NAD T757 eller noe annet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T757 eller noe annet?

Hei, håper her er noen nøytrale hifi-entusiaster her som kan hjelpe meg med det som jeg og noen andre sliter med, nemlig å velge riktig utstyr.

Jeg har bestillt Dali Ikon 6 mk2 serien i 5.1 system. Hørte de i film-rom drevet av en nad t 757. Det var meget imponerende. Men jeg fikk ikke hørt andre recievere som f.eks Denon 3313, fordi de ikke hadde den utstillt. Nad t 757 får jo mye skryt både fra de som selger den (selvsagt) og fra annerkjente tester.

Det jeg lurer på er hvor mye dårligere ville f.eks Pioneer lx 76, Denon 3310, onkyo 810, eller en yamaha som vel alle har Airplay, bildeoppskalering etc (finesser i fleng) spille enn NAD 757 på disse Daliene, på krevende lydspor? NAD skal jo være så mye kraftigere på sine watt....:?

Det som frister meg er nemlig dette med Airplay til min iphone, og så klarer jeg ikke fri meg fra å ønske meg bildeoppskalering. Vurderer derfor også seriøst Denon 3313, men den er jo adskillig lettere i antall kg også....

Håper noen vil hjelpe meg med å ta riktig valg. :|

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får stort sett de watt man betaler for
    Ingen gir bort watt.

Ca samme pris på Yamaha , Denon , NAD , Pioneer osv gir ca samme watt ytelse når de måles på samme måte (+/- noen få watt men spiller liten rolle)

HT Lab målinger av recivere

nad t 757
    two channels driving 8-ohm loads
    0.1 percent distortion at 94.3 watts
    1 % distortion at 121.9 watts

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 75.2 watts
    1% distortion at 91.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 71.2 watts
    1% distortion at 81.6 watts
    __________________________________________________ _____
    dette er en denon 3312 men vil tro 3313 er ganske lik
    Two channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 122.9 watts
    1% distortion at 143.3 watts

0.1% distortion at 82.9 watts
    1% distortion at 103.0 watts

0.1% distortion at 79.5 watts
    1% distortion at 96.8 watts
    1 % distortion at 178.0

0.1% distortion at 115.1 watts
    1% distortion at 132.0 watts

0.1% distortion at 109.6 watts
    1% distortion at 123.7 watts

Det man bør være obs på med recivere er
    nettverksfunksjoner, dnla , mlh link , spotify , airplay , video prosessor osv
    som er meget dyr innvistering med reciver i forhold til og kjøpe bd spiller til den jobben.

Fordel med en grei bd spiller er at den takler så enormt mye mere lydcodec , dlna filtyper , stream apps som netflix , spotify , hbo , noen har skype , noen kan man bruke usb tastatur så det er lettere og bla/søke , bra video prosessor.

Bakdel med reciver eller bd spiller er at kommer tjeneste leverandører av flere apps eller tjenester / forbedringer er det minimalt som vil bli oppdatert i en reciver/bd spiller .....fordi fabrikant av spillere/reciver ikke gidder dette gratis....fordi brikkesett utviklere ikke gidder dette gratis....fordi de som må betale dette (feks netflix/spotify /nye tjenester osv ) ikke er stort interesert i og betale for og oppdatere eldre utstyr

Ser man en video prosessor i en reciver har de fleste liten bruk for den.
    De fleste sitter med en ok bd spiller som gjør jobben like bra
    Skal man kople til andre video kilder hdmi inn reciver vil jo stort sett slike kilder ferdig behandle bilde og en video prosessor kan bare om den er god kunne pynte litt på bilde .
    Skulle en video prosessor i en reciver være til stor nytte måtte kilden (avspiller) ha source direct funksjon........men det er det hovedsakelig påkostede bd spillere som har som da også har bra video prosessorer så det blir ingen nytte av video prosessor i reciver.
    Man må også regne med at flere bd spillere i 2013 osv får 2 eller flere hdmi innganger så man kan kople til eksterne hdmi enheter og finpusse litt på bilde......også her blir reciver video prosessor bortkastet innvistering.

Dette høres kanskje negativt ut ang ny reciver ......det er ikke meningen men for og belyse at ønsker man og henge med utviklingen gjør man det mye billigere og bedre ved å bytte bd spiller av og til enn og måtte bytte reciver.

Selvsagt kan man kjøpe ny reciver enten det er for og bytte den ofte eller om man ikke ønsker og henge med ny utviklingen. (jeg skriver beste og billigste måte men om folk velger dyreste så er det helt frivillig)

Alternativ som jeg ser som mest for pengene er
    Brukt reciver med HDMI og lyddel man ønsker....man kan få mange feite recivere til ok bruktpris + holder man seg til bd spiller når det gjelder utvikling av alt annet enn selve lydfremføringen kan man holde seg topp oppdatert til liten kostnad år etter år
    __________________________________________________ ______

Det man bør fokusere på med reciver er
    lyd signatur (dac) som passer ører / rom og øvrig utstyr
    krefer til og drive høytalere til ønsket lyd (ingen gir bort watt)
    preout om man trenger
    romkallibrering/innstillinger

resten av muligheter med en reciver må man ikke ha da en bd spiller kan levere dette + så uendelig mye mere

.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et fyldig og godt forklart svar. Interessant det du skrev om ytelsen til de ulike modellene.

Jeg sitter igjen med en konklusjon på at alle de alternative recievere er ganske lik i ytelsen, og at kanskje nad ikke er så meget bedre kraftsmessig. Kanskje lydmessig, der disse sikkert vil ha sitt eget lydbilde.

Noen her som tør anbefale Denon 3313, onkyo 818, fremfor nad t 757? Testene tilsier kanskje at nad har et ørlite hakk bedre lyd.... Men finner ikke noen tester der disse modellene er testet mod nad`en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå egentlig med to valg for Dali Ikon 6 mk2 etter å ha lest en tidligere tråd for samme høytalere av Corvy. Han endte opp med Yamaha rx-a2020, men han har ikke skrevet noe mer om han ble fornøyd med lyden til Daliene med den recieveren.

Det andre valget er NAD t757. Det var den de demonstrerte høytalerene med på Hifiklubben, og det lød fett i mine ører.

Yamaha har imidlertid mer av disse finessene, samt airplay som jo er fint å ha i stedet for å kjøpe f.eks en apple-tv i tillegg.

Hvis noen har en formening om noen av disse to ville det vært fint å høre fra dere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte yamaha rx-a2020. Veldig bra lyd sammen med Daliene, i tilfelle noen sitter med samme dilemma som jeg hadde; Yamaha var ikke noe dårlig valg.

Likevel sliter jeg litt med å få Airplay til å funke fra min Iphone. Må av og til nappe ut strømkabelen til switchen for å få iphonen til å oppdage recievern. Dette er sikkert ikke noe med forsterkeren å gjøre, heller sikkert nettverket mitt.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Metallsulten: Flott den der! Jeg har den i svart.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •