Skadlig og la forsterker stå på ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg slår av alt når jeg ikke bruker det. Grunnen er at jeg er redd for at lyn skal ta råtta på de. Kanskje jeg skal slutte med det på vinteren da det aldri er lynnedslag

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Dette var faktisk ett veldig godt spørsmål, har lurt på det samme selv.
    Har bla. EC AW180 som har oppgitt power consumption på 115W i standby mode, så strømmessig så gjør det ikke så mye. Men hva som er værst ift "slitasje" på komponenter ved at den enten står på hele tiden eller slåes av og på en gang hver dag er det vanskelig og få noe klart svar på.

Har pleid å slå utstyret på når jeg kommer hjem fra jobb og av på kvelden når jeg legger meg her, men det er kanskje ikke nødvendig...
    115W * 24t * 365= 1427 kWh. AW 180 er vel monoblokker, så hvis strømtrekket er pr forsterker, blir det altså ca 2850 kWh pr år, og det er jo litt. Strømpris på rundt krona medfører jo at det fort "gjør noe" med rundt regnet 3000,- pr år.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det mest skadelige for en forsterker, forutsatt at den får nok lufting, er nettopp av- og påslag. Så en forsterker har tvert i mot godt av å stå på hele tida.
    Hvorfor? Hva er det med avslag/påslag som stresser forsterkeren?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Hvorfor? Hva er det med avslag/påslag som stresser forsterkeren?
    Termodynamikk. Relativ raske temperatursvingninger gjør elektrokomponenter sprø over tid. Det skjer ikke veldig ofte at et elektrisk aparat ryker under normal drift? De ryker som regel ved av-/påslag.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vell mye å si hvilke forsterker det er snakk om og også hvor ofte anlegget er i bruk!

Har en en svær klasse A forsterker som blir brukt 1 gang i uka ville jeg ikke akkurat vurdert å ha den på døgnet rundt. Har en derimot en moderne forsterker som trekker lite strøm i standby og en samtidig bruker anlegget hver dag så blir svaret kanskje annerledes.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    115W * 24t * 365= 1427 kWh. AW 180 er vel monoblokker, så hvis strømtrekket er pr forsterker, blir det altså ca 2850 kWh pr år, og det er jo litt. Strømpris på rundt krona medfører jo at det fort "gjør noe" med rundt regnet 3000,- pr år.
    115W x 24t = 2760W => 2,76kW/døgn
    2,76kW/døgn x 365 døgn = 1007kW
    Gir mao en årskostnad opp mot tusenlappen pr AW-180

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Hehe, ja det var ett godt poeng, uansett så blir det minst 2000,- pr år. Ett poeng kunne jo vært at det genererer varme, som jeg har igjen for på vinteren, men det blir en sabla dyr varmeovn!!

Som nevnt ganske tidlig i denne tråden så vil utstyret uansett bli slitt over tid, enten ved at det slåes av og på flere ganger, eller at den står og er varm hele døgnet. Kan kanskje virke som det ikke spiller noen rolle om utstyret er på eller ikke egentlig
    Bortsett fra for trådstarter som sliter med at sikringen går. Da finnes det to alternativer, enten la utstyret stå på, det går sikkert bra, eller bytt til tregere sikring hvis det finnes.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    minus fratrekk for oppvarming vinterstid
    edit, alltid noen som popper inn foran :P

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Kraftig tastefeil i kalkulatoren der... ops:
    Uansett, "lite" strøm som står konstant på, blir fort dyrt allikevel...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Termodynamikk. Relativ raske temperatursvingninger gjør elektrokomponenter sprø over tid. Det skjer ikke veldig ofte at et elektrisk aparat ryker under normal drift? De ryker som regel ved av-/påslag.
    Først litt semantikk: Dette har ingenting med termodynamikk å gjøre. Termodynamikk er når du har varme som skal utføre arbeid og gi energi. Varme skal ikke utføre arbeid i en forsterker. (Iallefall ikke i min :P )

Jeg er ikke uenig i at store temperaturgradienter kan lage spenninger i materialer. Men jeg lurer på om dette er etterslep fra old-school-lære. Gamle forsterkerrør var sarte på grunn av glass og glødetråd som måtte behandles termisk varsomt og dermed glødes forsiktig. Derfor oppstod en praksis om at det måtte slåes på i god tid og at det måtte få tid til å stabilisere seg. Og man fikk lengre levetid om rørene fikk stå på, slik det er med alle rør og pærer.

Et transistorsystem har ikke samme graden av sarthet. Kanskje man har det hvis man har en klasse A forsterker hvor arbeidspunktet er satt _akkurat_ på grensen til at transistoren går i lufta. (Siden i klasse A får man bedre lyd dess nærmere tålegrensen man er.) Men for de aller fleste andre forsterkerkretser med tilstrekkelig kjøling har det lite å si. Passivt kjølte forsterkere har ikke problemer med heat-buildup på avslag heller, slik enheter med vifte har.

Når det er sagt, er transistoren en svært temperaturavhengig komponent. Det har stor effekt på arbeidspunktet i transistoren ut fra hvilken temperatur den kjører på. Derfor har det hensikt å la ampene bli varme før man skal gjøre finlytting.

Dagens komponenter i annen elektronikk kjøres langt hardere enn noen audiotransistorer gjøres. Ta i en PC prosessor f.eks. Den genererer mer energi per areal enn hva stekeplata di gjør (og tilsvarende areal på sola). I tillegg slåes transistorene av og på et par milliarder ganger i sekundet. Det oppstår store temperaturgradienter når dette startes opp uten at vi har betenkeligheter med å slå slikt utstyr av når vi er ferdige.

Jeg tror nok at strømforsyningen får den verste smellen når utstyret slåes på. Her er det gjerne ringkjernetrafo og med store elektrolytter som skal lades opp. Det stresser nok strømforsyningen vesentlig mer enn transistorene. Det er jo her vi har slow-start og andre finurligheter. Og dersom strømforsyningen ikke gjør jobben skikkelig så kan du være sikker på at det er utgangstransistorene som ryker...

(Jeg minnes et utsagn jeg bygde forsterker på universitetet: Utgangstransistorene er den beste beskyttelsen mot at sikringene ryker...)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Først litt semantikk: Dette har ingenting med termodynamikk å gjøre. Termodynamikk er når du har varme som skal utføre arbeid og gi energi. Varme skal ikke utføre arbeid i en forsterker. (Iallefall ikke i min :P )

Jeg er ikke uenig i at store temperaturgradienter kan lage spenninger i materialer. Men jeg lurer på om dette er etterslep fra old-school-lære. Gamle forsterkerrør var sarte på grunn av glass og glødetråd som måtte behandles termisk varsomt og dermed glødes forsiktig. Derfor oppstod en praksis om at det måtte slåes på i god tid og at det måtte få tid til å stabilisere seg. Og man fikk lengre levetid om rørene fikk stå på, slik det er med alle rør og pærer.

Et transistorsystem har ikke samme graden av sarthet. Kanskje man har det hvis man har en klasse A forsterker hvor arbeidspunktet er satt _akkurat_ på grensen til at transistoren går i lufta. (Siden i klasse A får man bedre lyd dess nærmere tålegrensen man er.) Men for de aller fleste andre forsterkerkretser med tilstrekkelig kjøling har det lite å si. Passivt kjølte forsterkere har ikke problemer med heat-buildup på avslag heller, slik enheter med vifte har.

Når det er sagt, er transistoren en svært temperaturavhengig komponent. Det har stor effekt på arbeidspunktet i transistoren ut fra hvilken temperatur den kjører på. Derfor har det hensikt å la ampene bli varme før man skal gjøre finlytting.

Dagens komponenter i annen elektronikk kjøres langt hardere enn noen audiotransistorer gjøres. Ta i en PC prosessor f.eks. Den genererer mer energi per areal enn hva stekeplata di gjør (og tilsvarende areal på sola). I tillegg slåes transistorene av og på et par milliarder ganger i sekundet. Det oppstår store temperaturgradienter når dette startes opp uten at vi har betenkeligheter med å slå slikt utstyr av når vi er ferdige.

Jeg tror nok at strømforsyningen får den verste smellen når utstyret slåes på. Her er det gjerne ringkjernetrafo og med store elektrolytter som skal lades opp. Det stresser nok strømforsyningen vesentlig mer enn transistorene. Det er jo her vi har slow-start og andre finurligheter. Og dersom strømforsyningen ikke gjør jobben skikkelig så kan du være sikker på at det er utgangstransistorene som ryker...

(Jeg minnes et utsagn jeg bygde forsterker på universitetet: Utgangstransistorene er den beste beskyttelsen mot at sikringene ryker...)
    Ok, jeg må innrømme at jeg er på dypt vann her, så jeg skal ikke argumentere noe mer... Men det er vel slik at av-/påslag fortsatt er en vesentlig belastning? Eller er det bare jeg som inbiller meg at når elektriske komponenter først ryker så skjer det som oftest ved nettopp av-/påslag? Men jeg tror kanskje poenget ditt med strømforsyningen er et veldig godt poeng. Og det muligens kan antas at strømforsyningen er den delen som ofte gir seg først?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •