YAPO vs Audyssey

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

YAPO vs Audyssey

Jeg forsøker å navigere meg frem i receiver-jungelen og har kommet frem til nøkkelpunktet som kan avgjøre kvalene:

Hvordan er Yamahas YAPO romkorrigering (i Adventage serien) sammenlignet med Audyssey (i alle sine varianter)?

Anyone med erfaring? Kringlyd?

Jeg har en preferanse for Yamaha basert på at jeg har god erfaring med det, men det er ikke basert på målinger eller sammenligninger. Jeg lukter på å bruke receiveren som pre-pro og dermed er ikke receiverens amp-trinn relevant i første omgang.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på Audyssey XT32 da ja, er etter min mening overlegen Ypao.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ute etter det beste ? ARC

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har googlet en del nå, og det er mye synsing der ute om YAPO og Audyssey, men lite fakta og målinger desverre.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg har googlet en del nå, og det er mye synsing der ute om YAPO og Audyssey, men lite fakta og målinger desverre.
    Vi har postet noen målinger her:

Målinger til “Hjemme hos Joachim – 2/2012″

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Holder en knapp på Audyssey XT32 da ja, er etter min mening overlegen Ypao.
    Ja, og her en erfaren "romkorreksjonist" som har mye erfaring med YPAO...

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag%20johnsen

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har audyssey på min reciever, og tidligere i år lånte jeg en yamaha 773 som jeg kunne leke med en stund. Brukte denne en måned ca, og kjørte flere kalibreringer for og være sikker på at jeg ikke var uheldig med den.
    Syntest yamaha ikke var like flink i og plassere lyder som denonen min, vanskeligere og høre hvor lyder kommer fra. mens panorering av lyd framover og bakover i rommet merket jeg ikke noen forskjell. muligens fordi rommet her er uegnet for kringlyd.

På musikk er hvertfall denon overlegen hos meg. om dette var pga romokrrigeringen eller ikke vet jeg ikke, savnet hvertfall mye der når yamaha var koblet til.
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ute etter det beste ? ARC
    Basert på egne erfaringer er vel det en sannhet med sterke modifikasjoner...

Legger ved målinger som viser resultatet av ARC og Audyssey i mitt rom:

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Jeg forstår deg slik at du har bedre erfaringer med Audyssey enn med YAPO.

Forresten hvordan opplever du rommet ditt? Den korrigerte kurva var noe av det flateste jeg har sett på en stund. Det heter jo at ingen liker lyden dersom frekvensresponsen er (for) flat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg forstår deg slik at du har bedre erfaringer med Audyssey enn med YAPO.

Forresten hvordan opplever du rommet ditt?

Den korrigerte kurva var noe av det flateste jeg har sett på en stund. Det heter jo at ingen liker lyden dersom frekvensresponsen er (for) flat.
    Vi opplever Yamaha som veldig bra, og Audyssey som enda litt bedre...

I denne tråden har vi oppsummert en del viktige punkter basert på flere års erfaring med romkorreksjon...
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

Rommet er en stor utfordring, men med romkorreksjon er det etterhvert blitt en trivelig plass å lytte til musikk i stereo(CD-kvalitet) og nyte film...

Kurvene i skissen er det automatiske resultatet som romkorreksjonen har kalkulert seg frem til. I tillegg kommer den manuelle "tweakingen" i receiverens meny som bl.a. innebærer en liten oppjustering av nivået på subbene...og plutselig er ikke frekvenskurven så veldig flat lenger

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Ingenting galt å si med den Audyssey målingen. Men bare å for konstantere at det ikke bare er en vei til rom legger jeg ved måling hos meg. Dette er kalibrering med YPAO på en Yamaha RX-A3010. Dette er dog med en del manuelt etterarbeid, og for en uerfaren kan jeg være enig i at Audyssey er å foretrekke.

Dette er 1/3-smooting, men man ser konturen her. Det er også lagt til en voldsom heving i bunn da dette var oppsettet i kinoen som brukes mest til film.

Geir Arne

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ingenting galt å si med den Audyssey målingen. Men bare å for konstantere at det ikke bare er en vei til rom legger jeg ved måling hos meg. Dette er kalibrering med YPAO på en Yamaha RX-A3010. Dette er dog med en del manuelt etterarbeid, og for en uerfaren kan jeg være enig i at Audyssey er å foretrekke.

Dette er 1/3-smooting, men man ser konturen her. Det er også lagt til en voldsom heving i bunn da dette var oppsettet i kinoen som brukes mest til film.

Geir Arne
    Så det er normalt å legge inn en såpass stor pukkel i bunn i kino ? Skaffet meg kalibreringsutstyr og REW og syntes det ble ganske tamt i bunnen med en helt flat kurv. Min Rotel RSP1572 har ikke rom kalibrering men en 10 trinns EQ.
    Startet med den røde kurven og endte vel opp med den grønne - mulig jeg skulle beholdt den røde pukkelen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Så det er normalt å legge inn en såpass stor pukkel i bunn i kino ? Skaffet meg kalibreringsutstyr og REW og syntes det ble ganske tamt i bunnen med en helt flat kurv. Min Rotel RSP1572 har ikke rom kalibrering men en 10 trinns EQ.
    Startet med den røde kurven og endte vel opp med den grønne - mulig jeg skulle beholdt den røde pukkelen.
    "Normalt" er opp til den enkelte å bedømme. Jeg pleier normalt ikke å ha så stor heving i bunn, men under denne testen brukte jeg 4stk 12" sub slik at mulighetene var der uten å miste for mye headroom. Etter min mening ble det ikke alt for mye, men mye ble det. Jeg har dog målt hos en del personer siste tiden og kraftigere heving enn dette er absolutt ikke unormalt.

Jeg er enig i at flatt låter litt flatt, og på musikk har jeg normalt sett en heving på rundt 6dB fra 120-150hz, noe som er ca det samme som du kom frem til mellom grønn og lilla.

Legg forøvrig merke til at på din måling er det 10dB mellom linjene, mens på min er det 5dB. Din røde måling har en heving på over 15dB, nesten 20dB faktisk, men hos meg er det rundt 10dB(15dB på det værste, ca 30hz).

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •