Gjenbruke gamle receivere som amper?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjenbruke gamle receivere som amper?

Jeg har en Yamaha RX-V757 som jeg lydmessig er fornøyd med på mitt 5.1 anlegg. Men jeg har planer om å bytte den ut fordi den har ingen HDMI - og det trenger jeg. Av samme grunn antar jeg at den har liten verdi på bruksmarkedet og dermed får jeg nok en receiver til "overs".

Si at jeg kjøper meg en Yamaha RX-A2020. Så har jeg da min gamle Yamaha RX-V757 (7x100W i 8ohm). Pluss at jeg har en mye eldre Denon PMA-915 (2x80W?) hvis den fortsatt er brukbar.

Ville dere gjenbrukt noe av dette til dedikerte amper til noen av de 5 høyttalere (hvorav 3 støtter bi-amping)? Eller er det bare tull på grunn av at der er så ulike amper?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel i utgangspunktet ikke noe problem. Men blir jo fryktelig mange volumknapper

Bare bruk en reciever pr par hvertfall Er det pre out på alle?

Jeg ville prøvd bare, eneste måten og høre om du synes det funker!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel tenkt meg at den nye receiveren kontrollerer volumet ved at den styrer volumet på signalet som går ut av pre-out. De andre blir bare forsterkere med fast voluminnstillinger. Det eneste man må håndtere da er av/på-knappen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg ville kikket etter er vel og finne hvor internt i den gamle receiver effekt trinnet har inntak fra forforsterkern, også sett om det gikk ann og Petter Smart'e inn noen RCA tilkoblinger der.

Men du tenker kanskje ikke på og åpne og begynne og surre rundt med loddebolten?
    Man kan vel alltids ta fra pre ut på nye receiver, rett inn i analog inngang på gamle receiver og sette volum til 0 (eller noe som passer) også kalibrere normalt med den nye, også hovedsaklig bruke volum og styring på denne.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har skjema og PCB-utlegg og alt på den gamle RX-V757'en. Jeg skal lett kunne komme meg inn å lodde inn RCA og gå rett inn på amp-trinnet dersom det blir løsningen.

Et helt annet alternativ, siden 757'en fungerer lydmessig, er å kjøpe en billig (par tusen) receiver for å få HDMI og bruke denne som en preamp only. Det er to ting som holder meg tilbake fra den tanken: 1) Dyrere receivere har vel bedre romkorreksjoner 2) Hvilken forbedring får jeg på mine HT med å gå opp til større og nyere receiver, RX-A2020 f.eks.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg de og kjøp en skikkelig effektforsterker istedet, myyyye bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •