reciver eller a/v prosessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

reciver eller a/v prosessor?

Er i kjøpinga til en aldri så liten loftstue-kino
    Så langt har jeg handlet rf-82mk1, samt Parasound HCA-2205A. Så lurer jeg på hva jeg skal bruke som preamp til dette? Ser flere har yamaha recivere. Jeg ønsker å få "varm" klang av dette med minst mulig skarp diskant.
    Pris på reciver eller prosessor tenker jeg 5-12tusen. Brukt eller ikke bare det ser bra ut.
    Center tenker jeg rc-64 og rs-62 bak.
    Ønsker også forslag til subber.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen??

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si det for sikkert, men tror ikke det er mange dedikerte A/V processorer i denne prisen med mindre du kjøper brukt eller importerer en Emotiva eller noe.

Og jeg synes de virker en smule gammeldagse i forhold til hva du kan få for det samme med en receiver.
    Det er jo også nå mot sommern tipper jeg at de begynner og sette ned prisene på 2012 modellene så de får frigjort for årets nye receiver modeller, så absolutt mulig du kan finne deg et kupp.

Og med en receiver kan du alltids bygge ut til surround etterhvert uten og måtte ha dedikert effekt til de.

Det er mine 2 øre, kan sånn sett ikke nok om A/V pre'er til og nevne noen modeller du bør se etter på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei =)
    Setter pris på svar. Ser jo at det er ganske lite utvalg egentlig innen a/v pre iforhold til recivere. Tenkte bare at kanskje en a/v pre til samme pris ville kunne gjøre jobben bedre med tanke på den ikke er fylt opp med like mye dilldall innvendig.
    Har ingen anelse egentlig hvor jeg skal legge meg når det gjelder reciver. Har bare fått beskjed om at pioneer kan bli lyst på klipsch. Nå blir jeg å bruke parasound som effekt på alle kanalene så hvor mye reciver innvirker på dette vet ikke jeg. (nybegynner) :P
    Tenker kanskje noe innen yamaha på reciver-fronten grunnet det jeg har lest om lydklang, men har lite erfaring med disse når det gjelder rk og menyer osv.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kjenner til er: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab 8200AP

hvordan den er vet jeg ingenting om Men man har jo alltids Google!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye erfaring jeg heller, men hva jeg kan se så virker A/V pre markedet for et ganske highend bruksmarked og gjerne for helt dedikerte systemer, så faktiskt overaskende få som har mer enn en HDMI utgang osv (om man vil ha både tv og projektor i stuen så ser det kjekt).

Så for oss vanlige dødelige så tror jeg man nå får det helt kurant med en receiver i 8k-12k klassen, kanskje legge mer vekt i pre delen og DAC'en enn effekt delen, men det pleier og gå litt hånd i hanske, bedre pre kommer med mere kraft og det koster jo litt.

Men når selv de rimeligste AV prosessorne koster 15000-50k og har knapt halvparten av funksjonene som man ellers vil ønske og ha.

Og her har jo f.eks sherbourn 7030, som kosta rundt 15 ikke engang innebygd automatiskt rom korreksjon, men støtte for en ekstern type kalibrering som sikkert koster noen lapper alene.

Ikke aner jeg hvem som selger Sherbourn lenger heller her til lands for Lsound har droppa de (kun lager utsalg igjen av hele merket)

Og angående RK så er jo yamaha kjent for og ha en god løsning, men jeg er selv meget fornøyd med MCACC'n til pioneer men som du har hørt er den vel litt mer nøytral enn Yamaha.

Personlig tror jeg det er litt hausa hvor store forskjellene er på disse merkene, den er nok der ingen tvil om det, men det er hovedsaklig rommet og høytalerne som står for klangen, litt lettere akustiske tiltak er stort sett alt som skal til for og roe ned en diskant (en par absorberende flater, teppe etc) er stort det som skal til.

Jeg tror sånn sett at det er en meget 'trygg' kombinasjon med Yamaha+Parasound til klipsch.
    Og som nevnt så er det i de neste par månedene jeg tipper det kommer salg på de aktuelle modellene og da kan man fort få mye for penga.
    Tror sånn sett du kan komme meget langt med en yamaha til 8k

Denne blei posta mens jeg skrev:
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Eneste jeg kjenner til er: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab 8200AP

hvordan den er vet jeg ingenting om Men man har jo alltids Google!
    Og må jo si den så meget interessant ut sånn sett, har sjøl etterhvert lyst til og se om jeg finner en integrert stereoforsterker med HT inngang, og en 5 kanals effekt forsterker også gå pre veien jeg og, er jo over middels interesert hehe.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom og på at det er en par særinger rundt om i verden som bruker Oppo BDP 105 ( OPPO BDP-105 Blu-ray Disc Player )
    Vil fungere siden de ubalanserte utgangen kan gå rett i et effekt trinn, og den har 2 HDMI innganger samt at den kan brukes som ekstern DAC via USB om jeg har skjønt det riktig.

Vet ikke om noen selger 105 (Ville sett på 105 mot 103 her siden den har betraktelig mer påkostet med tanke på den analoge lyden) her til lands, men kan importere en sone fri en til 8-10k tipper jeg :P

Er mildt sagt litt utafor den normale tanke boksen, men tenkte bare og nevne det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikka på akkurat dem tidligere i dag, og syns virkelig det er merkelig at noen prøver og selge en A/V pre UTEN HDMI innganger eller utganger, og ingen støtte For HD lyd formatene som nå har verdt ute i nesten 7 år i 2013.

Spessielt nå med tanke på bd spillere produsert etter første halvår av 2013 er lovpålagt til og ikke ha analogt bilde utgang.

Kort sagt kan jeg ikke se et bruks område for disse pre trinnene til ATI, i alle fall til den prisen.
    De får i alle fall emotiva sin UMC-200 7.1 Home Theater Preamp/Surround Processor | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, ster med 4 HDMI innganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en slik en liten pakke feks? Koster ikke skjorta og burde spille bra.
    Skal være bedre enn UMC-1 med tanke på bugs og slikt (som du sikkert finner mye om her på forumet hvis du søker)

Do separate components sound better than AV receivers, Part 2 | The Audiophiliac - CNET News

Edit: Heisann. Noen minutter for sein der...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettop en test av umc 200, og den hørtes absolutt ikke ille ut, og tipper du kan importere den fra emotiva til rundt 5500 kr (totalt ink moms)

Testen jeg leste er linka til på emotivas egen produkt side. Emotiva UMC-200 7.1 Channel AV Preamp Reviewed

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, virker som "beste" å enkleste løsningen er å gå for reciver. Men som det er sagt tidligere så selv om man ikke trenger den kraftigste mtp at man bruker effekt i tillegg så må man kanskje ha den største likevell for å få beste dac-del samt beste rk å slikt?

blir dette helt på tryne å parre med parasound hca2205?
    Komplett.no - Yamaha RX-A1020BL hjemmekinoreceiver

Andre gode forslag til reciver til parasound og rf-82?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem MRX 300 kan være et godt alternativ. Meget bra lyd, både i stereo og surround. Denne skal også være en meget god match med Klipsch, men har selv kun hørt Anthem Statement og Anthem P5 på Klipsch Palladium, og det låt bra.

Skal du ha subwoofer bør du ta en titt på Svs sine Pc eller Pb modeller, avhengig av budsjett. Kjøp to like litt billigere fremfor en litt større!

Mathias

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I vanlig tro, har vi vel spora litt av her (hadde vel ikke verdt avforum uten det hehe :-) )

Men jev vil tro at man kan komme meget langt med kanskje ikke kjøpe den største receivern, men kanskje nest best, eller faktiskt tredje best, tror sånn sett forskjellene er marginale og med en receiver har du mulighet til og bygge ut til surround uten og måtte bruke ekstra penger enda en effekt forsterker.

Tror nesten a1020 er nærmere overkill enn bomkjøp, men det blir litt som og ha for mye øl i kjøleskapet. Går bare ikke ann det.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha best lydkvalitet, så er en surround prosessor med effektrinn det man velger. Så enkelt er det egentlig. Selv om receivere gir mye for pengene, så får man noe dårligere lydkvalitet sammenlignet med en delt løsning.

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en onkyo 5007 som planen var å selge til fordel for 2 kanals lyd. Men jeg vil jo beholde hdmi lyd formatene. Det beste er vel å beholde onkyo 5007 å gå for effekt? Ser etter den beste løsningen.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en Marantz av7701 sammen med samme effektforsterker som trådstarter. Føler ikkje det er mangel på finesser og dilldall som TorTorden nevner. Men er kansje litt dyr for ditt budsjett? En brukt av7005 ligger vel på 7-9 tusen. Vil påstå den er noen lengder forran en middels recivere på det meste.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Har en onkyo 5007 som planen var å selge til fordel for 2 kanals lyd. Men jeg vil jo beholde hdmi lyd formatene. Det beste er vel å beholde onkyo 5007 å gå for effekt? Ser etter den beste løsningen.
    Eller en 'ja takk' begge deler løsning som jeg ser for meg selv med en integrert stereo forsterker med Home Theater inngang, da kobles receiver sinr pre ut på denne og du kan bruke den som effekt forsterker i kino sammenheng med deling til sub osv. Men kjøre stereo med full range på frontene bare ved og bytte kanal på stereo forsterkern.

Tror det skal være en del modeller med dette, mener Nad m3 kan firmware flashes til og få en slik inngang, og Hegel electrocompaniet har dette også etter hva jeg lesee her omkring.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Eller en 'ja takk' begge deler løsning som jeg ser for meg selv med en integrert stereo forsterker med Home Theater inngang, da kobles receiver sinr pre ut på denne og du kan bruke den som effekt forsterker i kino sammenheng med deling til sub osv. Men kjøre stereo med full range på frontene bare ved og bytte kanal på stereo forsterkern.

Tror det skal være en del modeller med dette, mener Nad m3 kan firmware flashes til og få en slik inngang, og Hegel electrocompaniet har dette også etter hva jeg lesee her omkring.

Ser ikke helt fordelen av slikt når man uansett kan kjøre frontene i full range med receiver + effekt (eller bare receiver alene) i tillegg til å ha deling til sub når man det ønsker. Man endrer jo bare modus ved et klikk på fjernkontrollen.

Siden det er planlagt utbygging med surround, ville jo det beste være å koste på seg en kompetent receiver med god pre-out som matcher inngangene til Parasounden. Som du nevnte tidligere, kan den nest eller trdje beste receivermodellen fra en produsent være et bedre valg. Evt. fjorårets toppmodell fra brukten.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ser ikke helt fordelen av slikt når man uansett kan kjøre frontene i full range med receiver + effekt (eller bare receiver alene) i tillegg til å ha deling til sub når man det ønsker. Man endrer jo bare modus ved et klikk på fjernkontrollen.
    Vel min receiver (pioneer) er helt på trynet her, og bytte mellom deling og full range er ikke et klikk, men 10+ :-( siden jeg må inn i hoved meny og ned i 3 lag under menyer...

Og nei dette lagres ikke i minne slottene...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •