spm angående volt ut på pre-out.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spm angående volt ut på pre-out.

Hei.
    Jeg har en Onkyo tx-nr 809 som jeg bruker til både musikk, film og tv. Men først og fremmst musikk, og skulle egentlig hadd en stereo pre-amp. Meen så er det sånn at Onkyo'n nettopp har blitt WAF godkjennt, så ser helst og beholde den :P Men er det noen som vet hva volten ligger på i pre-out på forsterkeren? Satt og leste på en tråd, at den personen ikke kom til og få utnyttet alt av effektforsterkeren grunnet at surroundreceiveren ikke leverte nokk volt ut i pre-out. Dette satte meg på tanken, men finner ikke noe om det i brukermanualen. Nå vet jeg heller ikke hvor mye min gammle Adyton vil ha for og yte full effekt, men et sted må man jo begynne! Setter pris på alt av svar

Mvh Rolv

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre out på Onkyo er vel 1.0V...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disponerer du et multimeter?

Enkleste er ofte å måle spenningen selv. Det gjør du ved å sette på en sinus lyd, f.eks. 50Hz og kjører den ut på pre-out. Sett multimeteret på AC Volt og mål spenningen over utgangen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rated RCA Output Level and Impedance - 200 mV/2.2 k-ohms (Pre out)
    Maximum RCA Output Level and Impedance - 4.6 V/470 ohms (Pre out)
    Onkyo TX-NR809 - 7.2-Channel Network A/V Receiver | Model Information | Onkyo USA Home Theater Products

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Disponerer du et multimeter?

Enkleste er ofte å måle spenningen selv. Det gjør du ved å sette på en sinus lyd, f.eks. 50Hz og kjører den ut på pre-out. Sett multimeteret på AC Volt og mål spenningen over utgangen.
    Enig, da vil man sammtidig se om "pre" har nok gain/forsterkning.
    En ting er at preamp kan gi 3-4 Volt på utgang uten å klippe, men hvor
    høyt (mange volt) må inngangssignalet være da?

Jeg vet noen surroundforsterker bare gir 1 V ut, det passer veldig dårlig
    til noen forsterkere, deriblandt Hypex som må ha ca 2Volt for å gi max power.
    (med 1 Volt inn får du ikke mer en ca 50W ut av UCD400 i 8 ohm, kjedelig når den kan levere mer en 200W i 8 ohm)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om det vil fungere å måle utgangen med et mulitmeter uten last. apparatet vil ha en motstand oppi Mohm området eller lignende.
    men jeg kan ta feil

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vet ikke om det vil fungere å måle utgangen med et mulitmeter uten last. apparatet vil ha en motstand oppi Mohm området eller lignende.
    men jeg kan ta feil
    Jo noen preamp. kan kanskje gi noe for høy spenning uten last på utg. men hvis du kobler en motstand på mellom 4,7Kohm og 33Kohm mellom skjerm og senterleder så vil det være nærme nok for å simulere inng. på en effektforsterker.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste utganger jeg har vært borti har lav nok utgangsimpedanse til at direktemåling uten last gir deg iallefall hvilket område den ligger i.

Min Yamaha har pre-out impedanse på 1.2kohm, og den har inngangsimpedanse på 47kohm. Det gir en demping på signalet på -0.21dB. Marginalt mao.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Rated RCA Output Level and Impedance - 200 mV/2.2 k-ohms (Pre out)
    Maximum RCA Output Level and Impedance - 4.6 V/470 ohms (Pre out)
    Onkyo TX-NR809 - 7.2-Channel Network A/V Receiver | Model Information | Onkyo USA Home Theater Products

Ok. Vil det da si at den levere nåkk til de fleste effektforsterkere, eller variere det mye fra forsterker til forsterker ? Koblet til en Adyton XP3, og var bra ved lavt/middels volum. Men når det kom til "max" så ble det en veldig skarp lyd. Koblet høytalerene rett på receiveren så ble problemet løst. Men...ble selvfølgelig ikke like fylldig lyd ved lyttevolum:/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •