Oppgitte watt - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51

Tråd: Oppgitte watt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Phatbob
    Bare torpederer tråden med et spøsmål til dere som har litt peil.

Jeg har blåst et par-par med diskanter på høttalererne mine (AC/DC)

Vet ikke om det er mulig å gi noe godt svar på det jeg spør om, men jeg har et par 8 ohms høttalere med følsomhet på 93db (JMLab Electra 946), som er koblet til et 400watts effekttrinn med en 3KVA transformer og >85000μF per kanal.
    Det skal vel være nok krutt til å ikke forvrenge og ødelegge diskanten med det første?
    100 % sikker på at de er brent? Så en gang en tråd om hvordan man kan fikse disse diskantene. Er visst limet som løsner og kan fikses. Mulig jeg husker feil.
    Har forøvrig hatt samme høyttalerene selv og brukte alt fra 120 til 7-800 watt på de. Brokobla forsterkere og div strømsterke. Klarte aldri å sprenge noe og hadde de i minst 5 år. Så tror du må ha spilt temmelig HØYT.For de spiller så høyt at ørene gir seg som regel først.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:

Her er et godt eksempel på det jeg nettopp forklarte.

Transformatoren hans har hele 3kVA! - 3000VA! det er ganske mye, også har effektrinnet bare 400W, da snakker vi lav effektfaktor (lav cos ø) og høyt tap (liten n) Om effektrinnet er 2x400 eller 5x400 vites ikke.[/quote]

Det er bare en vanlig 2 kanals

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    100 % sikker på at de er brent? Så en gang en tråd om hvordan man kan fikse disse diskantene. Er visst limet som løsner og kan fikses. Mulig jeg husker feil.
    Har forøvrig hatt samme høyttalerene selv og brukte alt fra 120 til 7-800 watt på de. Brokobla forsterkere og div strømsterke. Klarte aldri å sprenge noe og hadde de i minst 5 år. Så tror du må ha spilt temmelig HØYT.For de spiller så høyt at ørene gir seg som regel først.
    Brent/sprengt, vet egentlig ikke. Funka gjorde dem i alle fall ikke.

Kjøpte høyttalerne brukt, så det er ikke sikkert deskantene var helt hundre når de gikk. Sendte dem så til reprasjon/omvikling eller hva de gjør, så tok det ikke lang tid før de gikk igjen. Bestillte nye som jeg igjen etter kort tid fikk gjort has på. Tredje paret har holdt bra. Har byttet forforsterker etter diskant ødeleggelsene, mulig det kan ha hatt noe å si....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Edit:

Transformatoren hans har hele 3kVA! - 3000VA! det er ganske mye, også har effektrinnet bare 400W, da snakker vi lav effektfaktor (lav cos ø) og høyt tap (liten n) Om effektrinnet er 2x400 eller 5x400 vites ikke.
    Ikke sant. Da har du i beste fall 800W til rådighet.

Det er dette med oppgitt effekt av produsent som er så dumt. Man kan ikke stole blindt på tallene. De er oppgitt til gitte frekvenser og gitte desibelnivå og lignende.

Om vi hadde levd i en perfekt verden der det kun fantes resistiv last (ohmsk last) så hadde dette vært litt mer gjeldende. Men det gjør vi ikke, høyttalere er induktiv last, og da forandrer impedansen seg med frekvensen på signalet.

(XL = 2x Pi x f x L)

Siden signalet varierer fra 20 - 20k hz vil det si at impedansen svinger ganske mye.

Drar kanskje dette litt off topic nå, men syns det er greit å være litt obs på dette.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forforsterker hadde du før?
    Noen forforsterkere har jo ikke så høyt utgangssignal, og uheldige kombinasjoner med kilde kan gjøre at forforsterkeren klipper.
    Mange normale forforsterkere har 6-30 volt ut, mens andre, receivere brukt som forforsterker f.eks. har 0,75 volt.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Hvor effektiv strømforsyningen er kalles effektfaktor, og oppgis i cos ø.

Om en strømforsyning er oppgitt til 1200VA, betyr det ikke at den trenger være "kraftig", det kommer helt ann på hvilken effektfaktor den har.

Om den har en god effektfaktor, samt er fasekompensert så kan den ha en effektfaktor på 0,90 - 0,98 alt etter som.

Om den har en tilsynelatende effekt S på: 1200VA og en effektfaktor på 0,95 har den en effekt på 1200*0,95=1140W - Dette er da tilført effekt.

Men, så kommer tapet inn i bildet, masse av effekten går bort i varme flere plasser i forsterkeren, spesielt over transistorene som må kjøles godt ned.

Dette tapet oppgis i n. (kan ikke bruke de ekte symbolene her, men ligner på n, samt cos ø ligner på orginale symbol)

Om n er på 0,5 eller 0,93 kommer helt ann på. Så da må vi finne reell effekt, altså aktiv effekt. 1140 x 0,93 = 1060W.

Så du kan ha 1060W tilgode i dette eksempelet. Men dette er da en godt fasekompensert og høy-effektiv forsterker med veldig lite tap. Jeg ser på dette som mindre sannsynlig i hifi-verdenen.

Edit:

Transformatoren hans har hele 3kVA! - 3000VA! det er ganske mye, også har effektrinnet bare 400W, da snakker vi lav effektfaktor (lav cos ø) og høyt tap (liten n) Om effektrinnet er 2x400 eller 5x400 vites ikke.
    3000VA og 2x400W, har nok ikke noe med dårlig virkningsgrad i trafo å gjøre.
    Mange måter å lage en forsterker på, 2x400W sier lite hvis man ikke vet noe mer, f.eks. en godt dimensjonert forsterker på ca 2x400 i 8 ohm kan fint kanskje levere 2x1200W i 2ohm, da er kanskje ikke 3000VA trafo nok lenger.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare torpederer tråden med et spøsmål til dere som har litt peil.

Jeg har blåst et par-par med diskanter på høttalererne mine (AC/DC)

Vet ikke om det er mulig å gi noe godt svar på det jeg spør om, men jeg har et par 8 ohms høttalere med følsomhet på 93db (JMLab Electra 946), som er koblet til et 400watts effekttrinn med en 3KVA transformer og >85000μF per kanal.
    Det skal vel være nok krutt til å ikke forvrenge og ødelegge diskanten med det første?
    Det er ikke bare en måte å sprenge diskanter på, selv om forsterkerklipping
    nok er det mest vanlige, men blir diskanten tilført for høy effekt så brenner den opp
    uansett om det er 0,00001% forvrenging.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Sikker på at det stemmer? Vet Sherbourn har rotet litt med manualene sine. Sendt de noen mail angående noen andre blokker de hadde, og da viste det seg at specs de hadde oppgitt ikke stemte. Dette gjaldt blant annet Sherbourn PA 5-200 (5x200w) som i manualen er oppgitt til å ha en 600VA, men i realiteten har en 1200VA. Dette fikset de i specs vet jeg, men går man inn på manualen står det fremdeles at det er 600VA. Åpner man den opp derimot, så ser man også at det er en 1200VA som står i den. Det står også i manualen at det er 90,000uF, men virkeligheten er 60,000uF. Grunnen til jeg begynte å grave litt i det her er fordi Sherbourn PA 5-200 og Emotiva XPA-5 skal være omtrent identiske innvendig, noe de ikke var ifølge manualene.

Tror rett å slett Sherbourn trenger å få ryddet opp litt i manualene sine. Produktene derimot, funker knall synes jeg. Mye for pengene. Veldig likt Emotiva, men jeg valgte Sherbourn (selv om det er litt dyrere) fordi jeg da har norsk garanti, og forhandler å forholde meg til.

XPA-200 Stereo Power Amplifier | Emotiva Audio | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo ampli

Dette er vel den som er tilsvarende PA-160 hos Emotiva, Emotivaen har i følge nettsiden og manualen 360VA trafo og 90,000 uF.

Er linker til 2 målinger på nettsiden også, virker som den sliter litt med å nå oppgitt effekt i 8ohm, men virker som det gikk greit ved 4 ohm
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPA-200 er lik Sherbourn PA-160, ikke XPA-200.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Skien
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken forforsterker hadde du før?
    Noen forforsterkere har jo ikke så høyt utgangssignal, og uheldige kombinasjoner med kilde kan gjøre at forforsterkeren klipper.
    Mange normale forforsterkere har 6-30 volt ut, mens andre, receivere brukt som forforsterker f.eks. har 0,75 volt.
    Hvis det var spørsmål til meg....hadde en gammel Thule PR150B, byttet til en Classé CP500.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:

Ikke verst. Min 5 kanaler har 2900watt strømtrekk.

Virker litt lite det nå:cry:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •