Hegel H200 til Dali Helicon 400 / JBL LS80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H200 til Dali Helicon 400 / JBL LS80

Heisann,

Har lyst på et anlegg med litt trøkk i samtidig som det spilles rent og får frem instrumentene på en god måte .

Er det noen som har erfaring med Hegel H200 til Dali Helicon 400 evt
    JBL LS80

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    allverden med trøkk får du ikke med Hegelen og Helicon 400, personlig synes jeg det også blir en anelse lys lyd, hvordan den vil låte med jbl veit jeg lite om, men du vil få bedre trøkk og antaglig minst like pen lyd med mentor 6, ellers kan Tannoy høytallere være noe du kan teste ut. Skal du få skikkelig trøkk med Helicon 400 må du ha større saker å drive de med.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon og Hegel er ikke bra, blir nok trøkk men for lys lyd som nevnt over. At det blir minst like fin lyd med M6 kontra H400 er jeg ikke enig i.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar.

Hva anbefales til å drive H400 på en god måte da ?

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt Hegel på ls80 så det skal jeg ikke uttale meg om. Derimot har jeg ls80 selv og hvis det er trøkk du leter etter så er dette høyttalerne for deg.

Som jeg skrev i en annen post her om dagen, gjorde jeg en skikkelig grundige kalibrering av disse i helga sammen med pioneer lx86 og crown dsi 1000 (2x275 @ 8ohm) og dæven som dette spiller!! Brukte crown da emotiva xpa-2 som jeg vanligvis har koblet opp på disse var på er annet oppdrag.

Lydbildet er stooort, detaljert og de lave tonene gjengis så det monner. Etter en god stund med lytting så jeg at db måleren på subben ikke beveget seg og innså at jeg ikke hadde sub aktiv etter RK, noe jeg var helt sikker på. Måtte ned på kne å lytte på subben for å bekrefte at den ikke spillte da jeg ikke trodde ls80 klarte å levere såpass trøkk alene.

Vil virkelig anbefale at du tar deg en prøvelytt men da sørg for at du hører med en voksen forsterker. Hegel leverer vel 2x200 så det burde holde.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ollisen
    Ok, takk for svar.

Hva anbefales til å drive H400 på en god måte da ?
    Jeg kan referere til mine erfaringer med Ikon 6 for en stund siden, og Mentor 8 sist sommer og høst, jeg brukte Electrocompaniet. Utfordringen med Dali er at de fort blir litt for lyse i øvre mellomtone (jeg tror det er øvre mellomtone, det blir ihvertfall skarpe s-lyder med feil oppsett). Ellers så syntes jeg Denon PMA-2000 var veldig bra på Mentor 8. Jeg tror du bør unngå både Hegel og Nad på Dali, med mindre du liker det lyst da selvsagt, det er jo absolutt ikke dårlig utstyr i utgangspunktet

Men la meg spørre, har du H200 allerede? Siden det er eneste forsterker du nevner? Kan isåfall nevne ett alternativt oppsett som ihvertfall jeg syntes låt kanonbra, det var H200 med System Audio Mantra 60 og SA Ranger Master. Ranger Master er vel noen kroner billigere en Helicon 400 også. Anbefales og høre på, både bra trøkk og veldig klart og pent syntes jeg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Helicon og Hegel er ikke bra, blir nok trøkk men for lys lyd som nevnt over. At det blir minst like fin lyd med M6 kontra H400 er jeg ikke enig i.
    grunnen til att lyden blir minst like bra med M6 er att den krever mindre bra forsterker og att den har noe mer gøyfaktor i basen så ønsker man godt trøkk til en samlet lavere pris er den ett bedre alternativt, samt forskjellen opp til helicon i lydkvaliteten ikke er enorm.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 er mye for pengene og krever mindre for å få ut potensialet ja. Men syns absolutt forbedringen opp til H400 mk2 er betraktelig. Om den forskjellen er verdt pengene får bli opp til enhver å avgjøre. Hadde jeg skulle kjøpt nye høyttalere så hadde nok valget falt på M6 ja av disse to. Brukt, H400 Mk2 får man til 20-25k så her er valget enkelt
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Jeg kan referere til mine erfaringer med Ikon 6 for en stund siden, og Mentor 8 sist sommer og høst, jeg brukte Electrocompaniet. Utfordringen med Dali er at de fort blir litt for lyse i øvre mellomtone (jeg tror det er øvre mellomtone, det blir ihvertfall skarpe s-lyder med feil oppsett). Ellers så syntes jeg Denon PMA-2000 var veldig bra på Mentor 8. Jeg tror du bør unngå både Hegel og Nad på Dali, med mindre du liker det lyst da selvsagt, det er jo absolutt ikke dårlig utstyr i utgangspunktet

Men la meg spørre, har du H200 allerede? Siden det er eneste forsterker du nevner? Kan isåfall nevne ett alternativt oppsett som ihvertfall jeg syntes låt kanonbra, det var H200 med System Audio Mantra 60 og SA Ranger Master. Ranger Master er vel noen kroner billigere en Helicon 400 også. Anbefales og høre på, både bra trøkk og veldig klart og pent syntes jeg.

Neida jeg har ikke H200 pr idag men har kun fått den anbefalt. Så utgangspunktet er vel egentlig veldig åpent : Skal ha nytt anlegg 8)
    Så har du/dere noe å anbefale til 30-40000 (Forsterker/Dac/h-talere )?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida jeg har ikke H200 pr idag men har kun fått den anbefalt. Så utgangspunktet er vel egentlig veldig åpent : Skal ha nytt anlegg 8)
    Det avhenger av hva slags musikk du hører på?

Hegel og System Audio hvis du hører mest på bla. rock og pop musikk, Electrocompaniet og Dali for bla. jazz, klassisk og akustisk. Men det er jo ikke helt sorthvitt da, jeg for min del hører like mye på allt sånn ca og valget fallt på EC og Dali i sin tid. Men det viktigste av allt, når du er i den prisklassen du tenker på så bør du absolutt bruke god tid på å lytte til forskjellig for å gjøre opp din egen mening

Newcomer IlPedro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel H200 funker flott på LS80

Hei! Jeg har denne kombinasjonen. LS 80 må ha mye strøm for å komme til sin rett og det greier Hegelen. Jeg synes jeg har en heldig kombinasjon av solid dynamikk og ganske så detaljert lyd. Hornet i LS80 gir en veldig flott og oppløst lyd i de øvre tonene. Ellers vil jeg vel som nevnt beskrive denne "komboen" som nøytral men med mye dynamikk. LS'ene går ikke veldig dypt i bassen til å være såpass store men Hegelen klarer å få dem rimelig langt ned. I min lille stue fungerer det fint. Har sub til film. Jeg spiller mye rock og blues samt liker akustisk musikk og litt jazz.
    Dette settet spiller tøft uten at det blir "bare rockelyd". En audiofil kompis med B&W og Naim hjemme var skeptisk til JBL før han kom på besøk. Han måtte si at dette låt like bra som hjemme hos B&W kompisene hans med CM9.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Det avhenger av hva slags musikk du hører på?

Hegel og System Audio hvis du hører mest på bla. rock og pop musikk, Electrocompaniet og Dali for bla. jazz, klassisk og akustisk. Men det er jo ikke helt sorthvitt da, jeg for min del hører like mye på allt sånn ca og valget fallt på EC og Dali i sin tid. Men det viktigste av allt, når du er i den prisklassen du tenker på så bør du absolutt bruke god tid på å lytte til forskjellig for å gjøre opp din egen mening
    Jeg mener System Audio absolutt bør prøves (det må jo egentlig alle høytt.) i egen stue. Jeg kjøpte et par men kompisene sa det så ut som en diskant og 4 mellomtoner og det låt slik også... Vi prøvde med en diger forsterker men det hjalp ikke. Flott lyd - men rock og pop med så lite bass? Funket ikke hos meg ihvert fall. Solgte dem....:?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et forslag! H200'en pluss JBL studio 590. Hvis du kan leve med utseendet på 590'ene. Du får fantastisk oppløst hornlyd pluss plenty med oomph. Prøv!:-D

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio er jo vært å nevne;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 6 er høyttalere med høy gøyfaktor, og med rett forsterker får du dempet den hissige bånddiskanten som ofte er diskutert. Jeg hørte disse høyttalerene, riktignok i et åpent butikklokale, med NAD M3 og dro ufrivillig men velvillig på smilebandet!
    Dra å lytt selv, det er eneste måten å bli overbevist på hva du vil kjøpe og iallefall få orientert seg en smule.

Soundgarden har forresten et godt tilbud på Electrocompaniet ECI-5 nå. Nedsatt fra 28 895,- til 18 995,-.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H200 er knallgod, men ikke på dali. Mine tips:

Dali Mentor 6 + Electrocompaniet ECI 5mk2 (Dali er lettdrevent, og får virkelig vist seg ifra sin beste side, samme gjelder ampen .
    B&W CM9 + Hegel H200 (ville også sett litt på H300, da denne har enda mer kraft og innebygget DAC av GOD kvalitet!!).

CM9 spiller utrolig bra med kraftig forsterker, syns Hifiklubben ikke har noe som direkte passer, da NAD M3 blir for "mørk" i klangen og passer Dali bedre, mens NAD M2 er helt fantastisk igjen på CM9, men oftest for dyr (40000kr alene.).
    Mentor spiller bra åkken som, men kan bli litt pågående når man drar på litt, men det er der smørbukken ifra Electrocompaniet kommer inn . En annen god amp på Mentor er jo da NAD M3.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beldung
    Dali Mentor 6 er høyttalere med høy gøyfaktor, og med rett forsterker får du dempet den hissige bånddiskanten som ofte er diskutert. Jeg hørte disse høyttalerene, riktignok i et åpent butikklokale, med NAD M3 og dro ufrivillig men velvillig på smilebandet!
    Dra å lytt selv, det er eneste måten å bli overbevist på hva du vil kjøpe og iallefall få orientert seg en smule.

Soundgarden har forresten et godt tilbud på Electrocompaniet ECI-5 nå. Nedsatt fra 28 895,- til 18 995,-.
    Jeg har også veldig tro på dette forslaget, hadde Mentor 8 istedenfor 6 sammenmed ECI-5, men tror ikke du vil bli skuffet med Mentor 6.
    Hadde det ikke vært for "eventyrlysten" med å bygge egne høyttalere igjen så hadde jeg aldri byttet de ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!
    har akkurat bestilt JBL LS80. vil du anbefale crown som effekt til desse? eller vil du anbefale noe annet? har en pioneer sc lx71 fra før.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje jeg kunne anbefalt ATI AT3002, eller AT2002 kunne passa, enda jeg ikke har hørt noe med ellere på denne. men det ser ut som en amerikansk tungvekter så tror den hadde gitt fyldighet og punch i bassen, samt gjøre det bra i toppen og! :wink:
    ATI AT3002 - Stereo
    ATI AT2002 - Stereo

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IlPedro
    Jeg mener System Audio absolutt bør prøves (det må jo egentlig alle høytt.) i egen stue. Jeg kjøpte et par men kompisene sa det så ut som en diskant og 4 mellomtoner og det låt slik også... Vi prøvde med en diger forsterker men det hjalp ikke. Flott lyd - men rock og pop med så lite bass? Funket ikke hos meg ihvert fall. Solgte dem....:?
    Individuelt og rom blir nok avgjørende der. Hørte Explorer til ca 45.000 med Hegel effekt og pre til mye. Spilte jo helt rått og hadde en vanvittig smekk i bassen. 4x5,25" blir faktisk litt i membranareal. Aldri blitt så overrasket før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •