Harman Kardon HK 3490 - alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman Kardon HK 3490 - alternativer?

Heisann, Skal kjøpe nytt stereoanlegg for første gang på mange år. Vurderer denne fra Harman Kardon. Vurderer også å kjøpe Klipsch RF-62 høyttalere på tilbud. Får denne pakken med kabler for 10 000. Men uansett, tenkte å ha en forsterker som kan være med en stund, og som ikke blir en flaskehals i stereoanlegget. Lønner seg vel at jeg har mer å gå på, enn mindre. Ser at det er både radio og dac integrert. Jeg vet ikke om jeg trenger så mye funksjonalitet innebygd, da jeg tenkte å kjøpe dac uansett før jeg så dette. Blir for det meste å spille musikk fra spotify i høyeste bitrate fra stasjonæren, og film og ps3. Finnes det noen bedre alternativ i denne prisklassen på stereoforsterkere? Jeg vil ha så bra lyd som mulig, og mulighet for bi-wiring. Kanskje en sub i fremtiden. Vil forsterkeren klare å drive feks Dali Ikon 6 mk2, B&W DM683 og CM7 fult ut eller? Dette er kanskje høyttalere jeg kan få av kompiser i senere tid.

Syntes forsterkeren så veldig bra ut og de skrøt av den på soundgarden, men er vel ikke alle som var så imponert over lyden på den på diverse tester på nettet? Hva burde jeg gjøre?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe utstyr er alltid et kompromiss, til den prisen skal det vel godt gjøres å finde noe bedre, den har også dac innebygget.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns HK'en spiller bra til prisen jeg. Biwiring er det ikke forsterkern som står for uansett, det er en mulighet de fleste HØYTALLERE har. Bi-amping derimot, men det har lite for seg egentlig i en og samme forsterker.

Alternativer:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort <-- spiller veldig godt på B&W !!! Fantastisk forsterker til pengene!

Om det er Dali du sikler mest på, syns jeg du burde sjekke ut :
    Rotel RA-12 stereoforsterker med DAC - Sort

Litt dyrere enn den du linker til, men gud bedre for en lyd! .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt noe annet enn hk3490 til Rf62. Hadde 3490 på rf52 for noen år siden og det fungerte dårlig i mitt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Syns HK'en spiller bra til prisen jeg. Biwiring er det ikke forsterkern som står for uansett, det er en mulighet de fleste HØYTALLERE har. Bi-amping derimot, men det har lite for seg egentlig i en og samme forsterker.

Alternativer:

Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker - Sort <-- spiller veldig godt på B&W !!! Fantastisk forsterker til pengene!

Om det er Dali du sikler mest på, syns jeg du burde sjekke ut :
    Rotel RA-12 stereoforsterker med DAC - Sort

Litt dyrere enn den du linker til, men gud bedre for en lyd! .
    Hvor viktig er det å ha mye w? Ser disse to anbefalningene har mye mindre. Er det det som bestemmer hvilke høyttalere en kan drive? Får jeg mer for pengene ved å kjøpe effektforsterker + frontforsterker? Kan det være et alternativ for meg?

@magb, hva kjøpte du istedet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du fortsatt tenker omkring 5K er det vel begrenset hvor mye for-og effektforsterker du får for de pengene.
    Istedet for å tenke watt må du tenke kvalitet, og lytte når noen her forteller om matching av komponenter, det er fort gjort å kjøpe en god forsterker og en god høyttaler der egentlig ikke har den lyd du søker og vil ha.
    Om høyttaleren har en følsomhet på f.eks. 90db/1 watt/1 meter, da spiller de ganske høyt allerede med 1 watt i snitt, om du da vil ha 100 watt med dårlig lyd eller 25 watt med god lyd er opp til deg. Jeg har hatt forsterkere fra 70 tallet på 50 watt der har spilt bedre enn en moderne med 350 watt.
    HK 980 er jo et kupp til den prisen, og en klassiker.
    Funksjonalitet er viktigt, fjernkontroll kanskje, noen forsterkere har ikke det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet til en rørforsterker på 2x 18w, men skjønner at det kan være for spesielt intresserte.

Klipsch er ganske lettdrevne og trenger få watt fra forsterkeren, det er viktigere at forsterkeren har en passende lydsignatur. Andre høyttalere kan kreve vesentlig mer watt, men det du må huske på er at oppgitt watt fra produsent/butikk ofte er målt på forskjellige måter og kan dermed ikke sammenliknes direkte. Se feks på hk3490 og hk980, antall watt tuder på at hk3490 er kraftigere, men sannheten er at 3490 har en strømkapasitet på 50 ampere mens hk980 har strømkapasitet på 80 ampere, altså kan den drive mer krevende høyttalere.

Jeg ville kanskje sett på noe fre Marantz, eller en Rega brio, eller en brukt Abrahamsen v2, Vincent hybrid eller liknende. Enda flere alternativer skal du finne med søkefunksjonen her på forumet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ligger en Densen B-100 på hifisentralen til 2800,-, en knall forsterker!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Jeg byttet til en rørforsterker på 2x 18w, men skjønner at det kan være for spesielt intresserte.

Klipsch er ganske lettdrevne og trenger få watt fra forsterkeren, det er viktigere at forsterkeren har en passende lydsignatur. Andre høyttalere kan kreve vesentlig mer watt, men det du må huske på er at oppgitt watt fra produsent/butikk ofte er målt på forskjellige måter og kan dermed ikke sammenliknes direkte. Se feks på hk3490 og hk980, antall watt tuder på at hk3490 er kraftigere, men sannheten er at 3490 har en strømkapasitet på 50 ampere mens hk980 har strømkapasitet på 80 ampere, altså kan den drive mer krevende høyttalere.

Jeg ville kanskje sett på noe fre Marantz, eller en Rega brio, eller en brukt Abrahamsen v2, Vincent hybrid eller liknende. Enda flere alternativer skal du finne med søkefunksjonen her på forumet.
    Så du syns 980 er et bedre kjøp enn 3490? Vil de funke bra med Klipsch høyttalerne jeg ville ha? Var og hørte på oppsett i butikken, men da var det storebror rf-82 med 3490 forsterkeren, men ble anbefalt å like greit gå for rf-62 pga rommet mitt ikke trengte større. Hvis 980 går fint har jeg et anlegg for 8000 med kabler. Høyttalerne går opp i pris snart fra 5000 til 8000. Så regner med jeg får solgt dem for ca samme pris som jeg kommer til å betale hvis det er noe jeg ikke blir fornøyd med. Men høyttalerne er bra, mest usikker på forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zelly
    Så du syns 980 er et bedre kjøp enn 3490? Vil de funke bra med Klipsch høyttalerne jeg ville ha? Var og hørte på oppsett i butikken, men da var det storebror rf-82 med 3490 forsterkeren, men ble anbefalt å like greit gå for rf-62 pga rommet mitt ikke trengte større. Hvis 980 går fint har jeg et anlegg for 8000 med kabler. Høyttalerne går opp i pris snart fra 5000 til 8000. Så regner med jeg får solgt dem for ca samme pris som jeg kommer til å betale hvis det er noe jeg ikke blir fornøyd med. Men høyttalerne er bra, mest usikker på forsterker.
    evt kan jeg "safe" ned nad? NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zelly
    Hvor viktig er det å ha mye w? Ser disse to anbefalningene har mye mindre. Er det det som bestemmer hvilke høyttalere en kan drive? Får jeg mer for pengene ved å kjøpe effektforsterker + frontforsterker? Kan det være et alternativ for meg?

@magb, hva kjøpte du istedet?
    Watt skal du ikke henge det så mye oppi. Er hvor mye AMPER du får som gjelder "mest". Der er 980 overlegent det meste, og derfor spiller den også mer kontrollert / roligere enn watt nissene ellers.

NAD er fin, men HK980 syns jeg er hakket bedre, og til en kanon pris!!!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke kjøpe Nad sine billigere modeller, den eneste der kunne interessere meg er M3 og lign., uansett hvilke høyttalere jeg hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Watt skal du ikke henge det så mye oppi. Er hvor mye AMPER du får som gjelder "mest". Der er 980 overlegent det meste, og derfor spiller den også mer kontrollert / roligere enn watt nissene ellers.

NAD er fin, men HK980 syns jeg er hakket bedre, og til en kanon pris!!!
    Rart at det var akkurat den som var på tilbud da. Tror jeg kommer til å gå for HK980 da, sammen med Klipsch RF-62. Hva syns dere om denne komboen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hørt komboen selv, men tror det skal være vesentlig bedre enn 3490 etter hva jeg har lest.

Ellers er det flere som skryter av Rega brio på Klipsch. Kan være noe å vurdere?

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville selv ha utelukket NAD og HK, siden de frekventerer blandt folk mtp dårlig match. Har selv prøvd rør på Klipsch, og det er en veldig fin kombo!
    Men, vil også anbefale å sjekke ut bla. Vincent, Doxa, Abrahamsen bla.
    Om du finner en brukt Adyton til en fin pris så kan det så absolutt være ett bra alternativ det også

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Er ikke så aktiv på dette forumet lenger men her må jeg bare ytre litt . Har mye erfaring med Klipsch og har eigd flere modeller. Har også eigd b&w 683 og H/K 3490 så har litt erfaring med disse forsterkerene du ser på.

Først : H/K 980 er nesten dobbel så kraftig som 3490. Selv med halvparten av effekten. Det er en god forsterker til prisen isolert sett, men ikke til Klipsch. Det er noen merker du må styre unna til Klipsch og Nad+H/K er 2 av d. ( Begge merkene er gode til sitt men altså en dårlig match ).

Personlig så har alltid rør vært favoritten til Klipsch, men det blir ofte litt for spesielt interreserte og ikke for "mannen i gata". Men om du er interresert i dette kan jeg nok finne noen som kan bli bra til prisen.

Skal du gå transistor veien tror faktisk i denne prisklassen at en kraftig brukt Marantz Surround receiver vil være bra. Disse går billigt når de ikke har de nyeste funksjonene som 3d osv. Og lyden er faktisk ganske så bra på disse Receiverene til prisen.

Ellers spiller Abrahamsen godt på Klipsch, men da må du finne den brukt til den prisen.

Til slutt, i den prisklassen får du uendelig mye mer for pengene brukt. Så anbefaler virkelig å tråle bruktmarkedet så kan du finne gull for 5k.

Linker til 2 høytaktuelle anonser som du bør se på :

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96895&cat=13 Vincent

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96841&cat=13 Marantz S.Receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Er ikke så aktiv på dette forumet lenger men her må jeg bare ytre litt . Har mye erfaring med Klipsch og har eigd flere modeller. Har også eigd b&w 683 og H/K 3490 så har litt erfaring med disse forsterkerene du ser på.

Først : H/K 980 er nesten dobbel så kraftig som 3490. Selv med halvparten av effekten. Det er en god forsterker til prisen isolert sett, men ikke til Klipsch. Det er noen merker du må styre unna til Klipsch og Nad+H/K er 2 av d. ( Begge merkene er gode til sitt men altså en dårlig match ).

Personlig så har alltid rør vært favoritten til Klipsch, men det blir ofte litt for spesielt interreserte og ikke for "mannen i gata". Men om du er interresert i dette kan jeg nok finne noen som kan bli bra til prisen.

Skal du gå transistor veien tror faktisk i denne prisklassen at en kraftig brukt Marantz Surround receiver vil være bra. Disse går billigt når de ikke har de nyeste funksjonene som 3d osv. Og lyden er faktisk ganske så bra på disse Receiverene til prisen.

Ellers spiller Abrahamsen godt på Klipsch, men da må du finne den brukt til den prisen.

Til slutt, i den prisklassen får du uendelig mye mer for pengene brukt. Så anbefaler virkelig å tråle bruktmarkedet så kan du finne gull for 5k.

Linker til 2 høytaktuelle anonser som du bør se på :

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96895&cat=13 Vincent

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96841&cat=13 Marantz S.Receiver.
    Takk for tilbakemelding. Tror nok jeg kommer til å gå for dette oppsettet siden jeg får god pris på det. Jeg kommer sikkert til å syns det høres bra nok ut, siden jeg ikke har vært så HiFi interessert på en stund. Skal så lete etter en veldig god forsterker på brukten, så selger jeg hk'en. Så lenge jeg ikke risikerer å ødelegge høyttalere pga forsterker så går det fint

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er nok ikke Hk980 det aller beste valget til Klipsch, men det er en veldig god forsterker til prisen. Nå kan det også hende mange dømmer komboen Klipsch og Hk etter de har testet kun en eneste kombinasjojn av de to. Feks så har jeg testet en Hk surround receiver fra nittitallet på Klipsch og den var vesentlig bedre enn 3490 (på Klipsch). Ut ifra hva jeg har lest tror jeg også 980 skal være endel bedre enn 3490 på Klipsch, men dette har jeg ikke testet selv.

Vurder likevel Rega brio-r fra feks stereofil.no, der har de også tilbud på en god stereoforsterker fra Marantz som kan fungere meget bra (satt ned til 2990kr). Det siste og kanskje beste alternativet er en brukt Abrahamsen v2 eller feks en brukt Vincent hybrid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •