Lydkvalitet prosessor vs receiver - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Edit: eg har vel gått i alle fellene du nevner her.
    Jeg også.
    Man lærer av sine feil.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så når man stadig har oppgradert seg på utstyr og blitt mer og mer fornøyd med lyden - så har den ikke blitt bedre - men bare annerledes.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er folk så dauhørte eller har så ubrukelige systemer at de opplever at automatisk romkorreksjonen faktisk gir de bedre lyd?

Det er umulig å korrigere for rommet og høyttalerne uten at det forringer lyden samtidig.
    At noen kutter ut autokorreksjon og heller kun gir muligheten for noe manuell EQ er helt etter boken. Et bra resultat krever:
    - Godt høyttalersystem og plassering som ikke trenger særlig korrigering
    - Akustiske tiltak
    - Eventuelt noe manuell EQ til finpussing
    Ut fra min egen erfaring så syntes jeg lyden blir bedre med romkorreksjon. Jeg velger å gi ingeniørene hos Onkyo, Pioneer osv såpass mye kred. Men det er klart at skal romkorreksonen bli bra må også utgangspunktet være nogenlunde på nett. Dvs, høyttalere plassert riktig, akustiske tiltak osv. Jeg syntes romkorreksjon gir et godt utgangspunkt for å tweeke lyden videre mot min subjektive oppfattelse av hva som er bra lyd.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Når Marantz (bevisst) er så slank på opplysninger kan man aldri være helt 100 % sikker, men 99% er godt nok for meg. Generellt sett bruker en samme kort så mye som mulig, det gjør alle.
    Vi ser også at plasseringen av disse er helt lik. Insiden av AV7701 er et stort tomrom da effektbiten fra SR7007 er tatt bort.

Dette syntes jeg var et glimrende eksempel. Betaler man i virkeligheten mere for mindre eller er det byttet ut viktig (og dyr) innmat som gjør lyden såpass mye bedre.. Ut ifra hva jeg kan se heller jeg mot nr 1. Man skulle jo tro at selskaper som Marantz uansett klarer å lage en forsterkerdel som ikke forringer lyden vesentlig i pre-delen. Så hvorfor ikke da bare kjøpe receiver versjonen og ha fleksibiliteten til å kjøre bakhøyttalere fra receiver og egen effekt på frontene, må jo være vinn vinn.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe, så når man stadig har oppgradert seg på utstyr og blitt mer og mer fornøyd med lyden - så har den ikke blitt bedre - men bare annerledes.

Sikkert ganske mange som kjenner seg ihjen i dette utsagnet, inkludert meg selv...

Det er nok garantert en god grunn for at man har byttet ut alt av elektronikk og høyttalere opp til flere ganger, men fortsatt bruker det 15 år gamle headsettet man betalte 6000 for, den gang!

De lærde her inne kaller det "fenomenet" vistnok for akustikk.

Før du svir 25 på prosessor bør du notere deg ned hva du faktisk har behov for, og eventuelt hva du kan klare deg uten. Når du har valgt deg ut 2-3 produkter som møter de tekniske spekk. du har satt, så husk å ta med deg ørene dine når du handler. :-D

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Så du mener på en måte at det er lettere å manuellt måle seg frem til og beregne og best mulig justere fase og påvike ferkvens respons for 2-8 sitteplasser ved bruk av 5-9 kanaler og div subwoofere, enn for 1 sweetspot i et stereo oppsett i et lytterom der man har en brøkdel av antall førstrefelksjons punkter.....?

Godt mulig at rom korreksjon kan være nyttig i et stereo oppsett også....
    Min påstand var basert på at fordi frekvensresponsen forandrer seg drastisk rundt om i rommet vil en romkorreksjon også ødelegge en del da den korrigerer for problemer som ikke er på alle posisjoner. Tar man derimot en korrigering på et lite område vil etter min mening resultatet bli bedre.

Ellers er vi egentlig enige.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    satt, så husk å ta med deg ørene dine når du handler. :-D
    Eg for min del handlar først, lyttar etterpå. Vert meir nervepirrande sånn:-)

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nervepirrende ja, men dyrt i lengden :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Nervepirrende ja, men dyrt i lengden :-)
    Bare fint, for da blir det flere nesten nye produkter til halv pris her inne for oss som gjerne kjøper slikt 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme gjør jeg. Men jeg starter med å se på målinger og kjøper utifra det. Da er det ikke så nervepirrende.
    Lytting er overdrevet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva du selv synes om lyden betyr ingenting - så lenge frekvenskurvene er "riktige" ?

Høres jo veldig merkelig ut. På alle musikk inspillinger har det allikevel sittet en fyr og dratt i eq spakene for å få lyden etter sin smak. Så noen universal "riktig" lyd finnes ikke.

I en slik situasjon burde det heller være riktig å velge en høyttaler du liker lydsignaturen på til din musikk.

For egen del betyr målinger, spredningsmønster og alle slike ting ganske lite - det avgjørende er om jeg liker lyden.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt kan bli kjedelig.

Jeg har kalibrert kino'n min etter beste evne med DB måler, REW og en 10 trinns EQ i prosessor der frekvensen/db/blabla kan stilles på hvert trinn og fått en nesten perfekt kurve, men det lå kjedelig.

Jeg måtte legge in en pukkel på + 5 db under 200hz for å få tilbake moro faktoren på film. Ble veldig bra på musikk men fungerte altså ikke på film.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat slik har jeg gjort det selv - både i bilen og i hjemmekinoen, automatisk romkorreksjon først og så litt "ekstra" slik at jeg får det slik jeg vil ha det.

Men det er en del av hifi-reisen det også, var en periode hvor jeg nesten bare hørte på musikk som hadde gode inspillinger. Som jeg nøt sammen med "riktig" cognac som jeg hadde lært om på kurs - selv om den egentlige favortitten min er gammel, rund og søt spansk Brandy

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så hva du selv synes om lyden betyr ingenting - så lenge frekvenskurvene er "riktige" ?

Høres jo veldig merkelig ut. På alle musikk inspillinger har det allikevel sittet en fyr og dratt i eq spakene for å få lyden etter sin smak. Så noen universal "riktig" lyd finnes ikke.

I en slik situasjon burde det heller være riktig å velge en høyttaler du liker lydsignaturen på til din musikk.

For egen del betyr målinger, spredningsmønster og alle slike ting ganske lite - det avgjørende er om jeg liker lyden.
    Prøver du å si at målinger og lytting ikke henger sammen?

Jo mer man vet om denne sammenhengen, jo mer kan man ta avgjørelser basert på målinger alene.
    Her er litt grei lesestoff:
    Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences

Audio Musings by Sean Olive: What Loudspeaker Specifications Are Relevant to Sound Quality?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste i et oppsett om det er et rent stereo oppsett eller om det er et surroundopsett som kun brukes til film er at brukeren liker lyden. Hva målinger og spredningsmønster og hvilke akkustikktiltak man har gjort er rivende likegyldig så lenge den som bruker oppsettet er fonøyd med det.

Ingen eksperter kan fortelle meg hvilken lyd jeg liker best!;-) Men jeg er selvfølgelig åpen for å lære og prøver å få lyden enda bedre sånn jeg liker den...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver du å si at målinger og lytting ikke henger sammen?

Jo mer man vet om denne sammenhengen, jo mer kan man ta avgjørelser basert på målinger alene.
    Her er litt grei lesestoff:
    Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences

Audio Musings by Sean Olive: What Loudspeaker Specifications Are Relevant to Sound Quality?
    Joda det er klart målinger og lyden henger sammen - de er jo en direkte følge av hverandre. Men du gir klart inntrykk av at målinger betyr mer en hva du personlig synes om lyden. Jeg gjør omvendt.

Etter det jeg skjønner så vil du dermed kunne gå glipp av ting du ville likt, fordi du ser deg blind på målinger.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt OT men hva romkorreksjon osv angår er dette min oppskrift:
    (stopp og lytt mellom hvert steg så lyden henger på greip)

1. Plasser høyttalere så hensiktsmessig som rommet tillater
    2. Kjør på med akustiske tiltak (så mye kona tillater)
    3. Kjør romkorreksjon
    4. Dra frem REW eller lignende å se at frekvenskurven er på nett (min preferanse er ganske så flat på dette stadiet)
    5. Frem med litt EQ å justere så lyden har den signaturen mine ører liker
    6. Lagre ett preset for musikk og ett for filmbruk
    7. Lene seg tilbake å nyte. Evt heng deg helt opp i den lille tingen som ikke er helt perfekt, selg skiten og kjøp nytt utstyr for så og starte på punkt nr 1. igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme gjør jeg. Men jeg starter med å se på målinger og kjøper utifra det. Da er det ikke så nervepirrende.
    Lytting er overdrevet.
    Eg starter med å sjekka kva AVForum syns om utstyret først. Så klandrar eg alle dere andre resten av livet dersom det ikkje fell heilt i smak

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe egne erfaringer

kan si litt om egne erfaringer:
    kjøpte yamaha rx 1900 når den kom. Hørte mye den gang her på avforum om at receiver ga like god lyd som en stereo forsterker. Vel skuffelsen var vel ganske stor da jeg kjørte stereo. Lyden var markant dårligere enn min gamle eci-2 som kostet ny 7500. Av receiveren kostet 11000.
    Så gikk veien videre til ekstern effekt i emotiva xpa3 som et gav et løft. Men først når jeg kjøpte en abrahamsen pre med HT utgang fikk jeg god "nok" lyd i stereo. Så kom det et par subber og da ble det et problem at jeg ikke fikk subbene med dersom jeg kjørte direct pure som var nødvendig for å få et godt stereobilde. Valget ble da å koble subbene til via høypass istenden for via reveicer.
    Vel enden på visa foreløpig er at det mest er solgt og kjøpt inn prosessor Marantz av 8003. Merker her at lyden i stereo er god uten å måtte bruke pure direct og gir meget god lyd både i stereo og surround.. Foreløpig veldig fornøyd.
    Selv om jeg sammenlikner litt epler å bananer(rx-1900 + abr pre vs av 8003) heller jeg nok mot at prosessor gir bedre lyd og valgmuligheter enn receiver. Men receiver gir nok mest for pengene. Dog forutsatt at en ikke kjøper ekstra effekt.
    Hadde vært artig å sett en test/erfaring med prosessor+effekt vs receiver i samme prisklasse.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •