Spm ang biwire

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm ang biwire

Hei,

Har ett sikkert for noen teit spm....
    Jeg har en Yamaha rx a2010, hvis jeg biwirer/bi-amper (husker aldri forskjellen....) denne med mine cm8, bli dette det samme som å mate dem med en forsterker på 2x280 watt?
    Yamahaen skal yte 140w pr kanal.
    Og kan jeg event brokoble yamahaen istedenfor å biwire/bi-ampe?

Skal selge Lyngdorf effekttrinnet, derfor jeg lurer.

På forhånd, takk for alle svar.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker vel på Bi-amp modus for frontene ?

Bi-wire er bare og bruke dobbel opp med kabel fra en forsterker utgang.

Og nei det kan kanskje se ut som at du da kan få 'dobla' effekten men siden receivere har en enkelt powersupply på x watt fordelt på alle kanalene vil kraft dirigeres etter hvilken kanal som skal trenger. Men mange mener at bi-ampin i receiver gir bedre enn vanlig og om receiver støtter (det må den jo selvsagt) så vil man i verste fall ikke høre noen forbedring men det vil ikke kunne gjøre noe skade i alle fall.

Brokobling (her er jeg mindre stødig på hva jeg veit, ikke at jeg veit noe i det hele tatt)
    Men som jeg skjønner det så er vel ikke dette nødvendigvis noe som støttes av receivere flest siden brokobling halverer motstanden og CM8 går vel allerede helt ned i 4 eller 3 ohm (husker ikke heltg ved visse frekvenser selv om de er nominelt 8 ohm's høytalere. Dette vil jeg da tro er belastninger som kan sprenge forsterkern og ta med seg mye annet i samme slengen. Kort sagt potensiale til og bli meget dyrt.

For sikkerhets skyld, med mindre manualen til receiver ikke beskriver nøyaktig hvordan man setter opp brokobling så støtter den det ikke.

Bi-amp er nok meget trygt imotsetning til brokobling.

Absolutt ikke noe teit spørsmål, og jeg kan fint ta feil på noen punkter, jeg kjører selv bi-amp fra receivern min men har ikke prøvd vanlig på disse høytalerne og er ikke lenger interesert i og drive og koble ned noe som funker helt ok bare for og teste :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar.
    Ble litt overrasket når jeg fjernet lyngdorfen og ikke hørte voldsom forskjell når jeg spilte musikk.... vet ikke om det sier mest om yamaha'en eller lyngdorfen'en.....
    Bi ampet det og er knall fornøyd:-D

SKal ha en ny effekt forsterker, men må selge lyngdorfen'en først...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo lett å huske forskjell.
    "Bi" betyr to, altså er biwire 2 kabler og biamp er 2 forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok:-D

Men må si jeg er imponert over yamaha'en, klart mangler litt trøkk men er ikke så voldsom stor forskjell fra når jeg hadde lyngdorfen koblet opp... men nå er vel cm8 ganske kravstore når det gjelder forsterkere, så er sugen på å teste dem med en virkelig strømsterk og kraftig forsterker.. noen som har gode forslag? Prid max 20 000,-.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden har svart, men bare så det er sagt, igjen, du kan IKKE brokoble receiveren. Med brokobling blir en stereo forsterker til en mono forsterker, altså trenger du to stk stereo effekt forsterkere der kan brokobles for å få 2 kanaler, om det er det du vil.
    Og NEI, du får IKKE dobbelt effekt om du biamper eller bruker biwire, for å få dobbelt opp med effekt må du kjøpe en dobbelt så stor forsterker, da får du dobbelt så mye effekt som før, og kun da.
    140 watt i stereo er 140 watt, med biwire er det 140 watt, og med biamp er det fortsatt 140 watt.
    Hva er galt med Lyngdorfen, hvorfor vil du selge den?

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TimJ
    Takk for raskt svar.
    Ble litt overrasket når jeg fjernet lyngdorfen og ikke hørte voldsom forskjell når jeg spilte musikk.... vet ikke om det sier mest om yamaha'en eller lyngdorfen'en.....
    Bi ampet det og er knall fornøyd:-D

SKal ha en ny effekt forsterker, men må selge lyngdorfen'en først...
    Hvorfor ha ny effektforsterker når du er knallfornøyd Den yamahaen er kraftig. sitter selv med en teac 2x80 watt i bi-amp modus, og lyden er helt topp også på høyt volum. B&w 683.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Nilsen,
    Føler at det mangler litt med lyngdorfen, blir ikke det trøkket jeg hadde håpet på:-(
    Samt at jeg hører mange si at med mye effekt våkner virkelig disse ht her, og da blir lyngdorfen rett og slett for spe... hører mye på akustisk musikk, og med feks bass soloer hører du veldig tydelig at lyngdorfen ikke klarer å ha kontroll, bassen vrenger....
    Dette er når jeg spiller veldig høyt, men dog....

Er fornøyd, men ikke fornøyd nok mr metall:-D

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har nettopp konvertert fra HifiGuden, og tror egentlig ikke på dyrt utstyr lenger. Vurderer å skape en terapigruppe mot oppgraderingstrengende mennesker... Ikke for være sarkastisk eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha;-):-D genialt.....:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    TorTorden har svart, men bare så det er sagt, igjen, du kan IKKE brokoble receiveren. Med brokobling blir en stereo forsterker til en mono forsterker, altså trenger du to stk stereo effekt forsterkere der kan brokobles for å få 2 kanaler, om det er det du vil.
    Og NEI, du får IKKE dobbelt effekt om du biamper eller bruker biwire, for å få dobbelt opp med effekt må du kjøpe en dobbelt så stor forsterker, da får du dobbelt så mye effekt som før, og kun da.
    140 watt i stereo er 140 watt, med biwire er det 140 watt, og med biamp er det fortsatt 140 watt.
    Hva er galt med Lyngdorfen, hvorfor vil du selge den?

Enig i det du sier, men.... når du biamper en høyttaler, så får den jo i teorien 140w til subdelen og 140w til mellomtone/diskant.... ivertfal i mitt tilfele hvor yamaha'en skal teoretisk levere 9x140w..... eller er jeg heeeeeelt på jordet nå og burde gå i kurven å skamme meg;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er: din yamaha yter 2x140 watt rms i 8 ohm. Dynamisk yter den (8/6/4/2 ohms) 165/210/285/405 W. Om bi-amp har noe kan man jo gå dypere til verks for å finne ut av. Men jeg vil nok påstå at det hjelper. Det er jo en grunn til at det er en slik modus.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier, men.... når du biamper en høyttaler, så får den jo i teorien 140w til subdelen og 140w til mellomtone/diskant.... ivertfal i mitt tilfele hvor yamaha'en skal teoretisk levere 9x140w..... eller er jeg heeeeeelt på jordet nå og burde gå i kurven å skamme meg;-)
    Om du dårligt hører forskjell på din Yamaha og Lyngdorf, er der da vits i å bruke opp til 20K på en effektforsterker? Jeg vet ikke. Om du skal oppleve subjektivt at du har mere effekt, da må du doble din forsterkereffekt for å oppnå 3 db mere i lydtrykk. Dette siger ingenting om lydkvalitet, en bra konstruert 100 watter vil mange ganger spille bedre enn en 250 watt budsjettmodell.
    Har Lyngdorfen overload indikatorer? Lyser disse når du sier bassen vrenger?
    Bruker du ikke subwooferne?
    Men, jeg ville kanskje kjøpe en stor Parasound om jeg var deg, ellers får du en brukt Bryston 4B SST4 for den prisen, men de er sjeldne, Lyric har kanskje en 4B SST til ca 12K inne. Den driver ALT.
    Skamme deg trenger du ikke men jeg har etterhvert forklart dette xxx antall ganger her på forum.
    Teori er noe, praksis er noe annet. Det lyder så tøft at man kan si man har en 100 watt receiver, men biamper man får man plutselig 200 watt, men det er ikke korrekt, bare i "teorien".
    Om du har 140 watt til din høyttaler, og da biamper får du jo fortsatt 140 watt til din høyttaler, tenk litt logisk. Du får ikke plutselig 280 til bassen gjør du?
    Forskjellen på vanlig og biamp er bare den at vanligvis drives din høyttaler av èn utgangstransistor,, ved biamp bruker du du to stk til èn høyttaler, èn til bassen og èn til mellomtone/diskant. Som sagt, dette produserer 140 watt til bassen og 140 watt til mellomtone/diskant, men du får IKKE 280 watt til din høyttaler, i teorien ja, i praksis nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er enig. Om jeg trenger mer effekt, tja.. har vel hørt flere si at lyngdorfen blir litt spe på sånne høytalere, og må vel nesten si meg enig i det, derfor jeg vil teste med en annen for å se om det gjør noe forskjell.
    Skal kikke litt nærmere på dem du nevner.

Takker for svar;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte det, er ikke noe lys som varsler overload.... Men du hører att bassen får en sånn "papplyd" hvis du skjønner hva jeg mener....

Har en xtz 10w16 og skal handle en til. Etter at jeg hørte at ht vrengte ved full pupp delte jeg dem på 80hz og siden har det ikke skjedd. Regner da med at forsterkeren gikk tom for strøm, eller noen som har andre teorier....
    Er litt noob nå sikkert men....
    Takk for hjelpen...:-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorfen har 200 watt og 40A, burde holde det, men, hva er Yamahaens specs for preout output? Om det er 1 volt er det receiveren der er problemet tror jeg. Det er Yamahaens forfosterkerdel der klipper, ikke Lyngdorfen.
    Lyngdorf må ha 2 volt inn for full utstyring jo, se side 10 i manualen.
    http://www.automatedhk.com/MaterialA...29-03-2007.pdf
    Du bør se etter en effektforsterker med 0,75 eller 1 volt sensitivitet på inngangen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke sikkert det er relatert til din konfigurasjon men:
    The Emotiva Lounge - Yamaha Receivers Pre-out voltage too low???
    " Some of the Yamaha AVRs' line out jacks do not have muting when the digital sources are switched or you channel surf on a cable box. With a direct coupled amp like the A 31 you could experience a small thumping noise. Yamaha knows the artifact is there because they mute the digital transitions for the speaker outputs".."

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lyngdorfen har 200 watt og 40A, burde holde det, men, hva er Yamahaens specs for preout output? Om det er 1 volt er det receiveren der er problemet tror jeg. Det er Yamahaens forfosterkerdel der klipper, ikke Lyngdorfen.
    Lyngdorf må ha 2 volt inn for full utstyring jo, se side 10 i manualen.
    http://www.automatedhk.com/MaterialA...29-03-2007.pdf
    Du bør se etter en effektforsterker med 0,75 eller 1 volt sensitivitet på inngangen.

Ok, har lest specs på Yamahaen, finner ingen ting om hvor mange volt den har ut på preout:-( Men det går kanskje ann å måle...?

Så det du sier er at hvis ikke Lyngdorfen får minimum 2v så vil den ikke yte optimalt? Sært... Noe dem kanskje burde spørre om på klubben når man kjøper ting... Litt drit hvis det viser seg at det er over 10 laken bortkastet fordi jeg har "feil" reciver....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har lest specs på Yamahaen, finner ingen ting om hvor mange volt den har ut på preout:-( Men det går kanskje ann å måle...?

Så det du sier er at hvis ikke Lyngdorfen får minimum 2v så vil den ikke yte optimalt? Sært... Noe dem kanskje burde spørre om på klubben når man kjøper ting... Litt drit hvis det viser seg at det er over 10 laken bortkastet fordi jeg har "feil" reciver....

Lånt fra en annen tråd
    "Yamaha has been problematic with external amps for years, because they have unusually low output voltage. At full volume you will get less than half of the rated power from the Parasound, This is not an unusual for any external power amp, and the Parasound fully complies with THX recommendations for sensitivity. You should consider a different receiver/preamp brand than Yamaha. Yamaha has kind of painted themselves into a corner
    Så godt som alle nyere Yamaha-receivere ligger rundt 1.0 Volt på pre-out. Ergo får du bare utnyttet rundt 50 av wattene fra lyngdorfen før det klippes.

Som Nielsen sier, enten ny receiver med bedre pre-out, eller annet effektrinn med rundt 1.0 volt input sensitivity.

Emotiva er blant de rettet mot 1 volts receivere (med 1.25 Volt input sensitivity mener jeg på), og har i tillegg høy gain for å kompensere for svakheter i mange av dagens receivere sin pre-out.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært skrevet mange ganger her, men mange bare slenger på en effektforsterker uten å tenke på at ting skal passe sammen. De billige receivere har jo bare 0,75 volt ut, og kanskje derfor har Cerwin Vega sine forsterkere gain justering, fra 0,75 vol, til 1 og opp til 2 volt for å tilpasse seg bedre ungdommer der kjøper de til en billig receiver.
    Langt de fleste effektforsterkere må ha 2 volt for full utstyring, får den ikke det er det jo klart at forforsterkerdelen klipper når volumet går opp.
    Separate oppegående, litt dyrere forforsterkere har gjerne 20-30 volt ut, det er masse power, og der er en grunn til dette.
    Du kan kjøpe en boks der bumber volten ut fra din Yamaha opp, men jeg vet ikke hvor smart det er, det er endda et ledd i en kjede.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •