Forsterker til Canton vento reference 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Canton vento reference 7

Hei alle forumfreaker:-D

Jeg er ny på dette forumet, men har lest en god del av postene som interesserer meg allerede.
    Er en novise på dette feltet, men ett sted må man jo begynne.
    Som rookie, har jeg selvsagt noen spørsmål. Jeg har jo lest at man alltid skal få en demo på utstyr før man kjøper, men det hadde jeg ikke tålmodighet tilJ) Etter litt sjekking på nettet, klinte jeg til og bestillte meg et par Canton Vento reference 7 høytalere. Ettersom 7,2 nå har kommet i salg følte jeg at jeg gjorde en god deal på disse til 18900,- Noen som har erfaring med disse?

Utfordringen nå blir å anskaffe meg en forsterker. Etter å ha blåst av såpass med penger på høytalere (fruen ble ikke akkurat euforisk- (hehe) sitter jeg nå på et ikke-eksisterende budsjett til forsterker.

Har for tiden en gammel hjemmekinoreciver fra yamaha (rx-v461).

Spørsmålet er om jeg skal; (1) holde med til denne foreløpig, og heller vente med og oppgradere forsterker til jeg har litt å legge i en bra en, (2) eller eventuelt kjøpe en rimelig stereoforsterker nå, for så og oppgradere ytterligere senere?

Kan for eksempel Yamaha a-s 700 gjøre en god jobb nå hvis jeg går for alternativ 2? (pris ca 4000,-) Er denne sterk nok? I følge Lyd og Bilde test, skal denne kunne drive relativt tungdrevne høytalere greit! Canton ref7 har følsomhet på 88,5 (SPL-1watt/1m)
    Er dette noe yamahaen kan fixe eller blir jobben for stor for den?

Hvis jeg går for alternativ 1, hva anbefales av forsterker for å drive disse høytalerne?

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe noe i 10 000kr klassen, og fortrinnsvis nytt, med tanke på garanti osv. Det er ikke lett å finne mye informasjon om Canton ref7 på nettet, men det jeg har kommet over antyder at de kan trenge en forsterker med varm tone, samt at den er glad i litt ekstra krefter.

Alternativ jeg har sett på:

Nad c375bee (kraftkar med punch- gode omtaler)
    Yamaha A-S 1000 (alltid likt lyden til yamaha, liten erfaring med andre)
    Hegel H70 (usikker på om de har “varm” lydkarakterestikk. Nok power?)
    Cambridge 851A (usikker på tonen i denne også)

Er det noen som har noen synspunkter de ønsker å dele, som kan gi meg noen ideer om hva som er veien å gå videre? Takknemlig for alle svar

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hørt Conton Vento Reference 7 på Naim elektronikk, og det første jeg bet meg merke til at disse høyttalerne er rimelig skarpe ja. Veldig rentspillende og frempå. Har også lest at mange andre skriver det samme.
    Med det inntrykket, hadde jeg nok vurdert andre alternativer til forsterkere der ute. Som du selv nevner med nøytral eller mørk signatur.
    Er ingen ekspert på hvilke merker det kan være, men har hørt noe og lest mye..

Nad c375bee vil nok bli fryktelig skrikete, alt jeg har hørt av NAD tidligere har hatt ganske lys lydsignatur. Dette tror jeg er dårlig match.
    Yamaha A-S1000 Har jeg ingen anelse om, men Yamaha skal normalt være ganske nøytralt.
    Hegel H70, denne er jeg noe usikker på. Har hørt hegel en gang og synes det ikke virket så skarpt, men man leser mye av begge deler ute på nettet.
    Cambridge er vel kjent for å være rimelig lys i tonene, så dette tror jeg er dårlig match.

Jeg hadde nok testet med en Parasound effektforsterker dersom recieveren din har lyd-ut ( Mener den ikke har det ? Uansett, en Yamaha eller Marantz reciever med lyd-ut kan jo skaffes til en grei peng)). Synes dette er gode saker selv med mørk/nøytral signatur, og man kan jo skaffe seg en forsterker brukt til en billig penge for å teste om det skulle være noe for deg.
    Det er velkjent at mange matcher skarpe høyttalere som f.eks Klipsch med Parasound med stort hell.
    De eldre HCa-modellene skal jo være potente saker som man nå kan få for en billig peng. NC-serien er også gode saker som er for oss med litt slunken lommebok. Halo er på toppen.

Mitt tips, selv om det er noe tungvindt. Kjøp inn billig brukt og prøv deg frem til du finner noe som kan passe. Krever litt tid og jobbing, men det er beste måten å finne ut av hva som fungerer og ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kjører her Yamaha reciever med Vincent effekttrinn. Spiller ikke skarp her ihvertfall. Har SP331 effekt. Er en hybrid med rør og transistor.
    Kjører Dali og det låter veldig behagelig.
    Sjekk ut Vincent på både brukt og nytt, er solide saker.
    Er Maxwell hifi som har de.
    Ellers er jo Parasound nevnt. Sherbourne og noe du bør sjekke ut.
    Nad har en for meg fæl øvre mellomtone. Gjelder 275. Så der må du lytte hjemme får å se om du liker den komboen.
    Har hørt Canton på Pioneer lx reciever, det ble alt for analytisk for meg.

Bare bruk øra dine, så finner du garantert noe. Og brukt effekt ville jeg ikke vært redd for å kjøpe, så lenge den ser hel og grei ut.

lykke til ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for flotte innspill. Ser kanskje ut som om parasound kan være en vei å gå. Nad er nok ikke aktuelt med en såpass slitsom mellomtone. Skal sjekke ut litt mer av hva som finnes brukt av Vincent og Sherbourne. I forhold til om min nåværende har lyd ut er jeg ikke sikker. Usikker på hvilken betegnelse som viser dette. Her er specs'n på den, kanskje dere leser noe ut av dette? Hadde jo vært rimeligere med en forforsterker om det er en god mulighet
    1 x XM-antenne - bak
    1 x IPod-dokking - bak
    2 x digital lydinngang (optisk) ( TOSLINK ) - bak
    1 x digital lydinngang (koaksial) ( RCA phono ) - bak
    3 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak
    1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak
    1 x 5,1-kanals lydinngang ( RCA phono x 6 ) - bak
    3 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - bak
    2 x S-videoutgang ( 4 pin mini-DIN ) - bak
    3 x kompositt videoinngang ( RCA phono ) - bak
    2 x kompositt videoutgang ( RCA phono ) - bak
    5 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak
    2 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak
    1 x basshøyttaler-utgang ( RCA phono ) - bak
    1 x AM-antenne ( click-fit x 2 ) - bak
    1 x FM-antenne - bak
    5 x utgang høyttalere ( banan x 2 ) - bak
    2 x høyttalernes utgang (multisone) ( banan x 2 ) - bak
    1 x mikrofon ( minijack 3,5 mm ) - foran
    1 x hodetelefoner ( 6,3 mm-stereojakk ) - foran
    1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - foran
    1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo at den skal ha det:
    2 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak

Men,søkte og fant bilde av den, og så ikke noe der.

Vincent er heller ingen dum ide nei. Så å se etter Parasopund eller Vincent kan være en god tanke.

Har du planer om ren stereo eller ønsker du surround?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den recieveren du har finnes ikke preout på annet enn sub.
    Se om det finnes noen Yamaha rx-v667/767 som minimum på brukten, hvis du vil ha Yamaha. Nytt er det Yamaha fra 700-serien som har preout. På hjemmekino da vel og merke.
    Vet at noen nettbutikker har hatt tilbud på litt eldre modeller nå i det siste.
    Er minimalt med forskjell på en som er forrige modell enn de som selges nå.
    De er der, men lett å sjekke ut hva det er og om det er viktig for deg.
    Ellers har jo Marantz noen fine modeller, og Onkyo og.
    Vet Onkyo har noen stereoforsterkere med dac innebygd og preout pluss sub.
    Så da er det jo bare hva du selv vil gå for.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt og kjøre i stereo, ikke surround. Ønsker imidlertid mulighetene til å koble til pvr dekoder og dvd spiller (hdmi) så jeg ønsker de tilkoblingsmulighetene surrondforsterkere gir. Lite av disse på de stereoforsterkerne jeg har sett på.

Er det greit å kjøpe en Dac med disse tilkoblingene, og det vil gjøre samme nytten? Eksempelvis Dacmagig fra Cambridge

Selvfølgelig er det som noen har foreslått, mulig å kjøpe en brukt receiver og kombinere denne men en stereoforsterker, så lenge denne har de riktige koblingene.

Takker så langt for flere gode innspill. Setter pris på dere tar dere tid til å svare en fersking:-))

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Sugden A21AL series 2 på det sterkeste.
    Norsk Hi-Fi Center, Krokstadelva

Newcomer Sviggum sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vil anbefale deg å se litt nærmere på Musical Innovation Mosfet evt en MI 10.1

Musical Innovation ny pris. - Torget

Beste hilsen

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr jeg har hatt godt hell med på mine tidligere Canton Vento 899DC.
    Gammel transistor Jeff Rowland Model 5, meg gammel Jeff pre og PS Audio dac.
    Plinius 9200 integrert, også her med PS Audio dac.
    dCS Delius dac/pre med Plinius P10 effekt.

dCS Delius er veldig varm i lyden, også PS Audio Digilink III. Så ett sted i kjeden bør det nokk være noe som spiller snillt :-)

Primare Pre30 er også et slikt produkt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •