Lydkvalitet prosessor vs receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet prosessor vs receiver

En vedtatt "sannhet" er at dedikerte surround prosessorer låter bedre enn surround receivere. Jeg hører ofte på ulike forum at skal man ha skikkelig godlyd må man ha dedikert surround prosessor.

Jeg betviler ikke at en surround prosessor i det øvre sjiktet 50000kr+ osv har endel egenskaper som gjør den unik. Men la oss ta for oss det mer normale sjiktet. Legger man 25-30000kr på bordet kan man som regel velgen enten en toppmodell fra f.eks Marantz, Onkyo, Yamaha eller Pioneer evt gå for en tilsvarende prosessor. Det er jo gjerne i dette prisjiktet innsteget til prosessorene starter.

Det som slo meg når jeg sto ovenfor samme dilemma for en liten tid tilbake (vurderte Sherbourn) var at man ofte får ferre tilkoblinger, mindre state of the art funksjonalitet osv. Jeg hadde uansett tenkt å kjøre effektforsterkere på alle fronter så en forsterkerdiskusjon ønsker jeg ikke.

Er virkelig lydkvaliteten såpass mye bedre i en en dedikert prosessor sammenlignet med å bruke en surround receiver med egne effekttrinn (pre-out)?

Det er vel sikkert flere her inne som har gjort dette bytte og kan dele litt erfaringer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Marantz AV7005. Har prøvd flere receivere og ingen har vært helt på nivå med Marantzen. Ikke nødvendigvis noe stor forskjell, men Marantzen har hatt noe åpnere og mer detaljert gjengivelse.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid en fordel å skille signalbehandling og forsterker. I tillegg har som regel receiver kun ubalanserte innganger/utganger.

Hadde jeg hatt 20-25k tilgjengelig er det liten tvil om hva jeg hadde valgt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med balanserte inn/ut ser jeg. Utstyrshora som jeg er gikk jeg for receiver ved forrige korsvei (flere duppeditter) men tanken har hele tiden surret i hodet om jeg heller skulle ha hoppet på en prosessor...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Det som slo meg når jeg sto ovenfor samme dilemma for en liten tid tilbake (vurderte Sherbourn) var at man ofte får ferre tilkoblinger, mindre state of the art funksjonalitet osv.
    Hvis en tar utgangspunkt i den prisklassen du sier så er vel ikke Sherbourn den som skal sette standeren for hvilken tilkoblinger og "state of the art" dippedutter en får kontra en receiver.

Jeg skal til å ta steget opp til å bytte ut min receiver med prosessor og jeg havner i den prisklassen du antyder så jeg er veldig glad denne tråden kom opp. Kanskje jeg lærer noe :wink:

Utvalget jeg har sett på er Onkyo 5509 og Marantz 7701 eller 8801 (for min del så havner pengene mine i en 8801 uten tvil pga lykvelitetene denne har som ren HiFi pre.) og jeg kan ikke se at noen av de mangler noe som en ville normalt sett finne på en receiver.

Kanskje du kan utdype det litt?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterket på at kombinasjonen

AVR7707 + MM8807 er noe særlig bedre enn SR7007 + MM8807.

(det er ikke så mange andre merker enn Marantz dette spørsmålet er relevant, da det er få receiver produsenter som leverer prosessorer) (å sammenligne forskjellige merker blir dumt i en slik generell diskusjon da forskjellen mellom merkene er større enn forskjellen mellom oppbygning)

Tror en receiver gir mest for pengene

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er virkelig lydkvaliteten såpass mye bedre i en en dedikert prosessor sammenlignet med å bruke en surround receiver med egne effekttrinn (pre-out)?
    Nei, men samtidig er det greit å være oppmerksom på hvor avansert romkorreksjon man ønsker...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett er det vel mykjer meir duppedittar og liknande på receiver toppmodellane enn på ein del prosessorar i same prisklass. Yamaha rx - A3010 og Onkyo tx-nr5010 feks har vel stort sett alt av fonesser ein kan tenka seg. Onkyo har jo tilsvarande prosessor til omtrent same prisen, Marantz har vel kanskje noko og.

Men til ca 20K har ikkje eg funne prosessorar som er like godt utstyrt som receivetar. Antal kanalar, tilkoplingar, funksjonalitet, romkorreksjon, bildebehandling osv...

Dersom ein samanliknar feks onkyo sitt flaggskip av receiverar og prosessoren deira til omtrent same pris, så ser det ut som (på papiret) at prosessoren trekker det kortasye strået mtp verdi for pengane.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Axe
    Hvis en tar utgangspunkt i den prisklassen du sier så er vel ikke Sherbourn den som skal sette standeren for hvilken tilkoblinger og "state of the art" dippedutter en får kontra en receiver.

Jeg skal til å ta steget opp til å bytte ut min receiver med prosessor og jeg havner i den prisklassen du antyder så jeg er veldig glad denne tråden kom opp. Kanskje jeg lærer noe :wink:

Utvalget jeg har sett på er Onkyo 5509 og Marantz 7701 eller 8801 (for min del så havner pengene mine i en 8801 uten tvil pga lykvelitetene denne har som ren HiFi pre.) og jeg kan ikke se at noen av de mangler noe som en ville normalt sett finne på en receiver.

Kanskje du kan utdype det litt?
    Det er muligens et dårlig eksempel å dra inn sherbourn i denne diskusjonen da den er tynnt spekket på enkelte områder sammenlignet med andre produkter. Grunnen til jeg vurderte denne var nettopp (ut i fra det jeg leste da) at lydkvaliteten og DACene skulle være veldig bra.

Er det vesentlige forskjeller ute å går når det gjelder romkorreksjon Flageborg?

En annen ting som har slått meg, mulig jeg tar totalt feil, er at prosessorer virker en smule overpriset sammenlignet med hva man får i en receiver til samme pris. Jeg skjønner at det produseres lavere volum av en prosessor sammenlignet med tilsvarende receiver men igjen, er det da virkelig verdt pengene?!
    Edit: Evt er lydkvaliteten såpass mye bedre at det er verdt pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Jeg tviler sterket på at kombinasjonen

AVR7707 + MM8807 er noe særlig bedre enn SR7007 + MM8807.

(det er ikke så mange andre merker enn Marantz dette spørsmålet er relevant, da det er få receiver produsenter som leverer prosessorer) (å sammenligne forskjellige merker blir dumt i en slik generell diskusjon da forskjellen mellom merkene er større enn forskjellen mellom oppbygning)

Tror en receiver gir mest for pengene
    Hvis en samenligner Onkyo sin 5009 receiver (ikke sammelign 5010 modellen da den er en gen. nyere en prosessoren 5509) og Onkyo sin 5509 prosessor så kan ikke jeg finne så mye som mangler på prosessor kontra receiver.
    Samme gjelder Marantz sine toppmodeller.

Men hvis noen kan peke på noen mangler på prosessor kontra receiver i prisklassen 20-30k så setter jeg stor pris på det siden jeg er ute og skal handle i det prisområdet.

Største fordelen jeg ser med å kjøre prosessor og effekt er å få brukt balanserte kabler hele veien.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, men samtidig er det greit å være oppmerksom på hvor avansert romkorreksjon man ønsker...

Nå kan man i og for seg utføre avansert romkorreksjon (utover automatisk) på de fleste seriøse receivere, samt finjustere så mye man vil.

Spørsmålet som må reises er om det er målbare forskjeller mellom lydkvalitet fra DAC og f.eks. platespillerinngang på en receiver i øvre sjikt og en prosessor i samme prisleie. Noe svar på dette får man iallefall ikke i norske lyd/bildemagasin. "Testene" der er så overfladiske og udokumenterte at de er helt verdiløse. Jeg har heller ikke sett noen relevante sammenligninger i utenlandske tidsskrift på denne aktuelle (og interessante) problemstillingen. Dermed blir det bare synsing og fanboybesvergelser på et høyst interessant spørsmål. Har ingen gode svar selv, egentlig. Men kjøper ikke umiddelbart av prosessor + sluttrinn i alle tilfeller er bedre enn receiver + god effekt. Iallefall må man ikke tro at et billig 5-7 kanals sluttrinn er bedre enn et likt priset to kanals sluttsteg, bare det er tilkoblet en prosessor.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du alt effektforsterkere nok til og drive alle høytalerne, så hvorfor kjøpe reciver ? om en ikke bruker radioen da.

Er en del spennde i surround prossesorer der ute

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har du alt effektforsterkere nok til og drive alle høytalerne, så hvorfor kjøpe reciver ? om en ikke bruker radioen da.

Er en del spennde i surround prossesorer der ute
    For min egen del: Mye enklere å selge og mer for pengene. (mao kan bytte oftere)

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Største fordelen jeg ser med å kjøre prosessor og effekt er å få brukt balanserte kabler hele veien.
    Er delvis enig i dette så sant man har behov for lange signalkabler. For de fleste tror jeg ikke 1m RCA og 1m XLR er et hav av forskjell. Bruker man RCA kabler av ok kvalitet bør ikke støy være et problem på korte avstander.

Derimot har man effektracket i naborommet vil nok XLR være hensiktsmessig.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vesentlige forskjeller ute å går når det gjelder romkorreksjon Flageborg?
    Ja, det må kunne betegnes som "vesentlige forskjeller" når tre systemer får den samme oppgaven og resultatet blir som dette diagrammet viser:

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, sykt! Hvilke tre RC er det jeg ser i grafen der? Ville egentlig sagt alle tre var ubrukelige...

Edit: blingsa litt på skalaen, den blå så jo ikke helt på tryne ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er delvis enig i dette så sant man har behov for lange signalkabler. For de fleste tror jeg ikke 1m RCA og 1m XLR er et hav av forskjell. Bruker man RCA kabler av ok kvalitet bør ikke støy være et problem på korte avstander.

Derimot har man effektracket i naborommet vil nok XLR være hensiktsmessig.
    I film/kino sammenheng hvor alle høyttalere er fylt med lyder til en hver tid så kan en nok leve med litt støy/forringelse av lyden, men for meg som også skal bruke anlegget til å produsere en nytelse av alt fra klassisk/opera og akustisk musikk opp til Opeth eller Satyricon så er støy/susing et problem jeg er villig til å betale for å fjerne ved å bruke balansert signalvei.

Men selvfølgelig så er alt til sitt bruk og jeg er overlykkelig for at Marantz har valgt å lage en fullverdig prosessor til hjemmekino bruk samtidig så har det puttet inn noe av det øverste highend stereolyden Marantz er kjent for.

Den lydsignaturen som er i 8801 prosessoren finner du ikke i Marantz sine receiver så vidt jeg har blitt fortalt. Den skal vistnok være hentet fra KI-Pearl serien. Det kan en også se på hvordan kabinettene er bygd opp.

Min oppfatning er hvert fall at ingen av prosessorene i prisklassen 20-30k mangler noe mot sine konkurrenter i receiver-verden.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, det må kunne betegnes som "vesentlige forskjeller" når tre systemer får den samme oppgaven og resultatet blir som dette diagrammet viser:

Ja - min nåværende Rotel RSP1572 har ikke romkorreksjon. Dog fikk jeg mye bedre resultat med den med målband enn min Yamaha 2010 noen gang klarte med romkorreksjon. Da snakker jeg om sjekk av resultatet i etterkant med db måler og REW, så ikke se dere blind på romkorreksjon.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en samenligner Onkyo sin 5009 receiver (ikke sammelign 5010 modellen da den er en gen. nyere en prosessoren 5509) og Onkyo sin 5509 prosessor så kan ikke jeg finne så mye som mangler på prosessor kontra receiver.
    Samme gjelder Marantz sine toppmodeller.

Men hvis noen kan peke på noen mangler på prosessor kontra receiver i prisklassen 20-30k så setter jeg stor pris på det siden jeg er ute og skal handle i det prisområdet.

Onkyo sin prosessor blir ikke fornyet hvert år. Det året den kommer ut er den identisk med prosessordelen til den øverste receiveren deres (sett bort fra de balanserte utgangene). Den har forsåvidt også samme veil. utsalgspris, men da det er gjerne mer priskrig i receiversjiktet så blir receiveren ofte rimeligere.

Etter min mening er det derfor relativt poengløst å velge den rene prosessoren.

For min del gir det kun mening når man kun betaler for prosessordelen og får en rimeligere prosessor sammenlignet med receiver som har tilsvarende prosessordel + alt det andre som burde utgjøre prisforskjell. Det er vanskelig i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Å betala akkurat same pris for å slippa å få med effekt delen gir ikkje meining. I det prissjiktet kan eg ikkje sjå noko anna enn at ein receiver gir mest for pengane...

Og dersom ein skal ha 7.1 eller 9.1 vil eg påstå fordelen er endå større med receiver. Då kan ein bruka effekt på det antalet kanalar ein sjølv ønskjer. Treng feks ikkje bruka eit hav av plass og pengar på effektforsterkarar.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •