Bare diskant fra forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bare diskant fra forsterker

Hei alle,

Ei venninne har en Vincent SV-236 rørforsterker. For en stund siden så skjedde det noe som gjorde at hun nå bare har diskant, KUN diskant, i venstre høyttaler. Alt annet er dødt. Det skal sies at kablene fra CDspiller ble byttet fra en aux til en annen når forsterkeren sto på.

Det som er rart er at når jeg byttet om høyttalerkablene, satte L på R og R på L så flyttet ikke problemet seg.. det er fremdeles bare diskant i venstre høytaler. Alt annet er helt dødt.

Er dette rør som har gått? Forsterkeren skal ha 3x 12ax7 rør. Den ble kjøpt brukt for en god del år siden så rørene er nok svært gamle. Har hun klart å ødelegge høytalerne på et vis? Det er ikke spilt høyt på dem, noengang.

Takk for svar.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det doble terminaler på baksiden av høyttalerne?
    Kan jo være at platen som er bak ikke er strammet til skikkelig? Du kan jo også prøve å bytte utgang på forsterkeren. Hvis problemet forflytter seg til den andre høyttaleren så er det i forsterkeren eller signalkilde. Samme høyttaler, så kan det være en feil i høyttaleren. dårlig lodding, feil på element eller brent kondis ol

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som lasken mellom høyttalerterminalene for biamp/wire ikke har kontakt.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også hende at basselementet/basselementene på den venstre høyttaleren er sprengt. Og det kan ha skjedd da hun trakk ut phonokabelen. Det er fy-fy...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Selv om elementene er sprengt.. så burde det vel være noe lyd i dem? Det er total tyssnad i alle elementer bortsett fra diskantelement i venstre høytaler.

Jeg kan sjekke bak om de platene har falt ut. Det er litt påfallende at det skulle skjedd på begge høytalerne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, jeg misforstod - trodde det bare var mellomtonen/basselementet i den ene høyttaleren som var død. Hvis alt er dødt, bortsett fra det ene diskantelementet, tenker jeg dessverre umiddelbart at elementene er sprengt eller at delefiltrene er brent. Mest sannsynlig elementene, og da etter å ha mottatt en plutselig kraftig puls da kablene ble trukket ut. Men du må nesten bare teste litt og se om det er tilfellet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert delefilteret i høyttaleren som har tatt kvelden. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder begge høyttalerne, og begge elementene på den ene høyttaleren. Hvis det er snakk om en plutselig lyd, tviler jeg på at det er delefiltrene. Hvis det er snakk om høy musikk over en litt lengre periode, derimot, er delefiltrene mer sannsynlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •