Forsterker til nybegynner hjemmekino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til nybegynner hjemmekino.

Hei alle sammen.

Jeg er ny her på forumet og dette med hjemmekino. Jeg har kjøpt inn diverse billige høytallere som en start, men den forsterkeren jeg har fått av min far, er ganske liten og har lite funsjoner.

Jeg tenker meg en mere kraftig og brukervennlig som en start nå. Jeg ønsker å ha en med nettverk, hdmi osv.
    Så har sjekket litt rundt og funnet meg en Onkyo TX-NR414, fra soundgarden, men fant igjen samme forforsterkeren hos lefdal til ca 1500kr mindre.
    Er dette en ok forsterker til mitt system?

Tenker å bruke minst mulig, men ikke mere enn 2-2,5tusen, gjerne mindre.

Onkyo TX-NR414 surroundreceiver - Sort

Onkyo 5.1 receiver TX-NR414B (sort) - Lefdal

Jeg har et enkelt 5.1 system.
    Front:
    2x Scansonic (Dantax) P-2500 (merket 300w, 4ohm)

Center:
    En Dali av uskjent modell. En eldre, men tung og flott lyd.

Bak:
    2x psb "The Amazing Alpha"

Sub:
    En eldre modell fra Canton.

Er den jeg har funnet OK, eller har det flotte mennesker noen bedre forslag?
    Den jeg fant, skal vist ha 130w pr kanal, og det er vell noe som vil dra mine Scansonic høytallere litt bedre.

Driver mitt anlegg nå med en Pioneer VSX-C300.

Takk for all hjelp.

--------------
    Kim Andre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra pris på denne Onkyo 7.2 receiver TX-NR616 (sort) - Elkjøp akkurat nå. Da får du også med wifi-dongelen. Fikk "Best i test" i Lyd og Bilde i fjor.

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, kanskje det hadde vært noe
    Litt over budsjett men, den har jo alt av funsjoner og støtter alt av formater ser jeg.
    Men du mener det er mere fornuftig å kjøpe 7.1 forsterker, enn 5.1 forsterker?

Hvordan er Yamaha forhold te Onkyo?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg får du med ett trådløst adapter på Onkyoen.

Yamaha versus Onkyo:

Yamaha er anmelderens favoritt. Jeg har en Onkyo 1008 og en Yamaha 2067, og synes Yamaha har best lyd, mens Onkyo har de beste og enkleste menyene.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt på de 300.- kr og kjøpt Onkyo 616 som er på tilbud nå.

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men tviler jeg kommer til å angre da. For dette blir en som skal bringe meg igjennom en god tid fremover.

Men jeg fant samme forsterkern på Komplett.no siden "Lyd-dager". Der koster den 200kr mer, men da får man med BL enhet da.. Er det vært å betale 200kr mere, for BL mot wifi? kommer uannsett til å ha den på kabel uansett..
    Komplett.no - Onkyo TX-NR616B Receiver + Bluetooth

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for dobbel post, men bumper den fort.

Trenger litt mere feedback, for jeg har veldig lyst å bare stikke fort på Elkjøp å bare hente meg den!

Need feedback, feedback...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det absolutt DYRESTE du gjør er å kjøpe billig som en start, for å så siden bytte ut, bytte ut, bytte ut, og selge med tap, tap, tap underveis.
    Ikke hør på tullebukkene som påstår at du skal begynne forsiktig bare for å være såkalt nybegynner. De er selgere hele gjengen og vil ha penga DINE!!!!!
    Kjøp heller 2 år 'gammelt' utstyr til nærmest halv pris. Selv om produsentene stadig finner på nye ting du 'MÅ' ha så går ikke den øvrige utviklingen så fort.

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Senses
    Det absolutt DYRESTE du gjør er å kjøpe billig som en start, for å så siden bytte ut, bytte ut, bytte ut, og selge med tap, tap, tap underveis.
    Ikke hør på tullebukkene som påstår at du skal begynne forsiktig bare for å være såkalt nybegynner. De er selgere hele gjengen og vil ha penga DINE!!!!!
    Kjøp heller 2 år 'gammelt' utstyr til nærmest halv pris. Selv om produsentene stadig finner på nye ting du 'MÅ' ha så går ikke den øvrige utviklingen så fort.
    Hei, ja jeg vet det. Jeg har selv valgt det pga økonomien min. Har nå handlet meg totalt 5 høytallere for akuratt 1500kr. Sub hadde jeg fra før og forsterker, som jeg har tenkt å spandere på meg nå. Det jeg har nå, kommer jeg til å ha en ganske så lenge, frem til det ikke fungerer lengre sikkert. Men takk for at du sier ifra

Å gå fra 5 stk små Canton sattelitthøytallere, til det jeg har handlet meg nå, har mye nok lyd for film og spill for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også gått for onkyo 616. Jeg har hatt forrige modell, 609, og var veldig fornøyd med den

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shjelmas
    Jeg hadde også gått for onkyo 616. Jeg har hatt forrige modell, 609, og var veldig fornøyd med den
    Godt å høre.

Ta bestiller jeg meg den NÅ, og så drar jeg til Elkjøp å plukker den opp!

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiim
    Godt å høre.

Ta bestiller jeg meg den NÅ, og så drar jeg til Elkjøp å plukker den opp!
    Da var Onkyo TX-NR616 i hus. Fyfaen for en maskin!

Men trenger virkelig hjelp til å få denne til å fungere opptimalt. Har jo VIRKELIG ikke peiling på hva jeg skal sette den på av innstillinger, lydmodus osv osv

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les Manualen og sett deg inn i hvordan ting fungerer. Kjør deretter auto oppsett med den medfølgende målemicen. Da er du et godt stykke på vei i forhold til innstillinger..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugg i målemikrofon og kjør romkorreksjon. Har du kamerastativ bør du bruke dette og har mik vanrett i ørehøyde. Din kjører vel 3 målepunkt, så første måling midt på lytteposisjon (dersom du sitter med lik avstand til frontene) og deretter en hhv 60cm til venstre for midten og en hhv 60 cm til høyre.

Kontroller innstillingene og sørg for at høyttalerne stilles til en kryssfrekvens på 80 Hz, da disse mest sannsynlig settes lavere av romkorreksjonen. Samme, eller høyere for resten dersom romkorreksjonen har satt de høyere.

Sørg også for at fronthøyttalerne får samme avstand. Dersom denne var svært ulik bør du revurdere høyttalerplassering/lytteposisjon.

Neural THX og THX Cinema er fine modus til TV og dersom du vil lytte til musikk i surround. Samme gjelder Dolby sine pro logic til hhv film og musikk. De kan også benyttes ved filmtitting, men oftest er det greit å la Dolby/DTS-sporet kjøre normalt. Det er bare å prøve seg frem å finne det man liker best.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •