Hvis jeg forstår deg rett, ser du nå bort ifra kraftforskjellen mellom receiverne som naturlig nok er mellom dem, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på å oppgradere til 50XX eller til prosessor 8)

Når du nevner 2 kanals musikk, mener du i modus stereo eller pure audio, eller kanskje begge deler?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K Rogern
    CrZyWiz

Jeg har hatt Denon i lang tid, og siden da har det kommet noen fler lydformater. Tenkte jeg ville prøve noe nytt. Fikk tak i en Sherbourn PA 5-200 og en Yamaha RX-A2010. Koblet til Lyricene, spent som en guttunge. Testet med noen gamle favoritt cd plater. Lyden satt helt ned i kjellern. Bedre enn ei denonkasse til 50 000.-

Prøv en effekt på RX-V2065. L-Sound selger de siste Sherbourn med 10 års garanti nå til en brukbar pris.
    Yamahaen er solgt, så den får jeg ikke testet. Men jeg tolker ditt innlegg dithen at jeg skal gjøre som først planlagt. Og gå for forforsterker, med eget effektrinn kviknet lyricene til?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg har engang spurt noen på avforum om akkurat dette for en tid tilbake, men husker ikke hvem som svarte..

Hvis jeg forstår deg rett, ser du nå bort ifra kraftforskjellen mellom receiverne som naturlig nok er mellom dem, og jeg fikk ikke akkurat mindre lyst på å oppgradere til 50XX eller til prosessor 8)

Når du nevner 2 kanals musikk, mener du i modus stereo eller pure audio, eller kanskje begge deler?
    Merket mest i pure Audio hvor jeg syntes 807 låt dårlig. Mens i 5007 låt det meget bra. I stereo så kommer jo romkoreksjon inn å korrigerer lyden så der var forskjellene mindre.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket mest i pure Audio hvor jeg syntes 807 låt dårlig. Mens i 5007 låt det meget bra. I stereo så kommer jo romkoreksjon inn å korrigerer lyden så der var forskjellene mindre.
    Synes pure audio er bra hos meg - rent og pent, men savner mer nok trøkk i bassen i mesteparten av musikken, derfor blir stereomodus med sub ofte benyttet i mitt oppsett.

Dette er aktuelt for temaet i tråden, fordi det altså er merkbar forskjell mellom en receiver i mellomklassen og i toppklassen, og det gjelder altså ikke bare selve punchen. Optimalt er nok receiver eller prosessor i toppklassen kombinert med en kraftig effektforsterker noe man aldri burde bli misfornøyd med (hvis komboen passer sammen med høyttalerne da..).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •