Tips til EQ korrigering i AV receivere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til EQ korrigering i AV receivere

Jeg må etterhvert oppgradere min Yamaha RX-V757 receiver og jeg leter etter en receiver som også kan korrigere frekvensgangen.

Hvilke muligheter har man til å gjøre nøyaktige EQ korrigeringer i receivere? Noen som har erfaringer å dele?

F.eks Yamaha RX-A1020 har parametrisk EQ, men det står ingenting om hvor mange korrigeringer man kan ha per kanal og om justeringsfrekvensene hopper stort. Denon AVR-3313 støtter kun EQ på relativt få frekvenser (63, 125, 250, osv.) og blir i grunn ubrukelig til å korrigere spesifikke noder. Andre?

Sidenote:
    Ett alternativ hadde vært å kjørt pre-out og så prosessert lyden i en egen DSP e.l. for så å føre lyden tilbake til ampene. Men det virker ikke som pre-out/pre-in er vanlig på receivere lengre.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg må etterhvert oppgradere min Yamaha RX-V757 receiver og jeg leter etter en receiver som også kan korrigere frekvensgangen.

Hvilke muligheter har man til å gjøre nøyaktige EQ korrigeringer i receivere? Noen som har erfaringer å dele?

F.eks Yamaha RX-A1020 har parametrisk EQ, men det står ingenting om hvor mange korrigeringer man kan ha per kanal og om justeringsfrekvensene hopper stort. Denon AVR-3313 støtter kun EQ på relativt få frekvenser (63, 125, 250, osv.) og blir i grunn ubrukelig til å korrigere spesifikke noder. Andre?

Sidenote:
    Ett alternativ hadde vært å kjørt pre-out og så prosessert lyden i en egen DSP e.l. for så å føre lyden tilbake til ampene. Men det virker ikke som pre-out/pre-in er vanlig på receivere lengre.
    Yamaha har flotte muligheter til manuell korrigering. Her har man 7 parametriske bånd per kanal og 4 parametriske bånd på hver sub. Normalt sett har man nok frekvenser å velge til å få justert seg tålelig greit inn. Perfekt blir det ikke, men for de fleste nære nok.

Pioneer syntes jeg kommer på andre plass. Denne har 3 parametriske bånd per kanal(for å ta stående bølger) samt grafisk EQ lik den Audyssey for tuning av lydbildet.

Audyssey har en ubrukelig grafisk EQ som kun fungerer om RK er deaktivert. Dog er Audyssey romkorreksjonen en av de bedre om man ikke har mulighet til å justere dette selv. Sammen med Audyssey Pro kan dette tunes enda mer, og er da en interessant løsning.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Yamaha her flott muligheter til manuell korrigering. Her har man 7 parametriske bånd per kanal, og 4 parametriske bånd på hver sub.
    Flott. Jeg har gode erfaringer med Yamaha hittils.

Hvor fin oppløsning har man på frekvensene man velger? Er det store hopp, eller er det presist og godt?

(Det har jo lite for seg å ha høy Q-verdi i et filter dersom man ikke kan sette en nøyaktig frekvens)
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner bare til Pioneeren min og her er det også egentlig bare ganske grove justeringer det er snakk om med en dobling på frekvensen ved hvert bånd.

Kan liste opp båndene litt kjapt.

63, 125, 250, 500, 1k, 2k, 4k, 8k, 16k.

Har jo selv litt problematiskt rom, så har en meget tung kanselering akkurat ved 100hz, som EQ'n til receiver totalt feiler og kunne korrigere, skulle gjerne likt og hatt dobbelt så mange bånd, men da hadde det vel kosta dertil og.

Har forsåvidt enda igjen og sette meg virkelig inn i s-wave korreksjons systemet så er vel mer og ta av.

Har enn så lenge fylt på med 2 xtz 12.16 som står bak meg med delefrekvens på 100hz (godt hjulpet av en Anti-Mode 8033)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor fin oppløsning har man på frekvensene man velger? Er det store hopp, eller er det presist og godt?

(Det har jo lite for seg å ha høy Q-verdi i et filter dersom man ikke kan sette en nøyaktig frekvens)
    Jeg har editert litt i første innlegget. Man har normalt sett nok frekvenser til å tune seg inn ganske greit, men senterpunktet på peaker treffer man sjeldent 100%. Maks Q=8, noe jeg vil anse som tilstrekkelig.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Kjenner bare til Pioneeren min og her er det også egentlig bare ganske grove justeringer det er snakk om med en dobling på frekvensen ved hvert bånd.

Kan liste opp båndene litt kjapt.

63, 125, 250, 500, 1k, 2k, 4k, 8k, 16k.

Har jo selv litt problematiskt rom, så har en meget tung kanselering akkurat ved 100hz, som EQ'n til receiver totalt feiler og kunne korrigere, skulle gjerne likt og hatt dobbelt så mange bånd, men da hadde det vel kosta dertil og.
    Det er liten vits i å bruke EQ for å korrigere en kanselering. Det skal du ha MYE headroom for å hanskes med. Derimot har Pioneeren en flott 3-bånds parametrisk EQ(ikke helt riktig da denne ikke kan økes, bare senkes) som kan brukes for å minimere peaker.

For å fjerne utfasinger/kanseleringer må man jobbe med plassering, tilpassing av delefrekvens og integrering av sub.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er liten vits i å bruke EQ for å korrigere en kanselering. Det skal du ha MYE headroom for å hanskes med. Derimot har Pioneeren en flott 3-bånds parametrisk EQ(ikke helt riktig da denne ikke kan økes, bare senkes) som kan brukes for å minimere peaker.

For å fjerne utfasinger/kanseleringer må man jobbe med plassering, tilpassing av delefrekvens og integrering av sub.

Geir Arne
    Ah forklarer litt på at jeg ikke fant noe behjelpelig i de oppsettene (var en stund siden sist jeg heiv meg løs på det)

Ja og jeg syns det virker som en så total kanselering at jeg rett og slett ikke har prøvd og korrigere denne (har jo selvsagt flere dips også, men 100hz'en er den groveste)

Har også oppdatert første posten min med hva jeg har gjort som jeg føler jeg kan leve med enn så lenge

Veit og at det ligger i frontene mine som står alt for nære side veggene, men når rommet knapt er 2.7 bredt og jeg ønsker enda og ha plass til mitt 90" lerret blir det fort trangt hehe :P

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg målt ut rommet mitt enda, men ut fra gehør vil jeg tro at jeg må roe noen frekvenser, ikke booste. Blir nok en kombinasjon med akustiske tiltak og signalmessig justering vil jeg tro.

Blir vel som når jeg skrur konsertlyd: Bruker EQ for å dempe det som irriterer

Det er nok med denne ballasten at jeg ønsker meg fin-fin frekvenskontroll på parametrisk EQ og blir skuffet når frekvensen hopper med en oktav (dobling).

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På Yamaha har du som det nevnes 7 bånd pr kanal,og 4 på sub (ikke på dem billigste)
    Frekvensene du kan velge er som følger : 31,39,49,62,78,99,125,157,198,250,315,396,500,630, 793,1k,1,26k,1,59k,2k,2,52k,3,17k,4k,5k,6,35k,8k10 k,12,7k,og 16k. Alle med variabel Q-verdi,og mulighet for 6 db økning ,og mener det er 12db demping!
    Og de 3 øverste båndene MÅ brukes over 500 hz :-(

Kunne godt tenkt meg enda tettere filter i bassområdet,så det kommer litt an på hvor heldig man er !
    Pioneer sin "standing wave cotrol" har litt tettere alternativ , men fungerer bare mellom 63 og 250 hz,og kan kun dempe - i tillegg så har den en 9 bånds grafisk EQ

Så det kommer litt an på hvor man har problemene sine om man kommer i mål - synes det burde vert ganske enkelt for produsentene å utvidet dette til å passe "alle" !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    På Yamaha har du som det nevnes 7 bånd pr kanal,og 4 på sub (ikke på dem billigste)
    Frekvensene du kan velge er som følger : 31,39,49,62,78,99,125,157,198,250,315,396,500,630, 793,1k,1,26k,1,59k,2k,2,52k,3,17k,4k,5k,6,35k,8k10 k,12,7k,og 16k. Alle med variabel Q-verdi,og mulighet for 6 db økning ,og mener det er 12db demping!
    Og de 3 øverste båndene MÅ brukes over 500 hz :-(

Kunne godt tenkt meg enda tettere filter i bassområdet,så det kommer litt an på hvor heldig man er !
    Pioneer sin "standing wave cotrol" har litt tettere alternativ , men fungerer bare mellom 63 og 250 hz,og kan kun dempe - i tillegg så har den en 9 bånds grafisk EQ

Så det kommer litt an på hvor man har problemene sine om man kommer i mål - synes det burde vert ganske enkelt for produsentene å utvidet dette til å passe "alle" !
    Absolutt, skulle jeg tippa så er det heller ikke noe hardware messig som begrenser dette, så dette med andre ord er kun snakk om og egentlig lage et grensesnitt for å la oss gjøre det.

Nå som alle receiver har LAN støtte så syntes jeg de kunne slått sine hoder sammen og laget en felles API som vi kunne tatt i bruk sammen med andre programmer.

Hadde dette blitt virkelighet så ville det nok ikke tatt så alt for langt tid før man f.eks kunne tatt et program som REW i bruk ved kalibrering og gjort så mye EQ tweaks til hjertets lyster.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen receiver har fullverdig eq innebygget, og det av en god grunn. Det er heller ingen av dem som har strømreserver nok til å takle at man går amok med eq.
    På aktive suber kan det jo være greit, men da bør man satse på ekstern (digital) eq for få alle de mulighetene man ønsker og trenger.

Audyssey MultiEQ XT32 er vel den automatiske romkorreksjonen pr i dag som har høyest oppløsning og som gjør den beste jobben med å oppnå en rett frekvensgang. Så er spørsmålet om det er en snorrett frekvensgang men egentlig ønsker.
    Med Pro kit i tillegg så får man muligheter til å påvirke ved å skru av/på BBC dipen som Audyssey har som standard, velge mellom 3 forskjellige avrullinger i toppen (utfra romstørrelse) og til å sette eq punkter hvor man vil, men med maks +/- 3dB (I tillegg til eq lagt på av romkorreksjonen).

En oversikt over receivere med XT32 og med mulighet for bruk av pro kitet finner du her:
    Products with Audyssey Technologies | Audyssey

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Frekvensene du kan velge er som følger :
    Ah. Flott. Takk. En 31-bånds EQ eller 1/3 oktav mao. Det kommer nok til å duge. Det er jo ikke feedback man skal undetrykke heller da. Heldigvis.

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    På aktive suber kan det jo være greit, men da bør man satse på ekstern (digital) eq for få alle de mulighetene man ønsker og trenger.
    Er det en vanlig løsning å kjøre vanlig receiver EQ på høyttalerene, mens man kjører en bedre DSP/EQ kun på subbene? Kan ikke L og R være like mye med å rote til lydbildet i bunn?

Så er spørsmålet om det er en snorrett frekvensgang men egentlig ønsker.
    Nei, det har aldri vært et mål for min del heller. Som sagt: fjerne det som plager meg

Tviler på at jeg skal korrigere noe særlig over 400 Hz. BBC dipen forblir som den er på HT.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen receiver har fullverdig eq innebygget, og det av en god grunn. Det er heller ingen av dem som har strømreserver nok til å takle at man går amok med eq.

Audyssey MultiEQ XT32 er vel den automatiske romkorreksjonen pr i dag som har høyest oppløsning og som gjør den beste jobben med å oppnå en rett frekvensgang. Så er spørsmålet om det er en snorrett frekvensgang men egentlig ønsker.
    Med Pro kit i tillegg så får man muligheter til å påvirke ved å skru av/på BBC dipen som Audyssey har som standard, velge mellom 3 forskjellige avrullinger i toppen (utfra romstørrelse) og til å sette eq punkter hvor man vil, men med maks +/- 3dB (I tillegg til eq lagt på av romkorreksjonen).

En oversikt over receivere med XT32 og med mulighet for bruk av pro kitet finner du her:
    Products with Audyssey Technologies | Audyssey
    Jeg ser ingen god grunn til det - f.eks den nevnte "standing wave control" til Pioneer tillater kun demping av peaker. Og defor er det ingen muligheter for å gå amok - det som er dumt er at du ikke kan sette senterfrekvensen lavere enn 63 hz!
    På Yamaha har du mulighet for å øke , men kun 6 db og det er nok i meste laget kanskje!
    Men nå tar det jo ikke like mye krefter om du demper et lite område, som om man øker i hele bassområdet !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Flott. Takk. En 31-bånds EQ eller 1/3 oktav mao
    Nja - det er kun 7 bånd (per kanal) du kan bruke , men det er de nevnte frekvensene du kan "angripe" !
    Men man kommer ganske langt med det , men det kommer som sagt litt an på hvor heldig man er !
    Selv kommer jeg ikke helt i mål - jeg har en drøy peak med senter på 52-53hz både på sub og fronter.
    Men fordi alternativene hopper mellom 49 og 62,5hz , så hopper den akkurat over senter på peaken , og det er litt irriterende !

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. jeg leter etter en receiver som også kan korrigere frekvensgangen.

2. Hvilke muligheter har man til å gjøre nøyaktige EQ korrigeringer i receivere?
    1. Dagens receivere korrigerer også frekvensgangen bedre enn et menneske i manuell modus med EQ.

2. Svært begrenset - og svært lite effektivt - sammenlignet med automatisk romkorreksjon i receivere

Det kan være nyttig å lese litt her...
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

Alle rom påvirker lyden i mer eller mindre grad.

Her er en skisse som viser mitt rom med lyd - ubehandlet - ukorrigert

Her er en skisse som viser mitt rom med romkorrigert lyd - og forskjellen mellom 2 romkorreksjonssystemer

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Dagens receivere korrigerer også frekvensgangen bedre enn et menneske i manuell modus med EQ.

2. Svært begrenset - og svært lite effektivt - sammenlignet med automatisk romkorreksjon i receivere

Det kan være nyttig å lese litt her...
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html
    Veldig interessant! Jeg har bare lest "intervjuet", men har tenkt å lese igjennom hele tråden etterhvert. Jeg begynner å nærme med reell plassering og innkjøring i min nye hjemmekino...

Er nye receivere i dag like gode mhp. korrigering? Eller er det bare Audyssey som er tingen? Mer konkret: Har Yamaha f.eks. lignende egenskaper. Skiller noen merker seg spesielt ut?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nye receivere i dag like gode mhp. korrigering? Eller er det bare Audyssey som er tingen? Mer konkret: Har Yamaha f.eks. lignende egenskaper. Skiller noen merker seg spesielt ut?
    Nei, det er forskjell på receiveres evne til å romkorrigere. kringlyd har i flere år benyttet Denon og Yamaha i demoer...

Legger ved en skisse som viser 3 forskjellige receiveres "default"-resultat i en standard stue.

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, det er forskjell på receiveres evne til å romkorrigere. kringlyd har i flere år benyttet Denon og Yamaha i demoer...

Legger ved en skisse som viser 3 forskjellige receiveres "default"-resultat i en standard stue.

Hvem er hvem her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •