Klipsch RF-82 mkII og Emotiva XPA-2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer xgitta sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-82 mkII og Emotiva XPA-2

Har lest veldig mye om denne kombinasjonen her på AVforum, men jeg står fremdeles igjen med noen spørsmål. Vil det være et betydelig og meget hørbart løft å gå fra Onkyo TX-SR876 (140W i 8 ohm) til XPA-2? Er det snakk om dag og natt, og i så fall, nøyaktig hva er det som blir bedre? Setter stor pris på en litt utfyllende tilbakemelding, spesielt fra folk som har erfaring fra å sammenligne en reciever i samme liga opp mot XPA-2. Bare å si ifra om dere har en XPA-2 til salgs også!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har Onkyo 875 saman med rb-81 mkII. Har testa dette saman med rotel RB-1572, som og er 250w @ 8ohm. Eg merka ikkje særleg forskjell. Etter mi meining er 875 og 876 meir enn god nok til å driva rb-81 i stereo. Den er vel målt til ca. 2x185w trur eg.

Dette er jo ikkje akkurat det du lurer på, men ikkje sååå langt i frå.

Eit godt effekrtrinn kan nok gi betre kontroll, men om det vert natt og dag veit eg ikkje.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg har Onkyo 875 saman med rb-81 mkII. Har testa dette saman med rotel RB-1572, som og er 250w @ 8ohm. Eg merka ikkje særleg forskjell. Etter mi meining er 875 og 876 meir enn god nok til å driva rb-81 i stereo. Den er vel målt til ca. 2x185w trur eg.

Dette er jo ikkje akkurat det du lurer på, men ikkje sååå langt i frå.

Eit godt effekrtrinn kan nok gi betre kontroll, men om det vert natt og dag veit eg ikkje.
    Att recieveren er målt til 2x185w er ikke mulig, det finnes ett regnestykke for å finne ut hvor mye watt du egentlig har. Min reciever er regnet ut til ca 40w rms pr kanal, mens den er opgitt til ca 150w pr kanal. Det er vell bare Harman/Kardon som faktisk oppgir reele krefter på papiret.

Att du ikke merker stor forskjel på RB-81 II syntest jeg er rart, med mindre du bare spiller på "normalt" volum.

Rb-81 vs RF-82? han for jo 2 ekstra ellementer å drive. En xpa-2 gir nokk ett betydelig løft i tilleg til mye bedre kontroll.

Også, Klipsch trenger ikke Watt, di trenger strøm =)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Att recieveren er målt til 2x185w er ikke mulig, det finnes ett regnestykke for å finne ut hvor mye watt du egentlig har. Min reciever er regnet ut til ca 40w rms pr kanal, mens den er opgitt til ca 150w pr kanal. Det er vell bare Harman/Kardon som faktisk oppgir reele krefter på papiret.

Att du ikke merker stor forskjel på RB-81 II syntest jeg er rart, med mindre du bare spiller på "normalt" volum.

Rb-81 vs RF-82? han for jo 2 ekstra ellementer å drive. En xpa-2 gir nokk ett betydelig løft i tilleg til mye bedre kontroll.

Hvordan er det med strømreservene på XPA-2 da? :P

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xgitta
    Hvordan er det med strømreservene på XPA-2 da? :P
    Xpa-2 har en strømforsyning på 1,2kw
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    komboen er konge!
    hørt med onkyo txnr616 og har hørt med xpa 5, litt mindre watt men mye løft når jeg hørte!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt klipsch men både b&w og JBL som jeg har kjørt på både Onkyo 876 og XPA-2, ingen natt og dag forskjell på normale volum i og med at Klipsch RF-82 har en følomhet på hele 98db. Du dobler effekten pr 3db du beveger deg opp.

Min erfaring med 876 er at denne leverer ganske greit med strøm men merket med b&w 683 på høye volum at diskanten låt stygt. Sannsynligvis klippet forsterkeren og du overbelaster diskanten og risikerer å brenne den.

La oss konservativt si at 875en din leverer 60w med begge kanaler i drift før du får noe klipping med musikk (20-20kHz). Da vil du kunne dra følgende effekt ut av forsterkeren før den får pusteproblemer: 1W@90db, 2W@93db, 4W@96db, 8W@99db, 16W@102db, 32W@105db, 64W@108db.

Altså klarer du å få et lydnivå på ca 108db med ca 60Watt noe som er ganske så høyt. Poenget mitt er at på normale lyttevolum er det ikke noen merkbar forskjell med eller uten effektforsterker.

Det er derimot som natt og dag om man vrenge på litt volum med og uten effektforsterker. Faren for å skade høyttalerene er stor med en underdimensjonert forsterker (spes. diskantene da disse ikke har samme kjøleegenskapene som en woofer). samt at det låter stygt da forsterkeren klipper og forvrengning øker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Las i test på nettet at den var målt til 2x180/185w eller noko sånt før klipping. Og målt til langt mindre i 5 kanalar.

Og det er sjølvsagt vel relativt normalt volum eg meiner. Men med såpass høg følsomhet er det ikkje alle som vil ha behov for effekt i tillegg/vil vera verdt prisen, når receiver er verd nokre tusen.

Men at det vil gi forbetring, er eg einig i.

Edit: Receiveren til TS har vel 1080w straumforsyning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Ante1; 12-04-2013 kl 12:59

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Onkyo TX-NR807 (mellomklassen), og det var dag og natt med en Emotiva XPA-5 tilkoblet. Også ved lavt volum merker jeg mer punch, og nårjeg vrenger på, følger lyden med klar og fin hele veien, og det spiller HØYT! Har ikke angret ett sekund.

Jeg testet også Onkyo TX-SR906 engang. Lyden var fantastisk myk og kontrollert, men punshen var ikke i nærheten av det jeg får med Emotivaen. Forskjellen var faktisk meget stor.Ikke nøyaktig det du spurte om, men ganske nært.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok strømreserve er tingen når det kommer til god kontroll på Klipsch. Har aldri hatt noe monsterforsterkere men holdt på å blåse ut vinduene med Klipsch på både 50 og 80 watt. Råeste jeg har hørt er 33w Sugden.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil sei at dersom du likar å dra på litt med volumet, så er det nok verd det. Dersom det stort sett er moderate volum, kan nok 5-6000 sikkert nyttast på noko anna.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo TX-SR876 klarer da enkelt å levere 2x140w, burde igrunn klare mer ettersom den har relativt massivt strømtrekk, så mye mulig at den 2x~180w målinga kan stemme...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synsing. . .

Målte testdata av Onkyo TX-NR875:

Målinger i 8 ohm
    1 channel driven: 201/322 watts
    5 channels driven (8 ohms): 141 watts
    7 channels driven (8 ohms): 128 watts

1 kHz, both channels driven
    8/4 ohms: 185/320 watts
    Distortion at reference level: 0.02%

Sistnevnte stereomåling ved 1kHz. Generellt sies det at en kan trekke fra 10-15% fra denne for å få det reelle for hele registeret. Noe som passer fint med tallet 160W som Onkyo oppgir i 8 ohm for frontene i manualen.

Strømforsyningen er på 870 watt og det er godt mulig at den har samme kondensatorbanker som 905 på 2 ganger 18.000μF

Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg har en Onkyo TX-NR807 (mellomklassen), og det var dag og natt med en Emotiva XPA-5 tilkoblet. Også ved lavt volum merker jeg mer punch, og nårjeg vrenger på, følger lyden med klar og fin hele veien, og det spiller HØYT! Har ikke angret ett sekund.

Jeg testet også Onkyo TX-SR906 engang. Lyden var fantastisk myk og kontrollert, men punshen var ikke i nærheten av det jeg får med Emotivaen. Forskjellen var faktisk meget stor.Ikke nøyaktig det du spurte om, men ganske nært.
    Emotiva sin XPA-serie har svært høy gain, samt at det skal ikke mye ut fra pre-out voltmessig for den å spille høyt. Ergo vil man få høyere lyd på samme volumnivå, men dog på bekostning av lydkvalitet. Noe Emotiva også innrømmer. Høyere lyd er ikke automatisk lik bedre lyd. På XPR-serien er dette bedre.

EDIT:
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    i og med at Klipsch RF-82 har en følomhet på hele 98db. Du dobler effekten pr 3db du beveger deg opp.

La oss konservativt si at 875en din leverer 60w med begge kanaler i drift før du får noe klipping med musikk (20-20kHz). Da vil du kunne dra følgende effekt ut av forsterkeren før den får pusteproblemer: 1W@90db, 2W@93db, 4W@96db, 8W@99db, 16W@102db, 32W@105db, 64W@108db.

Altså klarer du å få et lydnivå på ca 108db med ca 60Watt noe som er ganske så høyt. Poenget mitt er at på normale lyttevolum er det ikke noen merkbar forskjell med eller uten effektforsterker.
    Strengt tatt:
    1W = 98dB
    2W= 101dB
    4W= 104dB
    8W= 107dB
    16W= 110dB
    32W= 113dB
    64W= 116dB
    128W=119dB

og enda litt å gå på.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Strengt tatt:
    1W = 98dB
    2W= 101dB
    4W= 104dB
    8W= 107dB
    16W= 110dB
    32W= 113dB
    64W= 116dB
    128W=119dB

og enda litt å gå på.
    Pokker, ser ut som jeg tok utgangspunkt i b&w 683.. Du har helt rett, ca 116db på 60W. 116 db vil nok være ukomfortabelt høyt for de fleste. Man mister selvfølgelig noe da man ikke sitter 1m fra høyttalerene men så vinner man noe med room gain.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinner noe med room gain ja, samt at man har to høyttalere som produserer samme dB, så da skal man ha det nivået ca ved 2m avstand.

Det fine med klipsch er at de er så lettdrevne wattmessig så en kan godt vurdere langt flere og spennende forsterkere enn de med høyest antall reelle watt. En god 40-60 watter fra Densen eller Naim eksempelvis kan sikkert få noe fantastisk ut av disse.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Galnes. Hvis man holder seg unna neseblod volum er det ikke så stort poeng i å ha X-ant hundre watt stående. Det finnes masser av flotte forsterkere å velge mellom til en rimelig penge under 100w.

Innrømmer at jeg er en liten dobbeltmoralist i og med at jeg har 3 effektrinn på 2x300w stående i kinoen. Med 100db følsomhet på høytalerene mine bruker jeg sikkert under 1w 90% av tiden Er veldig gøy de gangene man drar på selvfølgelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Synsing. . .

Målte testdata av Onkyo TX-NR875:

Målinger i 8 ohm
    1 channel driven: 201/322 watts
    5 channels driven (8 ohms): 141 watts
    7 channels driven (8 ohms): 128 watts

1 kHz, both channels driven
    8/4 ohms: 185/320 watts
    Distortion at reference level: 0.02%

Sistnevnte stereomåling ved 1kHz. Generellt sies det at en kan trekke fra 10-15% fra denne for å få det reelle for hele registeret. Noe som passer fint med tallet 160W som Onkyo oppgir i 8 ohm for frontene i manualen.

Strømforsyningen er på 870 watt og det er godt mulig at den har samme kondensatorbanker som 905 på 2 ganger 18.000μF

Emotiva sin XPA-serie har svært høy gain, samt at det skal ikke mye ut fra pre-out voltmessig for den å spille høyt. Ergo vil man få høyere lyd på samme volumnivå, men dog på bekostning av lydkvalitet. Noe Emotiva også innrømmer. Høyere lyd er ikke automatisk lik bedre lyd. På XPR-serien er dette bedre.

EDIT:

Strengt tatt:
    1W = 98dB
    2W= 101dB
    4W= 104dB
    8W= 107dB
    16W= 110dB
    32W= 113dB
    64W= 116dB
    128W=119dB

og enda litt å gå på.
    Ser eg blanda strømforsyninga med toppmodellen, men fortsatt grei størrelse på den. Dei målingane her eg og har lest tidlegare. Vil ansjå dei som truverdege.

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig er det ikke rent sjeldent at disse spilles på øredøvende nivå, og det er vel blant annet en av grunnene til at jeg ønsker å oppgradere.

Kommer XPA-2 til å gi meg betydelig mer rom til å spille høyt og fint før lyden forvrenger seg?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kunne klare 122-123db+ før xpa-2 klipper, dette er veeldig høyt. Så svaret er ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •