Forsterker til Dali Mentor 6LE ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Dali Mentor 6LE ?

Noen som har gode erfaringer å dele med hensyn til vellykkede forsterker valg til Mentor 6 ltd. edition?

Har erfaring med henholdsvis Nad C372 og Nad M3 i kombinasjon med cambridge dacmagic. Men leter etter noe som gir et mer "varmt" og veldefinert lydbilde, en nedtoning av bånddiskanten samt mere dybde og trøkk enn M3 produserer.

Budsjett er avhengig av resultat, men uansett maks 25.000.

Mvh andreas 8)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to navna som stikker fram for meg da må vel være Parasound sin halo serie eller noe fra Electrocompaniet.

Er sikkert andre som kan komme på flere og jeg kjenner ikke nok til begge til og kunne foreslå noen konkrete modeller.

Har sjøl 'bare' de vanlige m6 og er knakende fornøyd med de, og er sikkert mange andre her som er litt misunnelig på de disse og de fortjener virkelig og bli matet av god elektronikk :-D

Om du ikke får mer konkrete svar her så kan du spørre i http://www.avforum.no/forum/klubb-en...tusiaster.html hvor man stort ikke diskuterer noen annet enn dali og hva man bruker med dali :-)

Velkommen til Avforum foresten :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det! Jeg skal prøve meg blandt Dali-nerdene ;-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound er faktisk veldig "slank" i klangen, Electrocompaniet passer nok veldig godt. Ellers har jeg veldig troa på Sugden sin 30watter Klasse A amp.

Uansett er du veldig heldig som besitter Mentor 6LE, fantastiske lydmaskiner (og det er ikke bånddiskanten som stikker ut, er rudt 2500-3000hz det kan blir litt mye med feil forsterkeri.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electrocompaniet har blitt nevnt 2 ganger allerede, og jeg kan også anbefale det. Passet ihvertfall min sans for lyd veldig godt. Hadde da ECI-5 mk2 med Mentor 8, ville nok være enda bedre til Mentor 6 da disse kanskje er noe mere lettdrevene
    Tilbud på ny ECI-5 hos Soundgarden nå, 19000,-

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok du bør prøve electrocompaniet først, funker ikke det bra nok kan mcintosh eller rørforsterkere fra feks rouge audio være tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Electrocompaniet har blitt nevnt 2 ganger allerede, og jeg kan også anbefale det. Passet ihvertfall min sans for lyd veldig godt. Hadde da ECI-5 mk2 med Mentor 8, ville nok være enda bedre til Mentor 6 da disse kanskje er noe mere lettdrevene
    Tilbud på ny ECI-5 hos Soundgarden nå, 19000,-
    Er 19.000 for ECI5 MKII et kupp, eller er førpris 29.000 alt for høyt??

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl
    Er 19.000 for ECI5 MKII et kupp, eller er førpris 29.000 alt for høyt??
    Er mange som syntes EC er overpriset, men jeg syntes det er en god forsterker ihvertfall. Og for 19000 så finner du utstyr med mere krefter, men det blir vanskelig og få bedre lydkvalitet og match til de høyttalerene du har tror jeg. Og ikke missforstå, ECI-5 har nok effekt til de høyttalerne, jeg savnet ikke noe mere når jeg hadde Mentor 8 ihvertfall

Edit: og hvis du gjerne vil ha noe annet så kan du jo prøve, som foreslått allerede, McIntosh. Men det blir litt dyrere igjen da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innlegg, jeg skjønner at Electrocompaniet er det som de fleste anser som en god match, og det er vel naturlig da at jeg først og fremst tester ECI-5. Betyr det mye for mine høyttalere om det er MKI eller MKII?

Ellers har jeg også fått anbefalt Cambridge azur 851A og Denon PMA-2020AE. Noen kommentarer til disse i forhold til EC lectrocompaniet og NAD M3? Og hva med Primare I32?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkerne du har blitt foreslått er ganske flotte til disse høyttalerne. Denon PMA-2020AE, Electrocompaniet ECI5 MKII og NAD M3 har noe av den samme klangen. De er litt "varme/runde" i toppen, men ingen av dem har spesielt god basskontroll etter min mening. Av dette trekløveret vil også M3(som absolutt ikke låter "typisk" NAD) være merkbart kraftigere enn de andre. Alle tre er spennende, og burde egentlig testes sammen med høyttalerne.

Cambridge Azur 851A har, på tross av vesentlig lavere(les: halv) pris, ganske godt kontroll på høyttalere som Mentor 6(har ikke hørt LE spesifikt) og en ganske godt dimensjonert trafo(på størelse med Hegel H200 om jeg husker rett). 851A oppleves som strammere og med mer "tempo" en det overnevnte trekløveret. Den har som de tre andre en "rolig" topp, men noe mer nøytral og stram. Dette gjør at man ikke får den magien som Denon, EC og NAD gir, men den føles litt mer ekte. Hva som foretrekkes er litt smak og behag da alle oppleves som gode.

Primare I32 har jeg ikke testet, men jeg har hatt SP32 og A307 som i prinsippet er mye av det samme(bare med surround mulighet). Primare har gått litt bort fra den rolige lyden de er kjent for etter min mening(tidligere var Primare veldig likt slik Cambridge er nå i spillestilen) og er litt mer frempå enn de øvrige nevnte. På den andre siden er den kanskje mest nøytral av de nevnte også. En god forsterker, men kanskje ikke den beste matchen til Mentor etter min mening.

Alt i alt syntes jeg Cambridge er en klar "best buy", og denne har mange gode kvaliteter til en forholdsvis lav pris.

En outsider jeg ville testet er Hegel H100. Dette er en forsterker som jeg syntes har en veldig flott klang. Ikke å analytisk(igjen, elsk eller hat) som H200, men den har dessverre også litt mindre krefter. Likevel tror jeg den er kraftig nok til Mentor 6LE.

Dette er min mening utifra mine tester av nevnte produkter. Men siden trådstarter ønsker en "varmere" forsterker enn M3 vil jeg si at det er lurere å kikke på andre høyttalere. Det er sannsynligvis Mentor 6LE du ikke liker.

Geir Arne

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det er jo forskjellig smak osv i denne hobbyen (noe som gjør det interesannt ). Men hvis du skal vurdere NAD M3 så vil jeg påstå at det er viktigere enn noen gang at lytter på det før du kjøper. Jeg har hørt M3 på nettopp Mentor 6 i butikk (ikke ltd. edition riktignok), og jeg syntes det var en veldig dårlig match, var skarpe s-lyder og skjærte i ørene på høyt volum, vondt å høre på. Men igjen, det er smaksak, jeg har ikke hørt Mentor med Hegel, men generelt så er Hegel "lyst" også. Men det er jo mere krefter i M3 og f.eks. H200 en ECI-5, men jeg vil påstå at det er mere en nok krefter i ECI-5 til dine høyttalere

Uansett, når du er i den prisklassen, og du bryr deg om lyden, så bør du jo høre før du kjøper

Enig med konklusjonen din at du først tester med ECI-5, har ikke hørt mk 1 og kan ikke svare på hvor stor forskjell det er på den og mk 2. Lurer på om ikke det blir kommentert i den ene testen lyd og bilde gjorde, hva som er forskjell.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han snakker jo her om at han er ute etter noe annet enn NAD for å tone ned diskanten litt. Det handler om matching og hva en liker, Dali kan fort bli hard og skarp i toppen, da må en tune ned litt med utstyret ellers. Med riktig matching blir det lydnirvana
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Han snakker jo her om at han er ute etter noe annet enn NAD for å tone ned diskanten litt. Det handler om matching og hva en liker, Dali kan fort bli hard og skarp i toppen, da må en tune ned litt med utstyret ellers. Med riktig matching blir det lydnirvana
    +1 lydnirvana er ordet, med rett match

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns da sjøl (og som skorob nevner) at det ikke er diskanten som er skarp med dali men heller øvre mellomtone i 2k-3k området.

Jeg syns og rom behandling kan hjelpe godt på akkurat her, har sjøl lagt en tynn dyne på gulvet mellom sweetspot og høytalerne, og det var nesten alt som skulle til for og roe ned denne toppen (skal få inn et ordentlig teppe snart™) hos meg. Om noe oppleves som skarpt nå kommer veldig ann på kvaliteten på det som spilles og min egen dagsform.

Sånn sett, hadde jeg hørt mye på metall f.eks hadde jeg nok ikke gått for Dali.

Sitter dog sjøl og håper jeg kan få spart meg opp til et effekt trinn, men enn så lenge får jeg klare meg med pionneren..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kvaliteten på det som spilles har mye å si. Det samme gjelder med sss lydene som det er snakk om kan bli plagsomme
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, veldig stor forskjell på innspillinger. Og enda tydeligere blir forskjellene når man får bedre utstyr å spille av på. Plateselskap og artister som utmerker seg med god innspillingskvalitet finnes det kanskje en egen tråd på her inne?

Jeg har mulighet til å kjøpe en brukt ECI-5 MKI til 10.000,- Kona liker ikke designet, for så vidt ikke jeg heller. Men her er det andre sanser som teller Tror jeg må gå for den så jeg får testet.

Angående NAD M3 som jeg har testet, den var mindre spiss i toppen enn min NAD C372, heldigvis. Og lyden generelt var veldig oppløst og behagelig. Også mye varmere enn 372. Men jeg ble overrasket over at den ikke ga mer bass og trøkk enn den gjorde.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anopsahl
    Ja, veldig stor forskjell på innspillinger. Og enda tydeligere blir forskjellene når man får bedre utstyr å spille av på. Plateselskap og artister som utmerker seg med god innspillingskvalitet finnes det kanskje en egen tråd på her inne?

Jeg har mulighet til å kjøpe en brukt ECI-5 MKI til 10.000,- Kona liker ikke designet, for så vidt ikke jeg heller. Men her er det andre sanser som teller Tror jeg må gå for den så jeg får testet.

Angående NAD M3 som jeg har testet, den var mindre spiss i toppen enn min NAD C372, heldigvis. Og lyden generelt var veldig oppløst og behagelig. Også mye varmere enn 372. Men jeg ble overrasket over at den ikke ga mer bass og trøkk enn den gjorde.
    BAss og trøkk bestemmes av musikken for det meste . Er også begrensa med bass i 4x 6.5" .

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var meget positivt overaska av bassen i mine m6 og hadde jeg kunne hatt de lenger fra sideveggene hadde jeg ikke brukt subbene i det hele tatt til musikk (står jeg på rette stedene i rommet så må jeg sjekke om subbene står på eller ikke)

Nå er det jo en meget stor overgang og gå fra B&W til Dali som TS nevnte han gjorde i Dali tråden, jeg stusser jo dog litt på hvorfor m3 ikke var god nok (for all del det er lov og gå mot røkla :-) ) men da lurer jeg litt på hvordan rommet til TS er og hvordan høytalerene er plassert, rom og plassering kan jo fint bety 40% av lyd opplevelsen i min mening. Og det er jo begrensning på hva forsterker kan gjøre og med mindre det legges heftig på med EQ.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hva med noe fra Vincent til disse?
    Tenker på de litt dyrere seriene. Har selv en hybrid effekt og den får mine Dali høyttalere til å låte bare deilig. Ikke spisst i det hele tatt.
    Rør er jo og ett alternativ, ellers er det jo som du vet masse på brukten som duger.
    Har selv her vurdert Mentor6. Hørte de på Nad c390 og det låt bra, litt spisst i mellomtone som du observerte da.
    Så enig med deg at du vil ha noe med "bedre" mellomtone.
    Ellers er det rommet som og har noe å si, akustikk-plater og slikt kan en prøve.
    Er vel egentlig ikke noen fasit heller, en må bare prøve seg litt fram
    lykke til i hvertfall

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent passer veldig bra, jeg brukte en Vincent SV-236 på Mentor.... spillte knallfint

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •