Hegel H1 som effekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hegel H1 som effekt.

Hei

Er det noen som vet om det er mulig å bruke Hegel H1 som ren effekt sammen med en forforsterker? Er det noe med erfaringer rundt dette? I så fall tenkte jeg å biampe mine høytalere, monoblokker på basselementer og H1 på diskant og mellomtone

Takker for alle svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det kan du ikke.
    Bruk dine monoblokker på normal måte...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god! Da blir det ren effektforsterker fra Hegel på sikt.

Newcomer 40Orion sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem. Bruker selv en H1 som effekt til surround på film, og som ren H1 til stereo med CD og LP. Jeg må bare huske på å sette volum til fullt når jeg bruker den som "HT" inngang.
    Du kan bare parkere den på full guffe, så har du en H1 - effekt trinn. :razz:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør du det, den har vel ikke prosessorinngang? Bruker du en linjeinngang går signalet jo igjennom forforsterkeren også, derfor må du ha volum på 100%.
    Da kan man si at alle verdens forsterkere kan brukes som effektforsterker meeen...

Newcomer 40Orion sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den har ikke prosessorinngang. Og ja, jeg er enig med deg. meeeen..:wink:

HT inngangen på moderne forsterkere, setter bare volum til 100% på denne ene inngangen. Er ikke sikkert der er akkurat 100%, men så og si, da. Volumet øker ikke forsterkningen, men demper ut fra fullt. Derfor finnes det passive PRE, som mange sverger til.

Her er mitt oppsett:

L+R front ut fra en surround-amp, som er beregnet til å kobles til nettopp effekt trinn, kobles til en valgfri inngang på H1. Nå får min litt for svake Onkyo bedre pusterom, da strømforsyningen kun får senter- og bak-høyttalere å mate. Merkbart mindre stressa.
    Dette er den normale måten å koble HT-inngang på. Hegel, Electrocompaniet osv.

CD, LP eller alle signaler du måtte ønske å kjøre kun på H1, kobler du også på H1.
    Disse virker selvsagt som normalt.

Ved film må jeg da velge min "HT" inngang, og setter volum på fullt. Fullt, fordi det er ved det volumet jeg kjørte målemic og korreksjon med Onkyo.
    Velger jeg 75% volum i ettertid, må jeg kjøre en ny korreksjon, for å øke front L+R fra Onkyo som kompensasjon. 100% er lettere å stille inn på volumknotten.

Som en liten bonus kan jeg nå også spille Wimp, nettradio eller fra NAS i to kanaler rett til Sonus Faber'ene foran.:-D
    Selvsagt er det da Onkyo som styrer volum.

Ulempene er jo der:
    MÅ huske å sette volum til normalt når jeg går fra film/Wimp/NAS osv. til LP / CD. Ellers får jeg meg en overraskelse
    Den andre veien er det ikke farlig, det blir bare alt for lavt volum i front R+L.
    Dette blir jo en mer tungvint måte, enn ekte HT.

Jeg kommer til å kjøpe meg en forsterker med HT på, men inntil videre er dette en helt grei (nød) løsning for meg:-)

Min erfaring er i alle fall at en integrert forsterker på fullt, oppfører seg akkurat likt med ett effekttrinn.

Har sett i tråder, at det er andre som har kommet på samme tanken, og kjører fullt vol.

Har Googlet litt om HEGEL, og funnet 75% som oppgitt HT nivå på H100. Vet ikke om det stemmer.

PS
    H1 blir heller ikke varmere enn normalt,

Og for å svare på spørsmålet ditt: Og her er vi vel helt enig.;-) Alle forsterkere kan brukes som effekt.. meeeeen..... Kanskje en dårlig løsning i HiFi å sette to PRE etter hverandre, med den ene på lavest mulig dempning.
    Derfor kjører jeg CD og vinyl rett i H1, og koser meg:-D

Men det virker, og lyden er helt topp. Filmlyden fikk ett kjempeløft med H1 i front, kontra to av Onkyos syv underbetalte forsterkere :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •