DAC i forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC i forsterker

Jeg har en Pio LX-83 og kjører musikken fra en HTPC(asrock 235b heter den vel)
    Bruker da Spotify eller FLAC som kilde. HDMI fra pc til receiver.

Det jeg da lurer litt på er om en vanlig DAC vil ha noe for seg mtp kvaliteten på musikken? Eller er den DAC'en som sitter i receiveren bra nok? Eller har receiver DAC'en ikke all verden å si så lenge jeg bruker HDMI kabel?

Husker jeg og svigerbror prøvde Hegels billigste DAC mot den innebygde DACen i Yamaha RX-V1800 og da kom Hegels sin dårligst ut. og LX83 burde vel ha en ganske så grei DAC, prisen tatt i betraktning?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu

Det jeg da lurer litt på er om en vanlig DAC vil ha noe for seg mtp kvaliteten på musikken? Eller er den DAC'en som sitter i receiveren bra nok? Eller har receiver DAC'en ikke all verden å si så lenge jeg bruker HDMI kabel?

Husker jeg og svigerbror prøvde Hegels billigste DAC mot den innebygde DACen i Yamaha RX-V1800 og da kom Hegels sin dårligst ut. og LX83 burde vel ha en ganske så grei DAC, prisen tatt i betraktning?
    De innebygde dacene er om regel greie når de er i litt påkostede forsterkere.
    HegelHD2 er for di som ikke har dac.
    Hegel HD11 derimot blir nok en oppgradering.
    Men god lyd fra pc er mye mer enn dac.
    Les mer om od lyd fra pc ved å Google litt!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil tippe att den duger fint, siden du har ett relativt rimlig anlegg, må opp i ganske dyre saker på mitt hi-end anlegg for att forskjellene skal bli noe å snakke om.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu

Nei det vil nok mest sannsynlig ikke vere noe å bruke penger på!

Og skal du nyttegjøre deg av kvaliteten til en ekstern dac,så kan du kun bruke "pure direct" , ellers så får du en ekstra A/D-D/A i reciveren , og da blir hele vitsen borte!

Og med hdmi kabel så er det receiveren's dac som gjør jobben ja!

Prøvde Hegel's hd10 opp min LX82 , og det var ingenting å hente , så bruke heller penger på noe som har betydning :-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig ingen plan om å kjøpe DAc, ble bare litt nysgjerrig på forskjellen på dette. Og det er vel som jeg tenkte, at man må ganske så høyt opp i pris for at det skal gjøre stor nok forskjell. Og da er det mange andre ting jeg kan bytte først
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •