Laget radioantenne til receiver, får inn få kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Laget radioantenne til receiver, får inn få kanaler

Hei!

Jeg tok en høyttalerkabel og klemte den fast mellom to 1x10cm lange stålplater som er dekket av en slags myk maling eller noe.

Da jeg skulle koble ledningene i receiveren var det kun enngang til AM. Altså to hull man putter inn lendingene og klemmer de fast, standart greie som er til høyttalerne også.

FM inngangen har en inngang lik den man kobler kabelen til tvsignalet i. Jeg puttet den ene ledningen i den hule pinnen i midten og søkte. Da fikk jeg inn Elverumsradioen, P4, P2 og Exact. Disse kanalene var så og si helt klare. Alle de andre frekvensene er bare skurr og tåke.

Får hverken inn P3, Norge eller noen av de andre kanalene jeg får inn i bilen.

Har som sagt kun den ene ledningen "koblet" til receiveren, skal den andre kobles til jord?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du en kabel TV kontakt i nærheten? Uttaket til høyre her er beregnet for FM som sørger for FM stasjoner gjennom et filter. Om du ønsker å bruke antenne må lengden være tilpasset bølgelengden for FM, en stomp med ledning er langt fra optimalt. Om du bruker ledning så er det den hule midtpinnen du bruker. Hvor lang ledningen bør være for å få det mest optimalt for FM er jeg heller usikker på. En FM antenne er selvsagt å foretrekke, gamle Tandberg receivere hadde som regel så gode tunere at en kjøkkenkniv var nok til å få inn det aller meste rundt Oslo hvertfall.

Om du har kabel-tv tilgjengelig hadde jeg prøvd høyre uttaket i kontakten din først og koblet til tuner med apparatkabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •