3-kanals amp, ulik impedans i ht

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3-kanals amp, ulik impedans i ht

Er det forbundet med problemer å la en 3-kanals effektforsterker drive ett par høyttalere med 4ohm nominell impedans og en senter-høyttaler med 8ohm nominell impedans? :roll:
    Grunnen til spørsmålet er at jeg har en Emotiva XPA-3. Min senterhøyttaler har 8ohm nominell impedans, og jeg er i ferd med å lande på et par nye fronter som har 4ohm nominell impedans.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Er det forbundet med problemer å la en 3-kanals effektforsterker drive ett par høyttalere med 4ohm nominell impedans og en senter-høyttaler med 8ohm nominell impedans? :roll:
    Grunnen til spørsmålet er at jeg har en Emotiva XPA-3. Min senterhøyttaler har 8ohm nominell impedans, og jeg er i ferd med å lande på et par nye fronter som har 4ohm nominell impedans.
    Jeg drev 2x bakhøyttalere i 8 ohm på 2 av 3 kanaler på en rotel, og da jeg koplet på tactiles på 3dje kanalen med 2 ohm gikk den i protect umiddelbart. Måtte seriekople å få dem opp i 8 ohm. Nå vil nok forskjellen fra 8 til 4 være mindre, men du bør nok være forberedt på at det kan bli problemer.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg drev 2x bakhøyttalere i 8 ohm på 2 av 3 kanaler på en rotel, og da jeg koplet på tactiles på 3dje kanalen med 2 ohm gikk den i protect umiddelbart. Måtte seriekople å få dem opp i 8 ohm. Nå vil nok forskjellen fra 8 til 4 være mindre, men du bør nok være forberedt på at det kan bli problemer.
    Tror ikke han behøver å vere forberedt på at dette byr på problemer nei !

Det da ofte slik i et flerkanals-oppsett at høyttalerne kan ha ulik impedanse,og med et såpass voksent effekt-trinn bør ikke det by på problemer - til og med receivere takler jo dette brukbart , så sant det ikke blir altfor tungdrevne saker da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kjenne til spekken på rotel'en du brukte, så er vel en ht med 2ohm nominell impedans ganske "ekstremt"? Det er kanskje ikke utenkelig at denne dipper ned mot 1ohm, og under?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kjenne til spekken på rotel'en du brukte, så er vel en ht med 2ohm nominell impedans ganske "ekstremt"? Det er kanskje ikke utenkelig at denne dipper ned mot 1ohm, og under?
    Det var/er en Rotel RB-993 som skal tåle ganske tøff last.

Men har googlet litt nå, og Not recommended er en setning som dukker opp.

Jeg ville nok anbefalt trådstarter å sende en mail til Emotiva å spør, de skal vel ha rimelig solig kundeservice såvidt jeg har lest eller ?

Det koster jo ingenting å prøve, forsterkerne går nok bare i protect.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var/er en Rotel RB-993 som skal tåle ganske tøff last.

Men har googlet litt nå, og Not recommended er en setning som dukker opp.

Jeg ville nok anbefalt trådstarter å sende en mail til Emotiva å spør, de skal vel ha rimelig solig kundeservice såvidt jeg har lest eller ?
    Takker for tipset! Jeg sender en mail til Emotiva nå! 8)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset! Jeg sender en mail til Emotiva nå! 8)
    Bare hyggelig. Del gjerne svar med oss her etterpå og endre navn på tråden til xxxxxx LØST!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte litt på det samme selv en stund og sende emotiva en mail, ønsket å være sikker før jeg evt dro de helt store volum. Dette var XPA-2 men antar det er samme ulla på XPA-3. Her er de det svarte:

Hello Thomas

you would be in excellent shape so no worries at all with an 8
    ohm and 4 ohm impedance the XPA-2 will effortlessly support your JBL's with
    ease.
    Thank you for your support.

Vincent Chen
    Technical Support
    Emotiva Audio Corporation

Kan legge til at spørsmålet mitt var om jeg kunne kjøre centerkanalen min (4670D 4ohm) og sub (4645b 8ohm) på samme XPA-2. Hadde ikke fått crown ampene i hus og klarte ikke vente med å teste

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 4 ohms fronter og 8 ohms center på xpa3 i lang tid.. Fungerte utmerket!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Hadde 4 ohms fronter og 8 ohms center på xpa3 i lang tid.. Fungerte utmerket!
    Høres bra ut!

Jeg skal legge ut svaret fra Emotiva så snart det kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sendt samme spørsmål til Emotiva 3 ganger uten å få svar, la jeg inn en misfornøyd yttring på Facebook-siden deres. Dermed fikk jeg svar fra Emotiva på Facebook, der de ba meg sende mitt spørsmål direkte til en kar hos dem. Dette gjorde jeg, og svaret kom i løpet av noen timer. Mulig Emotiva har hatt problemer med sin tech-support. Uansett, her er et utdrag av svaret jeg fikk:
    "[FONT='Calibri','sans-serif']There is no harm in using different impedance speakers on the XPA-3. It is a modular design and it is incredibly robust so you can use different impedance speakers without any ill consequences. "[/FONT]
    [FONT='Calibri','sans-serif'][/FONT]
    [FONT='Calibri','sans-serif'][/FONT]

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme svar som Ender fik, og som har blitt sagt av alle inne her, så ikke noe å bry seg om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •